Recenze: Qwixx – sbírejte čísla na kostkách

Qwixx - balení

Kostky mohou být cestou k bohatství. Pokud umíte dobře naházet hadí oči nebo prostě cítíte, že je váš den, můžete vyrazit do kasína a natřít to tam všem krupiérům a kamerám. Chřestivé štěstí je ale vrtkavé, takže musíte dávat dobrý pozor na každý hod.

Přesně jako v nové kostkové hře Qwixx, kterou nám na předvánoční trh přinesla firma MindOK. My sice recenzi vydáváme až v novém roce 2014, ale to nevadí, protože mezitím nestačila rozhodně ztratit nic na svojí zajímavosti. Autorem této mrňavé zábavy je Steffen Benndorf. Jednoduchou grafiku vyskytující se jen na záznamových blocích zpracovali Oliver a Sandra Freudenreichovi.

Malá krabička, ve které byste čekali karty, vás vyvede z omylu už svým titulním obrázkem. Ten ovládají různobarevné kostky. A ty se ukrývají také uvnitř, ačkoliv v menším počtu, než byste asi čekali. Jsou tu dvě bílé a další čtyři, které si mezi sebe rozdělily stejný počet barev- červená, modrá, žlutá a zelená. Největší prostor v krabičce tak zabírá opravdu tučný trhací poznámkový bloček.

Qwixx - připravená hra

A protože je evidentně tou nejdůležitější součástí celé hry, ještě se u něj chvilku zdržíme. Je na něm pět barevných řádků s čísly od dvou do dvanáctky nebo naopak od dvanáctky do dvojky. A vedle nich je vždy na konci řady natištěný zámek v kolečku. To je váš cíl, kterého chcete dosáhnout. Pod těmito čtyřmi proužky najdete bodovací sekci, kde jsou nejdříve zdůrazněné odměny a pod nimi už dostávají prostor samotné chlívečky pro zaznamenání vašich úspěchů. Jedině tak se dozvíte, na jaké místo jste v partii dosáhli.

V krabičce ale najdete také krátká a jednoduchá pravidla, která vás rychle naučí, jak Qwixx hrát. Samotná příprava snad nemohla být ani jednodušší, a kdyby po vás nechtěla, abyste našli tužku pro každého hráče, mohli byste začít partii vlastně hned po otevření víka. Každý z hráčů si vezme jeden záznamový arch a tužku, zatímco kostky jsou majetkem společným a nerozdělitelným.

Hráči se pak střídají v tazích a dělí se tak na aktivního hráče s kostkami a ostatní přihlížející. I ty ale číselné výsledky na jeho kostce zajímají. Autor hodu nejdříve oznámí ostatním, jaká čísla padla na kostce a jejich součet je to cílové číslo, na které se všichni těší.

Qwixx - rozehraná hra

Poznamenat do svého bločku si ho může nejen aktivní hráč, ale rovnou všichni. Jenže teď je důležité si říct, že pro vyplňování křížků do papíru máte hned několik omezení. Tím nejdůležitějším je, že vždy musíte postupovat zprava doleva a kdykoliv nějaké číslo přeskočíte, už se k němu nelze zpětně vrátit. Tím je na začátku vaše volba omezená na extrémně nízké (2, 3) nebo naopak vysoké (12, 11) hodnoty, kterými začínají řady.

Dobrou zprávou ale je, že hodnotu bílých kostek můžete zaznamenat do libovolné řady. Ale k čemu jsou pak barevné kostky? Jejich výsledky zajímají už pouze aktivního hráče, který může zkombinovat hodnotu jedné bílé kostky právě s jednou barevnou kostkou. Ale výsledek lze zapsat pouze do řádku, který odstínem odpovídá vybrané barvě.

No a to je vlastně v základu všechno. Hráči se takto střídají, křížkují si čísla a postupně se jim jejich bloček zaplňuje. Jenže kromě kladných bodů můžete získat i záporné. Jako hráč, který hodil je na tahu, máte povinnost přidat alespoň jedno číslo do svých záznamů, bez ohledu na to, jestli prvním nebo druhým způsobem. Pokud to není možné, pak si musíte zakřížkovat neplatný hod (čtyři boxy vedle bodovací řady). Takový křížek vám odnese na konci partie pět bodů z celkového součtu.

Qwixx - rozehraná hra

A teď už vám asi záhadou zůstávají pouze zámečky v pravém sloupci. Těmi uzavřete řadu, jakmile dosáhnete čísla dvanáct a současně máte v řadě úspěšně zaškrtnutých alespoň pět dalších křížků. Kostku této barvy zcela vyřadíte ze hry a řadu tak zablokujete také ostatním soupeřům.

Partie končí ve chvíli, kdy někdo nasbírá čtyři trestné křížky nebo jakmile ze hry vyřadíte druhou barevnou kostku. Pak je na čase podle počtu křížků ohodnotit svoji úspěšnost v jednotlivých řadách, odečíst záporné body za nepodařené hody a do závěrečného boxu napsat výsledek. Ten, komu se podařilo dosáhnout nejvyššího součtu, se stává vítězem.

