Recenze: Pictomania – podlehněte kreslící závislosti

Pictomania - balení

A je to tady. Kreslením si může vydělat každý. Ne všichni jsme sice Picassové, Renoiři nebo Kupkové, ale když kdejaký flek může být umění, tak to umíme taky, ne? Stačí, když najdeme dostatek lidí, kteří to ocení. Ode dneška vám stačí konkrétně další dva, protože v tu chvíli se můžete pustit do partie v nové kreslicí párty hře Pictomania.

Na její uveřejnění jsme čekali přesně 11 měsíců od chvíle, kdy ji Vlaada Chvátil představil na veletrhu Spiel 2011 v Essenu. Smlouvu na její vydání si zajistila společnost DinoToys, pod jejíž značkou Pictomania opravdu vychází v září roku 2012. Mezitím si hra stihla získat fanoušky ve světě (ve Francii IELLO, v Polsku Trefl), takže jsme věděli, na co se připravit. O grafiku se staráte sami, ale obrázek na krabici nakreslil Andreas Resch.

Ovšem vydání v rodné zemi autora se dočkalo zbrusu nové a jiné krabice, než se kterými jste se mohli setkat v zahraničí. Na poličce v obchodě tak nenajdete červeného dinosaura s tužkou pod paží, ale místo toho uvidíte červenomodrou krabici se spoustou kreslených postaviček zamotaných do papíru. Z chomáče vykukují ruce a nohy s tužkami a obrázky, což přesně vystihuje náladu, ke které se Pictomania hodí. Jeho autorem je Martin Váša.

Pictomania - připravená hra

Tahle párty hra totiž uvnitř krabice ukrývá opravdu exkluzivní obsah, který musí potěšit každého fanouška odlehčených zábavných her. Jako první vás do očí udeří šestice kreslicích tabulek. Ty jsou vyrobeny z takového materiálu, že z nich snadno všechny kresby znovu setřete. K tomu slouží šestice jemných hadříků v černé barvě, které bez problémů nakreslené výtvory navěky spolknou.

K této nerozlučné dvojici tabulka hadřík patří ještě třetí do party – balení whiteboard markerů s logem Pictomanie. Zatím se nám je nepodařilo vypsat, ale jednou k tomu určitě dojde, ale pak je bez problémů nahradíte libovolnou jinou whiteboard fixou z obchodu.

A co tu máme dále? Jeden arch s žetony, které obsahují hvězdičky v sedmi barvách – šesti pro hráče a sedmá je černá, sloužící jako odměna pro nejrychlejšího kreslíře. Spolu s nimi vylomíte z vězení také perforované kartony, ze kterých přeložením vytvoříte stojánky. A co na nich bude stát? Samozřejmě karty.

Pictomania - připravená hra

Ty jsou v krabici ve dvou balíčcích – menší na sobě mají opět sedm barev. V rámci jednotlivých hráčských barev jsou karty očíslované jedna až sedm – to jsou hlasovací karty. Černá barva tentokrát na sobě má buď jeden z šesti znaků (čtvereček, vlnka, hvězdička a další) nebo čísla jedna až sedm.

Druhý balíček obsahuje karty většího formátu se spoustou textu. Karty zadání jsou oboustranné a mají na sobě sedm řádků očíslovaných jedna až sedm. Pojmy na jedné kartě jsou si vždy nějak podobné, aby nebylo jednoduché je mezi sebou rozlišit. I tyto karty k vám dorazí v krabici v různých barvách – čtyři odstíny pro čtyři obtížnosti kreslení, od nejlehčí zelené až po nejtěžší abstraktní fialovou.

Příprava party hry by měla být rychlá a nejinak tomu je i u Pictomanie. Hráč si zvolí barvu, za kterou bude soutěžit. Od ní si vezme tabulku, sadu hlasovacích karet a také žetony s jednou, dvěma a třemi hvězdičkami. K tabulce dostane samozřejmě také její nerozlučné parťáky – fixu a hadřík. Tím jsou hráči připraveni na souboj.

