Recenze: Paul und der Mond – cesta za měsíčkem

paul-und-der-mond-01

Měsíc je v nebezpečí! Víly se to doslechly přes den, když se schovávaly v trávě a popíjely odleželou ranní rosu. Ptáčkové švitořili, že sluníčko plánuje velký převrat a chtělo by svítit i v noci! Víly letěly rychle za Pavlíkem, co jim jejich malá průhledná křidýlka stačila. A tak teď stojí všichni u rybníčku a plánují, jak svého bledého kamaráda plujícího po obloze varují.

A my jim všichni budeme společnými silami pomáhat v dětské hře Paul und der Mond. Tu si na hráče připravila dvojice autorek ukrývajících se pod společným názvem Les Fées Hilares a jmenovitě jsou to Steffanie Yeakle a Marie Chaplet. Jejich dílo včetně ilustrací od LucileThibaudier vyšla pod logem firmy HABA a to všechno v roce 2016.

Na větší žluté krabici vidíme figurku malého Pavlíka, který šplhá po lanu z hvězdiček vzhůru k Měsíci. Uvnitř na hráče čekají zdánlivě dva herní plány a pod nimi ještě jedna kartonová konstrukce. Tu hráči složí s pomocí zářezů a vytvoří tak podporu ve dně boxu. Na tuto podporu položí jednu desku, na které hráči najdou rybníček obehnaný dřevěným chodníčkem a uprostřed pět hvězdiček. Na ty hráči náhodně rozloží kartonové zlatavé hvězdy, aniž by mohli odhalit jejich identitu.

paul-und-der-mond-04

Druhá část plánu je vyrobena z ještě tvrdšího materiálu. To proto, aby mohla deska stát – hráči ji zapřou do výřezu na kratší straně dna a tím vytvoří panorama s lesem, noční oblohou a měsíčkem (který se může schovat za plastovou zasunovací záclonu). Napříč touto částí plánu vede hvězdná cestička a v ní najdeme jednotlivé záchytné body. Ty jsou připravené pro figurky víl. Ale to předbíháme, protože tyto figurky si hráči rozloží vedle plánu na hromádce. Dřevěnou figurku titulního Pavlíka postaví na startovní pozici a hra začíná.

Začínající hráč si vezme dřevěnou kostku, hodí s ní a podle počtu puntíků popojde se společnou figurkou kolem rybníčku. Teprve podle typu výsledného políčka se pak dočká nějaké šance. Základem všeho jsou bezpečné kameny. Kdykoliv se Petřík zastaví na takové pozici, pak musí mezi hvězdičkami na rybníčku najít tu správnou. Jako zadání slouží vždy obrázek na tom daném kameni. Musí k tomu zpočátku použít trochu štěstí, ale později především paměť.

Jak čas ubíhá a hráči končí svůj pohyb také na dřevěných částech chodníčku. A jak vstupuje na dřeva, ta se pohybují a vytváří vlny. To má za následek zamíchání pozice hvězdiček a tím i zmatek u hráčů, kteří si jejich umístění snaží zapamatovat.

paul-und-der-mond-09

Jenže stále jsme si neujasnili, co takové nalezení správného dílku s kloboukem, pro úspěšného hledače znamená. Takový hráč může přivolat jednu vílu a s jejich pomocí postupně vystavět pyramidu na zádech až nahoru k měsíčku. Proto má každá figurka víly v místě, kde jim končí ruce, otvory k připevnění a cestě po hvězdičkové dráze vzhůru.

Jenže na předání zprávy mají hráči pouze omezený čas. S každým omylem se totiž zatáhne obloha před měsíčkem zase o jeden krok. A pokud celá tvář měsíce zmizí, než hráči dostaví pyramidu, snaha končí neúspěchem. Hráči naopak mohou slavit, pokud se jim podaří povolat dostatečný počet víl a vynést Petříka až nahoru na oblohu.

Paul und der Mond je další z krásných kooperativních her, kterým se těžko něco vytýká. Hráči zde opět kombinují štěstí s dobrou pamětí. Hráči si mohou napovídat nebo nemusí, to závisí už jen na dohodě a představách účastníků partie.

paul-und-der-mond-10

Do hry zasahuje ale také náhoda. Na začátku není vůbec známé rozložení obrázků na hvězdičkách, které si musí hráči metodou pokus omyl zjistit.  Ale do jejich snažení zasahuje také náhoda, díky které se mohou zvednout vlny a s nimi se hvězdičky zamíchají. Tady už musí dávat všichni opravdu dobrý pozor, aby jim tato změna neutekla a neudělali díky ní nějakou zbytečnou chybu.

Čas nastavený k celému úspěšnému předání zprávy závisí ale pouze na úspěšnosti hráčů. Je tedy velmi důležité mít přehled o pozicích vílích klobouků. Pouze tak lze stavět jednu figurku na druhou, pěkně postupně na ramena a vystoupat tak po cestě až nahoru k měsíčku. To celé ovšem nebude trvat více než deset minut.

Navíc v pravidlech najdete hned čtyři různé varianty. Dvě jsou založeny na spolupráci a pouze ta poslední nechá všechny soupeřit. Jejich cíl je stále stejný, jde ale o podíl na záchraně. Tady hráči poprvé použijí dřevěné žetony hvězdiček, které dostanou za každý úspěch. A ten, kdo jich nasbírá nejvíce, se stane vítězem. Ty jednodušší varianty pak postupně přidávají efekty políček.

paul-und-der-mond-16

Celé to k tomu má ještě ohromné zpracování. Už samotná dvojice plánů, která vytvoří prostorový efekt, by stačila. Jenže hráči pak figurky víl věší na připravené háčky a tím se postupně posouvají více a více do výšky. Velmi dobré jsou ale i ilustrace, ale především celkový dojem je opravdu chvályhodný.

Paul und der Mond je hra krásná, zábavná a děti svým průběhem nadchne. Navíc při použití té úplně nejjednodušší varianty je možné klobouky hledat už s tříletými dětmi. A taková šance se rodičům těžko odmítá, protože děti se společně snaží a zúčastní se opravdu hrdinského činu. Paul und der Mond bude pro děti nezapomenutelnou hrou z dětství, pokud jim ji pořídíte.

AutorMarie Chaplet, Steffanie Yeakle
IlustraceLucile Thibaudier
VydavatelHABA
Počet hráčů1 - 6
Herní doba10
Minimální věk3 and up
KategorieChildren's Game, Educational, Memory
MechanismyCooperative Game, Dice Rolling
Alternativní názvyPaul et la Lune, Paul und der Mond

Paul und der Mond je nádhernou dětskou hrou, která nabízí nejen kooperaci při hledání klobouků, ale také soupeření v tom samém. Hráči si to všechno užívají při testování paměti a také s důvěrou v trochu štěstí. Všechno to je jen o pohybu figurky a hledání kloboučků mezi hvězdičkami. Díky tomu je možné v základním nastavení hrát už ve třech letech, což je parádní možnost. Právě proto je Paul und der Mond hrou, které se těžko říká ne, pokud jste rodičem.

+ ohromné zpracování
+ trojrozměrný plán
+ paměť i náhoda