Recenze: Prehistories – autorem jeskynních maleb

Dnes už jsou jeskynní malby dávnou historií. Něčím, k čemu vzhlížíme s vědomím, že je bezpečný úkryt v kameni uchoval po tisíce let tak, abychom je dnes mohli obdivovat. Jenže kdysi dávno to byla přítomnost, ve které byli umělci svého kmene vyslání, aby zvěčnili schopnosti svých lovců.

A my se teď právě do té doby vrátíme v deskové hře Prehistories. Tu vytvořila autorská dvojice Benoit Turpin a Alexandre Emerit. Hra vznikla pod záštitou společnosti The Flying Games, kterým můžeme děkovat třeba i za skvělou sérii her Jurská véča, Sváča a Komáří hody. Novinku ilustrovala Camille Chaussy a i tato hra se dostala na český trh, tentokrát díky firmě Tlama Games.

Na víku krabice vidíme pyšného náčelníka, který ukazuje nový přírůstek do umělecké sbírky. Do jeskyně ve dně vstoupí natěšení také hráči a vyloví odsud pětici desek hráčů. Před první partií na ně musí nalepit trojici maleb s pomocí oboustranných samolepek. Před každou partií si pak hráči rozeberou po jedné desce jeskyně pro sebe. Každá je označená v rozích jinými barvami. Právě ta určí, jakou sadu žetonů totemů a také sadu tuctu karet dostane. Své karty si každý zamíchá a dobere si tři do ruky.

Potom už položí do středu stolu protáhlý herní plán orientovaný na výšku. A do jednotlivých lovišť položí po jedné destičce zvířat, stejně jako před každým dalším kolem. Ty mají hned několik velikostí a každé loviště siluetou předepisuje, jak velké zvíře se tam ukrývá. Pak už zbývá jen odhalit sadu karet požadavků a zásobu všech zbývajících destiček zvířat.

Nejdříve si to hráči rozdají tváří v tvář v souboji o to, kdo dorazí na místo se zvířat nejdříve. Každé kolo je vyhodnocované zvlášť a soupeři už v tuto chvíli vědí, jaké destičky jsou ve hře. Ve hře pak platí, že menší lovci jsou vždy rychlejší. Hráči tedy vyloží z ruky libovolný počet karet, jejichž hodnoty síly odhalí až v momentě, kdy mají všichni svoji sadu zvolenou.

Hráč s nejnižším součtem dorazí na místo jako první, ale podle rychlosti se dostanou k tahu postupně i ostatní účastníci. Postupně se tak pustí do lovu, což je druhá fáze každého kola. Hráči při tom mohou rozdělit své karty libovolně k jednomu nebo více zvířatům na lovišti.

Jednotlivá loviště mají jasně dané podmínky a požadavky síly ve dvou úrovních a síla vyslaného klanu musí dosáhnout alespoň na to nižší ze dvou hodnotových rozmezí. Jestliže hodnota lovců zůstane v oranžovém intervalu, pak sice uloví a získá pro svůj klan destičku, ale současně utrpí jeho lovci zranění. Pouze pokud vyšle lovce, jejichž síla dosáhne nebo překročí zelenou hodnotu, dočká se tým úlovku bez jakýchkoliv potíží a následků.

Postupně, jak týmy lovců doráží na loviště, nachází méně a méně kořisti. Přesto si i pozdější návštěvníci mohou vybrat, protože přichází s těžšími kalibry a silnějšími lovci. Použití lovci jsou unavení odložení stranou. Hráč ale není povinen zahrát všechny a ti, kteří nic neuloví, se vrátí zpět a hráč si jejich karty může vrátit do ruky.

Kmenoví hrdinové pak svoje ulovená zvířata přinesou zpět do tábora a umělci ihned vyrazí legendu o jejich činech vytesat do kamene. Hráči tedy vezmou získané destičky a přiloží si je na svůj plán. Jejich kresba začíná od zdi jeskyně, ale v pozdějších tazích se musí navzájem dotýkat. Hráči se pak snaží svými kresbami splnit jedno ze zadání, které jsou vyložená na kartách od začátku partie.

Za jeho splnění mohou hráči na kartu položit sadu totemů své barvy. Pouze první jich může rovnou položit více, ostatní opozdilci se pak zbaví už jen jednoho ze svých totemů. Partie pak pokračuje tak dlouho, dokud se některý z účastníků nedokáže zbavit i posledního ze svých osmi totemů. Ten hráč se stává legendárním lovcem a vítězem partie.

