Recenze: Papírové doupě a v něm reálné dobrodružství

Každá výprava za dobrodružstvím si zaslouží pořádný záznam. Jenže zatímco někdo se plně soustředí na máchání mečem, někteří hrdinové berou mapování příliš doslovně a do zápisníku si značí každý svůj krok. Takoví dobrodruhové nemají příliš šancí na přežití. Obvykle jejich deníky najdou další poutníci a přinesou zpět do bezpečí a o jejich činech se mohou začít zpívat písně.

A podobnou příležitost k zaznamenání dobrodružství i zpívání písní poskytne hráčům také novinka Papírové doupě (v originále Paper Dungeons), kterou připravil designér Leandro Pires. Jeho snažení vyšlo pod záštitou brazilské společnosti MeepleBR. Hra dostala do vínku ilustrace od Dana Ramose a Daniela Rocchiho. Výsledný produkt si pro cestu na český trh vybrala společnost Tlama Games.

Na víku vidíme jedno dějiště takové balady, kde drak brání své doupě před blížícími se hledači pokladů. Většinu prázdného místa uvnitř boxu zabírá velký blok s listy, po kterých budou hráči v rámci partie kreslit. Každý z účastníků dostane jeden list tohoto plánu, kolem kterého je spousta dalších políček k zaznamenání vývoje. Především by si ale jednotliví hráči měli uvědomit, že mají pod svojí kontrolou ne jednoho hrdinu, ale celou družinu, která se skládá z válečníka, čaroděje, kleiika a zloděje.

Pro každý souboj je třeba zvolit jednu náhodnou kartu podzemí z dvanácti možných a tím se určí, jaké místo budou hráči prozkoumávat a na jaké nepřátele narazí. Hráči si obkreslí pozice zdí na svůj plánek a zaznačí, jakou trojici protivníků budou muset porazit. Pro své hrdiny získá každý také dvojici karet schopností a stejný počet cílů, z nichž si musí vybrat po jednom exempláři. Trojici karet odpovídajících netvorů také vyloží do středu, aby měli hráči na očích všechny jejich statistiky. Stejně tak do společné odhalené nabídky patří trojice úkolů.

Na začátku každého kola si jeden z hráčů vezme sadu šesti kostek a hodí. Většina jejich symbolů přinese hrdinům nějaké šance. Výjimkou jsou lebky. Za každý hozený symbol lebky si musí všichni hráči zaznamenat jeden bod zranění do svého záznamového listu vyplněním bílého srdíčka na počítadle zranění. Jeho stav je vždy třeba porovnávat s počítadlem zdraví, které vyjadřuje celkovou odolnost skupiny.

Zbytek kostek představuje zdroje pro akce, které mohou hráči provádět. A vybrat si mohou až tři akce a při tom je mohou libovolně opakovat či kombinovat, jen musí ke každé použít jinou kostku, ať už z hlediska jejího symbolu nebo barvy.

Většina akcí umožňuje družině, aby se připravovala na to, o co ve skutečnosti jde. Mohou tak s kostkami vylepšovat hrdiny, vyrábět předměty nebo míchat lektvary. Pokaždé potřebují nějakou kostku, občas jde o symbol, pro vylepšení hrdinové naopak vyžadují vždy konkrétní barvu. S každou úrovní hrdinů se zvyšuje i počet životů celé skupiny a také jejich síla.

Nakonec je to ale všechno o pohybu po podzemí, protože žádné předměty a lektvary nikoho ještě slavným neudělaly. A tak si každý účastník může vybrat jeden ze vstupů, od kterého pak postupně bude procházet podzemím a na své mapce si tento přesun zaznamená s pomocí šipek. Hráč se může s využitím libovolné kostky posunout o dva kroky, ale v případě volby kostky s ikonou bot hned o tři místnosti.

Každou místnost, kterou hráč projde, rovnou prozkoumá a musí se poprat se všemi nástrahami, na něž zde narazí. Utrpí tak zranění z pastí a porovná sílu svých hrdinů s případným protivníkem. Teprve poté může shrábnout odměnu v podobě pokladu, ať už jde o předmět, vylepšení, lektvar nebo drahocenný diamant.

Postupně tak hráči objevují, sbírají zkušenosti a dřív nebo později narazí na místnost, ve které sídlí netvor. Svojí přítomností ho vyprovokují k útoku, který ale nastane v předem daném okamžiku. Může jít o třetí, šesté nebo osmé kolo, na jehož konci na družinu zaútočí. Každý z hráčů si sečte sílu všech svých hrdinů a musí dosáhnout jednu z více požadovaných úrovní a tím si zajistí nějaký ten bodový zisk. Pokud ale někdo v doupěti daného netvora nebyl, nedočká se útoku, ale ani bodů.

Hráči tak za řadu věcí sbírají slávu už v průběhu partie, ale ta hlavní porce dorazí do součtu až na konci, po odehrání posledního osmého kola a souboji s třetím netvorem. Přísun ovlivní prakticky všechno, od drahokamů přes úrovně hrdinů, předměty, své karty cílů a úkolů. Stejně tak mohou ale hráči body ztratit, pokud jsou například nucení ze souboje s netvorem utéct nebo v případě, že byli nucení provést zmrtvýchvstání (jejich zdraví kleslo na nulu). Vítězem se stává ten, který po všech těch plusech a mínusech má nejvíce bodů.

