Recenze: Rozšíření Galaxy Defenders – strážci vesmíru na Měsíci a ještě dál

galaxy-defenders-expansions-40

Všechno zdánlivě dobře dopadlo. Mimozemšťané se stáhli z povrchu naší planety a lidstvo bylo zachráněno. Jenže jaké zklamání nastalo v centrálním štábu o několik dnů později, když zachytili podivné signály z Měsíce. Nebylo o tom pochyb. Naši nepřátelé se usídlili na povrchu našeho nejbližšího souseda. Nezbývá než vyslat tým ochránců galaxie, aby jim znovu vysvětlil, že tu nejsou vítáni.

Úspěch deskové hry Galaxy Defenders vytvořil základní kámen pro vznik rozšíření. Ty jsou hned dvě, a nesou podtituly Operation Strikeback a Extinction Protocol. Pod oběma krabicemi je podepsáno duo designérů Simone Romano a Nunzio Surace. I tato krabice nese hrdě loga společností Gremlin Project a Ares Games, ale také letopočet 2015, kdy poprvé dorazila na pulty obchodů.

Důvod proč o nich píšeme dohromady, je fakt, že jsou velmi úzce spojené. To poznáte hned po otevření příručky pravidel, která na svých ohromných 56 stranách popisuje komponenty a mechanismy společné, ale i specifické, pro obě krabice. A v obou se ukrývá pořádná porce novinek, které mají za úkol posunout zážitek základní krabice. Především tu je samozřejmě nová kampaň a tedy i pořádně tlustá kniha scénářů. Pod víky s mimozemskou bitkou se nachází hromada komponent – jsou tu velké oboustranné herní plány pokryté šestiúhelníkovými políčky, řada dílků a miniatur. Ovšem vzhledem k rozměrům krabice trochu zklame celkový objem obsahu.

galaxy-defenders-expansions-38

Ale to by mohlo být snad poslední zklamání, které s těmito rozšířeními zažijete. Stačí si totiž vzpomenout na naše nadšení ze základní hry. Ta zůstává čistě kooperativní a příběh jednotlivé partie je závislý na zvoleném scénáři. Každý z hráčů si vezme pod kontrolu jednoho z (dostatečně odlišných) agentů, včetně výbavy a vylepšení, které se postupně s průběhem kampaně stávají silnějšími. V každém kole si skupina hrdinů musí zvolit svého velitele, kterého se budou týkat možné specifické efekty. Po mapě se tedy postavičky pohybují podle svých možností, bojují s pomocí kostek odpočítaných podle síly zbraně. K orientaci používají takzvané žetony signálů, které jsou dlouho pouze anonymním pípáním jako z Vetřelce. Až hrdina dojde dostatečně blízko, zjistí, jestli se jedná o spojence, cíl mise nebo zuřivého protivníka.

Na konci každého tahu jednoho z hrdinů jsou aktivovány někteří nepřátelé a provedou akce v závislosti na své kartě. Mohou se tak nejen posouvat blíž, ale především útočit. A při tom se stále léčí. Po odehrání všech hrdinů ještě není čas si dát chvilku odpočinek, protože přichází čas na události, které mohou vším výrazně zamíchat. Úspěch scénáře závisí na specifických podmínkách, které mohou být naplněny nebo ne.

galaxy-defenders-expansions-10

Autoři se rozhodli jít cestou mírného vylepšování. To platí především pro první rozšíření odehrávající se na Měsíci. Obecně boxy tedy nepřináší záplavu nových pravidel, které by průběh už tak dlouho trvající hry ještě zbrzdily.

Pro bojovníky za dobro tu je jedna špatná zpráva: v Operation Strikeback přichází nový druh mimozemských protivníků, takzvaní mistrovští vetřelci (Master Aliens). Jsou to obrovská monstra, která dostala do vínku nové schopnosti. Tou hlavní je rozpoznání nejsilnějšího agenta, který ovlivňuje jejich chování. Hráči tak musí také přizpůsobit taktiku, protože tím se zcela mění manévrování na mapě.

galaxy-defenders-expansions-02

Věcí asi dosud neviděnou v deskové hře jsou bojovníci na straně hráčů, kteří jsou také řízeni umělou inteligencí. To znamená také velký nárůst taktických možností, protože noví spojenci jsou aktivovaní vždy po tahu hráče. A rozhodně to nejsou žádná ořezávátka, takže je budete rádi využívat.

