Recenze: Semafory ze země Terryho Pratchetta

semafory-01

Říkali mi „Dávej ve škole pozor!“ jenže já jim nevěřil. Místo toho jsem se šťoural v nose a koukal z okna. Výklad jsem neposlouchal ani v hodinách signalizace. Jenže teď hoří a jedině já mohou zavolat pomoc. V jedné ruce držím příručku operátora, druhou přehazuju páčky na světelné věži a doufám, že druhé straně nesignalizuju recept na lívance.

Dost možná poslední hru ze světa Terryho Pratchetta si pro nás připravila autorská dvojice Leonard Boyd a David Brashaw a ilustrátorka Amber Grundy. To proto, že momentálně po odchodu sira Pratchetta do světa snů, došlo k problémům s právy. Hru vydala firma Backspindle Games a v češtině ji přináší REXhry, které tak obohacují svoji Zeměplošskou řadu na trilogii – Ankh-Morpork a Čarodějky leží na poličkách obchodů už delší dobu. Teď se k nim přidává hra s názvem Semafory, která poprvé vyšla v roce 2015.

Tmavá krabice je prozářena několika světly lamp. A v jejím nitru se ukrývá herní plán s cestičkou kolem a uprostřed šestnácti políčky seřazenými do čtyř řad, které vytváří semaforovou ústřednu. Mezi čtverečky najdeme ještě barevná světýlka – červená a zelená – jejichž smysl si vysvětlíme za chvilku. Na začátku partie tedy hráči položí plán mezi sebe a na jeho šestnáct pozic rozmístí dřevěné kameny lamp. Některé zahájí partii zhasnuté a jiné rozsvícené. Po rozbalení hry si právě tyto destičky hráči polepí a každá lampa tak na jedné straně svítí a na druhé ne.

semafory-09

Jednotliví hráči si vezmou figurku podle své zvolené barvy a postaví ji na hranu plánu ze strany, ke které se posadili. Poté už každý ze soupeřů dostane kartu Hlášení o výpadku, ale především svůj vlastní vzkaz v podobě jednoho slova, které musí na semaforu odvysílat. Na kartě žádanky o přenos je natištěno několikapísmenné slovo a u každého písmenka je potřebný symbol, který znak vyjadřuje. Hráči si ji neberou do ruky, ale musí ji položit veřejně před sebe. Před zahájením pak hráči ještě nasypou všechny kartonové děrných štítků do plátěného pytlíku. Malé žetony odeslání připraví stranou.

Když se některý z účastníků dostane k tahu, dostane k dispozici pět bodů zátěže. Ty může utratit libovolně, v první řadě za pohyb svojí figurky po ústředně. Lze se ale přesouvat pouze na světýlka stejné barvy a z jednoho místa lze odeslat vždy pouze jedno písmeno. Poté se musí přesunout a to na sousední pozici za jeden bod zátěže. Ze své pozice u jedné kontroly figurka ovládá vždy šest okolních lamp.

Poté už může hrát děrné štítky, které si vylosoval na konci minulého kola. Vybrat může hráč libovolnou z destiček, které drží v ruce. Vždy ale musí mít dostatek volných bodů zátěže. Cena destiček je různá a vždy je natištěná v levém dolním rohu dílku. Právě podle jejich vzoru musí přepnout lampy na opačnou stranu, tedy přetočit kameny z rozsvícené na zhasnutou stranu nebo naopak.

semafory-03

Právě překlápěním světýlek se snaží vytvořit další znak v pořadí a odsignalizovat jej na druhou stranu údolí. Pokud se to hráči podaří, může využít jeden z žetonů odeslání a překrýt jím odpovídající pozici na své kartě. Pak už si pouze dobere z pytlíku zpět do tří štítků v ruce a partie pokračuje dalším střídáním protivníků. Ten, komu se jako prvnímu podaří překlápěním světel odvysílat celé slovo, se stává vítězem signalizačního závodu.

