Recenze: Roundforest – do zakletého lesa

roundforest-01

Přátelé mne od té cesty zrazovali. Prý je ten les zlý, a navíc v něm žije řada stvoření, s nimiž jediné setkání znamená jistou smrt. Jenže já jejich rad nedbal, hodil na záda plný batoh a s pískáním vstoupil mezi stromy. Přiznám se, že jsem měl strach, ale poblíž lesa jsem vyrůstal a nikdy jsem nic zlého neviděl ani neslyšel. Jenže teď jsem přišel z jiného důvodu a možná právě proto se zlo probudí. Chci totiž z jeho středu něco odnést.

Do lesa se vypraví hráči v deskové hře Roundforest, jejíž design vytvořil Pierrot a jeho hru ilustroval Sándor Zubály. Hra vyšla v druhé polovině roku 2020 a vydala ji zkušená společnost Piatnik. Díky tomu je hra dostupná také s českými pravidly.

Jedná se o velkou krabici, na jejímž víku vidíme sebe (tedy hlavního hrdinu), jak vstupuje do tajemného lesa. Uvnitř na hráče čeká záplava osmiúhelníkových dílků lesa, které rozloží na stůl a vytvoří tak plochu v doporučeném rozložení (podle počtu účastníků). Důležité jsou rozmístění tůní v rozích. Jednotlivé dílky jsou spojené a lze jimi procházet ve sloupcích i řadách. Hráči je na začátku pokryjí náhodně vylosovanými (s pomocí přiloženého pytlíku) barevnými žetony – na každém políčku bude ve středu ležet jeden (s výjimkou tůní).

roundforest-08

Nad les položí destičku víl, jejíž pozice zaplní náhodně vylosovanými kulatými žetony předmětů, které se všechny ukrývají v druhém plátěném pytlíku. Pak už jen vytvoří hromádku zamíchaných karet postav, ale také zásobu mincí, destiček jablek a také smaragdový prsten. Kdo se o něj bude ucházet? Jednotliví hráči si každý vyberou barvu, dostanou její figurku, a hlavně desku batohu. K tomu ještě obdrží vybavení v podobě dvou žetonů kompasu a jednu mapu.

Hráči se v partii budou střídat na tahu a budou posouvat svoji figurku. Nejdříve jednotliví dobrodruzi odstartují ze svých rohů lesa a mohou se vždy posunout maximálně o dva dílky lesa. Přesuny pak řídí puntíky, které jsou natištěné na každé destičce ve dvou kruzích – vnějším a vnitřním. Místo toho se hráč může rozhodnout se svojí figurkou vyčkávat na výhodnější situaci. To proto, že právě v tuto chvíli celou destičku lesa pootočí o devadesát stupňů. Pokud se pohyboval, pak pro opuštěné políčko musí znovu vylosovat z pytlíku nový barevný žeton.

roundforest-03

Právě tím se bude řídit zbytek jeho tahu. Ne žetonem vylosovaným, ale žetonem ležícím na dílku, kde aktuálně stojí hráčův hrdina. Modrý žeton znamená, že dobrodruh našel předmět. Aby bylo jasné jaký, musí zalovit rukou v modrém pytlíku a jeden vytáhnout. Může si jej ponechat a uložit do batohu nebo jej položí zpět na dílek, kde jej mohou sebrat ostatní.

S pomocí žlutého žetonu se hrdina pouze dozví o předmětu, který se nachází jinde v lese. Jednoduše tedy vylosuje náhodně jeden a položí jej podle svého uvážení na jinou destičku se žlutým žetonem. Poslední barvou je červená a dává hráči možnost vybrat si z nabídky postav jednu kartu. Dostane tak úkol, který lze splnit pouze sbíráním správných předmětů. Může jej ale odmítnout a destičku úkolu položit na svoji aktuální pozici, aby se o něj mohl pokusit někdo jiný.

