Recenze: Seasons – jaro, léto, podzim, zima očima kouzelníka

seasons-01

Každé roční období má svoji speciální magii. Na jaře všichni kouzlí s pomocí květin a věcí, které rostou. A pak přijde léto a všichni chtějí najednou používat ohnivou nebo světelnou magii. Podzim zase vidí povstání všech věcí, které padají. No a zimu už asi sami tušíte. Mrazivá magie je jednou z nejobávanějších, protože před zimou neutečete. Vydržet dvanáct ročních období ve spojení mágů, přežít to a nenechat se zničit jejich kouzly, to chce všechen váš um!

Všechna myslitelná počasí nás čekají v deskové hře Seasons, kterou si pro nás připravil Régis Bonnessée a Naïade pod hlavičkou společnosti Libellud a tedy v distribuci Asmodée. A to znamená, že na území České republiky za hru zodpovídá firma ADC Blackfire. Jedinečné ilustrace připravila dvojice Xavier Gueniffey Durin a Stéphane Gantiez. Hra vyšla už v roce 2012 a nejedná se tedy o žádnou novinku, ale spíš stálici. Podívejme se společně, jak bude dlouho zářit.

Seasons je hra, která umí zaujmout už svým divokým barevným designem krabice. Už na ni proniknou některé z unikátních ilustrací, které se ukrývají uvnitř. Na víku vidíme nejspíš léto a mága s velkou zahnutou holí, který zrovna síly tepla vzývá. My se místo toho obrátíme k síle vlastních paží a odložíme víko stranou.

seasons-09

Ačkoliv je krabice čtvercová, všechno uvnitř je kulaté nebo alespoň zaoblené. Je tu kulatý herní plán rozdělený do tří zón – uprostřed je počítadlo let, kolem něj graf pro přeměnu energie a úplně na okraji ukazatel měsíce a tedy i ročního období. Další velkou deskou je počítadlo krystalů (potažmo i vítězných bodů), jehož hodnoty sahají od nuly až po stovku a pak ještě dva velké kruhy pro případné překročení této hranice.

Pro každého účastníka je připravena individuální deska, která má spodní hranu docela rovnou, ale ta horní se podivně kroutí a poskytuje místo pro velké kartonové žetony energie (elementy vody, vzduchu, ohně a země). Deska ale obsahuje také počítadlo ukazatel omezující počet karet ve hře a bonusová stupnice pro případné výhody. Nechybí ale samozřejmě ani karty moci, které mají obvykle kromě obrázku také textový popis své schopnosti a cenu jejího vyvolání. V levém horním rohu je hodnota karty v bodech prestiže. Ještě jsou tu kartonové žetony knihovny, dřevěné kostičky sloužící jako žetony mágů a barevné kostky sezón s nejrůznějšími symboly.

Na začátku partie je střed stolu věnován oběma deskám pěkně bok po boku. Na té hlavní hráči označí první rok a první měsíc a kolem rozmístí startovní počet kostek období (podle počtu hráčů tři až pět kostek pro dva až čtyři hráče). Jednotliví hráči si pak vyberou barvu a tedy i svoji herní desku. K ní dostanou také kostičky, které rozmístí na čtyři stupnice (dvě společné a dvě vlastní) a dva žetony knihovny. Dostanou také devět karet ze zamíchaného balíčku.

seasons-10

Ty ale nejsou jejich startovní majetek. Tak snadné to nebude. Místo toho si vyberou jednu kartu a zbytek pošlou svému sousedovi. Tak si vyměňují tenčící se balíčky až do chvíle, než je všech devět karet rozděleno mezi soupeře. Z těchto devíti karet si vytvoří každý svoje tři balíčky po třech kartách, jednu sadu si vezme do ruky a další dvě překryje žetony knihovny s římskou číslicí II a III.

Každé kolo pak začíná hodem kostkami daného ročního období. To ukazuje kostička na obvodu plánu, která se bude krok za krokem posouvat napříč celým rokem a začíná v lednu, tedy v období, kterému vládne zima. Každá strana kostky obsahuje hned několik různých symbolů, které odpovídají některým nabízeným akcím. Počínaje startovním hráčem, který kostkami hodil, si každý vybere jednu z nich a položí si ji před sebe.

