Recenze: Qwinto – čísla v řadě i ve sloupci

qwinto-01

Postupka je tím nejlepším, co můžete dosáhnout v mnoha karetních hrách. Trochu menší bráška pak je vzestupná řada, ve které ale nemusí následovat čísla popořadě. Právě tak vnímá zábavu trojice autorů Uwe Rapp, Bernhard Lach a Reinhard Staupe, kteří společnými silami vytvořili hru Qwinto. Je to novinka pro rok 2017 ze stáje u nás nepříliš známé firmy NSV (Nürnberger-Spielkarten-Verlag).

A tohle je malá krabička, což naznačuje také na malou karetní hru. A to je také pravda. Jenže zatímco karet zde je pouze 32 kusů, jsou očíslované a nesou různé barvy, prostor s nimi sdílí také jeden velký bodovací bloček a sada obyčejných tužek. Právě jeden list a k tomu i zapisovací nářadí dostane do ruky každý ze soupeřů. To karty zamíchají hráči do jednoho balíčku, který položí do středu stolu. Ale předtím ještě jednotliví soupeři dostanou tři karty do ruky. Na stole pak rozloží další čtyři karty z balíčku a vytvoří tak čtverec.

Ve svém tahu vždy hráč vyloží jednu ze svých karet v ruce a překryje jednu ze čtyř karet, které na stole leží. Nově přidaná číslice má vždy dva sousedy – jednoho v řádku a druhého ve sloupci. Hodnoty těchto tří karet hráč sečte a právě tuto číslici si bude moci zapsat do svého bodovacího listu. Na který řádek? O tom rozhodnou barvy těch tří karet – červená, žlutá nebo fialová. Pokud jich je více, hráč si může řádek vybrat, stejně jako konkrétní pozici.

qwinto-07

Při zapisování ale vždy musí dodržovat dvě zásadní pravidla – číslice vždy musí jít vzestupně zleva doprava, ačkoliv mezi nimi mohou být v průběhu partie libovolná volná místa. K tomu navíc nesmí ve sloupečku napříč řádky nikdy být stejné číslice. Hráč ale nemá povinnost si hodnotu zapsat a může se rozhodnout v daném kole nebodovat vůbec. V takovém případě ale číslici musí zapsat do prvního volného čtverečku chyb. Daný součet si ale může zapsat nejen sám hráč, ale i všichni jeho protivníci a to opět na libovolnou pozici s dodržením základních pravidel umístění.

Poté si hráč dobere zpět do tří karet a partie pokračuje novým překrytím a dalším zapisováním. Jakmile má jeden z účastníků kompletně vyplněné dva řádky ze tří nebo někdo zaznamená do svého listu čtvrtou chybu (třeba i proto, že výslednou hodnotu jednoduše zapsat při dodržení pravidel nemůže), partie končí. Kompletně a správně vyplněný řádek znamená tolik bodů, kolik je součet všech políček. Neúplný řádek pak přinese znatelně nižší skóre – jeden bod za každý vyplněný box. V případě vyplnění všech pětiúhelníků si hráči přičtou bonusové body a poté odečtou trest za každé vynechání zápisu v průběhu partie. Ten, kdo má poté v součtu nejvíce bodů, se stává vitězem.

qwinto-03

Qwinto je zajímavou a lehkou karetní hrou, ve které se hráči chytrým pokládáním karet snaží skórovat. Plní si tak pozice ve svém vlastním záznamovém archu a to v libovolném pořadí. Díky tomu je jasné, že náhoda nehraje zdaleka tak důležitou roli. Právě naopak většinu průběhu mají sami účastníci pod kontrolou.

Hlavní zajímavostí je, že hráč sice vykládá kartu z ruky pouze jedenkrát za kolo, ale vyplňovat číslo může v každém tahu, ať už je jeho nebo ne. Mimo svůj tah se může zapsání beztrestně vzdát. Naopak zahráním karty z ruky může lépe ovlivnit výslednou hodnotu i barvy odemčených řádků, takže se tak snadno jeho přidání do svého bločku vyhnout nemůže. Jedině za cenu ztráty pěti bodů.

Partie je pravidly velmi jednoduchá a kromě přikládání karet a sčítání přináší pouze dva zákazy. Díky tomu se ji může naučit opravdu každý. K tomu určitě přispějí i přiložená česká pravidla, která ke hře dodává společnost HRAS. Pokud si tedy koupíte Qwinto v jejich e-shopu, dostanete hru sice s německou krabičkou, ale pravidly v našem domovském jazyce.

qwinto-11

Souboje trvají jen nějakých patnáct minut. Zaplnit těch sedmadvacet políček prostě nevyžaduje nějakou velkou časovou investici. A ono to je dobře, protože právě v těchto krátkých a rychlých partiích ta nenáročnost Qwinta vynikne nejlépe. A není důvod zastírat, že hra je opravdu zajímavá a zábavná. Hráči se musí opravdu snažit a nestačí jen bezmyšlenkovitě hrát karty sem a tam. Barevný výběr řádků navíc znesnadňují karty šedé barvy, které nemají odpovídající řádek.

A jak je to s počty hráčů? Můžeme potvrdit, že hra ve dvou je zábavná, ale stejně tak i ve třech či čtyřech. Jen celkový dojem se mírně odlišuje, protože ve více účastnících nemáte tolik kontroly. Musíte se přizpůsobovat plánům ostatních a používat čísla, která vzniknou mimo jejich tah.

qwinto-12

Qwinto není hra, která by vás zaujala dechberoucí grafikou nebo složitými pravidly. Jde na to úplně jinou cestou. Hraní karet je zde taktické a vede k zápisu nějaké hodnoty. A právě ty musí poskládat tak, aby získali na závěr co nejvíce bodů. Qwinto je takovým novým a taktičtějším Qwixxem.

AutorBernhard Lach, Uwe Rapp, Reinhard Staupe
IlustraceOliver Freudenreich
VydavatelNürnberger-Spielkarten-Verlag, White Goblin Games
KategorieCard Game
MechanismyHand Management
RodinaMechanism: Flip-and-Write, Series: NSV Middys (Nürnberger Spielkartenverlag), Versions & Editions: Card Versions of Non-Card Games
Alternativní názvyQwinto: Het Kaartspel

Qwinto je novou hrou pro milovníky čísel. Tentokrát si je vytvoří vždy jako součet tří karet, z nichž jednu zahrají a dvě další přičtou. Tím vždy ovlivní, co si budou muset zapsat do svého bločku. Současně ale tuto hodnotu mohou využít i soupeři, čímž hra získává na dynamice a větším napětí. Partie jsou rychlé a zábavné, takže se těžko něco hře vytýká. Snad jen stále stejný průběh, protože čísel a barev není moc. A pak grafika. Qwinto ale nic z toho nepotřebuje, protože je i tak výbornou zábavou.

+ překvapivě taktické
+ rychlá partie
+ zápis i v tahu soupeře