Recenze: Solitaire Chess – šachy pro samotáře

Solitaire Chess - balení

Na to, abyste slavnostně zlomili obranu hradu a porazili krále, musíte být dva. Jeden obránce a druhý útočník. Jeden bílý a druhý černý. Každý na svojí straně, která není ani dobrá, ani zlá. Dva lidé poroučející svojí armádě.

Ale časy se mění a hrad byl aristokraty opuštěn. Přesto lidé v něm zůstávají i bez svého vůdce. Hledají zde skrýš a bezpečí. Jenže za branami se seřadila nová armáda. Proslýchá se, že jí vládne přemýšlivý vladař, který nikam nespěchá. Každý tah důsledně zváží. Takové obléhání může trvat týdny, měsíce a roky. Tím vladařem jste vy.

Snad vám ale opravdový útok na hrad nebude trvat tak dlouho, protože jich máte před sebou celkem šedesát. Tolik pevností k dobytí nabízí nová logická hra od firmy Thinkfun s názvem Solitaire Chess. Autorem této velmi speciální zábavy je Vesa Timonen. Do našich rukou se dostala zásluhou společnosti Corfix Distribution, která v naší zemi zajišťuje distribuci této hry s českými pravidly.

Solitaire Chess - připravený hlavolam

Krabice vám už jasně a bez okolků ukazuje šachové figurky i malou šachovnici, která bude vaším bojištěm. Nakonec ale budete svádět bitvu především sami se sebou, jak už to u podobných logických her bývá. Zatímco přední strana krabice je celá v angličtině, hra je zabalená do folie tak, abyste na zadní straně našli text v češtině. Není tak vytištěná celá hra, ale místo toho je sem přiložený papír stejného rozměru.

Krabice jako taková zůstává v původním znění, což ale vůbec nevadí. Pod tím českým přebalem najdete také česká a slovenská pravidla hry. To důležité je uvnitř a na jazyce vůbec nezávisí. Ovšem určitě nezahazujte ani anglickou brožurku pravidel, která obsahuje kromě samotného principu hry také několik dalších důležitých stran. K nim se ještě vrátíme.

Tím nejdůležitějším je hnědá krabička sloužící jako skrýš pro všechny komponenty, ale současně také jako herní plán. Její horní část je průhledná a pod ní už na vás pomrkávají karty se zadáním. Ty vytváří současně i šachovnicové prostředí pro vaše snažení, protože jsou rozdělené na bílé a černé čtverečky. V některých z nich jsou nakreslené obrázky figurek – to jsou počáteční pozice aktérů hlavolamu.

Solitaire Chess - průběh řešení

Ti zatím o ničem neví, protože spí o patro níž, bezpečně uložení do šuplíku. Každá postavička je zde uchycena z obou stran packami a při přenášení tedy v krabici nic neštěrchá. Nyní je tedy čas vysvobodit figurky a nechat je, aby si prohlédli hrady, které jsou na výběr.

Třicet čtvercových karet obsahuje celkem šedesát zadání čtyř různých obtížností. Můžete se těšit po patnácti hádankách od každé úrovně od začátečníka až po experta (mezi nimi jsou střední a pokročilý level).

A protože v názvu opravdu zůstaly šachy, je zde jeden důležitý předpoklad pro luštění. Musíte znát mechanismy pohybu jednotlivých figurek a mít je alespoň trochu zažité. Bez toho nemáte v podstatě žádnou šanci vůbec začít luštit kterékoliv zadání, protože hned první začíná sestavou pěšec, střelec, kůň, který každý má svoje důležitá specifika.

Solitaire Chess - průběh řešení

V hádankách platí všechno, na co jste zvyklí z klasické hry. Jakmile si zvolíte obtížnost, vložíte kartičku pod víko a na herní plán postavíte do počáteční pozice nakreslené figurky. Mohou být třeba jen tři jako v nejjednodušší obtížnosti, ale dočkáte se zadání i s osmi z deseti celkových postaviček. V krabici jsou dva druhy od každé figurky (pěšec, věž, jezdec, střelec) a po jednom vladaři – jedna královna a pochopitelně i král.

Nyní už máme rozestavené postavičky. Váš úkol zní velice jednoduše. Hopsat a posouvat figurkami podle jejich pravidel tak dlouho, dokud na desce nebude poslední figurka. Jenže pravidla jsou ještě přísnější – každým pohybem musíte jednu postavu vyhodit, takže řešení nejvyšší obtížnosti představuje sérii sedmi tahů (vždy o jeden míň, než je figurek).