Papírové doupě je místem, ve kterém se vyřádí nejen vaše dobrodružná povaha, ale především vaše tužka. Čmárání je tu výsledkem hodu sadou kostek, které všem hráčům dají své ikony k dispozici. A překvapivě právě kostky jsou skvělou municí pro hrdiny, kteří se vydávají do podzemí v naději na pohádkové poklady a slávu.

Především proslulost je na konci tím důležitým, o co hráčům jde. A proto musí vyhledávat místnosti tak, aby maximalizovali její zisk. Plánování cesty podzemím má ale spoustu dalších předpokladů, na které musí hráči myslet.

To proto, že ve hře se toho (na jednoduchou roll-and-write, tedy hoď-a-zapiš hru) děje překvapivě hodně. Pozornost hráčů se točí samozřejmě kolem procházení podzemí, kde je diamanty motivují závodit už od začátku a na nic nečekat. Současně ale musí být jejich hrdinská skupinka dostatečně vybavená a silná, aby si nevylámala zuby na prvních nepřátelích. S nimi se nebojuje nijak přímo, ale duely jsou opakovatelné, stejné a pevně dané.

To s sebou ale nese také jednu zásadní nevýhodu. Dříve nebo později (dle našich zkušeností po více než deseti partiích) si začnou partie být hodně podobné. To ale platí především v situaci, kdy ji hrajete intenzivně, často a se stejnými soupeři. O variabilitu se tu totiž starají primárně různé karty se zadáními, ale to časem přestane stačit.

Na druhou stranu právě díky náplni a chytrému propojení přípravy hrdinů s opravdovým průzkumem je partie velmi zábavná. A to nejen pro hráče, kteří mají v oblibě tyto čmárací hry, ale i pro ty, kterým některé nesedly. To proto, že tady nevyplňujete žádné oblasti, ale prostě jen zaznamenáváte na mapě postup svojí družiny. Tím se vymaňuje z výrazné podobnosti s ostatními hrami založenými na tomto mechanismu.

O vylepšení variability se snaží jednotlivé kapitoly, z nichž každá nabízí úpravy a jiné zdi. Tím se samozřejmě hráčům mění cesta. Je jich tucet a mají vliv na to, jak hráči dokážou prozkoumávat místnosti a jak je umí propojit tak, aby skončily diamanty přímo a jen v jejich rukou. O další úroveň zábavy se zasluhují netvoři, kterých je také dvanáct a ve hře jsou použití jen tři z nich.

Právě souboje s těmito bossy jsou vrcholem celé hry, ať už z hlediska atmosféry, tak s ohledem na body slávy. Hráči si musí dávat pozor, aby dokázali příšeru navštívit v jejím doupěti dřív, než přijde její řada. Podle toho asi dostala hra také svoje jméno.

Na začátku každého tahu určí kostky i to, kolik hráči ztratí rovnou bodů života jen za to, že se nachází mezi příšerami. Omezení výsledku je pouze pro některé akce, jindy stačí použít libovolnou kostku a při tom není omezení, že by si hráči kostky brali, ale více jich může použít i tu samou.

Většina prvků na papíře je dostupná pro všechny hráče v partii. Mají stejné rozložení, ale v případě drahokamů může každý exemplář získat jen jedna z družin. Jakmile se tak stane, soupeři si musí na svých mapkách jeho ikonu přeškrtnout a už jej sebrat nemohou.

Zpracování je výtečné. Listy pro hráče jsou skvěle rozvržené. Ačkoliv vám na začátku chvíli trvá, než se v nich dokážete správně orientovat, je poté vše vidět na první pohled. Navíc samotné karty i kostky jsou kvalitní a dostanete s nimi i pěkné fantasy ilustrace. Papírové doupě je dobrodružství, ve kterém si nebudete připadat, že byste měli po nepřátelích házet kostky nebo tužku. Místo toho své hrdiny budete za chodu vylepšovat a připravovat na osudová setkání. Hra je spíše pro mírně pokročilé hráče, protože orientace na mapě a správné volby nejsou úplně evidentní. Hra ale trvá jen třicet minut, po které se budete výtečně bavit. Papírové doupě se nám moc líbí a vám bude nejspíš taky tak, že nebudete stíhat ostřit tužky.

Papírové doupě hráče vyšle na strašlivá monstra vyzbrojené naostřenými obyčejnými tužkami. A přesto se jich budou monstra bát a hrdinové si vybojují svoji slávu. Kdo jí ale bude mít nejvíce, o tom rozhodne to, jak hráči budou schopní se dobře navigovat v podzemí a současně vylepšovat svoji družinu. Hra má atmosféru a nepůsobí tolik čmáravě, jak byste asi z mechanismů čekali. Boje jsou bez náhody a nepřátelé nastupují na scénu postupně. Papírové doupě je hra, po které rozhodně zůstane na vašem stole stopa.
+ skvělá zábava v procházení podzemí
+ postupná aktivace příšer
+ vylepšování hrdinů