Recenze: Squirmish – příšery versus tyrani

squirmish-01

Už si do školy dávno nenosím svačinu, telefon ani kapesné. Standa a jeho kumpáni mi vždycky všechno vzali nebo rozbili. A když už náhodou nic nemám, tak na mě aspoň hází bláto nebo mi podráží nohy. Teď už ale mám týden klid, protože se na zahradě objevila díra a z ní každý den vyskočí nějaká příšera. A protože tyrani jsou vždy největší křiklouni, pustí se vždy mezi sebou do křížku.

Do boje se tak nějak přimotají také všichni hráči, kteří si pořídí karetní hru Squirmish. Novinku připravil designér Steven Stwalley, který současně zpracoval také ilustrace. Celý výtvor představil společnosti Gamewright a ta do krabice bezpečně uzavřela všechny bojechtivé stvoření na sklonku roku 2018.

V zelené krabici je to pořádná bitka. Ostatně to napovídá už víko zelené krabice, kde vidíme podivná stvoření, které si dávají pořádně do čumáku. A uvnitř to bude pokračovat, jakmile hráči vyloví balíček karet a zamíchají ho. Musí při tom pořád od sebe odtrhávat stvoření, která po sobě neustále skáčou. Z kompletního balíčku si rozdají šest kusů každému a k tomu obdrží také jednu kostku. Stranou položí hromádku žetonů zranění s kutálejícíma se (googly) očima.

squirmish-05

Na úvod celé partie si každý vybere jednu kartu a položí ji před sebe obrázkem dolů. Jakmile mají všichni zvoleno, mohou všichni svého bojovníka odhalit a postupně od nejnižšího počtu životů (natištěný v levém horním rohu) vyložit do středu stolu. Natočí ji svým směrem, aby i později bylo snadno možné rozeznat, které stvoření patří komu. Tak začne vznikat valná hromada.

Ale poté už je čas na první regulérní kolo, ve kterém se hráči budou střídat postupně a na úvod každého kola dostanou šanci zaútočit. Tady přijde vhod bojová síla popsaná v tabulce v pravém horním rohu. Hráč si vybere jednoho ze svých bojovníků a zaútočí s ním na souseda v libovolném směru. Samotný boj proběhne s pomocí kostky, jejíž výsledek určí sílu zásahu. Tyto body zranění hráč označí na napadené kartě s pomocí žetonů.

squirmish-08

Po boji může hráč opět vyložit další příšeru na libovolné místo do sousedství alespoň jedné karty a rozšířit tak bitvu. Místo toho může prohodit pozici jednoho svého stvoření se sousedem. Na závěr si pak dobere hráč kartu, ale při tom nikdy nesmí překročit počet pěti karet v ruce.

Obvykle při soubojích přijde na řadu také sada dvou speciálních schopností, ale někdy lze dovednosti využít i při napadení nebo v jiných situacích. Jedna (ta vlevo pod obrázkem) je skupinová a přijde ke slovu pouze v případě, že ve hře je více karet z klanu této příšery.

Všichni hráči se střídají, jejich příšery vstupují do hry a zase z ní mizí, když počet zranění vyrovná množství životů. Ten, kdo dané stvoření skolil, získá její kartu pro sebe jako trofej. A jakmile některý ze soupeřů získá třetí trofej, bitva končí jeho vítězstvím.

squirmish-12

Squirmish je elegantní karetní řežba, při které všichni bojují se všemi a při tom mohou využívat řadu bláznivých schopností. Právě humor a lehkost je tím nejvýraznějším, čím dokáže novinka bodovat a to opravdu úspěšně.

S jednoduchostí souvisí velmi výrazně i důraz na použití kostek v soubojích. Ty určují počet zranění (nebo léčení), které se podaří uštědřit. Ale v taktice je řada dalších možností, protože některé karty se umí bránit.