Pictomania - rozehraná hra

Do středu položíte černé žetony pořadí, které si hráči mohou ukradnout pro sebe na konci kola, podobně jako třeba v autorově Galaxy Truckerovi (recenze). Zbývá pouze určit obtížnost kreslení, ve které se utkají. Na stranu stolu, tak aby na ně všichni dobře viděli, postaví hráči dvojici stojánků a na ně rozloží šest náhodných karet ze zvolené obtížnosti. Nyní má každý pojem na kartách svoji jedinečnou souřadnici – symbol a číslo. A právě tak dostane každý z hráčů svoje první zadání, ale to už vlastně začíná první kolo, takže s chutí do kreslení!

Ze zamíchaného balíčku karet symbolů a čísel tajně rozdáte každému hráči dvojici karet, která dohromady tvoří jednu souřadnici. Kreslíř se zatím na svoje karty nesmí dívat, odhalí je až všichni společně, najdou svůj pojem a mohou okamžitě začít kreslit.

Při kreslení ovšem současně musí sledovat soupeře a snažit se hledat jejich pojmy na kartách. Mají k dispozici hned dvě nápovědy, které některé slova vyřazují ze hry. Víte totiž vždy jistě, že protivníci nemohou mít v ruce karty souřadnic, které máte vy – můžete tak okamžitě eliminovat celou jednu kartu a jednu řadu čísel. Obohacení o tuto vědomost se vám tipuje zase o trochu lépe.

Pictomania - rozehraná hra

Sledování ostatních kreseb ale musíte současně dobře skloubit s kreslením. Jakmile si myslíte, že víte správnou odpověď na kresbu některého z protivníků, vyberete odpovídající kartu s číslem a položíte ji před něj na hromádku, kde už může ležet tip od některého z dalších protivníků. Podobně se hráči snaží uhodnout i vaši kresbu.

Jakmile si myslíte, že už nedokážete nic uhodnout a jste spokojení se svojí kresbou, vezmete si ze středu stolu žeton s nejvyšší hodnotou hvězdiček. Pokud budete mít štěstí, je to bonus, který dostanete na konci kola ke svému bodovému zisku.

Teď nastává nejdůležitější, ale také nejsložitější fáze Pictomanie – vyhodnocení kreseb. Postupně hráči procházejí hromádky tipů soupeře a udělují hvězdičky. Za nejrychlejší správný tip dostane hráč žeton s nejvyšším počtem žetonů, druhý v pořadí dostane dvě hvězdičky a třetí jednu. Další mají smůlu. Ještě hůř na tom jsou ale hráči, kteří tipovali kresbu špatně. Jejich karta totiž neputuje zpět do jejich vlastnictví, ale místo toho je položena do středu stolu.

Pictomania - karty

Při vyhodnocení je důležitá organizace žetonů u každého hráče, aby se do rozdávání nezamotal. Proto je vhodné položit své barevné žetony nalevo od kreslicí tabulky, kde představují záporná čísla. Vpravo naopak pokládá hráč všechny hvězdičky získané za správné zodpovězení kreseb soupeřů a také černý žeton za rychlé ukončení kola, který získal ze středu plánu.

Poslední na řadě ve vyhodnocení jsou kartu uprostřed. Pokud totiž některý z hráčů měl špatných tipů nejvíc a sešel se mu tedy největší počet karet umístěných do středu stolu, stává se z něj černá ovce. Tomuto hráči, který uspěchal své tipy, se z kladného žetonu za včasné ukončení kola, stává záporné číslo – přesune tedy svůj žeton nalevo od tabulky.

Jakmile jsou vyhodnoceny všechny kresby a tipy, hráči si sečtou kladné body z cizích získaných žetonů a odečtou od nich hodnotu žetonů, které jim zůstaly vedle tabulky. Takto jsou odměnění za svoji špatnou kresbu hráči, kterým uhodlo jejich výtvor málo soupeřů. Všichni si zapíší svůj bodový zisk do prvního políčka na kreslicí tabulce.

