Recenze: Petrichor – kéž bych byl mráčkem!

petrichor-20

Celý svět lze zachytit v jedné kapce. A nemusí být ani velká a přesto obsáhne zemi od jedné strany horizontu k druhému. Jen na malou chvilku se v ní radost, štěstí, smutek a všechny naše zážitky. A pak se ztratí, ale ten pocit z vodní tříště, jak dopadla na zem, zůstává. Voda je tím základním a nejdůležitějším, co v našem světě najdeme. Ne peníze, ani sůl. Obyčejná průzračná voda.

Všichni pořád chceme být hrdiny a zachraňovat svět. Ale představte si takovou zemi bez vody. Kdyby nebylo mraků, tak by nás pouště během okamžiku zahnaly do kouta. A jediný, kdo má moc je udržovat v rohu, jsou mraky. David Chircop se nám rozhodl tuto skutečnost připomenout ve své deskové hře, kterou pojmenoval Petrichor. Jedná se o hru, která vyšla pod záštitou společností Mighty Boards a Ape Games a byla představena na veletrhu Spiel 2017 v Essenu. I s ilustracemi, jejichž autorkou je Daniela Attard. Původně ale vyšla díky úspěšné kampani na serveru Kickstarter.

Celý zážitek začíná u krásné bílé krabice. Na jejím víku je kapka vody a v ní pole plné plodin. Právě o jejich pěstování nakonec v závěru půjde, ale tentokrát je důležitý průběh. K začátku partie hráči připraví stranou plán se stupnicemi – jedna velká kolem dokola počítá vítězné body. Sousedí s ní dvě menší nekompletní – vítězství aukcí a počítadlo tahů. Obě první jmenované obsadí hráči jedním válečkem ve svojí zvolené barvě. Počítadlo tahů pak dostane ukazatel položený na jedničku. Hned pod tímto plánem hráči vytvoří mapu polí z několika velkých čtvercových destiček.

petrichor-05

Uprostřed celého plánu je místo pro hlasování o počasí, ale především puntík pro kostky sklizně. Těmi jeden z účastníků na začátku hodí a tím určí počáteční stav. Pak už ale všechny začne zajímat jejich majetek – hráči dostanou průhledné kameny kapek své barvy a také malé hlasovací žetony. Nechybí ani sedm náhodných karet počasí, které jsou rozdané každému ze soupeřů. Poblíž plánu pak jsou položené zbývající žetony a také poskládané mističky mraků. Na úvod si každý z hráčů jednu vezme, umístí do ní jednu kapku vody své barvy a položí mrak na libovolnou pozici na mapce polí.

Každá partie se skládá z několika kol, ve kterých to je vždy o hraní karet. Aktivní hráč má na výběr ze sedmi karet v ruce a může se rozhodnout, jakou ze čtyř dostupných akcí využije. Ta vždy odpovídá ikonce v levém horním rohu karty počasí a může se jedna o slunce, mráz, vítr nebo déšť.

Podle zvolené možnosti pak může různým způsobem ovlivňovat mraky na plánu – přidávat do nich vodu, pršet na zem, posouvat je po plánu (a spojovat s jinými mraky) nebo může dokonce přidávat zcela nové mráčky ze zásoby. V základu se obláčky dělí na obyčejné šedé a bouřkové.

petrichor-01

Druhou fází každého tahu je možnost ovlivnit počasí na konci kola. Hráč smí zvolit políčko podle svojí zahrané akce nebo jedno sousední po směru hodinových ručiček. Na odpovídající box na bodovacím plánu položí jeden malý hlasovací žeton svojí barvy. Hráči se střídají v hraní jedné karty po druhé až do chvíle, než některý z nich pasuje. Během té doby mohou vyrašit rostliny, pokud je na jejich políčku dostatečné množství kapek vody (dle stupnice ve spodní části). Takové místo je označeno žetonem. Místo hlasování může hráč zvolit cestu vítězných bodů a snížit hodnotu jedné kostky sklizně ve středu.

Na konci kola se vyhodnotí, která dvojice druhů počasí dostala největší počet hlasů. Právě tyto dvě události dostanou postupně šanci a hráči, kteří se na tom podíleli největší částí hlasů, se posunou na ukazateli vyhraných hlasování. Opět ovlivňují stav vody na plánu, umožní ale také přetvořit obyčejné mraky na bouřkové (to se stane i v důsledku velkého množství vody v mraku) a z nich vypršet všechnu vodu. Každý mrak, který se tak stane prázdným, je okamžitě odstraněn z mapy. V důsledku sluníčka může vyklíčit káva se speciálními podmínkami pěstování.

petrichor-07

Pokud není na všech třech kostkách sklizně symbol obilí, pokračuje partie dalším kolem. Hráči dostanou nových sedm karet a bojují o převahu vody na plánu dál. Právě počet kapek na jednotlivých polích určí rozdělení bodů. To nastane buď v případě sklizně (pokud všechny kostky jsou sníženy bod za bodem až k symbolu obilí) nebo na konci hry. Všichni hráči, kteří políčko svými kapkami zalévali, dostanou body. Jejich rozpočet je viditelný v číselném řádku každé destičky. Hráči si přičtou případné bonusy za získané žetony obilí a vyhrané volby a ten, kdo jich má ve výsledku nejvíc, vítězí.