Qwixx nám udělal opravdu velkou radost. Čekali jsme hloupou hru s kostkami a dostali opravdu do detailů promyšlený a jednoduchý herní systém, který si vás získá po první hře. Samotná premisa sbírání čísel na kostkách zní nudně.

Qwixx - záznamový blok

Hra sice zůstává stále závislá na náhodě v podobě hodu kostkou, ale jako hráči máte mnohem větší možnost všechno ovlivnit. Především vybíráte z hodnot více kostek a to nejen při vašem, ale i soupeřových tazích. A důležitost bílých kostek narůstá s tím, kolik hráčů se účastní partie. Hra se tak vlastně zjednodušuje, když se jí účastní více soupeřů, protože máte větší šanci, že nasbíráte sadu, kterou potřebujete. A přitom současně zůstává herní doba na podobném čísle, protože zase rychleji plníte svoje bločky. Zásadním receptem k vítězství je snažit se ve svém tahu využívat obě možnosti k zapsání křížků, protože jinak prostě a jednoduše ztrácíte na ostatní.

Protože samotná hra není o ničem jiném než házení kostkami a křížkování na papír, nemusí se zavděčit takto jednoduchou hratelností úplně všem. Výborně se ale hodí na cesty, do hospody k pivu nebo prostě jako oddychovka. Současně si díky ní děti vyzkouší také nějaké ty počty a legrácky s čísly.

Přitom ale Qwixx nepodceňujte, protože na samotné výsledky kostek se musíte soustředit, abyste neudělali chybu, které budete později litovat. Je třeba si vždy ve svém tahu zvolit tu nejvhodnější kombinaci barevné a bílé kostky. Na kostkovou hru zde mají rozhodnutí svoji roli a to v každém kole. Navíc vás hra zapojí i mimo váš tah a nemusíte tak jen čekat, než zase budete házet. Můžete sbírat hodnoty i při protivníkově tahu.

Qwixx - kostky

Jedním záporem, který se nabízí sám, je konečná existence vašeho bločku. Jednou vám prostě zásoba vyplňování dojde a to přesto, že jich je v balení kolem osmdesáti. Pravidla samotná radí různé mechanismy křížkování pro jeden papírek. Druhou možností pak je stáhnout a vytisknout si náhradní lístečky přímo ze stránek MindOKu, kde ale zatím nejsou k dispozici.

Někomu se pod tím vším házením s kostkami může ztratit hra, ale ona tam je. Je elegantně jednoduchá a zábavná. Ne, ke hře se nebudete vracet proto, že je pokaždé jiná. Důvody jsou tu odlišné. Můžete si ji zahrát s kýmkoliv, kdykoliv a kdekoliv. Vejde se do postranní kapsy batohu a nezabere žádné místo na stole.

Qwixx nenabízí žádné téma, nic co byste mohli absorbovat a prožívat. Tady vás čeká prostá radost z dobrých hodů a voleb. Znamená to ale, že je to špatná hra? Rozhodně ne! Někdo může říct, že podobných kostkových her už je dost, ale to není pravda. Nikdy jich není dost, aby nemohlo být víc a nových, které nás znovu překvapí nějakou novou myšlenkou. Pokud tedy ještě nejste přejedení kostek, Qwixx vás zaručeně chytí.

AutorSteffen Benndorf
IlustraceOliver Freudenreich, Sandra Freudenreich
VydavatelNürnberger-Spielkarten-Verlag, DV Games, FoxMind Israel, Fractal Juegos, GaGa Games, Game Factory, Gamewright, Gigamic, Ideal Board Games, Kanga Games, Maldón, MINDOK, Morapiaf, Vagabund, Vennerød Forlag AS, White Goblin Games
Herní doba15
(26 voters)
KategorieDice, Math, Number
MechanismyBingo, Dice Rolling, Paper-and-Pencil
RozšířeníQwixx Mixx, Qwixx: Big Points, Qwixx: Bonus, Qwixx: Characters, Qwixx: Connected, Qwixx: Double
RodinaGame: Qwixx, Mechanism: Roll-and-Write, Misc: Mensa Select, Series: Nature Line (Nürnberger-Spielkarten-Verlag), Series: NSV Middys (Nürnberger Spielkartenverlag)
Alternativní názvyQwixx XL, 快可思

Qwixx je kostková hra, která s vámi bude cestovat všude. Tedy alespoň pokud jí propadnete, jako se to stalo nám. Jednoduchá, založená na náhodě, ale přitom krásně návyková a velice elegantní. Hráči mají na výběr hned několik kostek, ze kterých se snaží vždy plnit svoje barevné řady. Není to ale tak jednoduché, protože musíte co nejméně přeskakovat a současně je třeba být rychlý, aby ostatní neukončili partii příliš brzy. Ke hře potřebujete záznamový arch. Listů je dost, ale zatím bohužel nejde u vydavatele na stránkách stáhnout dokument pro tisk dalších. Qwixx samozřejmě nepotěší nepřátele náhody a kostek, ale všem ostatním poskytne skvělou a rychlou zábavu na odreagování. Přesně takové by každé kostky měly být..

+ výborný systém bodování
+ skvělá rychlá zábava
+ všichni hráči jsou součástí dění