Pictomania - rozehraná hra

Po pěti kolech je konec hry. Hráči sečtou získané body za všechny kreslení a ten, kdo získal nejvyšší součet, se stává nejlepším a nejrychlejším kreslířem.

Pictomanie je druhou kreslicí hrou po Pixu (recenze), kterou recenzujeme za krátkou dobu a přitom je zcela jiná. Zaměřuje se na kreativitu, rychlost a smysl pro detail. Není zde prostor pro štěstí a tipování vám přinese víc problémů než užitku.

K tomu, abyste ovládli partii v Pictomanii ale nestačí dobře kreslit. Můžete kreslit perfektně, ale pokud vám to bude trvat dlouho, nebudete mít čas tipovat ostatní kresby a nezískáte žádné body. A tipování je časově náročné, protože musíte hledat v textu na kartách. Zde jsou trochu znevýhodněny děti.

Pictomania - karty

Při kreslení je důležitá rychlost a schopnost vystihnout podstatné detaily dané věci. Protože na jedné kartě jsou vždy napsané hodně podobná slova, musíte se zaměřit především na to, abyste obrázek odlišili od ostatních pojmů. A to se dělá v časové tísni hodně těžko.

Náhodné přiřazení slov s sebou nese při hraní s dětmi jeden problém. Pokud totiž dítě dostane jako zadání slovo, které nezná, nemůže jej nijak legálně přeskočit a vzít si jiné. Může se tak zaměřit pouze na hádání ostatních obrázků, z čehož nemá ale šanci získat výrazný bodový zisk. Autor ale naštěstí na toto myslel, proto je dobré nechat hráče přečíst karty na začátku kola. Děti mají možnost zažádat o výměnu (případně otočení) některé z nich, pokud je na ní slovo, kterému nerozumí.

Hádání a tipování výtvorů ostatních hráčů je totiž v této hře na prvním místě. Jenže to s sebou nese riziko, že hráči úmyslně na začátku kola nebudou dokončovat své kresby a budou se místo toho snažit tipovat, co kreslí ostatní. Protivníci jej ale mohou potrestat, netipovat, ukončit kolo a hráč tak získá šest mínusových bodů za nerozdané žetony správných tipů. Tento styl hry se tedy příliš nevyplatí.

Pictomania - rozehraná hra

Všechny zdánlivé nevýhody tak byly vždy autorem zdárně vyvráceny už v zárodcích. Kreslení je samozřejmě specifická činnost, která nebaví každého. Ale právě v Pictomanii nejde o umělecké obrázky, ale o základní náčrtek, ze kterého budou ostatní schopní poznat, o co se jedná. Ke zdůraznění částí obrázku samozřejmě můžete použít šipky nebo kroužky. Přesto je v pravidlech spousta věcí, které jsou zakázané, aby vám nezkazily zážitek ze hry.

Vzhledem k počtu 96 karet v balení je zásoba slov v balení prakticky nevyčerpatelná, protože 96 x 7 je 672 a to ještě musíme vynásobit dvěma (karty jsou oboustranné), takže dostaneme výslednou hodnotu 1344 pojmů na kreslení.

Kreslicí tabulky jsme podrobili zatěžkávací zkoušce a nechali jsme na nich nakreslený obrázek tři týdny. Přesto šel bez problémů potom smazat, což je velice dobře. Ovšem přesto na sobě po několika desítkách partií oboustranné desky začínají mít výrazné fleky od fixů. Možná je půjde odstranit nějakým čisticím prostředkem, ale po delší době by mohly při kreslení opravdu vadit.