Aktivita se navrátí k začínajícímu hráči, který nyní bude moci využít sílu kostky nebo se jí vzdát ve prospěch jiných dvou možností. Ovšem stěžejní část tvoří samotné akce a čtyři z osmi symbolů v nabídce reprezentují samotné živly. Za každou ikonu ohně, vody, pírka nebo rostliny dostane hráč odpovídající velké žetony energie a přiloží je do zářezů na svojí desce. To ovšem může dělat pouze do maximální zásoby, která je pro každého stejná a je stanovena na čísle sedm.

seasons-13

S pomocí hvězdičky si hráč posune kostičku na svojí stupnici vyvolávání, zatímco obrázek karty umožní získat novou kartu moci. Číselná hodnota jednoduše přidá svému majiteli krystaly, které se na konci hry rovnají vítězným bodům. Poslední možností je transmutace energie do krystalů, kterou nemusí čaroděj provádět ihned, ale kdykoliv v tomto kole a musí se řídit aktivní částí převodní tabulkou pro dané roční období. V každém období se síly energií liší a mohou přinést od jednoho až do tří bodů za jeden žeton.

K čemu by ale všechna ta energie byla, kdyby ji nebylo za co utratit? Místo využití kostek se tak může hráč rozhodnout pro vyvolání některé z karet, které drží v ruce. Musí mít k dispozici požadované typy energie a případně i nějaké ty krystaly. To znamená, že po zaplacení může hráč vyložit kartu před sebe na stůl a využívat její efekt, ať už se jedná o permanentní, aktivovaný (za poplatek) nebo jednorázový. Limit počtu karet stanovuje hodnota stupnice vyvolávání.

Když všichni účastníci odehráli svoje tahy, posune se kostička sezóny kupředu o tolik puntíků, kolik je na kostce, kterou si nikdo z hráčů nevybral. V důsledku toho může dojít ke změně ročního období a tím i k aktivaci některých karet. Začínající hráč předá svoji výhodu sousedovi a partie pokračuje až do chvíle, kdy je dokončen celý třetí rok partie. V tu chvíli si hráči sečtou svoji hodnotu krystalů s odměnami za karty moci, ale také ztratí nějaké ty body za karty, které jim zůstaly v ruce. Hráč s nejvyšší prestiží se stává vítězem souboje.

seasons-14

Seasons jsou vlastně ve výsledku hodně jednoduchou hrou, ve které je všechno závislé na jedné volbě. Často právě kostka, která na vás v tahu zbyde, spolurozhodne o tom, co budete ve svém tahu provádět. Ale je jasné, že obě činnosti je třeba pravidelně střídat, protože potřebujete jak suroviny, tak samotné karty moci. Jejich efekty často přináší hromadu bodů, někdy zase novou energii. Každopádně jejich použití nesmí být podceňované, stejně jako možnost z nich vytvářet komba. Ty jsou čas od času opravdu silné, pokud si je umíte najít.

S kartami vznikají také zajímavé situace, kdy hráči mohou útočit i na sebe navzájem. Konflikt byl jeden prvek, který bychom určitě ve hře tohoto stylu postrádali. Naštěstí je tu a my si nemůžeme stěžovat.

Hra je ohromně variabilní. Zásluhu na tom mají právě samotné karty moci, kterých je dostatek. Chytře propojuje kostky a karty tak, aby hráči měli před sebou pokaždé trochu jinou situaci. Rozložení symbolů a situace na plánu se mění také podle roční doby a tomu se musí hráči přizpůsobovat. K úspěchu je ale třeba mít kvalitní dlouhodobou strategii.

seasons-22

Draft na začátku funguje spolehlivě a zaručuje, že dobré karty budou spravedlivě rozděleny mezi všechny účastníky. Jedná se určitě o lepší variantu než karty prostě a jednoduše rozdat a spoléhat na pravděpodobnost. Šance jsou díky tomu podobné pro všechny. Hra je příjemně jiná od ostatních, ale zachovává si jednoduchost a lze ji naučit hrát i méně zkušené hráče. Při tom ale zůstává věrná a odměňuje ty, kdo budou ochotni nad situací přemýšlet.

