Recenze: Říše příšer – boj za svobodu

rise-priser-01

Museli jsme ustoupit. Už dlouho ta situace byla na spadnutí, ale pak nastal moment, kdy už jsme neměli na vybranou. Padl poslední obranný val a útočné síly drancujících příšer se převalili, aby šířily zmar i v hlavním městě. Za branami se ukrývali všichni obyvatelé, kteří z celé prosperující říše zůstali naživu. Bylo na čase uznat porážku, sestoupit do podzemní citadely a zatarasit vchod. Tak jsme se ocitli ve vyhnanství.

Do války mezi příšerami a ostatní magickými stvořeními se přimotají všichni hráči deskové hry Říše příšer. V originále se jmenuje hra Monster Lands a vyšla v roce 2017 v produkci společnosti Second Gate Games ze Španělska. Stojí za ní čtveřice autorů Gorka Mata, Victor Fernández, Sergi Solé a Daniel Schloesser. Ilustracemi celý box ozdobili Enrique Fernández a Aitor Prieto. Celá hra si získala oblibu ve společnosti REXhry, která ji zařadila do svých českých lokalizovaných počinů.

Na víku bílé krabice je k vidění exemplář jedné z příšer, které vzaly útokem mírumilovné království. Je na hráčích, aby se v roli kmenů začali bránit, a pomohou jim v tom všechny komponenty krabice. Na střed připraví hráči velkou mapu podzemí s citadelou, jejími sedmi místnostmi a okolím. V krčmě na hráče čekají noví rekruti, ať už balíček zelenáčů nebo žoldáků. Právě z druhých jmenovaných je už od začátku připravena nabídka horních čtyř karet dostupných k najmutí. Ke každému žoldákovi náleží také jeho malý čtvercový žeton. Do lovecké chaty položí náhodnou sadu šesti pastí, zbytek zůstane připravený stranou. ­­

rise-priser-10

Poblíž plánu se objeví také dvě náhodné příšery, dvě karty říší a nabídka tří karet vybavení. Odpovídající balíčky jsou opět položené v dosahu. Příprava pokračuje odhalením destiček událostí, úkolů a kořisti, které mají svá předepsaná místa na plánu. Ke hře budou všichni účastníci potřebovat také sadu kostek čtyř barev a spoustu různých žetonů. Ale samotní hráči se neobejdou také bez nějaké svojí výbavy – dostanou tak své dva výchozí členy klanu (náčelníka a žoldáka), které přiloží k desce rozvoje klanu. Na její stupnici označí startovní hodnoty slávy a pověsti a dostanou startovní jmění.

Každá jednotlivá partie může trvat nejdéle šest kol. Každé z nich začíná přípravou zásoby kostek, na které mají hráči nárok. Sečtou si symboly kostek ze stupnice slávy (podle řádku) a všech karet žoldáků. Mohou tak získat řadu kostek tří barev, každá z nich má jiné použití a efekty.

Tyto kostky budou hráči na střídačku vykládat na mapu citadely a při tom nezáleží vůbec na jejich hodnotě, ale pouze na barvě. Za svoji oběť hráči získají okamžitě odměnu v podobě nových rekrutů (žoldáci ale pro najmutí vyžadují dostatečnou úroveň slávy), finanční injekce, pastí, nebo žetony lektvarů a jedů. Většina těchto prvků má svoje místo na hráčově plánu. Výjimkou jsou samozřejmě žoldáci, jejichž karty si hráč položí jednoduše stranou i s jejich žetony. A mohou je dokonce potěšit nakoupením vybavení, aby se jim lépe bojovalo.

rise-priser-03

Jenže cestu ke slávě hráči nezískají běháním po bezpečné citadele. Kvůli tomu musí naopak vyrazit za její brány a znovu použít kostku. Kromě toho ale musí na cestu ke zvolené lokaci položit také žeton svého žoldáka. Mohou se tak vypravit za splněním některého z dostupných úkolů, ale také se lze vydat do některé z říší zamořených příšerami (respektive jednou příšerou, jejíž kartu hráči mají na očích). Do říší vedou rovnou čtyři cesty, ale hrdinové přiloží své meče do práce postupně. Znamená to tedy, že na některé se nemusí dostat, pokud žoldák před nimi uspěje.

