Chcete číst recenze dřív než ostatní? Chcete exkluzivní obsah? Sledujte nás na Hero Hero!

Recenze: Santorini – ne každý je stavitel

santorini-01

Když bohové staví město, může to dopadnout všelijak. Může z toho být překrásná metropole, kde všechno ladí a každý tam chce bydlet, ale město může také dopadnout jako přeplácaná metropole. Záleží to všechno pouze na tom, komu bohové dají důvěru. Už jednu takovou špatnou zkušenost mají, a proto si to tentokrát pojistili – mají hned několik stavitelů!

Přímo do centra dění se dostanou všichni hráči, kteří si pořídí deskovou hru Santorini. Jedná se o hru, kterou vytvořil designér Gordon Hamilton a vyšla v produkci poměrně neznámé společnosti Roxley Games. Celá hra vyrazila do světa v roce 2017 s ilustracemi od dvojice autorů David Forest a Lina Cossette. Jejich výtvor pak v Evropě distribuuje společnost Esdevium Games.

Na víku čtvercové krabice najdeme právě ty bohy, kteří stojí u rostoucího města. Uvnitř na hráče čeká spousta plastového obsahu v podobě stavebních bloků pro domy, figurek, karet božích sil, ale především stojánku pro útes. Právě na něm celé město vyroste, takže hráči vezmou plastový stojánek a položí do něj desku s mapkou stavebního pozemku.  Ta má pět krát pět čtverečkových políček. Každý z hráčů si vybere dvě figurky jedné barvy a postupně je rozestaví na plán. Hned na to si vyberou hráči každý jednu božskou sílu.

santorini-11

Průběh každého tahu je velmi jednoduchý. Hráč si nejdříve vybere jednu ze svých dvou figurek a posune ji na sousední políčko. Může jít po rovince, šplhat o jednu úroveň nebo seskočit libovolně dolů. Tyhle kroky jsou ale vše pouze příprava na tu důležitější akci – stavbu. Správné patro (každé ze čtyř úrovní je odlišná) je možné postavit na libovolném ze sousedních osmi políček. Nejdříve se ale postavička musí pohnout, takže je třeba po celou dobu dobře plánovat.

Do partie samozřejmě zasahuje velká spousta božských sil, které hráči mohou dostat do vínku na začátku partie. Každá má jasně daný moment, kdy je možné ji použít, ať už je to v tahu soupeře, tak třeba v průběhu pohybu nebo stavění.

Pro vítězství je třeba být prvním hráčem, jehož figurka vystoupá na vrcholek třetího patra. Tyto pozice je ale také možné blokovat. Hráči na nejvyšší pozici může místo pohybu postavit dóm a tím zabránit soupeři, aby dosáhnul v dalším tahu výhry.

santorini-08

Santorini je krásně vypadající abstraktní hra, ve které se utkají v té základní verzi dva protivníci. Bude to souboj napínavý, protože všichni mají společný prostor, ve kterém se pohybují celkem čtyři postavičky. Díky tomu lze nejen plnit svoje plány, ale také reagovat na soupeře a trochu mu kazit ty jeho.

Hra je čistě pod kontrolou obou soupeřů. A pravidla jsou tak jednoduchá, že je popíšete za pomoci tří vět. Není tu žádná náhoda do momentu, kdy  hráči poprvé vytáhnou karty se silami. Těch je opravdu velká spousta a jejich vliv na hru je zajímavý. Nejlepší je nechat nabídku schopností na náhodě, ale tím také může dojít k mírné nevyrovnanosti stran. Současně to ale také znamená, že i slabší hráč občas vyhraje, což je pro dobrý pocit dobré.

V pravidlech najdete i varianty pro tři nebo čtyři účastníky, ale jsou tu pouze do počtu. Jediný opravdu správný počet jsou dva. Protože je plán opravdu malý a hráči neustále staví další a další patra, je celá partie rychlá a dosáhne nějakých patnácti minut.

santorini-14

Té hry tu zase tolik samozřejmě není. To je ale víceméně vlastnost všech abstraktních deskovek, protože je to všechno hlavně o přemýšlení a všímání soupeřů. Partie jsou ale konfliktní, protože hráči se prostě navzájem nemohou na tak malé mapě vyhýbat a musí tomu také uzpůsobit svoji taktiku po celý souboj.

Ale kdyby Santorini byla sebelepší hra, nezískala by tolik pozornosti, nebýt naprosto jedinečného zpracování. Samozřejmě je výrazně přehnané (a díky němu i cenovka) na to, co je obsahem krabice z hlediska náplně. Jenže to hře rádi odpustíte, protože to všechno vypadá naprosto nádherně. Všechny ty rostoucí domečky lákají diváky.

santorini-17

Santorini je nádherně vypadající abstraktní hra, která dává dvěma protivníkům šanci poměřit schopnosti svých mozkových spojení. Všechno je to rychlé, napínavé a konfliktní. A protože takových zajímavých her nevychází obecně příliš, tak by si fanoušci tohoto žánru Santorini měli koupit.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorGord!
IlustraceLina Cossette, David Forest
VydavatelRoxley, Galápagos Jogos, Korea Boardgames Co., Ltd., Spin Master Ltd.
Rok vydání2016
Počet hráčů2 - 4
Herní doba20
Minimální věk8 and up
Jazyková závislostNo necessary in-game text
(46 voters)
KategorieAbstract Strategy, Ancient, Mythology
MechanismyGrid Movement, Map Reduction, Race, Square Grid, Team-Based Game, Three Dimensional Movement, Variable Player Powers
RozšířeníSantorini: Asteria Promo Card, Santorini: Castor & Pollux Promo Card, Santorini: Eris Promo Card, Santorini: Golden Fleece, Santorini: Hippolyta Promo Card, Santorini: Hydra Promo Card, Santorini: Iris Promo Card, Santorini: Maenads Promo Card, Santorini: Nyx Promo Card, Santorini: Pegasus Promo Card, Santorini: Promo Pack, Santorini: Proteus Promo Card, Santorini: Scylla Promo Card, Santorini: Tyche Promo Card
RodinaCategory: Combinatorial, Components: 3-Dimensional (3D), Components: 5 x 5 Grids, Country: Greece, Crowdfunding: Kickstarter, Digital Implementation: Google Play, Digital Implementations: Board Game Arena, Digital Implementations: Tabletopia, Game: Santorini, Islands: Santorini (Greece), Mythology: Greek, Organizations: The Game Artisans of Canada, Theme: Chibis, Theme: Construction
Alternativní názvy산토리니

Více o hře.

Recenze: Santorini – ne každý je stavitel
Santorini provází výrazná šuškanda. Ve skutečnosti je to ale pouze přemýšlivá hra, která dostala do vínku luxusní zpracování. A právě díky tomu se dostala pod lampy kamer. Naštěstí si ale tuto pozornost zaslouží, ačkoliv její varianty pro vyšší počet hráčů nejsou úplně to pravé. Hra ale boduje jednoduchostí, rychlostí a také variabilitou božských schopností. Santorini je radostnou abstraktní hrou, která vás pobaví a při tom nezavaří mozek.
Klady:

+ spousta božských schopností
+ parádní zpracování
+ rychlá herní doba
+ taktické
+ možnosti ovlivnit soupeře
+ radost ze hry
Zápory:

- mírná nevyrovnanost schopností
- varianty pro tři a čtyři hráče jsou jen do počtu
4
Prozkoumávejte dál
Recenze: Kosmopolis – města ve vesmíru