Recenze: Rozšíření Pandemic – Nové hrozby – infekce vracejí úder

Je pro Vás porážení zákeřných nemocí jako jsou tyfus, SARS, antrax či cholera běžnou záležitostí? Už vůbec nepropadáte panice, když se vyskytne řetězová pandemie, protože jste profesionálové a vše zvládáte levou zadní. Právě pro vás a pro ty, kteří chtějí vyzkoušet něco nového, je určeno rozšíření deskové hry Pandemic nesoucí v češtině název Nové hrozby (v originále On the Brink).

Po světě se nezvladatelně toulá velké množství nebezpečných nemocí, které umíme porážet, ale i takové, se kterými si poradit nedokážeme. Základním požadavkem, který nám v boji s nemocí pomáhá, je sběr informací z již postižených míst, které jsou potom vyhodnocovány ve výzkumných stanicích. Tam šikovní výzkumníci vymyslí vakcíny či léky, které se pak dostanou k nemocným. Podobně to funguje i v Pandemicu, kde bojujete proti čtyřem zákeřným nemocem.

Od vydání základní hry (recenze na Pandemic) uplynuly pouze dva roky a už Matt Leacock ve spolupráci s Tomem Lehmannem vytvořili rozšíření, nesoucí výstižný název Nové hrozby. V novém rozšíření Pandemic: Nové hrozby, se potkáte s nevypočitatelnou mutací, odolným kmenem či hrozbou šíleného biologického teroristy.

Ve čtvercové krabici se nachází přesně to, co by vám mohlo v Pandemicu chybět a ještě o trošku víc. První věcí, která vás zajisté zaujme, jsou Petriho misky. Dodávají hře nádech skutečného laboratorního prostředí, ve kterém můžete „pěstovat“ kultury nebezpečných nemocí. Ve hře si do nich můžete uložit nemoci ze základní hry. Abyste přesně věděli, co kde máte uloženo (u biologického materiálu je to dokonce nezbytně nutné), přibalili autoři samolepky, které přesně sedí na polovinu víčka misky. Navíc máte možnost si na samolepce do příslušné kolonky sami popsat, co se v misce nachází.

Možná na chvíli budete překvapeni, proč je misek šest, když nemoci jsou jen čtyři. Vzápětí vám tento číselný rozpor vysvětlím. Teď, když jste si naplnili misky a neprodyšně do nich uzavřeli čtyři nemoci ze základního balení hry, jistě se vydáte na obhlídku dalších součástí hry. Další novinkou v rozšíření jsou fialové kostičky nepředvídatelné nemoci, na které máte právě rezervovanou první ze dvou ještě neobsazených Petriho misek. Patří k nim ještě žeton léku a kartička stavu, která se umisťuje na hrací plán.

Ale tím ještě zdaleka nekončíme. Pojďme se podívat na další věci, které nás ještě v krabičce čekají. Velkou změnou je rozšíření karet rolí, kterých objevíte celkem deset. Z toho je šest klasických nových rolí, se kterými se budete vydávat do boje proti nemocem. Dvě karty autoři nechali nepopsané, takže si můžete vytvořit své vlastní role a ztvárnit postavu podle vašich představ. Další karta je staronová, jedná se o operačního experta, který je lehce poupraven. No a poslední kartou role, kterou do hry přináší rozšíření, je karta bioteroristy.

Jak je zvykem ze základní hry, ke kartám patří stejnobarevné figurky. Těch ale v rozšíření dostanete hned dvanáct. Tento počet znamená, že dostanete nové figurky i k základní hře. Autoři totiž poslední z šesti Petriho misek rezervovali pro ostatní herní komponenty, jako jsou domečky výzkumných stanic a figurky postav. A jelikož figurky ze základní hry jsou opravdu veliké a do misky by se nevešly, sáhnul autor k jejich zmenšení. Teď se celý tucet postaviček i se všemi domečky do Petriho misky pohodlně vejde.

Posledními součástmi, které v balení naleznete, jsou karty. Objevuje se zde osm nových karet zvláštních událostí a především karty mutace a epidemie zhoubný kmen, které využijete při různých pokročilých výzvách. Opět v balíčku najdete dvojici prázdných nepopsaných karet pro zvláštní události, které opět umožňují doplnění hry dle fantazie. Na závěr musím jmenovat ještě předpřipravený záznamový blok bioteroristy, do kterého si zaznamenává svoje teroristické úspěchy a průběh hry.

Jak už z dlouhého výčtu komponent vyplývá, jedná se opravdu o poctivě provedené rozšíření, kde se autoři snažili nezapomenout na sebemenší detaily. Co nám ale přináší nového herní princip a k jakým změnám dochází v samotném průběhu hry?

