Recenze: Space Empires 4X – proZkoumej, roZšiř, Zneužij, Znič

Space Empires 4X - balení

„Kapitáne Adamo, v sousedním systému je černá díra,“ ohlásil navigátor zjištění polohy krátce po rychlostním přesunu vesmírného plavidla od domovské planety. Na lodi zavládlo zděšení. „Už jsme vyslali signál flotile, ale generál neodpovídá. Magnetické pole nás začíná přitahovat, vyrovnávám a čekám na další příkazy.“

Nebezpečí se stále zvyšovalo a plavidlo marně čekalo na ostatní souputníky. Energie, která byla přesouvána do motorů kvůli udržení stabilní polohy lodě, je dlouhodobě neudržitelná. Věděli to všichni přítomní lidé na můstku. Flotila se neobjevila. Mezitím navigátor několika způsoby prověřil jejich polohu. Nebyla správná. Teď už to věděli jistě. Jsou sami. Ztraceni ve vesmíru.

Space Empires 4X zahajuje novou generaci deskových her, které jsou na motivy oblíbených počítačových vesmírných simulací. Ty se označují právě termínem 4X, v originále znějícím eXplore, eXpand, eXploit, eXterminate. V češtině je tedy volně lze přeložit jako 4Z: proZkoumej, roZšiř, Zneužij, Znič. Všichni fanoušci Master of Orion a dalších počítačových her určitě jásají.

Space Empires 4X - připravená hra

Společnost GMT Games se totiž rozhodla vydat hru Jima Krohna (ve spolpráci s vývojářem Martinem Scottem) a pojmenovala ji právě Space Empires 4X. Deskovka vyrazila do světa v loňském roce 2011 a první vydání bylo rychle a beznadějně vyprodané. Nyní konečně po dlouhém čekání dorazila na pulty obchodů druhá edice s vylepšenými žetony. A právě ta se teď labužnicky rozvaluje na našem redakčním stole a zabírá místo jiným recenzním kouskům. Proč? Protože tahle hra je tak trochu návyková, tedy alespoň pro fandy vesmíru.

Sice jsme teď tak trošku prozradili pointu celé recenze, ale věříme, že i tak pro vás neztratí smysl a budete pokračovat ve čtení i dále. Space Empires 4X je třetí hrou od GMT, se kterou máme tu čest po vynikajícím Twilight Struggle (recenze) a brilantním Dominant Species (recenze). I tahle hra se nachází v podobně poctivé krabici a nezaostává za svými rivaly ani v jejím obsahu.

Všemu samozřejmě vévodí obrovský herní plán, který zabere většinu vašeho stolu. Tím v podstatě vytlačí všechny ostatní komponenty k paběrkování na zbytku malého prostoru. A že jich je hodně. Velice důležitou roli ve Space Empires 4X hrají poznámkové bločky. Každý hráč totiž dostane k dispozici jednu oboustrannou A4 s předtištěnými kolonkami, kam si bude neustále poznamenávat síly svých jednotek. Samozřejmě potají. K trhacímu bločku A4 listů patří také nápovědní karty z tvrdého papíru, kde najdete informace ke všem jednotkám ve hře a všechny další potřebné informace ke hře.

Space Empires 4X - připravená hra

Herní plán je celý věnovaný vesmíru. Jen malou část na jedné straně zabírá seznam částí ekonomické fáze a počítadlo kol. Samotná mapa je rozdělená do čtyř barevně orámovaných sektorů. Každý z nich patří jednomu hráči. Mezi sektory je ještě spojovací kříž tvořený políčky hlubokého vesmíru, kde na vás může čekat nebezpečí. Ovšem za neprozkoumaná se na začátku partie počítají všechna místa kromě vašeho domovského systému (= hexu), na kterém je vaše planeta.

V krabici objevíte čtyři desetistěnné kostky, které ve hře reprezentují náhodu spojenou s cestováním ve vesmíru. Využijete je například při setkání s černou dírou. Ovšem to nejdůležitější najdete na hromadě archů. Jedná se o prťavé čtvercové žetony, které zastoupí ve hře úplně všechno – jednotky, planety, asteroidy, černé díry i zdroje. Největší hromady najdete ve čtyřech hráčských barvách – dílky vesmíru a dílky lodí. Pátá barva je bílá pro hluboký vesmír. Zbývá už pouze několik žetonů poškození, žeton bitvy a počítadlo kol. Celkem je žetonů hrozivých 792, což je zdaleka nejvíc, kolik jsme ve hře kdy v redakci viděli. Samozřejmě se s tím pojí také drobné riziko jejich ztráty, kterou tak snadno nepoznáte.

Příprava hry je v podstatě jednoduchá. Každý z hráčů si vezme k sobě jeden nápovědní list a také jeden evidenční list stavu flotily. Soupeři si vyberou barvu a od ní si k sobě přesunou všechny dílky vesmíru i lodí. Dílky vesmíru náhodně rozmístí do své orámované části plánu obrázkem dolů a do jeho středu položí domovskou planetu. Každý jeden hex je třeba objevit a prozkoumat vašimi loďmi, než budete vědět, že je bezpečný. Do začátku dostanou hráči jen několik průzkumníků, dokovacích stanic a kolonizačních lodí.