A zatímco úkoly jsou občas dokonce zcela bezpečné a nezahrnují házení kostkami, boj s příšerami je daleko riskantnější. Hráči sice z destičky události dostanou nějaký bonus podle zvolené cesty, ale především budou muset přehodit dané požadavky v různých oblastech (barvách kostek). Později v partii mohou dokonce zbloudilé příšery útočit přímo na citadelu a i za to dostane úspěšný obránce slávu. Svoje šance hráči mohou často posílit lektvary a pastmi (které poskytují například další kostky nebo možnosti zvýšení jejich výsledku).

rise-priser-06

Jenže právě okolí se vyhodnocuje až později – poté, co všichni hráči využili své kostky a zbohatli na akcích uvnitř citadely. V rámci fáze dobrodružství tedy probíhají veškeré boje s pomocí kostek, kterými se tentokrát opravdu hází a hráči doufají v dostatečně vysoké výsledky.

U úkolů si to hráči rozdají mezi sebou ve snaze být tím, kdo má nejvyšší výsledek. To při souboji s příšerou musí (a to i s pomocí svého vybavení) žoldák nejdříve přestát útok obludy a teprve poté se může sám do ní pustit. Hody na útok nestvůry jsou jednoduše zásahem, kdykoliv je výsledkem hodnota tři nebo více. Žoldák při tom dokáže ustát pouze jedno zranění (jeho žeton je otočen na druhou stranu). Hráč ale může předejít zranění magií, schopnostmi nebo žetony obrany. To příšera má svoji specifickou hodnotu, při které ji hráč polapí nebo zabije.

Za poraženou příšeru dostanou hráči odměnu, ale také šanci dobýt říši. K tomu opět hráči musí využít hody kostkou a přesáhnout cílovou hodnotu. V případě úspěchu nejenže dostanou další odměnu, ale navíc mohou říši osídlit.

rise-priser-12

Neúspěšní žoldáci pak dostanou cenu útěchy v podobě kořisti, kterou našli po cestě zpět (náhodný žeton). Na konci kola se neporažené příšery přeskupí do protiútoku a dorazí k bráně do citadely. V následku na to se mezi obyvateli šíří panika, která zamkne pro příští kolo k použití jednu z budov. Současně hráči všem svým přeživším bojovníkům musí vyplatit žold.

Jakmile jeden z hráčů dosáhne na stupnici třicítku bodů slávy, jedná se o poslední kolo partie. Poté si hráči počítají vítězné body za obě stupnice, za poražené příšery a nastřádané říše a žoldáky. Vítězem je hráč, který má v součtu nejvyšší bodový zisk.

Říše příšer je hra, která sice intenzivně využívá kostky, ale přesto je překvapivě komplexní a na první pohled dost složitá. Tomu odpovídají také pravidla, která se rozkládají na úctyhodných dvaatřiceti stránkách. Mezi textem je řada příkladů, obrázků a na konci nechybí ani strategické tipy a pravidla pro sólovou hru. Ale i ta dvacítka stran, kterou zabírají klasická pravidla, může být pro leckoho odstrašující. Naštěstí jakmile už někdo hru umí, ostatní ji dokáže naučit během nějakých patnácti minut.

rise-priser-20

Z toho je jasné, že Říše příšer má jako cílovou skupinu hráče, kteří mají s deskovými hrami dostatek zkušeností a větší objem pravidel a postupů je nevyvede z míry. Žádná z těch pravidel nejsou komplikovaná, jen těch možných pozic na plánu je prostě dost.

A hra s sebou přináší zajímavé okamžiky. Už samotné najímání žoldáků je hodně zajímavé. Při jeho průběhu totiž hraje důležitou roli vzdálenost žetonů slávy a pověsti na hráčově stupnici. Sláva musí být výrazně vyšší a představuje reálnou proslulost klanu, zatímco pověst je pouhým součtem aktuálně najatých žoldáků. Tím je velmi elegantně omezený růst válečníků všech hráčů.

Jinak je první část vlastně klasickým umisťováním dělníků. Na začátku hráči mají k dispozici jen několik kostek, ale jak se jim rozrůstá tým, také počet kostek se zvyšuje a s nimi i možnosti vyrazit ven za zdi citadely. Hráč musí nastřádat dostatek financí, aby mohl zaplatit své žoldáky na konci kola. Především je ale potřebuje dobře vybavit, aby mohli obstát tváří v tvář hrůzám za zdmi citadely.

rise-priser-24

Právě vybavení a pasti jsou parádním ozvláštněním, díky kterému mají hráči pocit, že mohou své snažení upírat různými směry. A je to opravdu tak. To se projeví především v další fázi kola, kdy vyslaní žoldáci začnou bojovat o slávu svých rodů. Všechny ty souboje jsou napínavé díky kostkám, ale současně hráči mohou vliv náhody ovlivnit dobrou přípravou.

