Recenze: Pret-a-Porter – móda k vám do obýváku

Pret-a-Porter - balení

Móda je světem ostrých loktů. Molo je pouze pro odvážné. Andrea si vždy myslela, že jsou to jen fráze, ale stačila jedna přehlídka a její tělo bylo samý šrám. Ta krása, která se odehrává před oponou má vzadu děsivou předehru plnou hašteření, pošťuchování a nepřátelských pohledů. Vždycky chtěla být modelkou a teď poprvé svého rozhodnutí lituje. Nikdo ji nepřivítal jako nováčka s otevřenou náručí, nikdo ji nevaroval. Už nemá na výběr, rozhodla se a teď si svoji cestu bude muset vyšlapat sama..

I hráči Prét-á-Porter jsou na tom podobně, ačkoliv se nestanou dlouhonohou kráskou. Místo toho budou jejím manažerem, který se bude snažit na oblékacím odvětví něco vydělat. Promenádou pro hráče bude plán a zákulisím židle stojící okolo stolu. Autorem hry je Ignacy Trzewiczek a hra pochází z dílny vydavatelství Portal, vydaná v době Spiel 2011, tedy více než před rokem. Letos tento slavný autor představil skvělou novinku Robinson Crusoe, tak využijeme nejlepší příležitost podívat se na jeho předchozí dílo. U nás ji najdete v nabídce obchodu HRAS, který ji nabízí včetně podrobných českých pravidel.

Ilustrace zpracovala trojice grafiků: Monika Szeja, Mariusz Gandzel a Dariusz Zabrocki. Víko s uhrančivou modelkou se šíleným účelem a všichni ti fotografové kolem ale pochází ze štětce Tomasze Jedruszeka. Ještě v roce svého vydání byla hra nominovaná na polskou hru roku.

Pret-a-Porter - připravená hra

V krabici menšího čtvercového tvaru s už zmíněnou ilustrací na víku najdete pravidla, na čtvrtiny složený herní plán, čtyři tenké lístky s přehledem pravidel (jsou však jedinečné a ne po jednom pro každého ze soupeřů, jak by se mohlo zdát).

Hlouběji na nás čekají staré známé komponenty. Tedy kartonové dílky sem musíte nejdříve vycvakat a bezpečně je uložit do připravených otvorů. Jsou zde žetony hvězd, kvality, trendu, public relations, ale také hranaté bankovky pěti hodnot a mrňavých rozměrů. Kartonových komponent je dohromady více než dvě stovky. A přesto se díky svým malým rozměrům bez problémů vejdou do dvou přihrádek.

Další dvě jsou připravené pro balíčky karet. Ani ty v počtech nezaostávají nějak výrazně. Máme tu 150 karet, rozdělených do osmi skupin. Pomineme teď karty s finančními hodnotami a zaměříme se na ty ostatní. Jsou zde menší karty budov, kontraktů a zaměstnanců se specifickými vlastnostmi, ale i větší designérské ukazující kromě typu oblečení také materiál potřebný ke svému dokončení.

Pret-a-Porter - připravená hra

Karty doplňují také barevné sloupečky ve čtyřech barvách pro jednotlivé hráče a také kostičky. Těch je ovšem šest různých barev, protože představují suroviny a nemají s hráči nic společného. Stále jsme ale ještě neskončili, protože ve vězení zůstávají ještě malé hráčské plány, na kterých budete sledovat svoje náklady a příjmy, zaměstnance, kontrakty, budovy (ačkoliv ty budou ležet spíš vedle plánu) a všechno, co by mohlo takového manažera modelek zajímat.

Nebudeme si tady lhát do kapsy. Prét-á-Porter si tváří přístupně a jednoduše, ale ve skutečnosti to je opravdová ekonomická hra se vším všudy. Bez pořádné přípravy si vylámete zuby na pravidlech. Když se znovu zakousnete, čeká vás ještě stále složitý a náročný průběh hry, který je další výzvou.

Tomu odpovídá i příprava hry, která je v pravidlech natažená na šestnáct kroků. My si ji, jak už je zvykem, trochu zjednodušíme. Na to, aby si hráči mohli rozebrat desky s barvou, musíte nejdřív určit startovního hráče. Ten bude mít nevýhodu a vybírá až jako poslední. Každá deska je unikátní a ukazuje oblečení, na něž se hráčova firma specializuje. Jsou zde na výběr sukně, kalhoty, mikiny nebo třeba šaty.

Pret-a-Porter - připravená hra

Každý dostane do začátku peníze v hodnotě 40 tisíc (jednotky zde odpovídají tisícům), vybere si barvu, získá trojici akčních válečků společně s barevnými žetony/ukazateli příjmů a výdajů. S nimi na stupnici svého plánu označí desítky a jedničky číslice 3 (hráč tedy nyní má náklady v hodnotě 3000). Z balíčku karet designu si také hráči rozeberou dvě karty, ale ne pouze lecjaké – musí současně vyhovět několika stanoveným podmínkám. My se ale spokojíme s tím, že hráči v ruce drží teď právě dvě karty designu.

