Recenze: Sherlock Holmes Consulting Detective – Carlton House & Queen’s Park

sherlock-holmes-consulting-detective-carlton-house-01

Zavoláme Sherlocka Holmese! Ta věta měla zaznít už dávno, jenže to by tu s námi nesměl být namyšlený strýček. Od začátku tvrdil, že všechno vyřeší sám. Zabarikádoval jediný východ a držel nás všechny proti naší vůli v domě. Jenže když nedokázal najít vražednou zbraň, ani motiv, uznal konečně po týdnu svoji porážku. Po sedmi dnech zavřených ve studeném domě s mrtvolou v jednom z pokojů.

A protože u telefonu na Baker Street právě nesedí slovutný Sherlock Holmes ani jeho věrný Dr. Watson, je na hráčích, aby se pustili do vyšetřování na vlastní pěst. Do role studentů úžasného detektiva je pasuje desková hra Sherlock Holmes Consulting Detective a tentokrát krabice s novými příběhy pojmenovanými dohromady podtitulem Carlton House & Queen’s Park. Pod nimi je podepsaná trojice autorů Gary Grady, Suzanne Goldberg a Raymond Edwards. Jedná se o přepracování klasiky a už druhý box z nové edice, který můžeme otestovat na vlastní kůži. Jeho produkce se chopila společnost Space Cowboys a do distribuce hru přináší společnost Esdevium Games.

sherlock-holmes-consulting-detective-carlton-house-06

A krabice na víku ukazuje veškeré vybavení pravého detektiva i s plasticky vyraženým obrázkem lupy. Box funguje jako šuplík, ze kterého vytáhnete dno naplněné záplavou papíru a textu. Uvnitř opravdu masivní a těžké krabice vše začne zlehka: třemi menšími příručkami – jedna s pravidly, druhá se zlatými stránkami (obsahuje adresy postav, které hráči potkají ve svých vyšetřováních a jmenuje se v originále London Directory), a pak třetí rozkládaní představující mapku Londýna s ulicemi a čísly domů. Tím ale papírové objevování zdaleka nekončí, jsou tu totiž kousky novinových vydání, mapka pater titulního domu a samozřejmě i to ne nejdůležitější – knihy k samotným jednotlivým případům!

Na začátku každého vyšetřování si hráči vyberou jeden z případů a vezmou si jeho odpovídající knihu. K tomu si musí mezi sebe rozložit také mapku Londýna, balíček novin datovaných do dne případu (a starších) a nesmí chybět ani adresář všech postav. Na zadní straně pravidel jsou pak ještě rozepsané adresy informátorů, které mohou hráči navštívit napříč všemi případy a někdy od nich dostasnou výraznou pomoc.

Každý případ je pak uveden nejdříve příběhem, který hráčům představí situaci a problém, který by měli vyřešit. Pak se jeden hráč za druhým střídají ve volbě jedné stopy, kterou se rozhodnou následovat. Mohou se tak vydat na libovolné místo nebo vyslechnout nějakou postavu. V příručce najdou odpovídající sekci, přečtou ji a předají šanci k vyšetřování dalšímu hráči v pořadí. Tak se několik spoluhráčů podílí na snaze objevit dostatek informací a uzavřít hledání pachatele i jeho motivu.

sherlock-holmes-consulting-detective-carlton-house-03

Hráči si v průběhu partie značí počet vodítek, která využili. Postupně se střídají a mohou se libovolně domlouvat a debatovat nad možnostmi a řešením. Ve chvíli, kdy si věří, že odkryli celou hádanku, mohou se podívat na poslední stranu, kde jsou natištěné otázky. Hráči se na ně pokusí odpovědět a zkontrolují si pak všechno v Sherlockově popisu.

Sherlock Holmes Consulting Detective je hrou, ve které jde čistě o dedukci. To jsme si už ujasnili v naší první recenzi, kde jsme byli z tohoto konceptu nadšení. A tento nový přírůstek dolaďuje i ty drobné nerovnosti a přidává nové vychytávky.

Základem všeho jsou ale dobré příběhy. A osm úkolů pro hráče je opět velmi variabilní a narůstají v obtížnosti. Budete tak vyšetřovat vraždy, ale třeba i zmizení nebo únos. Všechny příběhy jsou skvěle napsané, ale základem zážitku je volnost. Hráči se mohou libovolně potulovat po Londýně, sledovat vodítka, číst noviny a ptát se informátorů.

sherlock-holmes-consulting-detective-carlton-house-08

Není vůbec jednoduché v té záplavě textu a informací najít ty správné odpovědi. Hráči se neobejdou bez vedení poznámek. Řešení každého příběhu je otázkou až na dvě hodiny, záleží hodně na schopnostech a rychlosti hráčů. Čtení výrazně všechno zpomaluje, obzvlášť když si hráči musí všechny texty číst.