Základní hra Pandemic je určena pro jednoho až čtyři hráče, nové rozšíření přináší možnost přibrání pátého hráče do týmů, aby vám pomohl porazit nové hrozby. Pravidla jsou pěkně zpracovaná včetně doplňujících obrázků, na kterých jsou vysvětleny situace ze hry i přesné funkce karet. Pro opravdu zběhlé hráče, kteří neznají prohru, je připravena legendární obtížnost, při níž do balíčku hracích karet vstupuje sedmá karta epidemie. V pravidlech narazíte na upozornění, že tato varianta není určena hráčům se slabším srdcem. A ono skutečně. Pouhopouhé přidání jedné karty dokáže hru ztížit natolik, že se přinejmenším zapotíte v boji proti nebezpečným nemocem.

V Nových hrozbách se objevují hned tři výzvy, které zvyšují variabilitu hry a zároveň její obtížnost. První z nich je výzva „zhoubný kmen“ při níž se jedna z nemocí chová nepředvídatelným způsobem. Základním rozdílem od základní varianty Pandemicu je nahrazení zelených klasických karet epidemíí odlišnými kartami epidemie – zhoubný kmen. Tyto karty se klasicky zamíchají dle zvolené obtížnosti do hracích karet a vytvoří se dobírací balíček karet.

Na hře se nic nemění do okamžiku, než přijde první karta epidemie. V tu chvíli musí hráči určit zhoubný kmen, kterým se stává nemoc s největším počtem kostiček na hracím plánu. Potom se tato karta položí k Petriho misce s nemocí a epidemie se vyhodnotí. Karta na první pohled vypadá podobně, v prvních krocích dochází jako v základní hře ke zvýšení míry infekce, infikování a zintenzivnění.

Navíc je však na každé kartě napsán zhoubný efekt dané nemoci, který je pro každou kartu jedinečný. Liší se i v délce účinku, protože některé karty mají trvalý efekt (působí po zbytek hry). Můžete se setkat třeba s přikládáním dalších kostek, vyšším počtem karet potřebných k vynalezení léku nebo se může dokonce vyléčený zhoubný kmen znovu vrátit. Jakmile hráči splní všechny povinnosti, které jim karta ukládá, mohou pokračovat dále, dokud nenarazí na další kartu epidemie a zopakují výše uvedené kroky. Vítězi se hráči stanou, stejně jako v základní hře, v okamžiku vyvinutí posledního léku.

Druhou výzvou v pořadí je mutace, kdy do hry vstupuje pátá nemoc, která se díky mutaci může objevit kdykoliv a kdekoliv a hru tak činí mnohem méně předvídatelnou. Příprava partie je stejná jako vždy jen s tím rozdílem, že na hrací plán je navíc umístěno kartonové políčko stavu léčení fialové nemoci a do hry vstupuje 12 fialových kostek, které reprezentují novou nemoc.

Do dobíracího balíčku hracích karet jsou kromě klasických infekcí zamíchány také tři události mutace, zatímco další dvě karty mutace položíte na odkládací místo balíčku infekcí. V průběhu partie musíte počítat s objevením nového, pátého nepřátelského kmenu. Karty v obou balíčcích přidávají kostky do měst, z balíčku infekcí je to mírumilovnější jedna kostka, mnohem horší bývají události mutace z dobírací hromádky.

Fialová nemoc se postupně rozšíří a spousta měst tak bude hýřit více barvami kostek. Hráči mohou objevit lék na fialovou nemoc odložením jakýchkoliv pěti karet měst, z nichž však alespoň jedno musí být nakažené mutací. K vítězství stačí vyléčit čtyři základní nemoci a fialovou pouze vymýtit, ale samozřejmě můžete nalézt i všech pět léků. V průběhu si ale musíte dávat pozor na omezenou zásobu fialových kostek, kterých je pouze dvanáct (polovina klasického počtu).

Poslední výzva zcela mění princip celé kooperativní hry Pandemic. Postaví totiž jednoho z hráčů do role bioteroristy a tedy proti všem ostatním. Pravidla ji doporučují pouze při hře tři nebo čtyř hráčů. Příprava hry zahrnuje i fialovou nemoc mutaci, ale do balíčku nepřimícháte žádné karty navíc. Výběr bioteroristy je veřejný, takže všichni už před začátkem hry znají jeho identitu. Hráč si vezme kartičku s rolí bioterorista a zápisník.

Zločinec dostane do začátku dvě karty infekcí, které využívá k pohybu podobně, jako hráči karty z druhé hromádky. Stejně tak si v průběhu hry dvě karty infekcí dobírá a týká se ho maximum sedmi karet na ruce.

Může se rozhodnout začínat v libovolném městě na hracím plánu. Po fázi infektora každého hráče je na řadě vždy bioterorista, takže si zahraje výrazně víc než jeho soupeři. Po hracím plánu se pohybuje tajně, pouze pokud se v jeho aktuálním městě nachází i jiný hráč, musí svoji polohu odhalit. Může využívat všechny klasické pohyby, které mají i hráči, při letu pak musí odložit kartu infekcí daného města.