Seasons je jednoduchá na přípravu, ale bohužel tento ušetřený čas nezachrání fakt, že samotná partie se snadno může protáhnout přes uváděnou hodinu. Její délka závisí významně na tom, jak moc hráči analyzují svoji situaci a hledají optimální řešení až do absolutních detailů. S těmito hráči se do jedné hodiny nevejdete, ale pokud si vyberete dobré protivníky, hra se výrazně zrychlí.

Partie je vynikající ve dvou, což je samo o sobě velkým překvapením. Ale i multiplayerový souboj funguje výborně, ale právě tady se začnou projevovat mezery mezi tahy. S narůstajícím počtem prostě čekání bude delší.

seasons-20

Zpracování je naprosto vynikající. Grafika karet je úžasná a všechno to na stole působí ohromujícím dojmem. Oblé hrany desek a různé nečekané tvary zaručují, že tato hra se stane snadno námětem hovoru s kolemjdoucími. Hráče pro partii Seasons byste tak teoreticky neměli mít problém sehnat. Snad jen toho hýbání krystaly je někdy až příliš, což trochu zdržuje.

Seasons si zaslouží místo v horních příčkách všech, kdo to myslí s hraním vážně. Je jednoduchá, rozumně rychlá a především ohromně variabilní. Kombinací je nespočet, ale hra je při tom dostatečně taktická a nespoléhá se na náhodu. Ta pouze určí na začátku každého tahu, co se bude dít. Ale samotní hráči už musí ze situace vytěžit co nejvíce. Seasons je precizní zábava, která se hodí pro hráče všech úrovní.

<br><br>

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorRégis Bonnessée
IlustraceRégis Bonnessée, Xavier Gueniffey Durin, Stéphane Gantiez
VydavatelLibellud, Asmodee, Asmodee China, Asmodee Italia, Asterion Press, CrowD Games, Gém Klub Kft., Hobby Japan, Rebel Sp. z o.o., sternenschimmermeer, Swan Panasia Co., Ltd.
Rok vydání2012
Počet hráčů2 - 4
Herní doba60
Minimální věk14 and up
Jazyková závislostExtensive use of text - massive conversion needed to be playable
(76 voters)
KategorieCard Game, Fantasy
MechanismyCard Drafting, Dice Rolling, Drafting, Hand Management, Take That, Victory Points as a Resource
RozšířeníSeasons: Crystal Titan, Seasons: Enchanted Kingdom, Seasons: Geek d'Argos, Seasons: Igramul the Banisher, Seasons: Orb of Ragfield, Seasons: Path of Destiny, Seasons: Speedwall the Escaped
RodinaComponents: Dice with Icons, Creatures: Fairies / Elves / Pixies, Digital Implementations: Board Game Arena, Game: Seasons, Mechanism: Dice Drafting, Mechanism: Tableau Building, Setting: Kingdom of Xidit
Alternativní názvyÉvszakok, Pory Roku, Сезоны, 十二季節の魔法使い, 四季物語, 시즌스

Více o hře.

Recenze: Seasons – jaro, léto, podzim, zima očima kouzelníka
Seasons je zakulaceným zážitkem pro všechny. Přesně jak nemají žádné hrany komponenty uvnitř krabice, všechny špičaté konce jsou obroušeny také v samotné hratelnosti. Ta plyne velmi příjemně, je zábavná a ohromně variabilní. Ve vyšších počtech se můžete setkat s delší herní dobou, pokud hráči budou přehnaně promýšlet svoje tahy. To je ale tak jediné, co se hře dá opravdu vytknout. Funguje výtečně i ve dvou, krásně vypadá a nabízí hromadu možností ve spojení kostek a karet. Seasons je takovým crossoverem mezi deskovými hrami.
Klady:

+ osloví všechny hráčské tábory
+ krásné zpracování
+ nové myšlenky a mechanismy
+ draft na začátku minimalizuje vliv náhody
+ variabilita
+ ve dvou výborné
Zápory:

- přemýšlením lze hru protáhnout
5
Prozkoumávejte dál
Recenze: iKnow Inovace – menší, ale stejná?