Recenze: Pustina – spása leží pod vodou

pustina-26

Moc dobře si pamatuju svět, jaký byl před dopadem bomb. Miliardy lidí, kteří se nezajímali o nic jiného než sami o sebe a své bohatství. Stačilo ale pouze několik okamžiků a všechno je jinak. Majetek a peníze nic neznamenají. Dnes je nejcennější komoditou pitná voda. Na vyprahlé pevnině na nás nečeká nic pěkného, ale podvodní města mají brány zavřené. A přesto naděje umírá poslední.

Celému světu totiž nyní vládne Pustina a přesně tak se jmenuje i nová desková hra, která si našla cestu na český trh. Jejím autorem je Grégory Oliver a pro lokalizaci si hru vyhlídla společnost Albi. Jedná se o novinku, která patří do stáje firem La Boite de Jeu a Blackrock Games. Zpracování ilustrací si vzal na starost Miguel Coimbra. Celá hra pak vyšla v roce 2017 pod názvem Outlive.

Víko velké čtvercové krabice nás staví před opravdovou apokalyptickou vizi a současně nám představí některé z hlavních hrdinů. Uvnitř na hráče čeká spousta plánů. Ten hlavní ukazuje několik zbořených měst, která se stanou vaším domovem. Hráči desku položí do středu stolu a zaplní nejrůznějšími žetony (prohledávání, řasy i kořist). Vedle plánu pak umístí žetony vybavení a hromádky surovin. Poblíž hráči musí položit také menší desku konvoje s šesti pozicemi pro karty událostí, které jsou odhalené náhodně ze zamíchaného balíčku.

pustina-07

Každý z hráčů si musí poté vybrat svoji barvu. Podle toho získá plán s mapou úkrytu. Poblíž položí sadu tří startovních místností a čtyř pokročilých lokací. Ty ale musí nejdříve postavit, než je bude moci používat. Výjimku tvoří jedna, kterou si může sám hráč zvolit a ještě před začátkem partie. Na plán, ať už do místnosti nebo do přechodové místnosti, umístí čtyři žetony přeživších. Ze dvou obdržených vůdců si vybere hráč jednu postavu, podle které získá startovní výbavu i pozice na plánu, kam může postavit své figurky.

Před prvním, ale i každým dalším kolem, je třeba doplnit zásoby surovin na velkém herním plánu. Jednotlivé lokality vyrábí různé předměty, třeba dřevo, vodu nebo munici. Nabídku ale obohatí také karty vybavení a náhodné žetony prohledávání pro každé ze dvou měst (Blackwood na západě a Silent Peak na východě). Jakmile skončí úsvit (tak se jmenuje příprava kola), čeká na hráče den.

V každém ze šesti dnů na hráče čeká nová událost, která bude všechny zúčastněné strašit tak dlouho, dokud ji někdo nevyřeší. Jednotlivé lokace měst na plánu jsou mezi sebou propojené šipkami, které naznačují možnosti cestování. Hráči postupně jeden za druhým dostanou šanci posunout svým hrdinou o jedno až dvě pole.

pustina-01

Podle navštívené lokace může hráč získat nějaké suroviny. K tomu využije počet akcí svého hrdiny odpovídající jeho síle. Za útratu jednotlivých bodů může ulovit část omezených zásob, které se na místě nachází. Postavy musí ale také lovit kvůli jídlo. V některých místech se totiž nachází žetony kořistí, pro jejichž úspěšné chycení je třeba utratit dostatek akcí, případně je ponížit utracením střeliva.

Z lodě pak získá konzervy nebo také nové posily přeživších, přehrada poskytuje vodu a v městě si mohou vybrat jedno z dostupných vybavení. Město lze také prohledávat, za akci si vzít horní žeton prohledávání a dostat tak náhodnou odměnu. Soupeřem obsazené lokace je také možné využít, ale přináší to s sebou duel v podobě nátlaku. Proti tomu se hráč může bránit s pomocí žetonů střeliva.

Tím se hráči posouvají všichni společně do fáze noci. Na její úvod se mají hráči šanci vypořádat s některou z nepříjemných událostí. Musí za tímto cílem utratit některé ze svých surovin. Řešení událostí je ale dobrovolné, ale její řešitel dostane za odměnu několik bodů přežití (uvedené v levém horním rohu). Další nástrahou ve světě Pustiny je radioaktivita, která postupně narůstá s každým kolem a hráč ji udrží venku pouze s pomocí dostatku přeživších. Pokud jich má dostatek v přechodové komoře, nebezpečí není tak velké.

pustina-08

Hráči mají ve svých úkrytech spoustu obyvatel (přeživších), které je třeba nakrmit. Náklady odpovídají místnosti, ve které se nachází. Kromě jídla je třeba utratit také vodu. Všichni nezásobení lidé musí z úkrytu pryč a hráč o ně přichází. V noci je ale také nejlepší příležitost opravovat vybavení (hráči jej vždy najdou rozbité), stavět místnosti, využívat efekty (pouze u plně obsazených místností). O neutracené maso a většinu vody hráči přijdou na konci noci.

Jakmile je u konce šestá noc, partie končí a hráči si posčítají svoje nastřádané body přežití. Ty jsou nejen výsledkem zažehnaných událostí, ale přináší je i většina místností, obyvatelé úkrytu nebo vybavení. Penalizaci mohou hráči dostat za úroveň radioaktivity. Ten, kdo jich má v součtu nejvíce, si vysloužil místo ve vodním městě.

