Recenze: Parky Po setmění – když se brány zavřou

První paprsek vykoukne a pošimrá špičky stromů. Kde bylo ticho, najednou se nahrnou davy lidí, zaplní stezky, vyhlídky i odpočívadla. Zvířata se ukryjí daleko a hluboko, kam nikdo nedohlédne, ale příroda zůstane. Jenže i místa, která jsou ve dne krásná, získají ještě další dávku nádhery, jakmile se setmí a ozáří je měsíc. Jen několik zkušených párů nohou brázdí stezky a vychutnává si plnými doušky vůni očekávání.

V noci můžete v parku potkat více divokých zvířat a stejně tak tomu je i v rozšíření skvělé hry Parky, která si nás získala. Novinka se jmenuje Po setmění a vydavatel Albi nám ji přináší rovnou se základem v kompletní lokalizaci. Pod malou protáhlou krabičkou je podepsaný Mattox Shuler a nespočet kreslířů. O vydání původní verze se postarala firma Keymaster Games.

Krabička celá je ponořena do hvězdné noci. A uvnitř na hráče čekají nové karty parků, roku, žetony a dílky, ale také jedna deska tábořišť. Ta bude ležet právě na začátku celé výpravy, na kterou se hráči vydají.

Jak se ale ty základní Parky vlastně hrají? Hráči otočí nabídku tří parků, které budou chtít navštívit a pod nimi rozloží kartonové šipky představující trasu celé cesty. Samotní hráči mají každý pár turistů, kteří se v rámci čtyř ročních období vydají čtyřikrát na cestu zleva doprava po nakreslené trase, potkají se s nástrahami počasí a posouvají se doprava dle své volby. Zastavit ale mohou jen na prázdném políčku a ihned využít akci natištěnou na destičce. Získávají tak suroviny či vybavení a po dokončení trasy se mohou do parku opravdu vypravit. Za to získají body, stejně jako za fotografie pořízené po cestě. Ten, kdo získá v součtu za tyto prvky nejvíce bodů, se stává vítězem.

A rozšíření je sice rozměry malé, ale nabízí výrazné obohacení balíčku parků. Nové dva tucty znamenají nově opravdu obrovský výběr a variabilní zábavu, která se v kombinaci s původní hromádkou neustále mění a zůstává zajímavá i napříč mnoha partiemi. Hráči odevzdají potřebné žetony, navštíví park a využijí jejich případné nové okamžité efekty. Tím nové karty získávají pro hráče opět na hodnotě a dělají hru ještě zajímavější.

Na cestě hráči nově potkají také potkají již připravená tábořiště, ve kterých se mohou zdržet. Musí ale obětovat aktivaci lokace a zisk žetonů z pozice, na které zastavili na trase, aby mohli celý svůj tah věnovat rozdělávání ohně a opékání svých zásob nad ohněm. Díky tomu získají překvapivě silné akce, které jim umožní manipulovat se žetony či vybavením. A souboj o výletní trasy napříč parky je ještě zajímavější.

To karty roku ty původní rovnou nahradí. S novými kartami přichází nové druhy odměn, které mají obvykle variabilní hodnotu podle toho, co se podaří turistické dvojici na cestách nastřádat. Nových karet roku je celkem patnáct druhů, některé jsou v balíčku zastoupené vícekrát. Obecně ale platí, že nabízí nové příležitosti, které hráčům opět pomohou k zajímavějšímu rozhodování. A jsou opravdu lepší než ty původní.

V krabici jsou ale kromě stanů také čtyři figurky zvířat. Jedno dokonce dostane každý z účastníků hned od začátku partie jako kamaráda. Tyto jsou potřebné, pokud využijete volitelné pravidlo Milovníci divočiny. Za odložení žetonu ve správnou chvíli na správném místě, v parkem s příležitostí pro fotografii, lze za figurku získat fotografii.

Celkově má nový box také velmi pozitivní vliv na znovuhratelnost celé hry. Více karet, zajímavé možnosti a špetka přidané komplexity, to všechno znamená, že návštěvy parků jsou pokaždé o kousek odlišnější a hra je lákavější z hlediska opakovaného hraní. Parky: Po setmění jsou povinným rozšířením, které dělá skvělou hru ještě lepší. Právě jako v reálu, když většina návštěvníků odejde a zvířata začnou vystrkovat své růžky, i v této hře si díky šeru užijete atmosféru parků a jejich zábavu daleko více. Drobná vylepšení a náhrady znamenají, že byste o hraní Parků bez Po setmění neměli ani uvažovat.

Parky: Po setmění jsou dalším malým rozšířením, které se rozhodlo zaškrtnout všechny ty správné kolonky pro ideální a při tom jednoduché vylepšení. Po drobcích vylepší všechno, ovine základ jako břečťan a už je od sebe nerozmotáte. Ne proto, že by to nešlo, ale proto, že nebudete chtít. Hra je s nenápadnými krůčky o dost lepší, a navíc si zachovává luxusní vizuální úroveň. Parky: Po setmění je rozšířením ve všech směrem skvělým.
+ rozšíření dělá hru lepší
+ zachovává původní lákavost partie
+ tábořiště přidávají nové rozhodování