Space Empires 4X - rozehraná hra

Partie samotná má překvapivě hladký a jednoduchý průběh. Všichni hráči střídavě odehrají tři kola létání a bojů. Po těchto třech kolech následuje ekonomická fáze, ve které hráči mají možnost získávat suroviny a vylepšovat flotilu.

V rámci standardního kola má tah hráče tři fáze – pohyb, boj a průzkum. Nejdůležitější je samozřejmě pohyb, který budete chtít využít pokaždé. V úvodní fázi hry prozkoumáváte svoji část vesmíru, hledáte opuštěné planety, planety na suroviny, ale riskujete také setkání s černou dírou, asteroidy a dalšími záludnými nebezpečími. Například vstup na políčko danger vám okamžitě zničí všechny jednotky, které tam dorazily.

Později přesouváte pohybem svoje jednotky. V celém předchozím textu jsme ale nezmínili hned dvě důležité zásady. Druh jednotek nepřítele a jejich počet neznáte dopředu. Žeton s typem je totiž otočený obrázkem dolů. Pod ním se navíc ukrývá takzvaný žeton seskupení, který naznačuje, kolik lodí se vlastně pod formací ukrývá. Čísla si hráči navzájem odhalí až v průběhu boje. Ten nastává ve chvíli, kdykoliv se na jednom políčku setkají dvě jednotky odlišných barev.

Space Empires 4X - rozehraná hra

Boj samotný je v podstatě nejsložitější fází celé hry. Odehrává se totiž mimo herní plán a jednotky po sobě navzájem střílí podle iniciativy řazené od písmene A po písmeno E. Zúčastnění protivníci si navzájem nejdříve odkryjí jednotky. Podle svojí rychlosti se postupně lodě střídají v útocích a jejich komandéři mohou určovat cíl útoku. Střelba probíhá tak, že útočník udá součet síly lodi a aktuální úrovně technologie. Od tohoto čísla odečtete obranné číslo napadeného včetně jeho defensivní technologie. Vyjde vám číslo, které hráč musí podhodit desetistěnnou kostkou, aby získal zásah.

Boje jsou tedy částečně dílem náhody, ale velký vliv má strategie. Síla nepřátelského loďstva je až do prvního setkání tajemstvím, takže je hra neustále napínavá, protože hráči mohou svoje jednotky přeskupovat. Boje samotné mají spoustu dalších speciálních pravidel, jako bonus za velikost loďstva, pravidla pro asteroidy i možnost utéct z bitvy.

Hra končí obvykle ve chvíli, kdy je zničena některá z domovských planet. Tento likvidační nádech znamená jasné – nikdo nemůže vyhrát bez přímých bitev a útočení. Samozřejmě u zrychlené hry můžete i toto pravidlo obejít.

Space Empires 4X - rozehraná hra

Space Empires 4X je ve své podstatě opravdu jednoduchá strategická hra. Její hraní vám přijde naprosto logické a plynulé. Jediné dvě věci, na které si musíte zvyknout, je detailní průběh ekonomické fáze a především si zapamatovat možnosti jednotlivých lodí a technologií. Při prvních partiích právě zdržuje hodně neustálé čtení nápovědních kartiček, kde hledáte, co vlastně chcete přesně postavit.

Ale ještě se vrátíme zpět ke zmíněné jednoduchosti této hry. Samozřejmě je ta jednoduchost pouze na povrchu v základním herním systému. Ale to je právě skvělé, protože naučit se hrát Space Empires 4X je tak mnohem snazší – výchozí principy pochytíte během několika minut. Zbylé několikahodinové učení už se děje za průběhu partie.

Pod jednoduchým systémem tahů, pohybů a bojů se ukrývá obrovský strategický potenciál. Každá loď totiž má jiné vlastnosti – útok, obranu i počet zásahů potřebných k jejímu zničení. Kromě základních typů (průzkumníci, stíhačky, bojové křižníky) pak máte k dispozici také speciální plavidla, jako jsou doky (pro stavbu nových lodí), návnady nebo nákladní lodě. Stejně tak je skvělé, že obrázky na žetonech hráčů se odlišují a opravdu to tak vypadá, že proti sobě bojují odlišné rasy.

Space Empires 4X - žetony

Velmi brzy po začátku určitě budete chtít postavit kolonizační loď, kterou obsadíte některou neobydlenou planetu ve vašem systému, tím si zvýšit výdělek a rozšiřovat svoje impérium. V průběhu partie si za výdělek vylepšujete technologie. Které? Záleží pouze na vás a na vaší strategii. Můžete si vylepšovat lodě, jejich pohyb, útok, obranu, terraformování nebo velikost lodí. Možností je opravdu řada a každé rozhodnutí vede ke změně strategie i ke změně dalšího průběhu partie.