Pictomania - karty

A přesto, že Pictomania má opravdu výjimečné zpracování, máme tu přecejen jednu větší výtku. Stojánky na karty totiž nedrží pohromadě tak, jak by měly. Mají tendenci se rozevírat, což působí problémy především v průběhu hry, kdy do nich někdo třeba nechtěně strčí. Jinak se jedná o výbornou myšlenku, protože pro karty zde je malá škvíra, do které ji založíte a tak jednoduše stojí.

Složité bodování je sice náročné na vysvětlení a v prvních několika kolech může méně zkušeným hráčům dělat problémy, ale je logické. Brzy jej tak pochytíte a pochopíte. Jeho logika se snaží postihnout všechny základní problémy kreslicí hry – tentokrát má šanci na vítězství i hráč, který je horší v kreslení, protože ačkoliv jeho obrázek uhodne málokdo, může ještě sám hádat ostatní a získat tak body.

Právě ta kombinace rychlosti a kreslicích dovedností dělá s Pictomanie skvělou zábavu na jakoukoliv party. A přesto nebude bavit všechny. K zábavě je potřeba najít správnou skupinku lidí, kteří ji nebudou brát příliš vážně. Největší legraci totiž zažijete při vyhodnocování, kdy se občas budete divit, co jsou lidi schopní nakreslit, když by měli vyobrazit stín, princeznu na hrášku, mlhu nebo mýdlo. Tyto všechny pojmy na vás v krabici čekají a samozřejmě i mnohé další, od konkrétních až po abstraktní. Jak byste nakreslili pravdu nebo slovo kde? Takhle nějak vypadá nejvyšší obtížnost, která je určená pouze pro odvážlivce.

Pictomania - karty

Pictomania je kreslicí hra, která nezklame. Pokud chcete kreslit a bavit se, přesně to s jejím nákupem získáte. Sice má nějaké drobné mušky ve zpracování, ale ty vám vynahradí jinak perfektní obsah krabice. Navzdory sloganu na krabici musíte umět kreslit aspoň trochu, ale zábavu si užijete, i když budete jen čmárat. A to je základní důvod, proč hrajeme deskové hry.

AutorVlaada Chvátil
IlustraceAndreas Resch
VydavatelCzech Games Edition, Dino Toys s. r. o., Ediciones MasQueOca, Hobby Japan, IELLO, Lifestyle Boardgames Ltd, Pegasus Spiele, Stronghold Games, Swan Panasia Co., Ltd., Trefl, White Goblin Games
Rok vydání2011
Počet hráčů3 - 6
Herní doba25
Minimální věk9 and up
Jazyková závislostUnplayable in another language
(19 voters)
KategorieParty Game, Real-time
MechanismyLine Drawing
RozšířeníPictomania: Geek Edition
RodinaMechanism: Drawing, Mechanism: Give a Clue / Get a Clue
Alternativní názvyПиктомания, ピクトマニア, 妙筆神猜

Pictomania je kreslící hra, která by neměla chybět ve sbírce žádného hráče, který má rád odlehčenou zábavu ve větším počtu lidí. A nezáleží na tom, jestli umíte kreslit nebo ne. Tady jde v první řadě o rychlost a vystihnutí pojmu. Na kartě, z níž vybíráte jsou vždy i podobná slova a vy musíte přemýšlet a odlišit je od sebe. Hru zdobí skvělé zpracování v čele s mazatelnými tabulkami, na které kreslíte a současně poznačujete získané body. V každém kole vám pojem určí náhodný los karty, ale odměnu získáte nejen za rychlé kreslení, ale především za rychlé hádání obrázků soupeřů. V prvních partiích vás budou trochu svazovat složitější pravidla hodnocení, ale jakmile do nich jednou proniknete, naopak hru obohacují. Drobným škraloupem na celé hře tak je pouze zpracování stojánků na karty, protože nedrží dobře složené. Tak nabruste tužky, zaostřete představivost a s chutí do kreslení v jedné z nejlepších dostupných party her.

+ autor myslel na všechny potenciální zádrhely
+ vynikající a propracované bodování
+ ohromné množství témat