Recenze: Project L – jedno písmenko k vítězství

Je to jako nějaké krycí jméno pro výzvědný úkol pro tajného agenta. To je přece přesně to, co vždycky tito nenápadní muži v černém dělají. Jejich úkolem je najít a poskládat všechny dílky skládačky dohromady tak, aby vytvořily ucelený obrázek.

A přesně tak si budete počínat i vy v abstraktní tetrisové hře Project L. Tu vymyslel Adam Španiel a s designem mu pomohli Jan Soukal a Michal Mikeš. Česká vydavatelská společnost Boardcubator se postarala o finální podobu, kterou si nechala odsouhlasit s obrovským úspěchem na serveru Kickstarter. Hra se schovala pod distribučními křídly Asmodee Group a díky tomu si ji můžeme zahrát také v češtině od firmy ADC Blackfire.

Autoři to odhadli přesně! Všechno se to točí kolem dílku L, který mají všichni nejradši. Umí krásně zalepit volnou řadu. A právě jako takovému populárnímu hrdinovi se mu dostalo nejvíce prostoru na víku černé krabice nové hry Project L.

V jejím stylovém vnitřku najdou hráči především více než padesátku dvouvrstvých skládaček, které rozdělí podle zadní strany na bílou a černou hromádku. Z každé pak odhalí ve středu stolu po čtyřech exemplářích. Zbytek bílých destiček připraví stranou jako zásobu. U černých nejdříve upraví počet podle množství hráčů. Vyplňovat jejich tvary budou hráči s pomocí devadesátky dílků. Každý z hráčů si vezme svůj herní plán vyrobený z tvrdého papíru, k tomu jednotliví účastníci do startu dostanou také dva dílky – žlutého mrňouse první úrovně a dvojnásob velký zelený dílek druhé úrovně.

Hráči se střídají na tahu, ve kterém mají vždy k dispozici tři akční body. Ty mohou rozdělit mezi různé činnosti. Hráči si tak mohou především ze společné nabídky vybrat jednu destičku skládačky, kterou si položí před sebe. V jednu chvíli mohou mít před sebou až čtyři rozpracované tvary, a to libovolné obtížnosti.

Aby je hráči zaplnili, budou potřebovat mnohem víc dílků než ty dva, se kterými začínají. A tak s radostí využijí druhou z akcí – vzít si z banku jeden dílek. Cesta každého takového dílku ale začíná na první úrovni, žádný jiný si hráč z banku zdarma vzít nesmí. Místo toho může jeden ze svých předchozích dílků odevzdat a vzít si za něj výměnou jeden o úroveň vyšší.

Celkem jsou čtyři úrovně dílků (úroveň odpovídá počtu čtverečků, ze kterých je dílek sestaven), kde v první a druhé je pouze jeden tvar. Tyto své získané dílky pak může za další akci použít a vložit do své skládačky. Obvykle tato akce znamená přiložení jednoho dílku do jedné tabulky, ale pokud má hráč připravené dobré kombo, může přiložit po jednom exempláři do všech skládaček naráz.

Naštěstí hráči o své dílky tímto nepřijdou. Jakmile skládačku dokončí a zaplní všechna bílá políčka na kartičce, mohou si je vzít zpět. K tomu navíc si ponechají i dokončenou skládačku, která má svoji bodovou hodnotu pro konec partie. V rámci dalšího vývoje hráč ale ocení především bonusovou odměnu za úspěch, nový dílek uvedení v pravém horním rohu zadání.

Po vyprázdnění zásoby černých kartiček nastává čas na jedno poslední kompletní kolo. I po jeho odehrání ale dostanou všichni účastníci možnost přiložit další dílky ze své zásoby, jenže za každý takový položený kámen ztratí jeden bod z celkového součtu. Poté si všichni hráči sečtou vítězné body za své dokončené skládačky a odečtou si body za dílky přiložené na závěr. Ten, kdo má poté nejvyšší skóre, se stává vítězem.

Project L je hra, která boduje vrozenou elegancí. A teď nemluvíme o elegantním černém grafickém kabátku, ale o zábavnost celého snažení. Právě elegance postupného budování destiček a otevřené možnosti toho, jak lze jednotlivé úkoly plnit je to, co si na hře vážíme nejvíce. Můžete nastřádat hromadu malých dílků a pak vás už nic nezastaví v plnění těch jednodušších úkolů nebo půjdete cestou neustálého vylepšování, abyste pak chytře skládají dílky do úkolových tvarů.

Mimo svůj tah můžete obvykle přemýšlet o tahu dalším a než se nadějete, zase je akce zpět u vás. Nedostanete vůbec příležitost se nudit. A když k tomu přičteme skutečnost, že vše odehrajete během nějaké půlhodinky, pak není z časového hlediska co vytknout. Stejně tak není důvod nějak preferovat počty soupeřů v partii, protože vždy se dostanete k akci rychle. Možná ve čtyřech už jsou ty pauzy citelnější.

Pravidla jsou popsaná hezky a jsou jednoduchá, takže je každý pochopí. Navíc ale už přímo v příručce najdete variantu sólovou, která je zajímavá. A pokud zamíříte na webové stránky tvůrců, najdete zde další úpravy pravidel, kterými si můžete své partie ozvláštnit. Se znovuhratelností ale Project L rozhodně problémy nemá.

On ten pojem abstraktní hra se váže spíš k absenci konkrétní grafiky nebo tématu. Z hlediska logiky a prostorové představivosti není hra žádnou výzvou a skládání dílků do tvarů jsou zde pouze jako hlavní náplň vašeho neustálého vylepšování. Právě tato komba přidaná do nenápadné tetrisové hry je to, čím se dokáže tato novinka spolehlivě odlišit.

Zpracování je perfektní. Při plnění destiček úkolů budete mít skvělý pocit, protože jejich dvouvrstvé řešení umožňuje jednotlivým dílkům krásně zapadnout na místo. Trošku zklamáním tak jsou snad jen přehledové karty, které současně fungují jako hráčské plány a jsou pouze z tvrdého papíru.

Project L je ukázkovou abstraktní zábavou, která kombinuje nečekané a přichází s nápady, které z nenápadné skládačky dělají hit. Ve všech našich herních skupinách se setkala s nadšením a touhou po odvetě. Project L je chytrá a jednoduchá hra, jejíž písmenko L by se dalo pochopit jako zkratku přívlastku Luxusní zábava.

Project L nabízí spoustu destiček, každou s jedinečným úkolem. Její volný prostor musí hráči vyplnit s pomocí svých tetrisových dílků. Na začátku partie mají ale v držení pouze dva dílky, které nevyplní nic. Chytrým směňováním a budováním si hráči postupně připraví půdu pro plnění složitějších úkolů, ale zůstává stále pouze na nich, jak přesně k tomu přistoupí. Project L představuje radost z hraní v té nejčistší podobě, kde vás nijak nebude rušit grafika a můžete si plnými doušky užívat pocit z budování svého dílkového stavebního motoru. Právě ten vás doveze až k vítězství.
+ parádní pocit z plnění destiček
+ dynamické tahy
+ volnost při plnění tvarů