Celou dobu má hra opravdu výtečnou atmosféru vesmírného boje. Obsahuje v sobě tolik drobných vychytávek v podobě rozšířených a volitelných pravidel, při nichž bude každý hračička se zálibou ve vesmíru v sedmém nebi. Přitom je hra naprosto plnohodnotná i se základními pravidly. Pokročilá doporučujeme do partie přidávat až v situaci, kdy si budete jistí, že je opravdu ovládáte. Přidání dalších prvků totiž výrazně zvyšuje délku tahu, který by se mohl neúnosně natáhnout, pokud nebudete mít všechno v krvi. Mnoho věcí však lze ve hře dělat současně, čímž se herní doba výrazně urychlí.

V rozšířených pravidlech ale můžete třeba svoje lodě pokrýt klingonskou technologií a zastínit je před zraky soupeřů. Tedy pokud nevyvinou jako odvetu skenery, které tuto technologii dokáží odhalit. Můžete také stavět transportní lodě s letkami bojových stíhaček nebo postavit soupeři do cesty miny, z nichž každá zničí v boji jednu loď svým výbuchem. Ještě zajímavější nám ale připadají možnosti vytvářet vesmírné dálnice mezi vlastními planetami, z nichž získáváte navíc příjem, ale také urychlují pohyb vašich jednotek, pokud letí po nich.

Space Empires 4X - žetony

Celé Space Empires 4X jsou založené hodně na interakci mezi hráči. Samotná pravidla a vítězné podmínky je přímo vybízí, aby mezi sebou soupeřili. A právě tahle soutěžitvost a snaha dobývat nepřátelské planety je hnacím motorem celé hry. Všichni hráči mají opravdu velkou motivaci a strategická hra zde pak přechází v opravdovou první vesmírnou válku. S laserovými děly a vším, co k tomu patří. Také slyšíte ten specifický zvuk X-Wingu?

Zatím jsme ale vůbec nezmínili možnost Space Empires nehrát jen s klasickými sektorovými rozděleními, ale podle scénářů uvedených v druhé brožuře. Tu jsme vám v úvodu úmyslně zatajili. Obsahuje dokonce sólovou variantu! A spoustu možností rozložení galaxie pro dva či tři hráče nebo na variabilní délku partie.

Space Empires 4X je desková hra, která má v sobě všechno, co pro vesmírný boj potřebujete a ještě víc. Pokud jste příznivci bojových her, nevadí vám trocha náhody v soubojích a objevování a zároveň máte rádi napětí a propracovaná pravidla, pak je Space Empires 4X skvělou volbou. Nezáleží pak už ani tak na vašich zkušenostech s deskovými hrami, protože Space Empires 4X má hned několik úrovní a především velice intuitivní základ, na kterém se skvěle staví. A pak už potřebujete jen svoje taktické uvažování a můžete se plně ponořit do hlubin vesmíru.

AutorJim Krohn
IlustraceRodger B. MacGowan, Mark Simonitch
VydavatelGMT Games, Banana Games
Herní doba240
(28 voters)
KategorieBluffing, Civilization, Science Fiction, Space Exploration, Wargame
MechanismyAuction/Bidding, Dice Rolling, Grid Movement, Hexagon Grid, Income, Movement Points, Paper-and-Pencil, Secret Unit Deployment, Simulation, Solo / Solitaire Game, Tech Trees / Tech Tracks
RozšířeníSpace Empires: All Good Things, Space Empires: Close Encounters, Space Empires: Replicators
RodinaComponents: Map (Interplanetary or Interstellar scale), Digital Implementations: Board Game Arena, Game: Space Empires 4X, Mechanism: 4X, Players: Games with Solitaire Rules, Players: Wargames with Solitaire Rules
Alternativní názvy太空帝国 4X

Space Empires 4X je splněným snem všech fanoušků vesmírných bitev. Převádí do deskové podoby klasiky počítačových obrazovek a přitom zachovává všechno, proč máme deskové hry tak rádi – interakci, taktilitu a hlubší zážitek. Hráči se zde vtělí do jedné z civilizací, kterou dostanou pod svoji plnou kontrolu. Budou rozvíjet technologie, stavět lodě ve vesmírných docích a především objevovat vesmír. V temnotě univerza na ně čeká spousta nebezpečí, které musí překonat. A největší z nich představují další civilizace, se kterými si to rozdají v bájných bitvách. Každá ze stran má svoje jednotky tajné až do začátku souboje. Některá neočekávaná setkání ve hře jsou řešená desetistěnnou kostkou, která přináší trochu náhody. Ale je vaše hloupost, že jste raději nejdříve neposlali do neznámého sektoru průzkumníka. Hráči získávají finance ze svých domovských planet, které utrácí za další rozvoj nebo jednotky. Dohromady vytváří tato hra absolutně nezapomenutelný mix, který vás bude nutit hrát znovu a znovu. Pokud vám nevadí časově náročnější hry a máte rádi soupeření, pak nemůžete jinak, než si Space Empires 4X koupit.

+ obrovské množství jednotek
+ objevování vesmíru
+ vesmír je pokaždé jiný, náhodně rozestavený