Na herním plánu připravíte karty, ale nejdříve ze všech balíčků musíte vytřídit karty pro konec partie, které poznáte snadno podle zadní strany, ale také podle písmenka F ve spodní části. Pak ze zamíchaných hromádek vyložíte karty na vyznačená místa na herním plánu a poblíž umístíte i dobírací balíček.

Teď už zbývá jen připravit módní show, kterých se na konci každého čtvrtletí zúčastníte. Náhodně vyložíte pro každé čtvrtletí karty – pro březen jednu, pro červen dvě, září hostí už tři a prosinec závěrečné čtyři. Ostatní měsíce strávíte přípravou právě na tato období, která se budou točit jen kolem promenády na molu. Na časové ose označíte jako aktuální měsíc leden. Zatím máte před sebou celý rok.

Pret-a-Porter - rozehraná hra

S tímto výhledem souboj začíná a na tahu je držitel titulu startovního hráče. Dosud jsme vám to tajili, ale Prét-á-Porter je ve skutečnosti worker-placement hra, ve které budete svoje zástupce vysílat na herní plán, aby pro vás splnili nějaký úkol. Právě toto plánování je na začátku každého kola. Na střídačku hráči posílají svoje figurky na různá místa, jejichž počet je určený symboly uvnitř a tedy množstvím hráčů.

Jakmile mají všichni svoje tři pracovníky na plánu, nastává čas na vyhodnocení. To zahrnuje najímání zaměstnanců, zisk designů oblečení, nákup budov, materiálů, ale také podepisování kontraktů nebo pouhý zisk financí. Správný designér ale také nesmí zapomenout pracovat na přípravě svojí módní kolekce. Všechno tohle vám umožňují akce, díky nimž se tak dostanete většinou k nějakým kartám.

Každá z dostupných možností s sebou nese klady i zápory. Například budovy vás stojí pravidelný poplatek, ale poskytují místo pro jednoho zaměstnance. I ti vás budou stát peníze, ale obě tyto karty poskytují výhody popsané obrázky v jejich středu.

Pret-a-Porter - rozehraná hra

Ještě důležitější je zisk designových karet, které budete představovat na přehlídce. Ale abyste svůj nápad dokončili, musíte získat materiály (kostičky), které jsou na ní napsané. Na molo ale také můžete vzít pouze oblečení stejného stylu. Suroviny si nakoupí v továrnách, ve skladišti nebo si je nechá dovézt ze zahraničí. Ve světě módy je důraz na kvalitu, proto dostanete podle zvolené možnosti také žetony kvality.

Před ukončením klasického měsíce ještě hráči zaplatí náklady, odstraní všechny nenakoupené karty a nahradí je novou nabídkou z balíčku. Změní se začínající hráč a pak už zbývá jen posunout ukazatel měsíce a zjistit, jestli je už konečně čeká toužebně vyhlížená módní přehlídka.

Nás ano. Tenhle měsíc má zcela jiný a odlišný průběh. Všichni designéři nyní vyberou kolekci, kterou budou prezentovat. Musí být stejného druhu a lze použít jen dokončené designy. Jejich porovnání bude zahrnovat čtyři různé vlastnosti – kvalitu, trendovost, množství, ale také schopnosti vašeho public relations tuto novinku prodat. Každé město pro výstavu se ale liší v odvětví, na které dává největší důraz.

Pret-a-Porter - rozehraná hra

Všichni soupeři porovnají svoje zisky (majetek) v dané oblasti. Vítěz a druhý v pořadí získá žetony hvězdiček. Tato dělba se liší podle počtu hráčů. Na základě úspěchu se také určí prodejní ceny vystavených modelů. Počet získaných hvězdiček přičtete k hodnotě samotného modelu uvedené na kartě a podle toho dostanete do banky finance. Pak už je čas jen na výplaty, nájmy a splacení půjček od banky a nastává konec kola.

Hvězdičky jsou na začátku příští přehlídky proměněné za zlaté peníze (druhá strana té klasicky zelené). Tak je snadno poznáte od svých klasických peněz, představují totiž v podstatě jméno vaší společnosti a nelze je použít pro žádnou transakci. Zůstanou s vámi až do konce partie.

Celý kolotoč takto čtyřikrát proběhne, než nastane závěr partie. Vítěze určí jednoduchý součet nastřádaných financí. Správný obchodník ale platí svoje dluhy, takže je třeba odečíst všechny případné negativní hodnoty. Hráč s nejvyšším obnosem se stává nejlepším designérem.

Pret-a-Porter - rozehraná hra

Prét-á-Porter nabízí propracovanou ekonomiku, bez které nemůžete na úspěchy na přehlídkách vůbec myslet. Mozek byste si určitě neměli zapomenout vložit zpět do dutiny lebeční, protože tahle hra po vás bude chtít opravdové soustředění.

Ačkoliv je hra založená na jednoduchém principu posílání dělníků, nabízí složitá pravidla. Zde je na vině především dvojice zcela rozdílných kol. Zatímco dva měsíce po sobě strávíte přípravou, pak vás čeká vyhodnocení vašeho snažení. Nejsložitějším na tom všem je velké množství nejrůznějších žetonů a surovin, ve kterých se musíte naučit orientovat. K vítězství je třeba umět využívat všechny možnosti, jež vám hra nabízí.