Po řadě partií můžeme svědomitě prohlásit, že je pro nás tahle hra ohromným překvapením. Ze všech stran z ní totiž čiší hratelnost, kterou vlastně nelze vysvětlit jednotlivými částmi. Povedlo se je totiž poskládat tak dobře, že si prostě budete partie jednoduše užívat. A nevadí vůbec, jestli je hra náhodná nebo chaotická. To se děje především zásluhou řady schopností.

squirmish-15

To všechno je nejvýraznější s vyšším počtem hráčů, tedy alespoň třemi a nejlépe maximálním počtem čtyř. Partie ve vyšších počtech má tendenci se protáhnout, protože díky manévrům a neustálým útokům není jednoduché získat tři skalpy soupeřících monster. Ale i když trvá hodinu, pořád nebudete litovat, že jste ji začali. Naopak ve dvou je souboj mírně slabší.

Průběh je často překvapivě taktický, když se hráči snaží své karty zahrát ve správnou chvíli a zkombinovat případné skupiny. K tomu je ještě třeba přidat zábavná jména jako potatie, Quazscotch nebo Excitopup. Cenu za poražení nestvůry dostane jen ten, kdo zasadí poslední ránu. Na to je třeba si dávat dobrý pozor, abyste nenabídli soupeři bod zdarma.

Pravidla jsou na první pohled jednoduchá, ale velká spousta specifických dovedností vám trochu zamotá hlavu. Navíc jsou kompletně v angličtině, což pro českého hráče může být větší problém. Hráči vždy sami určují, s jakými protivníky se jejich příšera utká. Jde tedy z velké části o poziční boj, ačkoliv se obludy mohou pohybovat i později, je to na úkor vykládání nových karet.

squirmish-16

Každá karta je jedinečná, má svoje vlastní efekty a útočné schopnosti, což při počtu sedmdesáti příšer znamená vysokou variabilitu. Nikdy nevíte, kdo za vás bude bojovat. K tomu je třeba ještě přidat druhou variantu průběhu hry v pravidlech, která odebere trochu plánování a přidá ještě více překvapení.

Z hlediska přehlednosti je vše skvěle vyřešeno natočením karet, které funguje parádně. Hráči nemají vůbec žádných pochyb, která karta patří komu. Rozhodně lepší než je nějak značit nebo si dokonce muset pamatovat, která karta komu patří.

K zážitku se rozhodně přidávají další ingredience. Tou první je naprosto vychytané grafické zpracování, které je stejně bláznivé, jako celá hra. A tomu odpovídají i některé schopnosti nebo žetony zranění. Ale autor se nebál experimentovat a hráči získají bonusový bod zranění, pokud před útokem vykřiknou bojový pokřik své postavy.

squirmish-20

Squirmish je nádherně bláznivou karetní hrou, kterou se vám chce hrát pořád dokola. To proto, že je od začátku do konce plná akce a hráči jsou do bitvy neustále zapojení. K tomu ještě přidejte vynikající grafické provedení a dostanete lahůdku, která se stane oblíbencem všech. Squirmish by se rozhodně měla stát adeptem pro lokalizaci, protože nám svojí bláznivostí připomíná extrémně úspěšného Munchkina. Tak snad její přijetí u hráčů bude podobně výtečné.

AutorSteven Stwalley
IlustraceSteven Stwalley
Vydavatel(Self-Published), Gamewright
KategorieCard Game, Children's Game, Fighting, Humor
MechanismyCampaign / Battle Card Driven, Dice Rolling, Variable Player Powers
RozšířeníSquirmish: Biscuit Sisters Promo
RodinaCrowdfunding: Kickstarter
Alternativní názvySquirmish: The Card Game of Brawling Beasties

Squirmish je karetní hra, které se zatím bohužel daří vyhýbat záři reflektorů. A je to opravdu velká škoda, protože její hratelnost je skvělá a zabaví hráče svým bláznivým průběhem snadno na třičtvrtě hodiny. Nikdo si nestěžuje na náhodu, protože tady se přímo očekává. Jedinečnost samotných příšer, spousta jejich schopností a šance útočit v každém tahu jsou momenty, které ze Squirmishe pro nás udělaly klasiku.

+ bláznivá grafika
+ bláznivá hratelnost
+ neustálé bitvy