Solitaire Chess ale nevyžaduje, abyste uměli šachy. Jen je to značnou výhodou do začátku. Ovšem je také dobrým způsobem, jak se tuto velice populární hru naučit. Konkrétně tedy především zapamatovat si pohyby jednotlivých figurek natolik, že už nad nimi nebudete muset přemýšlet.

Solitaire Chess - průběh řešení

Nápad spojit šachy s řešeními pro jednoho člověka určitě nejsou nové. Už před mnoha lety se objevovaly úkoly pro šachisty v televizi nebo novinách. Cílem ale vždy bylo dát protivníkovi mat a vyhrát partii. Tady ale jde přece jen o trochu něco jiného a šachy poskytují pouze pohyb svých figurek, abychom toho dosáhli. Přesto ale hra působí opravdu šachově, ačkoliv se odehrává pouze na čtvrtině opravdové šachovnice (na desce o rozměrech 4×4).

Jako u všech pohybových hlavolamů je nejdůležitější odhalit, kterou figurkou budete zahajovat. Pokud vyřešíte správně tuto část, jste už o krok blíž k cíli. Zpočátku je to jednoduché, ale jak na plánu figurek přibude, možností je příliš a není snadné určit správné řešení. Kombinací s více variantami pohybů postav je opravdu hodně a nad těmi obtížnějšími úkoly strávíte opravdu hodně času.

Díky svému specifickému tématu nelze hru tak snadno doporučit pro všechny děti. Pokud ovšem někdy dříve projevily zájem o šachy a rády přemýšlí a kombinují, pak je Solitaire Chess zajímavou vstupní bránou do světa Karpova a Kasparova. A to už od osmi let, kdy se děti poperou s prvními dvěma obtížnostmi.

Solitaire Chess - figurky

Velkou radost nám tentokrát tvůrci udělali s několika variantami nápověd. Ty jsou ukryté uvnitř brožurky s pravidly na různých stránkách a představují je tři úrovně. První vám odhalí úvodní tah správného řešení, druhá prozradí figurku, kterou jako první vyhodíte a třetí pak vyzradí i konec zápletky – kdo celou bitvu jako jediný přežije.

Tento přístup je mnohem lepší, než pouhé prozrazení řešení. Ta jsou zde samozřejmě také o stránku dál s popsanými všemi tahy k dosažení vítězství. Ale jaký by mělo smysl se na ně dívat? Už nápovědy samotné by měly být dostatečným vodítkem v případě, že už si opravdu nevíte rady. Takovou formu pomoci bereme mnohem raději než přímé vyzrazení celého tajemství hlavolamu. Je to, jako by vám někdo ukázal řešení a teprve pak dal do ruky Ježka v kleci. Naštěstí tady si můžete sami zvolit, kolik toho chcete vědět.

Zpracování je znovu ukázkové. Snad jedinou výtku, kterou bychom mohli zmínit, je nedůvěryhodná pojistka. Tou by se měla zajišťovat krabička proti otevření a současně by měla také držet na místě karty se zadáním. Bohužel nedrží na svém místě tak pevně, jak by měla a naše krabice se několikrát při přenášení samovolně otevřela. Figurky sice díky upevnění nepoztrácíte, ale papírová zadání vám budou putovat po batohu nebo tašce.

Solitaire Chess - zadání

Solitaire Chess jsou hádankové šachy, ve kterých potkáte všechny svoje oblíbené figurky. Ovšem mají pouze jednu barvu. Střílíte tady do vlastních řad, když si vyřazujete postavičky tak dlouho, dokud nezbude pouze jedna. Nešachový úkol mohou plnit nejen fanoušci této přemýšlivé hry pro dva, ale jednoduše i ti, kteří touží po výzvách. Stejně jako v opravdovém šachu, i tady je každý tah důležitý. A přitom ještě můžete dát sami sobě mat..

Solitaire Chess je poctivou logickou hrou, která vás nechá posadit před šachovnici. Tentokrát se ale nebudete snažit vyhodit krále, místo toho musíte povyhazovat všechny figurky tak, aby vám zůstala pouze jedna. Jenže kterou začít? Dobrým základem je znalost pohybu šachových figurek, protože ta zde zůstává zachovaná. A právě proto má hra takové kouzlo, které navíc podporuje pěkné zpracování s plastovou krabičkou, v níž jsou uložené figurky. Jen škoda, že přihrádka na zadání je zajištěná ne tak úplně dobrým mechanismem. Jinak ale dostanete za solidní cenu v balení dostatek zadání, které pobaví nejen rozené šachisty, ale i všechny přemýšlivé hráče.

+ využívá pohybu šachových figurek
+ dostatek různých zadání
+ rostoucí obtížnost