Pro splnění úkolu musí hrdina navštívit místo, kde se postava (respektive její destička) nachází. Odevzdá jí všechny požadované předměty a dostane za to zlaté jablko. U kouzelných tůní, což jsou speciální místa v lese, lze proměňovat předměty na mince a mince zase na cenná zlatá jablka.

roundforest-10

Jakmile jeden z účastníků nastřádal v batohu tři zlatá jablka, hra se blíží ke konci. Je na čase vyvolat ducha, který se ukrývá na jedné (náhodné) destičce. V tu chvíli už k vítězství majiteli tří zlatých jablek zbývá pouze dorazit na jeho pozici a může slavit výhru.

Roundforest je dobrodružnou rodinnou hrou, ve které se všichni hrdinové potulují po lese a snaží se plnit úkoly. Pouze tak mohou od jeho obyvatel získat cenná zlatá jablka, která potřebují jako kořist k celému vítězství.

Základem celého zážitku jsou destičky lesa, které hráči otáčí v každém tahu. Konkrétně tedy ty, na kterých stojí. Tím vlastně manipulují s cestičkami a s přístupností některých míst. Někdy můžete pokračovat hned, jindy se vyplatí jedno kolo počkat. Trasy lesem se totiž objevují a zase zavírají, a nejen v důsledku pohybu vašeho hrdiny, ale i těch ostatních. Každá destička má ale předepsaný směr otáčení, takže lze i toto plánovat.

roundforest-11

Náhodné je pouze losování destiček. Štěstí tak rozhoduje o tom, co se objeví na destičce, kterou hráč opustí. Navíc ale losování z pytlíku odhaluje předmět, který hrdina našel ležet na místě, které právě prohledal. A tady už je o prostém štěstí, jestli dokážete najít to, co potřebujete. Vámi hledané vybavení mohou najít i soupeři, kteří je třeba odhodí, ale cesta přes celý plán může být dost dlouhá.

Hra je ve své podstatě jednoduchá. Jenže popis pravidel tomu nenasvědčuje. Bohužel struktura příručky a její popisy nejsou ideální. Za všechny potíže jmenujeme například situaci, kdy se vám hra snaží vysvětlit pohyb podle puntíků (kam lze jít a kam ne), ale používá k tomu titěrný obrázek ještě natočený pod úhlem, takže nemáte nejmenší šanci na něm rozeznat potřebné ikony na destičkách lesa.

Tato nepřístupnost hry je docela škoda, protože pod víkem těchto potíží se nachází příjemná a dobrodružná rodinná hra, která má velmi solidní potenciál. Baví totiž hlavně děti, které si připadají jako na výpravě do nějakého hrozivého lesa plného nebezpečí.

roundforest-13

Délka partie je standardní a pohybuje se někde kolem jedné hodiny. Z toho už rovnou vyplývá i věkové doporučení, které může začínat až na nějakých osmi letech. Hráči se na plánu docela dost ovlivňují a čím více jich je, tím je partie zajímavější. Boj s ostatními do hry patří a dělá ji o dost lepší, takže ji doporučujeme hlavně pro tři nebo čtyři účastníky.

Roundforest je docela překvapením, hlavně pokud se na to díváme z pohledu rodin s dětmi. Po rozladění, které se objeví při snaze rozluštit příručku, přichází radost ze hry a průběhu plného zvratů. Roundforest je ale především dobrodružstvím, a právě proto k dětem i přes své nedostatky patří.

AutorPierrot
IlustraceSándor Zubály
VydavatelPiatnik
Rok vydání2020
KategorieFantasy, Maze, Racing
MechanismyContracts, Grid Movement, Map Deformation, Modular Board, Pick-up and Deliver
RodinaDigital Implementations: Tabletopia

Roundforest je rodinnou hrou ve stylu Karaku. Tentokrát se sice nebojuje a podzemí je nahrazeno lesem, ale úkoly a pocit z celkové partie je docela podobný, jenže v některých prvcích ztrácí. Hráči neobjevují podzemí, ale místo toho musí chytře využívat otáčejících se dílků. Díky tomu je hra o kapku náročnější na plánování, ale i tak v ní zůstává solidní dávka náhody. Jenže není vůbec snadné naučit se ji hrát, a právě to je fakt, na který asi doplatí. A to přesto, že obecně je Roundforest velmi solidní a nadprůměrnou rodinnou hrou.

+ dobrodružství
+ výborné ve více hráčích
+ otáčení destiček