Recenze: Pile-Up Rush – nahoru a dolů

pile-up-rush-13

Vždycky jsem chtěl být úplně na špičce pyramidy. Takže jsem většinu času strávil na konci. Obvykle totiž než se taková velká a vysoká stavba přiblíží konci, její část spadne a musí se začít zase od začátku. A tak moje role špičky prostě není ta nejpopulárnější, ale mne baví i ta představa, že se konečně jednou dočkám a budu tím nejvyšším bodem celé konstrukce!

Pro všechny stavbychtivé se objevila na trhu hned řada nových her, které přináší nové myšlenky do této zdánlivě neustále stejné činnosti. Jednou z nich je také novinka Pile-Up Rush, kterou představila společnost Korea Boardgames na veletrhu Spiel 2017 v Essenu. Za hrou stojí dvojice Pierre Compain a Frédéric Guattari.

Krabička je čtvercová a na půlce cesty mezi malým a velkým boxem. Na víku vidíme padající pyramidu a doufáme, že se tímto obrázkem sami tolik neinspirujeme. Uvnitř najdou hráči dvě sady dřevěných stavebních bloků – jedna barva pro každý tým. Do těchto dvou skupin se účastníci rozdělí a týmy mohou mít jednoho i více členů. Do středu stolu pak položí dřevěnou kulatou základnu a hned vedle umístí přesýpací hodiny.

pile-up-rush-02

Partie se odehrává bez zbytečných prodlev rychlým střídáním obou týmů. Na úvod hráči otočí přesýpací hodiny a celý tým může nyní spolupracovat a každý z jeho členů jednou rukou přikládá nové stavební dílky. Vždy musí ve svém tahu položit alespoň jeden kámen, ale stejně tak lze přidat i více kousků. Celé snažení je omezeno pouze pískem v hodinách.

Protože ale tým může skončit kdykoliv, ihned na znamení otočí přesýpací hodiny a tím zkrátí čas ke stavění svým soupeřům. Tímto způsobem se tým střídají v pokládání kamenů, otáčení přesýpacích hodin a především ve snaze neudělat chybu. Jestliže se jednomu z týmů podaří zbavit všech kamenů, vyhrává kolo. Stejně tak může získat bod za kolo i zásluhou chyby soupeřů – v důsledku pádu dílku nebo vypršení času dřív, než stihne tým předat slovo. Pouze v prvním případě,t edy vítězstvím vlastní zásluhou, lze získat dva vítězné body. Ten, kdo nasbírá v postupných kolech jako první čtyři body bude slavit vítězství.

Pile-Up Rush si na nic nehraje. Od začátku je zřejmé, že bez šikovnosti tady nedojdete nikam. Jenže tentokrát hráči všechno od začátku dělají pod neustálým časovým tlakem. Jedna drobná chyba neznamená sice prohranou partii, ale darování vítězného bodu soupeřům může mít také výrazně nepříjemné následky.

pile-up-rush-04

Jak už jsme naznačili, stavebních her je na trhu hromada. A tato nová se liší pouze tím, že hráči mají k dispozici přesýpací hodiny a mohou je otočit dřív než písek doběhne. Tím mohou připravit soupeřům pořádně těžkou situaci – mohou nechat celou pyramidu v nějakém nesnadném stavu a navíc tím ještě omezí čas, který k tomu mají.

To je ale také jediná drobná taktická volba, kterou ve hře dostanete. Zbytek rozhodování už se týká pouze toho, kam umístit který kámen. Některé jsou kulaté, jiné hranaté a často spolu příliš nekamarádí. Tady je třeba, aby mezi sebou spoluhráči komunikovali a neustále se radili, jak dále pokračovat.

pile-up-rush-09

Jedno kolo není konec, takže ani nepovedená stavba nemůže zmařit šance týmu na vítězství. Pokud si ale někdo není příliš jistý, může jako základ zvolit snadnější stranu základny (plochou). A teprve později přejít na tu, která v sobě má zářezy. Každý z týmů má k dispozici deset různých tvarů a ty jsou také různě těžké na položení, aniž by spadly.

Náplň hry tedy není nějak originální nebo něčím výrazně zajímavá. Naštěstí ale ve dvou nabízí opravdu inteznivní souboj plný otáčení hodin. Hráči tady mají mnohem těžší roli, protože co si sami nepoloží, to nemají. Navíc musí také hlídat stav přesýpacích hodin, aby nedostali zbytečnou penalizaci. I přes několik nutných kol je hra překvapivě rychlá a trvá kolem nějakých dvaceti až třiceti minut.

pile-up-rush-12

Pile-Up Rush je obyčejnou stavěcí hrou, která nově klade na hráče pouze tlak z hlediska potřebného času. Současně ale toto využití znamená také taktické možnosti, ačkoliv zásadní je stále to stavění. Pile-Up Rush je naprosto normální standardní stavební hrou, která pobaví hlavně ve dvou.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorPierre Compain, Frédéric Guattari
VydavatelKorea Boardgames Co., Ltd.
Rok vydání2017
Počet hráčů2 - 4
Herní doba20
Minimální věk7 and up
Jazyková závislostNo necessary in-game text
(1 voters)
KategorieAction / Dexterity, Real-time
MechanismyTeam-Based Game

Více o hře.

Recenze: Pile-Up Rush – nahoru a dolů
Pile-Up Rush nechává hráče stavět na střídačku. Nikdo ale nemá předepsané, kolik stavebních bloků je třeba umístit. Určený je pouze maximální čas na kolo, který si může tým libovolně rozdělit nebo využít. Díky neustále běžící časomíře je hra otázkou dvaceti minut. Pile-Up Rush nepřekvapí, ale ani nezklame. Je takovou fajn, obyčejnou, hrou.
Klady:

+ dost kamenů
+ více kol (vítězné body)
+ nejlepší ve dvou
+ dvě obtížnosti základny
+ nutnost spolupracovat v týmu
+ práce pod časovým presem
Zápory:

- nic originálního
- větší počet hráčů s sebou přináší rozmělnění partie
3
Prozkoumávejte dál
Recenze: Ventura – starobylé rody na pokraji války