Recenze: Splendor Duel – dva králové, jedna koruna

na tom, jaký počet zájemců by o ni stálo. A tak i když jsem dostal objednávku na dvě ozdoby, dodal jsem pouze jednu a doručil ji královskému poradci. Boj o krále si musí rozsoudit v paláci oba uchazeči sami.

Na hráče nečeká souboj králů, ale kovářů. Ve hře Splendor Duel se bude vždy kovat dvojice korun, a to v režii designérské dvojice Marca Andrého a Bruna Cathaly. Královskými ilustracemi ozdobil hru Davide Tosello. Novinku vydává společnost Space Cowboys a hru na český trh v kompletní lokalizaci přináší ADC Blackfire.

Ještě než začnou oba hráči tvarovat koruny a bušit do kladiv, nejdříve musí v malé krabičce objevit herní plán, rozložit jej do středu stolu a na něj rozložit pětadvacet žetonů drahokamů. Poblíž něj poté připraví nabídku karet klenotů rozdělenou na tři balíčky – zelený, žlutý a modrý vzestupně podle úrovně. Čím silnější karty, tím méně jich odhalí, takže bude do začátku v nabídce pyramida karet z pěti, čtyř a tří karet. Pod tím vším by mělo zůstat místo ještě na čtyři královské karty.

Hráči se v kování střídají. Každý tah začíná pro hráče dvojicí nepovinných akcí, které umožní ovlivnit průběh partie, ale ke kterým se vrátíme později. Po této fázi nastává povinná akce, ale ani tady to nebude tak jednoduché. Dostanou totiž na výběr ze tří možností, ale zvolit mohou pouze jednu.

První z možností je vzít si ze společného plánu až tři žetony perel či drahokamů v libovolné řadě, sloupci nebo úhlopříčce. Kolečka spolu ale vždy musí bezpodmínečně sousedit, jinak není možné je sebrat. Druhou volbou je šance získat žeton zlata, který nemůže být součástí zmiňovaných linií v první akci. K tomu navíc dostane hráč šanci zarezervovat si jednu kartu klenotu, která leží v nabídce nad herním plánem.

Právě tyto klenoty jsou důvodem, proč nakonec hráči střádají žetony surovin. Pořízení takového klenotu je tou poslední, třetí možností, jak strávit svůj tah. Pokud tedy hráči má v držení vhodnou sestavou žetonů, tak si koupí libovolnou kartu v nabídce a své utracené žetony nasype do prozatím prázdného plátěného pytlíku. Místo po pořízené kartě zaplní nová.

Navíc tento nový přírůstek do majetku hráče vylepšuje jeho nákupní pozici pro další průběh partie, protože snižuje cenu dalších karet o surovinu v pravém horním rohu. K tomu navíc mají některé karty také okamžité schopnosti, které se aktivují pouze jedenkrát ve chvíli nákupu.

Hráči se tak střídají v tahu a na začátku těch dalších mají šanci použít jeden ze svých svitků, pokud jej získali v průběhu partie, a tak si vzít perlu nebo drahokam. Druhou možností je vzít naplněný pytlík a postupně jeho obsah vrátit náhodně na uvolněná políčka herního plánu.

Postupně tak hráči sbírají žetony, kterých ale na konci svého tahu mohou mít v držení maximálně deset a přebytek musí zahodit. Některé karty klenotů navíc svým majitelům umožňují získat korunu. Ta je jednou z cest k vítězství, pokud jich hráč nasbírá alespoň deset. Vyhrát ale lze také nasbíráním dvaceti bodů prestiže z karet klenotů různých barev nebo deset bodů na kartách jedné barvy. Komukoliv se podaří dosáhnout jako prvnímu jednu z těchto podmínek se stává vítězem celé partie.

Splendor Duel je novou variantou populárního sbírání surovin a startování výrobního motoru na barevné body. Tentokrát svůj ostříží zrak zaměřuje na páry, které nemají k sobě nikoho třetího na hraní. A tak jim nabízí zábavný způsob, jak poměřit síly v duelu. A aby to byl opravdu pořádný zážitek, nabízí nově téma kovářů a jejich žhavé práce.

Při tom nesmí zůstat stěžejním prvkem zamlouvání destiček, protože ve dvou to nemůže být zdaleka tak zajímavé, jako ve více soupeřích. Proto hra nabízí nový mechanismus se společnou nabídkou žetonů, které si hráči rozebírají, a tak si je vlastně kradou. Na začátku tak pohání svůj motor zisků pouze vlastními volbami, než pořídí karty, které jim nabídnou slevu.

Jenže ve sbírání žetonů je příjemná přemýšlivá hádanka, protože se všichni snaží vybrat co nejvýhodnější linii, která přinese vhodné zisky. Musí se ale vyhýbat zlatu, které takto nelze sebrat a funguje jako jakýsi blok, aby nebyl plán plný možností. Jak kameny mizí, nabízí se stále více a více otázka, kdo jako první obětuje svůj tah a nalosuje žetony náhodně zpět do nabídky.

Hra je plná pěkných jednoduchých rozhodnutí a tím jde v prošlapaných šlépějích svého staršího a většího bratříčka. Přidává navíc zajímavé momenty, mezi které patří hlavně speciální akce některých karet. To dále zesložiťuje hráčům výběr karet, které se snaží ze společné nabídky získat a splnit tedy jejich cenové požadavky.

Navíc celá hra neskončí jen tak. Pravidla nabízí hned tři vítězné podmínky, takže hráči mají i malou možnost, jak si zvolit jinou cestu. Všechny ale jsou ve skutečnosti stejné. Přesto přítomnost více možností, jak partii ukončit, je příjemným osvěžením.

Splendor Duel vyniká rychlostí. A tím máme na mysli nejen přípravu, která i přes více balíčků netrvá zbytečně dlouho, ale i samotný průběh. V klidu se všechno kování zbraní a zbroje vejde do půlhodinového okna, což je pro dvojkovku vlastně takové ideální číslo.

Základním předpokladem dobré zábavy je samozřejmě také zpracování. A to je v tomto případě vyvedeno na jedničku s hvězdičkou. Krásné žetony, pěkné barvy i ilustracey, všechno to působí kompaktně a zajímavě.

Splendor Duel je vynikající hrou pro dva! Nabídne vám překvapivou spoustu možností, jak se zastavit a zamyslet nad tím, co chcete dělat dál. Po hráčích se chtějí složitější rozhodnutí než u původní hry, ale při tom vše zůstává jednoduché, pochopitelné a hlavně nabízí stále stejně skvělé uspokojení z nasbírání a zkombinování těch vhodných karet. Splendor Duel je super!

Splendor Duel je parádním přepracováním populární hry pro dva a to navzdory faktu, že původní hra ve dvojici funguje dobře. Novinku ale omlouvá fakt, že nabízí zcela nové myšlenky při získávání drahokamů ze středu stolu s pomocí řad. Drobných vylepšení je více a všechny směřují k tomu, že by hra měla být složitější. To ale není nakonec pravda, a to navzdory faktu, že nabízí více vítězných podmínek, z nichž stačí splnit jednu. Splendor Duel je hra, která překvapí tím, jak je drobně jiná, ale při tom má její hraní opět smysl.
+ více rozhodovacích možností
+ navýšení složitosti není na úkor jednoduchosti
+ více vítězných podmínek