Prehistories je krásná tetrisovka s pořádným nádechem taktiky. Hráče v ní čekají zajímavá rozhodnutí, ale při tom je vše krásně pochopitelné a jednoduché. Celá partie a její náplň dává smysl a o to lépe se vysvětluje začátečníkům a rodinám, pro které je v první řadě určená.

Ale už vysílání lovců je okamžik, který jim pořádně zamotá hlavu. Všichni mají jasný cíl – vyslat co nejsilnější jednotku, aby se mohli postavit třeba i mamutovi, pokud na něj zrovna narazí. Jenže taková silná sestava se pohybuje podle pravidel hra, a tedy velmi pomalu. Iniciativu totiž určuje co nejnižší součet síly. Hráči se tak musí snažit najít rovnováhu mezi oběma částmi. Se silnou jednotkou se jim totiž může snadno stát, že dorazí na loviště, které už bude prakticky prázdné, protože rychlejší skupinky vše už vychytaly.

Lov samotný je plánovatelný a neřídí ho žádná náhoda. Jeho předmětem je vždy jeden kus tetrisového dílku, který si pak podle pravidel může zakreslit do svojí jeskyně. A tahle druhá část každého tahu je těmito destičkami a zvířátky krásně propojená a celé to s tématem nádherně ladí do jednoho logického celku. Díky tomu budete mít z každého úlovku obrovskou radost a budete se těšit, jak si jej vytesáte do kamene.

Jak hráči získají zpět karty, které už jednou odhodili? V první řadě každý tah má hráč obvykle nárok na dobrání dalších karet na konci svého kola. Jenže kolik si jich ze svého balíčku může vzít, to ovlivňuje výsledek lovu.  Zranění lovců mají ten rozhodující vliv a nejlépe na tom budou ti, kdo neulovili vůbec žádné zvíře, protože získají tři nové karty. Úspěšní lovci bez zranění se mohou těšit na dvě nové karty, zranění hráči pak dobírají jednu (jedno zranění) nebo dokonce vůbec žádnou (dvě zranění). Pro hráče je tu ale ještě jedna alternativa: na podlaze jeskyně leží symboly stop, které také umožní dobírat nové karty.

Partii pak navíc odehrajete během třiceti minut, což je další skvělá zpráva. K tomu přičtěte skutečnost, že je hra skvělá nejen ve vyšších počtech, ale umí pobavit dobře i ve dvou účastnících.

Všechny tyto důvody vedou k tomuto momentu. To je chvíle, kdy přiznáme, že řadíme Prehistories mezi jednu z nejpovedenějších začátečnických her. To proto, že má opravdu originální, ale přístupné téma a k tomu ohromně lákavé grafické zpracování. Hráči se na své pouti za vítězstvím při tom setkají hned s několika elementy, které je s velkou pravděpodobností nadchnou, protože fungují dohromady opravdu parádně.

Prehistories jsou velkým překvapením a parádní zábavou pro milovníky jednoduché, rychlé, ale taktické zábavy. Je to hra s originálním tématem do nepohody pro začátečníky a mírně pokročilé, kteří ocení nádherné zpracování a pěkné možnosti, jak se poprat o vítězství. Prehistories je hra, která si zaslouží velké doporučení, protože umí skvěle bavit, a to na překvapivě malém časovém prostoru. A to by se mělo vytesat do kamene!

Prehistories jsou hrou, ve které se hráči snaží vyvážit rozhodování mezi sílou a rychlostí přesně tak, jako by na tom záviselo jejich přežití. Ulovení zvířat pro lidi kmene je naprosto zásadní, takže nesmí mít tým příliš slabý, ale ani nesmí vyrazit příliš silní, protože to je zpomaluje. Hledání správné odpovědi na tato dilemata pak musí porovnávat se snažením soupeřů. Každé kolo je napínavé. Za odměnu pak úspěšní lovci mohou své destičky pokládat chytře do jeskyně a plnit zajímavé společné úkoly. Prehistories jsou famózní zábavou pro rodiny a milovníky jednodušších her!
+ krásně zpracované téma
+ propojení dvou částí hry
+ napínavé vysílání lovců