Petrichor zaujme v první řadě tématem, které je přeneseno do mechanismů skvěle. Hráči ovlivňují počasí a tím zasahují do života mraků. Možností volby sice není příliš, ale samotných strategických rozhodnutí čeká hráče nečekaně dost. To proto, že každý výběr má nejen krátkodobý, ale také střednědobý a dlouhodobý důsledek. Účastníci tak musí opravdu dobře zvažovat, jaká akce se jim vyplatí v kterou chvíli.

Samozřejmě náhodné rozdání karet na začátku kola rozhodne o možnostech. Tady je potřeba mít trochu štěstí, abyste dostali správné počasí. Na druhou stranu je tu vždy možnost využít libovolnou akci, pokud zaplatíte dvěma kartami (libovolnými) místo jedné.

petrichor-12

Za tím vším se nakonec skrývá boj o převahu. A to nejen na polích, ale v průběhu partie také na hlasovacích místech. Všechno to přelévání vody mezi mraky a zalévání plodin slouží jasnému účelu – být tím, kdo vypěstuje nejvíc plodin.

Pohyb mraků současně přináší také opravdovou zbraň. Mraky se dohromady spojují, voda se kumuluje a hrozí jejich přetečení. To nastane v případě osmé kapky vody. Takový mrak okamžitě vyprší na políčko, kde se nachází. Ale především je pohybem mraků možné rušit převahu soupeře na některých políčkách. Současně to okamžitě znamená, že je obláček označen symbolem blesku a stává se z něj bouřkový mrak.

petrichor-15

Celý průběh je velmi variabilní. Rozestavení destiček plodin je pokaždé úplně jiné a náhodné. A s tím souvisí i průběh pěstování a boj o vítězné body. Velikost plánu se mění podle počtu hráčů, ale přesto s více soupeři je ve hře ještě o krapet víc konfliktu než ve dvou. To ale neznamená, že byste si v duelu nemohli s Petrichorem užít zábavu. Právě naopak, ve dvou je hra výborná! Celá partie se podle počtu soupeřů pohybuje mezi třiceti a pětačtyřiceti minutami, což je výborné a rozumné číslo na tuto přemýšlivou hru.

Hra vypadá naprosto famózně. Všechno je podřízeno celkovému dojmu. Mraky jsou výborně vyřešené, průhledné kamínky jsou skvělou volbou a všechno je to bílé a čisté bez přehnaného množství grafiky nebo ilustrací.

petrichor-17

Petrichor je naprosto unikátní deskovou hrou. Už  to samo by ji zasadilo do pole zajímavých her letošního veletrhu Spiel, jenže ona současně téma zpracovává chytře a zábavně! Být mrakem je prostě perfektní zábava, která má tu ideální špetku štěstí a konfliktu, dohromady zkombinované s plánovacími schopnostmi hráče. Petrichor je výborná hra, která naprší zábavu každému, kdo po tom touží.

AutorDavid Chircop
IlustraceDaniela (iella) Attard, Sami Laakso
VydavatelAPE Games, Mighty Boards, Cloud Island, Delta Vision Publishing, Edge Entertainment, Fabrika Igr, Hobby Japan, Lucrum Games, Schwerkraft-Verlag, TIME2PLAY GAMES
Rok vydání2018
Herní doba80
(6 voters)
KategorieEnvironmental, Farming
MechanismyArea Majority / Influence, Hand Management, Modular Board, Voting
RozšířeníPetrichor Collector's Pack, Petrichor: Anthill Promo Tile, Petrichor: Cactus Promo Tile, Petrichor: Cactus, Lake & Fertilizer, Petrichor: Cows, Petrichor: Flowers, Petrichor: Honeybee, Petrichor: Honeybee – The Swarming Promo Card, Petrichor: Lake Promo Tile
RodinaAdmin: Better Description Needed!, Components: Game Trayz Inside, Crowdfunding: Kickstarter, Digital Implementations: Tabletopia, Game: Petrichor, Players: Games with Solitaire Rules, Theme: Nature, Theme: Weather
Alternativní názvyAura, Петрикор, ペトリコール, 雨後新香

Petrichor je elegantní hra. To je slovo, které ji vystihuje nejlépe jak z hlediska vzhledu, tak i samotné hratelnosti. Všechno to působí opravdu svěže a nově, ačkoliv se na pozadí ukrývá klasická euro hra a sbírání vítězných bodů. Hráči používají karty, ovlivňují tím kapky vody a situaci mraků na plánu, ve snaze získat převahu na políčkách. Petrichor je tedy hra, kterou velmi rádi doporučujeme všem, kteří hledají zajímavou euro hru, která funguje skvěle a navíc ještě lépe vypadá.

+ krásné téma a zpracování
+ opravdu manipulujete mraky a počasí
+ dobře zpracovaný boj o převahu