Semafory jsou famózní hra. Vzhledem k její náplni jsme vůbec nepředpokládali, že by nás mohla tak bavit a o to větší překvapení to celé bylo. Je to vlastně taková abstraktní hra, kde téma je trochu do počtu. Jenže to by se dalo říct u světa, který nepatří na záda slona a obrovské želvy A’Tuin. I obyčejné cvakání semafory se najednou ve světě Zeměplochy mění v tematickou zábavu.

Zásadní informace je skutečnost, že hra vlastně není tak závislá na náhodě. Sice hráč losuje destičku z pytlíku, ale její symbol lze libovolně natáčet a pokaždé tak jsou na výběr rovnou čtyři varianty. A když si k tomu přidáme fakt, že hráč má v ruce celkem tři destičky, pak těch možností v každém kole je dostatek. Nikdy tedy není nutné hrát jen tak z nouze.

semafory-05

Hráči musí mít velmi dobrou představivost. Sestavování symbolů do vzorů vlastně tak trochu připomíná populární Tash-Kalar. Vše se opět odehrává na společném plánu, ale sada světel je pevně daná a hráči je pouze přepínají mezi zapnuto a vypnuto.

Do svého snažení si mohou hráči navzájem zasahovat a provádět sabotáže. Díky nim může klikací automat potkat nečekaná potíž a dobrým zahráním karty je možné značně znepříjemnit situaci soupeři.

Jenže kromě této popsané kompetitivní verze je v pravidlech detailně popsaná také výborná koopertivní verze. V té se hráči společnými silami snaží vysílat slova a varovat dřív, než dorazí pošťák do cíle, tedy Genovy. Mapka je vždy stejná a karet úkolů také není záplava a možná právě proto pravidla nabízí řadu variant a to jako pro soupeřivou hru, tak pro spolupráci.

semafory-16

Plná verze hry určitě není nějak přehnaně jednoduchá. To proto, že hráč musí mít opravdu dobrý přehled o plánu, jeho rozložení a musí být schopný v něm správně vidět své změny. Proto je věkové doporučení na krabici stanoveno na 14 let. Ale pravidla nabízí ještě jednu variantu pro menší, která sice není plnohodnotná, ale i tak funguje.

Zpracování je výborné, ačkoliv opravdových ilustrací v krabici příliš není. Všechno je to pouze o jednoduché a čitelné grafice. Je ale potěšující, že kvalitě komponentů byla věnována náležitá péče.

semafory-18

Semafory jsou hrou, která vám nic nedá zadarmo. Pokud chcete vítězit, musíte mít opravdu dobré oko a představivost. Odmění se vám ale vynikající zábavou, která prověří všechny signalizovače a dodá jim možnost na sebe útočit. Semafory jsou výbornou logickou hrou.

AutorLeonard Boyd, David Brashaw
IlustraceAmber Grundy, Guillermo Marsilla
VydavatelBackspindle Games Ltd., PHALANX, REXhry
KategorieAbstract Strategy, Novel-based
MechanismyAction Points, Cooperative Game, Pattern Building, Pattern Recognition, Take That
RodinaBooks: Discworld
Alternativní názvyClacks: A Discworld Board Game – Collector's Edition, Semafory: Hra ze Zeměplochy, Semafory: Rexhry, Świat Dysku: Sekary

Semafory si nás, jako milovníky logických a abstraktních her, získala poměrně snadno. Na plánu přehazujete světla a tím se snažíte odvysílat smysluplné poselství druhé straně. Hra je elegantní a zábavná, jen obtížnější z hlediska věku. Naštěstí v pravidlech je několik verzí a účastníci mohou dokonce spolupracovat proti času. To všechno a ještě víc čeká na všechny zájemce ve hře Semafory, které moc rádi doporučíme.

+ super zábava
+ příjemně taktické
+ kooperativní i kompetitivní