Díky blokování některých políček pro vysílání dělníků je hra výborná i ve dvou. V tu chvíli se liší ale také způsob odměňování přehlídek nebo výměna hvězd za zlaté bankovky. Všechno je ale přehledně označené.

Pret-a-Porter - karty

Přesto se pravidel na začátku trochu zaleknete. Obsahují hodně psaného textu a rozdělení partie na tolik různých fází je trochu odstrašující. Proto je dobré, aby se hru naučil zkušenější hráč, který ji pak vysvětlí ostatním. Další věcí, která vás zahltí a kvůli níž budete neustále hledat (zde je angličtina potřeba!), jsou karty. Ty sice obsahují symboly, ale často budete vyžadovat dodatečné vysvětlení a to vám dodají pouze nápovědní kartičky.

Samotné karty budov, zaměstnanců a kontraktů obsahují spoustu zajímavých způsobů, jak hru ještě více zdramatizovat a proměnit některé z vašich neúspěchů na výhody. Karty majetku jsou jednou z věcí, proč každá z partií bude opravdu odlišná. Ale i náhodné losování přehlídek a jejich rozdělování do čtvrtletí vám zaručuje velkou trvanlivost hry.

Ve skutečnosti ale Prét-á-Porter nakonec není zdaleka tak složitou hrou. Jakmile překonáte tu největší překážku v podobě spolknutí všech těch možností a komponent, budete si užívat čistou hratelnost. A tady se Ignacy opravdu vyznamenal, protože hráči mají všechno zcela pod svou kontrolou.

Pret-a-Porter - karty

Navzájem si příliš nelezou do zelí. Jen to obsazování akčních polí je vlastně trochu konfliktní. Ale nejedná se o žádné útočení nebo přímé zásahy do soupeřova týlu. V tomto ohledu si každý běží po svojí vyhlédnuté cestičce, což se ale k takovéto hře dobře hodí.

Ve hře také třeba můžete vylepšovat svoje zaměstnance (školením) nebo budovy (modernizací). Právě proto jsou tyto karty oboustranné – jedna část je světlejší a obyčejnější, zatímco ta tmavší je pokročilá, ale k jejímu využití musíte vybrat každé kolo pouze jednu kartu ze svého majetku.

V krabici najdete ohromné množství komponent, které připomíná spíš nějaké hry z dílny Fantasy Flight Games. Zpracování obecně je opravdu vynikající, herní plán je detailní a ikonografie vám usnadňuje přehled v té záplavě součástek.

Pret-a-Porter - žetony

Prét-á-Porter je do detailu vyladěnou hrou, která všechny zaujme svým tématem. Je skvělou možností, jak přitáhnout do světa deskových her i méně ochotné ženy a dívky, protože v tomto oboru si budou mnohem jistější. A určitě neodmítnou vaši nabídku stát se alespoň na chvíli slavnými designérkami.

Hru k recenzi poskytla společnost HRAS. Děkujeme.

AutorPiotr Haraszczak, Ignacy Trzewiczek
IlustraceMariusz Gandzel, Maciej Janik, Tomasz Jedruszek, Mateusz Kopacz, Kwanchai Moriya, Michał Oracz, Darek Zabrocki
VydavatelPortal Games, Brain Star, DiceTree Games, Maldito Games, Pegasus Spiele, Zvezda
Rok vydání2010
(31 voters)
KategorieEconomic, Industry / Manufacturing
MechanismyLoans, Open Drafting, Set Collection, Worker Placement
RozšířeníPrêt-à-Porter: Fashion Week in Essen, Prêt-à-Porter: Variable Setup Mini Expansion
RodinaCrowdfunding: Kickstarter, Digital Implementations: TableTop Simulator Mod (TTS), Theme: Art, Theme: Fashion, Theme: Sewing / Knitting / Cloth-Making
Alternativní názvyПрет-а-порте, 프레타 포르테

Prét-á-Porter je desková hra z prostředí módních přehlídek, které přes svoji ekonomickou povahu může přilákat spousty nezkušených hráčů. A ti si na ní mohou vylámat zuby, protože kromě nákupu modelů musíte především vést návrhářskou firmu se vším, co k tomu patří. Takže nákupy, zaměstnanci, budovy a smlouvy s externisty. Jenže pokud je první zahrání nebo přečtení delších pravidel odradí, je to velká škoda, protože hra má opravdu velkou kvalitu. Velice šikovný ekonomický model doplňuje originální tříkolový systém - dvě kola příprava, třetí pak módní přehlídka. Variabilita je velmi vysoká zásluhou nabídky různých karet, ale ve skutečnosti ke všemu budete potřebovat nejvíc své dřevěné figurky. Právě ty vysíláte na plán, aby za vás většinu práce oddřely. Celkově se jedná o hodně přemýšlivou hru. Prét-á-Porter představuje hromadu komponent spojenou do krásně fungujícího celku, ve kterém vám ani nebude vadit menší množství konflitků.

+ originální téma
+ propracovaná ekonomika
+ spousta komponent