Recenze: Přechod přes řeku se může stát pořádným dobrodružstvím

Přechod přes řeku se v našich končinách zdá být samozřejmou a nudnou záležitostí. Pokud se však budete nacházet ve správných místech Jižní Ameriky nebo Afriky, může se pro vás tento snadný úkon stát otázkou života a smrti. Řeky totiž v sobě ukrývají desítky smrtících nebezpečí, která číhají na lehkomyslného dobrodruha, který jim zkříží cestu.

Právě vy se stanete jedním z takových odvážlivců, kterým v pouti za dobrodružstvím stojí rozdováděná řeka. Popocházeli jste nervózně nahoru i dolů, ale žádný přechod jste nenašli. Nezbývalo než vytáhnout z batohu svůj švýcarský nůž se 154 funkcemi a uřezat dva vzrostlé stromy stojící opodál. Tak jste získali několik klád, s jejichž pomocí se budete muset dostat na druhou stranu, nejlépe suchou nohou.

Na hře na první pohled zaujme její nádherné zpracování. Ještě než otevřete samotnou krabici, už na vás přes průhledné okénko lišácky pomrkává figurka turisty, tedy přesně té postavičky, do níž se při lámání hlavy vžijete. Grafické zpracování má na svědomí Spence Snyder, zatímco samotný Přechod přes řeku vyšel z hlavy britského specialisty na hlavolamy jménem Andrea Gilbert.

Hra se nejdříve objevila na internetu jako online interaktivní hříčka, ale jak rostla její obliba, firma ThinkFun se rozhodla ji zařadit do svého portfolia. Autory samotných úkolů jsou Bill Mitchell, Andrea Gilbert a Serhiy Grabarchuk.

Pak už následuje otevření krabice, v níž na vás čeká hrací plán pokrytý 35 pravidelně do čtverce rozmístěnými otvory a k nim příslušnících 20 špuntů, které do nich budete různým způsobem zasouvat. V pytlíku najdete také pět dřevěných prken různých délek, které budou vaším jediným prostředkem k překročení řeky. Dole se skrývá krabička přetékající čtyřicítkou různě obtížných úkolů, pravidla a pěkný modrý pytlík sloužící k přenášení hry bez krabice.

Na závěr vytáhnete figurku turisty s batůžkem na zádech. Je krásně vymodelován do posledních detailů a především má na nohou magnetické boty, které umožní snazší řešení zapeklitých problémů.

Bohužel balení má jednu drobnou nevýhodu: při uklízení komponent musíte být pečliví, aby se vám všechno do vylisovaných plastových tvarů vešlo tak, jak to bylo na počátku, jinak nezavřete krabici.

Ve hře máte na výběr celkem ze čtyřiceti hlavolamů rozdělených do čtyř skupin podle obtížnosti. Jednička je nejjednodušší a čtyřicítka je pekelně těžký přechod, se kterým se může rovnat snad jen skotačení přes Amazonku.

Vybranou kartičku umístíte na hrací plán a v místech, kde se v kartičce nacházejí díry, umístíte hnědé špunty, představující dřevěné pařezy. Ty budou vašimi záchytnými body při přechodu řeky. Na všechna tmavější mezi špunty položíte jednu z klád odpovídající velikosti. Na startovní břeh umístíte figurku turisty a od této chvíle je to jen souboj mezi vámi a řekou, maximálně stopkami, pokud máte radši ještě větší napětí.

Vaším úkolem je důmyslným překládáním klád vytvořit cestu na druhou stranu. Trámky můžete přenášet pouze tak, jak byste to dělali v reálné situaci. Můžete si stoupnout na pařez a kládu přeložit o jednu mezeru dál, ale vždy tak, aby dosedla přesně mezi dva pařezy.

Omezení jsou jednoduchá – prkna se nesmí navzájem křižovat, nesmí být umisťována úhlopříčně, musí se na obou stranách dotýkat dřevěných výstupků a turista nesmí přenášet více než jedno dřevo naráz.

Zpočátku se to zdá velice těžké, ale jakmile vám přejde systém překládání dřívek do krve, tak už se budete soustředit pouze a jen na řešení. Každý úkol je navržen tak, aby měl pouze jedno správné řešení.

Velkou výhodou je, že počet čtyřiceti hádanek je dostatečný k tomu, abyste už dávno zapomněli řešení těch dřívějších, takže se budete k některým vracet velmi rádi znovu a znovu, a i když jste je již jednou vyřešili, přesto vám budou připadat i napodruhé jako velká výzva.

Pro méně odvážné turisty nabízí návod na svých stránkách řešení všech čtyřiceti situací názornými nákresy, ale asi málokdo je využije, protože by byla škoda pokazit si tak důmyslnou zábavu podváděním.

Při hře je velkým ulehčením skutečnost, že turista má v botách umístěný magnet, díky němuž se dá velmi snadno manipulovat s kládami bez nutnosti je složitě chytat rukou.

Hra je doporučena od osmi let, s čímž můžeme souhlasit. Nejjednodušší úkoly jsou schopny vyřešit děti podobného věku a určitě je bude lákat výzva obtížnějších hádanek, které mohou řešit třeba za pomoci rodičů nebo sourozenců.

V krabici samotné naleznete podrobný návod pouze v anglickém jazyce, ale na zadní straně krabice je nalepený papír s českým překladem i vysvětlením herních principů. Bohužel v překladu jsme nalezli chyby a některé věty působí dojmem, že byly překládány nějakým automatem, naštěstí i přesto lze bez problémů pochopit všechny důležité informace.

Přechod přes řeku je výborným hlavolamem a výzvou pro celou rodinu. Hádanku může řešit vždy pouze jeden člověk, ale lze soupeřit třeba v čase nutném k překročení řeky. Vyvážená obtížnost úkolů slibuje spoustu zábavy pro každého a v kombinaci s krásným zpracováním a přiměřenou cenou dělají ze hry zajímavý objekt zájmu pro všechny milovníky hádanek.

Recenze: Přechod přes řeku se může stát pořádným dobrodružstvím
Klady:

+ zpracování
+ originální nápad
+ přenosné balení
+ více obtížností
Zápory:

- chyby v překladu pravidel
4
Prozkoumávejte dál
Recenze: Hlavolamy, hry a karetní triky v knize