Recenze: Smoothie – z karet umixovaná dobrota na pití

smoothie-10

Sbírání ovoce je velmi populární náplň brigád. Především v zahraničí se tomu věnuje řada studentů a jezdí sem i čeští mladiství, aby si vydělali na nový telefon nebo konzoli. Většina těch bedýnek se dostane normálně na pulty obchodů s ovocem a zeleninou. Ale pak některé z nich zabloudí jinou cestou pod metličky mixérů a vzniknou z nich lahodná smoothie.

A právě sběr ovoce za tímto účelem na hráče čeká v nové karetní hře Smoothie. Tu si pro všechny zájemce připravila společnost Djeco a jmenovitě pak autorka Julie Mercier, která rozpracovala nápad Lilian, Wilfrida a Marie Fortových.

Celá hra se schovává v malé karetní krabičce, které vévodí obrázky ananasu, jahod, kiwi a výsledného lahodného rozmixovaného nápoje s brčkem. Až se malým dětem začnou sbíhat sliny. Právě pro ně je tato hra určena v první řadě. Jednoduše vezmou krabičku, vytáhnou z ní šuplík se dvěma balíčky karet a mezi nimi objeví osm receptů a zbývajících 48 karet ovoce.

smoothie-05

Každý z hráčů dostane pět karet ovoce do ruky, dalších deset pak vytvoří řadu ve středu stolu, ale obrázkem dolů. Zbytek vytvoří dobírací hromádku, stejně jako sada karet receptů. Každý si prohlédne své vlastní karty a partie začíná.

Hráč na tahu otočí jednu z deseti dostupných karet a prohlédne si ji. Pokud se shoduje s jednou z karet, které drží v ruce, může s těmito dvěma stejnými kartami vytvořit smoothie. Jednoduše obě karty vyloží před sebe, nahradí kartu ve středu novou a nechá hrát protivníky. Pokud ale zvednuté ovoce neodpovídá žádnému, které má hráč v ruce, může ji vrátit zpět na místo nebo si ji nechat a místo ní odložit libovolnou jinou kartu z ruky.

Výjimkou z tohoto pravidla je vytvoření super smoothie. To se řídí nabídkou receptů, respektive horního speciálního receptu. Pokud má hráč v kombinaci s odhaleným ovocem sestavu potřebnou pro vytvoření speciálního mixu, pak všechny využité karty (i tu s receptem) vyloží před sebe. Někdy je na kartách více kousků ovoce, jindy méně. To hraje roli především ve chvíli, kdy jednomu z hráčů dojdou karty v ruce. Protivníci si sečtou množství ovoce na svých získaných kartách (z vytvořených smoothie) a ten, kdo jich má nejvíce, se stává vítězem.

smoothie-01

Smoothie je velmi jednoduchou kartou, ve které se hráči snaží vytvářet sady. V základu jde o jednoduché kombinace dvou stejných karet. Ty jsou výrazně závislé na náhodě a hráči prostě odhalují jednu kartu ze středu a doufají, že se jim bude hodit. Jenže s tím hráči také některé karty vrací do středu stolu a tím už znají jejich identitu. A libovolnými kombinacemi se pak mohou snažit splnit recepty. A tady už hraje důležitou roli i paměť.

Hráč ve svém tahu není povinen vytvořit nápoj, i když pro něj má dostatečně karty. To proto, že může čekat na lepší kombinace, a nebo dokonce na recept. Ten je právě nejvíce bodovaným úspěchem v celé partii a právě to je nejvýhodnější věc, kterou byste chtěli vytvořit.

smoothie-06

Průběh partie je ale velice jednoduchý především proto, aby ji zvládli děti kolem šesti let. Ty si ji užijí, protože kombinace náhody a trochy taktiky je přesně ten pravý mix pro ně. Nečekají je žádná složitá pravidla, jen jednoduché počítání, dobírání a odhazování karet. Právě svým jednoduchým tématem i zpracováním nebude dělat problémy i méně zkušeným dětem a současně mohou zdárně soupeřit i s těmi silnějšími. To proto, že náhoda často zasáhne a rozhodne o bodech, která získáte.

Grafika na kartách je opravdu jednoduchá, ale dostatečně barevná. Recepty jsou pak vždy sestavou dvou různých druhů ovoce. Tyto karty jsou čtvercové a jsou tedy na první pohled dobře rozeznatelné od těch ostatních. Hráči si je nemohou pomýlit. Ale obecně jsou karty kvalitní a balení je příjemně kompaktní.

smoothie-08

Smoothie je dětská karetní hra. Nic víc od ní nečekejte. Přesto ale k náhodě dodává alespoň špetku kontroly, která ji posouvá v porovnání s tradičními hrami pro malé o kousek dál. To je také důvod, proč Smoothie rádi malým dětem doporučíme jako příjemnou karetní zábavu.

AutorLilian FORT, Wilfried Fort, Marie Fort
IlustraceJulie Mercier
VydavatelDjeco
Minimální věk6 and up
KategorieCard Game
MechanismyMemory, Set Collection
RodinaTheme: Food / Cooking

Smoothie je nenáročnou hrou pro děti, která nenabízí žádné složité vychytávky, jen sbírání dvojic a občasné kombinování receptů. Hráči musí mít především štěstí, ale mohou i trochu taktizovat a vrátit dobranou kartu zpět do středu stolu. Do partie zasahuje výrazně náhoda. Ale to malým školákům vůbec nebude vadit, protože jejich snažení je zajímavé a zábavné. Při tom ale hra vědomě opouští dospělé publikum. To ale nemění nic na tom, že Smoothie je velmi dobrou hrou pro děti.

+ výborné pro menší děti
+ jednoduché téma i pravidla
+ špetka taktiky