Bohužel s tím vším přichází s krabicí Operation Strikeback také mnohem více různých statusů, o kterých musíte mít přehled. To sice fakticky nepřináší delší herní dobu, ale spíš riziko, že zapomenete na něco důležitého. Pro zkušené hráče původních Galaxy Defenders by ale neměl být problém zakomponovat tyto nové návyky do stále relativně jednoduché hry točící se kolem spolupráce.

galaxy-defenders-expansions-13

Druhý díl skládačky jménem Extinction Protocol přivede hráče pro vyvrcholení dějové trilogie až na domovskou planetu vetřelců, kteří si stále nedají pokoj. Nezbývá tedy, než je zničit jednou provždy. Krabice přichází samozřejmě s novými typy protivníků a novými mapami. Protože ale domovská planeta vypadá jinak, není možné ji věrně reprezentovat s pomocí podlouhlých desek. Proto v druhé krabici najdou hráči modulární desky, které budou (opět jak jinak než v šestiúhelnících) propojovat do podzemních chodeb.

Novinek z hlediska hratelnosti tu není tolik. Nové schopnosti pro agenty a neuvěřitelně silná brnění, která mají svoje vlastní karty. A každý z hrdinů má svoje vlastní, což ještě dál posouvá jedinečnost jednotlivých bojovníků za lidstvo.

galaxy-defenders-expansions-16

Ale základním důvodem, proč si bude každý z hráčů tyto krabice pořizovat, je příběh. Ten ze základního boxu byl výborně napsaný a napínavý. O to lepší zpráva je, že nové hry na něj plynule navazují a dělají z celé hry jednu epickou bitvu o osud lidstva. V každé krabici je šest nových příběhů, dohromady tedy tucet partií, pokud se vám bude dařit. No a to přiznejme si: není moc pravděpodobné.

Oba boxy totiž naprosto dominují v obtížnosti. Mnoho scénářů budete opakovat, protože na první pokus to prostě nedopadne. Kombinace smůly se špatnými rozhodnutími už nelze obvykle napravit, a tak po nějakém čase čeká na hrdiny porážka. Naštěstí lidstvo dostane novou šanci, až si zase hráči najdou několik hodin a na planetu nepřítele se vrátí.

galaxy-defenders-expansions-33

Je tedy Galaxy Defenders lepší hra s těmito rozšířeními! Určitě! Nabízí totiž lahůdkové dokončení skvělého příběhu, kterým se krásně vine vylepšování hrdinů. Navíc dostanete i spoustu zajímavých vylepšení, ale především nepřátel a výzev. Tyhle nové boxy vám vydrží velkou řádku hodin, než je vůbec poprvé dohrajete a tím Operation Strikeback i Extinction Protocol nabízí fantastickou hodnotu.

AutorSimone Romano, Nunzio Surace
IlustraceMario Barbati, Fernando Peniche, Raffaele Stumpo
VydavatelAres Games, Gremlin Project
Počet hráčů1 - 5
KategorieExpansion for Base-game, Fighting, Miniatures, Science Fiction, Wargame
MechanismyCooperative Game, Dice Rolling, Modular Board, Solo / Solitaire Game, Variable Player Powers
RozšířeníGalaxy Defenders
RodinaCreatures: Aliens / Extraterrestrials, Crowdfunding: Kickstarter, Mechanism: Campaign Games, Players: Games with Solitaire Rules

AutorSimone Romano, Nunzio Surace
VydavatelAres Games, Gremlin Project
Počet hráčů1 - 5
KategorieExpansion for Base-game, Fighting, Miniatures, Science Fiction
RozšířeníGalaxy Defenders
RodinaAdmin: Better Description Needed!, Creatures: Aliens / Extraterrestrials, Crowdfunding: Kickstarter, Mechanism: Campaign Games, Players: Games with Solitaire Rules

Galaxy Defenders dostali do vínku rovnou dvě rozšíření Operation Strikeback a Extinction Protocol, které fungují nejlépe společně. Vytváří totiž se základním boxem uzavřenou dějovou linku, ale především před hráče staví pořádně obtížnou výzvu. Nové komponenty i zajímavé nápady doplňují základní mechanismy a dělají ze hry trochu složitější partii, kterou ale nijak výrazně neprodlužují oproti zvyklostem ze základního boxu. Obě rozšíření jsou výborná, ale pokud byste si měli vybrat jedno, jaké by to bylo? Operation Strikeback! Nabízí víc a je propojeno příběhem se základní dějovou linkou. To ale neznamená, že by Extinction Protocol byl špatný. Obě rozšíření vám přinesou řadu výtečných zážitků.

+ ohromná a napínavá kampaň
+ pořádná výzva
+ zajímavé drobné novinky