Bioterorista má hned několik možností, jak škodit – může způsobit infekci v městě kde je, ale i na dálku pomocí karty a může také sabotovat (= zničit) výzkumnou stanici hráčů. Pokládáním fialových kostek samozřejmě může způsobit pandemii. Naopak hráči mají možnost nepřítele zadržet, pokud se nacházejí ve stejném městě, jako on. V tu chvíli přichází zločinec o všechny své karty a může pouze dobírat karty a s jejich využitím pak v dalším kole uniknout ze zajetí.

Úkolem hráčů je i zde nenechat se nečekanými propuknutími nemoc zaskočit a nalézt lék na všechny nemoci. Bioterorista prohraje, pokud se podaří najít lék na fialovou nemoc, vyhraje, pokud jeho soupeři prohrají a na hracím plánu zůstane nějaké fialová kostka.

Každá z těchto tří variant obohacuje hru svým způsobem a kromě obtížnosti dodává hře obrovskou míru variability. Za to se zasluhují karty epidemií (i události mutace), které jsou všechny unikátní, a nikdy nevíte, která událost se vyskytne. Tím se v zásadní míře liší od epidemií ze základní hry, kdy se dělo pokaždé totéž. Když k tomu přičteme ještě kartičky nových rolí a zvláštních událostí, pak musí být všem jasné, že obehrání Pandemicu se s rozšířením dostalo do roviny nereálna.

Pro velmi náročné hráče nabízí autor možnost kombinace Zhoubného kmene s jednou z ostatních výzev, čímž si vytovříte z partie opravdu náročné dobrodružství, které asi jen tak nepokoříte.

Celé grafické ztvárnění vychází ze základní hry Pandemic. Nové komponenty tedy nijak neruší hru a skvěle zapadnou do jednotlivých balíčků. Přesto jsou nenásilně odlišeny malým kolečkem s mapou zeměkoule, pro případ, že by hráči chtěli mít základní hru a rozšíření odděleny. Zapracování nového pátého kmene je vyřešeno důmyslně přikládací kartičkou a dokonale zapadne do grafiky hracího plánu.

Dokonalý dojem ze zpracování pak zakončují skvělé Petriho misky, které nejenže pěkně vypadají při samotné partii, ale také jsou velice praktické jako zásobárna kostiček při hře.

Pandemic: Nové hrozby je ukázkovým rozšířením, které bylo vytvořeno s důrazem na každičký detail. Dodává hře nový rozměr, zvyšuje její znovuhratelnost, umožňuje si vybrat z několika variant hry, ztěžuje jednotlivé partie a zapojuje do záchrany světa pátého hráče. Pokud jste fanoušky Pandemicu, nemůže vám toto rozšíření doma chybět. A pokud jste jej ještě nezkusili, pak teď nastal pravý čas.

AutorMatt Leacock, Thomas Lehmann
IlustraceJosh Cappel, Régis Moulun, Chris Quilliams, Hans-Georg Schneider, Tom Thiel
VydavatelZ-Man Games, ADC Blackfire Entertainment, Albi, Asmodee, Asterion Press, Devir, Enigma (Bergsala Enigma), Filosofia Éditions, Galápagos Jogos, Gém Klub Kft., Hobby Japan, HomoLudicus, Jolly Thinkers, Korea Boardgames, Lacerta, Lautapelit.fi, Lifestyle Boardgames Ltd, MINDOK, Pegasus Spiele, Quined White Goblin Games, Rebel Sp. z o.o., Wargames Club Publishing, Zhiyanjia, Ігромаг
Rok vydání2009
(47 voters)
KategorieExpansion for Base-game, Environmental, Medical, Science Fiction
MechanismyAction Points, Cooperative Game, Hand Management, Hidden Movement, Point to Point Movement, Secret Unit Deployment, Set Collection, Tags, Team-Based Game, Trading, Variable Player Powers
RozšířeníPandemic: In the Lab, Pandemic: State of Emergency, Pandemic
RodinaGame: Pandemic, Mechanism: Hidden Movement, Medical: Diseases, Occupation: Medic / Doctor / Nurses, Occupation: Researcher / Scientist, Players: Expansions Changing Player Count, Players: One versus Many
Alternativní názvyPandemia: Na krawędzi, Pandemia: På katastrofens rand, Pandemia: Sull'Orlo dell'Abisso, Pandemia: Tuhon partaalla, Pandemic: ¡Al Límite!, Pandemic: À Beira do Caos, Pandemic: Extreem Gevaar, Pandemic: Na krawędzi, Pandemic: No Limite, Pandemic: Nové hrozby, Pandemic: Pe Muchie de Cuțit, Pandemic: Pengeélen, Pandémie: Au seuil de la catastrophe, Pandemie: Auf Messers Schneide, Pandemie: Virus Alarm, Пандемия: На грани, Пандемія: На Межі, パンデミック:迫りくる危機, パンデミック拡張セット 絶体絶命, 瘟疫危機 一觸即發 (瘟疫危机 一触即发), 瘟疫危機︰一觸即發, 팬데믹: 벼랑 끝에서

+ zpracování
+ petriho misky
+ originální nápady