V pravidlech najdete také způsoby, jak zvyšovat obtížnost a to je velmi důležitý prvek. Teprve na těch vyšších hodnotách se stane dobývání říší a porážení monster opravdu výzvou a udělá souboje zajímavějšími. Do partie později můžete přidat také rozšiřující moduly, které dále obohacují už tak dobrou variabilitu. Současně ale je v nabídce také modul lsti, který do hry přidává mnohem vyšší úroveň konfliktu. Hráči se pak mohou na cestách za slávou ovlivňovat. Lsti se používají místo pastí a umožňují krást kostky sousedům.

Říše příšer je ale hra, která současně udělá zcela nečekanou radost samotářům. V pravidlech je totiž neuvěřitelných deset scénářů pro sólo hraní, které mají samozřejmě svoje bodové cíle. Hra je ale chytře vymyšlená, využívá automatického hráče, který blokuje pozice a překvapivě tu není do počtu.

rise-priser-26

Překážkou na cestě za úspěchem určitě může být herní doba. Ta totiž dosahuje dvou hodin a pod devadesát minut se prakticky nedostanete. Na zdánlivou jednoduchost to vypadá příliš, ale ve hře se toho děje opravdu dost a hráčům ty dvě hodiny utečou moc pěkně. Časové potíže se projeví hlavně u vyšších počtu hráčů, ale z hlediska hratelnosti jsou určitě dobré všechny počty.

Zpracování je velmi podařené z hlediska grafiky a především příručky pravidel, která zvládá všechno popsat jasně a detailně (možná až příliš). Jenže bohužel krabice ztratí plusové body hned při vycvakávání žetonů, které nejde úplně dobře. Na řadě dílků vám zůstane kus papíru utržený z archu. Proto doporučujeme dávat při této klasické vybalovací činnosti dobrý pozor. Určitě by se mohlo stát, že si takzvaně „zatrhnete“ některý z dílků a to byste určitě u jinak moc pěkné hry nechtěli.

rise-priser-28

Říše příšer je hrou, od které jsme toho příliš nečekali a to ani po přečtení pravidel, která naznačují jen další klasickou honbu za body říznutou kostkami. Jenže to celé funguje dohromady moc pěkně a především skýtá dostatečně bohatý zážitek. Nejedná se totiž tolik o euro hru nebo posílání dělníků, ale mnohem víc ze hry čiší pocit dobrodružství. Říše příšer je parádní hra, u které jsme nakonec velmi rádi, že si našla cestu na naše stoly!

AutorVíctor Fernández, Gorka Mata, Sergi Solé Pascual, Daniel Schloesser
IlustraceEnrique Fernández Peláez
VydavatelDexker Games, Games Warehouse, REXhry, Second Gate Games
Rok vydání2018
(8 voters)
KategorieAdventure, Card Game, Dice, Fantasy, Fighting
MechanismyDice Rolling, Kill Steal, Open Drafting, Worker Placement with Dice Workers
RozšířeníMonster Lands: Aleaturrim Promo Card, Monster Lands: Heavy Weapons & 5th Player, Monster Lands: Jerdav Promo Card, Monster Lands: Promo Card Set
RodinaCreatures: Monsters, Crowdfunding: Kickstarter, Digital Implementations: Tabletopia, Players: Games with Solitaire Rules
Alternativní názvyŘíše příšer

Recenze: Říše příšer – boj za svobodu
Říše příšer je pro nás velkým překvapením. Hra, která zcela nečekaně vystoupila z řady mechanismů vysílání dělníků a doplnila ji o skvělý pocit dobrodružství. Absolutnímu hodnocení zabránilo pouze několik drobných škobrtnutí, ať už v kvalitě komponent, tak především ve vyšší herní době, která odstrašuje podobně jako délka pravidel. Partie samotná je ale skvělá a s možností přidat do partie výrazný prvek konfliktu mezi hráči. Říše příšer je parádní hra, která ale zaujme hlavně náročnější hráče.

+ pocit z bojování a dobývání
+ podařená grafika
+ výtečná sólo varianta