Recenze: Quartino – čtyři puntíky, čtyři čtverečky

quartino-01

Žádný zahrádkář by vám to nevěřil. Hromádka kamenů je všechno, co potřebujete ke štěstí. Není to ale tak jednoduché. Musíte je totiž poskládat do předem stanoveného útvaru  – kruhové stavby ve stylu Stonehenge. Teprve potom bude mít svoji magickou schopnost stejnou, v jaké věřili naši předci už před mnoha tisíci let.

A o totéž se snaží designér Petr Doubek, který  si možná podobné stavby vzal za předlohu a vytvořil pak deskovou hru Quartino. S jejím vydáním pak pomohla malá společnost Loris Games. Jedná se tak o kompletně českou hru, což vždycky rádi slyšíme.

Novinka se navíc ukrývá v bělostné krabici s minimalistickou grafikou, což jí ještě dodává na zajímavosti. Uvnitř na hráče čeká zajímavá skladba dřevěných komponent – stojánky si rozeberou jednotliví účastníci, zatímco velkou čtvercovou desku s kruhem (a osmi pozicemi) položí do středu stolu. Aby měli hráči čím stojánky zaplnit, dostane každý čtyři destičky se zadáním. Samotné barevné kameny začínají partii stranou.

quartino-04

Ve svém tahu může hráč vždy umístit jeden kámen. Může si při tom vybrat libovolnou barvu z nabídky. Ty jsou na stole většinu času čtyři – červená, modrá, zelená a žlutá. Položením je současně možné překrýt již ležící kámen a tím změnit barvu celého sloupce. Tím vším se hráč snaží vytvořit barevnou kombinaci (vždy jde o trojúhelníkovou výseč obsahující čtyři kameny) z jedné ze čtyř svých destiček zadání.

V průběhu partie je možné také kameny ze stolu odstraňovat s pomocí pravidla sloupce. To je povinné – kdykoliv výška jednoho ze sloupců dosáhne čtyř kamenů, je třeba celou pyramidu z plánu odstranit. A zatímco téhle akci se nedá vyhnout, hráč si může zvolit také uplatnění druhého pravidla – barvy. To nastává ve chvíli, kdy jsou na stole zahrané čtyři kameny stejné barvy. Pokud má zájem, může hrát znovu.

quartino-03

Jestliže se hráči v jeho tahu podaří vytvořit kombinaci, kterou má za úkol, může ohlásit ostatním heslo Quartino a svůj dílek odhalit. Pokud i ostatní po kontrole souhlasí, hráč destičku odloží stranou jako dokončenou. Ten, kdo jako první dokončí všechny čtyři svoje úkoly, se stává vítězem partie.

Quartino je jednoduchou abstraktní hrou se skrytými úkoly. A přesně ty mu dávají tolik kýžený náboj, protože hráči se každým umístěním kamene posouvají blíž k dokončení svého cíle, ale současně mohou nevědomky pomáhat i soupeřům.

Jednoduchý mechanismus je základem úspěchu. Prosté pokládání kamenů nezabere prakticky žádný čas. Jenže jsme nezdůraznili jednu důležitou vlastnost. Při zkompletování Quartina jsou všechny použité kameny odstraněny z plánu a hráč dostane šanci k dalšímu tahu. Dobrým plánováním tak je možné připravit si nejen jeden, ale klidně i dva nebo tři úspěchy za kolo.

quartino-07

Ono ostatně komba jsou důležitým tématem celé hry. Hráč ve svém tahu sice normálně položí pouze jeden kámen, ale v případě aplikování obou bonusových pravidel může hrát dokonce třikrát! A to už se stavem plánu pořádně zamává.

Ale už jsme tu jednou zmínili rychlost, je to ale třeba znovu zdůraznit – partie trvá obvykle nějakých patnáct nebo dvacet minut. Díky své nenáročnosti pak přiláká libovolné hráče od těch nejmenších hráčů školou povinných až po dospěláky. Ve dvou je pak nejvíce taktickou bitvou, které s přibývajícím počtem účastníků ubývá kontrolovatelnost. Vydavatelé dokonce ve hře organizují turnaje, pokud byste chtěli své schopnosti porovnat s ostatními.

Obrovskou pochvalu si zaslouží zpracování. Nádherné dřevěné plány i použité stojánky, všechno působí velmi masivně a především se na to pěkně dívá. Na dotyk je dřevo vždy na hraní podobných her ten nejlepší materiál.

quartino-12

Quartino je hra, která je taktická tak akorát. Je tu nezbytná náhoda v rozlosování destiček. Naštěstí ale není hra závislá na tom, jak blízko si vaše kombinace jsou. Kameny totiž po zkompletování jedné sady z plánu mizí a hráči je musí pro skórování položit znovu. Quartino je velmi kvalitní zábavou, která rozšiřuje aktuálně stagnující český trh s abstraktními hrami a současně boduje hlavně svojí rychlostí.

AutorPetr Doubek
IlustraceCéline Bénédé
Vydavatel(Self-Published), Djeco, Loris Games
KategorieAbstract Strategy
MechanismyPattern Building, Pattern Recognition
RodinaComponents: 3-Dimensional (3D)

Quartino je abstraktní hra. Zábava vyřezaná ze dřeva, která nabízí několika hráčům, jak porovnat své síly v pokládání kamenů. Ve dvou jde o největší bitvu, zatímco ve více jde hlavně o zábavu bez výrazných možností, jak všechno ovlivnit. Hra je ale krásně rychlá a to i ve větším počtu hráčů. Každý se její pravidla snadno naučí. Průběh partie je zajímavý a právě díky němu se nám Quartino opravdu zamlouvá.

+ rychlá partie
+ dřevěné zpracování
+ přístupnost