Pustina je vynikající strategickou hrou, která na první pohled vypadá na worker-placement. Místo vysílání dělníků je ale hráči naopak střádají ve svých úkrytech a bojují o suroviny ve velmi napínavé honbě po městě. V každém dni jsou zdroje pouze omezené a na všechny se nedostane. A tímto se skvěle do světel reflektorů propracovává apokalyptické téma, které tu hraje opravdu důležitou roli.

pustina-11

Hra je překvapivě docela odlišná od ostatních boxů, které můžete na českém trhu koupit. Její kombinace managementu zdrojů, přímého soupeření na plánu a vlastní desky úkrytu vytváří opravdu zajímavý mix. Díky tomu si určitě najde mezi náročnějšími hráči dostatek zájemců, protože hra vyžaduje taktické uvažování.

Některé části partie jsou z velké části závislé na náhodě. Mluvíme samozřejmě o rozložení místností na začátku, destičkách prohledávání později a také o událostech. To všechno je ale dobře doplněno pohybem hrdinů a snahou hráčů nasbírat dostatek surovin, aby mohli přečkat noc. Právě to je prvním a hlavním cílem a teprve poté by se měli hráči zaměřit na plnění úkolů a sbírání bodů.

Ale toto zmiňované nutné štěstí znamená také, že každá partie bude začínat v jiném rozestavení místností. A díky tomu je znovuhratelnost překvapivě vysoká. Důležité v tom všem jsou události, které může splnit vždy pouze jeden z hráčů. Ten, který se tak rozhodne jako první. Díky tomu je zásadní také role prvního hráče, kterou je možné pro sebe získat v průběhu každého kola.

pustina-14

Významným prvkem jsou přeživší. Je dobré mít v úkrytu dostatek obyvatel, které ale současně musíte být schopní uživit. Jídlo a voda jsou ty nejdůležitější suroviny, kterými nesmíte vůbec plýtvat. Každý žeton by měl být smysluplně využitý.

Hráči musí umět dobře plánovat. Především v rondelovém mechanismu, kde se figurky pořád točí po kružnici několika lokací, je dobrá taktika důležitá. Lokaci je možné využít pouze v případě, že se zde už nějaká postavička stejné barvy na místě nenachází.

Největším problémem je důraz na neustálý management žetonů, figurek a karet. Hráči velkou část svého tahu prostě přemisťují komponenty, stejně jako v přípravě každého kola. S tím vším se výrazně zpomaluje průběh celé partie. Současně hráči musí také utrácet cenné suroviny za místnosti a vybavení, čímž se jejich celkové tempo výrazně zpomaluje.

pustina-16

Partie je velmi konfliktní. Čím víc soupeřů je v souboji, tím více je to patrné. Pokud tedy chcete hru klidnější, zahrajte si v menším počtu. Pokud naopak chcete pořádné hrdlořezský průběh, pak pozvěte na souboj více kamarádů. Současně tím ale protáhnete celkovou dobu až na devadesát minut, což by mohlo být pro některé spoluhráče dost.

Hra má nádherné zpracování. Všemu jasně dominují vynikající ilustrace, na kterých se zase jednou Miguel Coimbra vyřádil. Ale i přehlednost grafiky a sestava figurek, to všechno má za následek, že se na hru budete rádi koukat.

pustina-25

Pustina je hra, která prověří taktické schopnosti účastníků. Hráči mají každý svoji sestavu místností, které plní přeživšími a využívají jejich dovedností. Všechno se točí kolem sbírání surovin pro přežití, vypořádávání se s nástrahami postapokalyptického světa a teprve poté o sběru bodů přežití. Pustina je výborně tematickou euro hrou se solidní úrovní náhody.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorGrégory Oliver
IlustraceMiguel Coimbra, Michael Jenkins
VydavatelLa Boîte de Jeu, Albi, Arclight, Fabrika Igr, Last Level, Pegasus Spiele, Raven Distribution, Rebel Sp. z o.o., Surfin' Meeple, Surfin' Meeple China
Rok vydání2017
Počet hráčů2 - 4
Herní doba110
Minimální věk14 and up
Jazyková závislostSome necessary text - easily memorized or small crib sheet
(10 voters)
KategorieScience Fiction
MechanismyArea Movement, Events, Set Collection, Take That, Variable Set-up, Worker Placement, Worker Placement, Different Worker Types
RozšířeníOutlive: Underwater, Brettspiel Adventskalender 2018, Outlive: Kickstarter Exclusives, Outlive: Leader – Greg & Emmy, Super Power
RodinaComponents: Miniatures, Crowdfunding: Kickstarter, Players: Games with expansions that add solo play, Theme: Post-Apocalyptic, Theme: Survival
Alternativní názvyOcaleni, Pustina, Еще один день, 浩劫求生

Více o hře.

Recenze: Pustina – spása leží pod vodou
Pustina je opravdovým bojem o přežití ve světě, kde voda a jídlo je vzácnější než cokoliv jiného. Hráči bojují v taktických tazích a svými figurkami sbírají po plánu omezený počet surovin. Postavičky se pohybují v kruzích a hodně spolu bojují. Všechno je třeba mít dobře naplánované dopředu, ale i tak vám může dojem zkazit náhoda. Délka partie určitě není nejnižší a může za to i výrazná potřeba neustále přesouvat žetony. I tak je ale Pustina velmi zajímavou a kvalitní hrou, ačkoliv na cestě k úplnému zážitku je několik překážek, které musíte překonat.
Klady:

+ chytrý zvrat na worker-placement
+ variabilita partií
+ boj o přežití
+ velmi konfliktní
+ luxusní grafika
+ důraz na plánování
Zápory:

- délka partie s vyšším počtem hráčů
- hodně manipulace se žetony
- vliv náhody
4
Prozkoumávejte dál
Recenze: Solitér lev – zařvěte si s králem zvířat