Ačkoliv se vyšetřování může účastnit více hráčů, kteří by si pak mohli rozdělit úkoly, stejně budou muset mezi sebou sdílet všechny informace. A díky tomu jsou právě vyšší počty trochu problém a detektivní práce funguje nejlépe v těch nižších počtech, tedy ideálně ve dvou. Tak mohou dát hlavy dohromady a diskutovat nad příběhem, ale současně není hráč na všechno sám. Ale i v jednom je celá zábava hratelná.

Jenže pak jsou tu novinky a tou první je titulní Carltonův dům. Ten mohou hráči navštěvovat v každém případu a bude jim poskytovat různá vodítka. Zážitky se odehrávají ve třech patrech nabitých místnostmi a zážitky se liší hodně od toho, co se děje normálně v otevřeném prostoru města, jak jsme si zvykli z předchozího boxu.

sherlock-holmes-consulting-detective-carlton-house-12

Druhou famózní novinkou je ohromně obsáhlý případ Queen’s Parku. Je tak důležitý pro celý box, že se dostal i do názvu. To proto, že příběh se rozkládá na území třech dnů a tentokrát do partie vstupuje vliv opravdového času. Každé vodítko sebere hráčům patnáct minut a hráči ke sledování postupu ve hře budou potřebovat novou tabulku právě s časovými poznámkami. Tenhle případ je naprosto famózním příkladem toho, jak skvělý zážitek můžete v této hře mít.

Každá kniha obsahuje řešení natištěné vzhůru nohama. Není tedy problém, že by hráči měli nějak na první pohled viditelné odpovědi. Nemohou tedy nějakou nešťastnou náhodou nakouknout do řešení, ale musí cíleně hledat. Totéž platí i pro otázky Holmese, které by hráči neměli znát dopředu, protože jde právě o jejich správný odhad, kdy už se jít radovat. Na závěr partie ale i přesto je možné bodovat úspěch za správné odpovědi, po odečtení penalizací za využitá vodítka.

sherlock-holmes-consulting-detective-carlton-house-11

Atmosféra každého vyšetřování je velmi hutná a hráči se brzy ponoří do svojí fantazie. Českým hráčům to angličtina dělá trochu obtížnějším. Ale i přes tuto nástrahu je neustále co objevovat. Někdy jsou to falešná vodítka a hráči se musí opravdu umět prohrabovat spoustou textů, hledat souvislosti a mít schopnosti čtení mezi řádky. Nikdy nedostanete odpověď nalajnovanou a přinesenou na zlatém podnose. Musíte si ji zasloužit.

Základem úspěchu takovéto hry musí být scénář a kvalita psaní. Je zvláštní mluvit o těchto vlastnostech u deskové hry, ale Sherlock Holmes Consulting Detective se klasickému zařazení velmi úspěšně vyhýbá. Celý box ale nabízí kromě obsahu také nádherné zpracování. Nové prvky prohlubují celý zážitek a znamenají, že nový box Carlton House a Queen’s Park je možná nejlepší sadou detektivních příběhů, které můžete v této řadě pořídit!

AutorThomas Cauët, Raymond Edwards, Suzanne Goldberg, Gary Grady
IlustraceArnaud Demaegd, Neriac, Pascal Quidault
VydavatelSpace Cowboys, Asmodee, CrowD Games, Ystari Games
Počet hráčů1 - 8
Jazyková závislostUnplayable in another language
KategorieDeduction, Murder/Mystery, Novel-based, Post-Napoleonic, Puzzle, Spies/Secret Agents
MechanismyCooperative Game, Narrative Choice / Paragraph, Storytelling
RodinaBooks: Mystery Novels, Books: Sherlock Holmes, Cities: London (England, UK), Country: England, Game: Sherlock Holmes Consulting Detective, Misc: Limited Replayability, Players: Games with Solitaire Rules
Alternativní názvySherlock Holmes Consulente Investigativo: Carlton House e Queen's Park, Sherlock Holmes Detective Asesor: Carlton House y Queen's Park, Sherlock Holmes Détective Conseil: Carlton House & Queen's Park, Шерлок Холмс, детектив-консультант. Карлтон-хаус и Куинс-парк

Sherlock Holmes Consulting Detective: Carlton House a Queen’s Park je radostí pro všechny rozené detektivy. Sada deseti (respektive sedmi a jednoho třídenního) parádních příběhů, které nabízí opravdu hutnou atmosféru a skvělou svobodu v dedukci. Pocit úspěchu vyplývá už z toho, že hráči vyřeší celou záhadu sami. Nový koncept času dělá hru ještě napínavější, protože najednou o něco opravdu jde. Kromě mapy Londýna nově dostanou hráči také mapu domu, který pokaždé má trochu jiný obsah ve scénářích. Sherlock Holmes Consulting Detective: Carlton House a Queen’s Park je pro nás krásnou evolucí, která ukazuje posun konceptu zase o pořádný kus dál.

+ opravdová detektivní práce
+ hráčská volnost
+ spousta zábavy