Recenze: Star Trek Catan – spojení dvou legend

star-trek-catan-24

Stavět domy a budovat vesnice, z nichž se časem stanou města. Obdělávat pole, sekat louky a obdivně koukat na hory za řekou. To všechno patří nerozlučně k životům farmáře. Ale když ho pozvete na palubu vesmírné lodi, dáte mu do ruky fazer a řeknete, ať se stará o stavbu vesmírného doku na orbitě, bude to stále ten stejný farmář? Nejspíš ne. Stane se z něho astronaut a průzkumník, který se možná vydá i tam, kam se dosud člověk nevydal.

Už podruhé se v designérské kolébce autora Klause Teubera prolínají dva světy. Minule to bylo prostředí Hry o trůny, které vyrostlo ve spojení za Zdí do velké události. Tentokrát se nad Catanem budou prohánět vesmírná plavidla a na kapitánském můstku nemůže chybět kapitán Kirk. Někdo by to mohl vnímat jako bláznovství a parazitování na dvou velkých značkách, ale nechme si hodnocení o pár odstavců dál. Zatím je třeba zmínit pouze skutečnost, že hra vychází pod logem Catan Studio a v distribuci firmy Esdevium Games.

Uvnitř boxu s lodí Enterprise a malou vesničkou plnou vyděšených lidiček najdeme herní plán roztroušený na spoustu součástek – především kartonový rám ze šesti puzzle dílků, jehož vnitřek pak hráči v rámci přípravy vyplní devatenácti šestistrannými destičkami představujícími jednotlivé planety, které budou produkovat různé suroviny. Právě za tímto účelem dostane každá jeden žeton s číslicí. Pouze na středovém dílu bude čekat vesmírná loď Klingonů. Předěly mezi planetami jsou připravené pro stavbu vesmírných cest a základen. To je celé území Federace.

star-trek-catan-07

Každý z hráčů si zvolí barvu a dostane kompletní sadu patnácti lodí, čtyř obytných kruhů a pětici základen. Ty už po první partii budou připravené v průhledných a elegantních stojáncích. Dvě plavidla a stejný počet základen pak využijí a vytvoří svoji startovní pozici na oběžné dráze některé z planet. Nabídku vedle plánu vytvoří sada karet podpory a právě jednu z nich dostane každý z účastníků. Balíček vytvoří ale také zamíchané karty rozvoje a hráči dostanou svůj první startovní příjem ze sektoru označeného hvězdičkou.

Hráči se pak střídají tak, jak to známe v klasických Osadnících z Katanu. To znamená, že všechno začne hodem dvojicí kostek, jejichž součet určí jednu nebo více planet, které přinesou v aktuálním kole výnos. Každý z hráčů, jehož základna je na oběžné dráze této planety, si vyslouží příjem v podobě karet odpovídajících zdrojů.

Za tyto nastřádané suroviny mohou hráči rozšiřovat svoje impérium a postupně se tak rozpínat po oběžných drahách. Při tom se dráhy jednotlivých soupeřů nesmí  křížit. Stavby se skládají z cest reprezentovaných vesmírnými plavidly, ze základen i hvězdných stanic.

star-trek-catan-01

Kromě toho mohou hráči ve svém tahu využít také jednu ze svých karet vývoje a aktivovat tak jejich schopnost. Ta může přinášet vítězné body, ale také možnosti ovlivňovat situaci na mapě. Navíc mohou soupeři využívat také svoji kartu podpory, po jejímž použití se vrací zpět do středu a hráč si bere do ruky jinou, která v nabídce byla k dispozici.

Partie pokračuje dalšími příjmy a stavbami a to až do momenu, kdy jeden hráč v důsledku stavby (stanice mají hodnotu dvou bodů), propojování planet loděmi (nejdelší nepřerušovaná trasa lodí) a hraním karet nastřádá deset vítězných bodů. Může pak ihned oslavit vítězství.

star-trek-catan-09

Z popisu pravidel už vám asi došlo, že Star Trek Catan nepřetéká novými nápady. Ve skutečnosti se jedná pouze o převléknuté Osadníky z Katanu, což nám přineslo velké zklamání. Namlsaní skvělou Hrou o trůny, základní pravidla už nám nepřijdou tak skvělá, jako před patnácti lety, kdy hra vstupovala poprvé na trh.

Nejvýraznější změnou jsou karty postav označované zde jako podpora. Ty dávají hráčům schopnost dostupnou po celou dobu trvání partie. Tyto drobné asymetrické prvky jsou nakonec docela výrazné a mají opravdu vliv na partii. Už díky tomu je hra o poznání lepší než základní box.

star-trek-catan-05

Jejich identitu si hráči mohou sami vybrat a tím plánovat dopředu. Navíc tyto karty mají dvě strany A a B a záleží jen na hráči, jestli je postupně využije obě nebo vrátí kartu ihned po využití jednoho efektu. Vždy si za to může výměnou vzít novou, což otevírá dostatečné možnosti.

Ale to nejsou jediné zajímavé karty. I další hráčům dávají možnost, jak se vyrovnávat s nepředvídatelnými hody kostkou. Ty jsou ostatně největší výtkou ke hře z řad odpůrců, protože můžete vždy počítat pouze s pravděpodobností. Reálně ale nikdy není jisté, kdy a jaké příjmy surovin do vaší pokladnice přitečou a díky tomu je celý výsledek tak trochu na vodě z hlediska taktické kontroly.

star-trek-catan-19

Partie není nijak pomalá. Produkční fáze se týká všech, takže čekáte pouze na zahrání akce. Navíc ještě před jejím výskytem mohou hráči zkusit mezi sebou obchodovat. Tato fáze je velmi volná a prověří pouze vyjednávací schopnosti jednotlivých účastníků. Někdy je možné získat opravdu výhodné poměry, záleží pouze na soupeřích a na tom, jak moc potřebují některé suroviny.

Na bitvy vám v nižších počtech bude stačit i jedna hodina. Partie je pak lepší ve čtyřech, kde vynikne poziční boj a důraz na obchodování. Druhou dobrou zprávou je pak samozřejmě téma. Díky skvělému zpracování, a to jak grafickému, tak především figurkám, se na hráče přenáší opravdu pocit této sci-fi klasiky.

star-trek-catan-15

Star Trek Catan je pořád Catan se vším všudy. Pro odpůrce daného mechanismu nenabízí nic podstatně jiného, co by hru odlišilo (když odhlédneme od tématu). Ve výsledku tu není nic, co by v nějaké formě nepřinesly rozšíření Osadníků z Katanu. A přesto téma a spousta postav ji odlišuje tak, že si najde zájemce. Možná i mezi těmi, kteří základ nikdy nevyzkoušeli. Star Trek Catan není ničím výjimečným, ale je přesně tím, co z klasické krabice udělalo klasiku.

AutorKlaus Teuber
IlustraceFranz Vohwinkel, Imelda Vohwinkel
VydavatelCatan Studio, KOSMOS, 999 Games, Devir, Filosofia Éditions, Giochi Uniti, Mayfair Games, Stupor Mundi
Počet hráčů3 - 4
Herní doba75
(9 voters)
KategorieMovies / TV / Radio theme, Negotiation, Science Fiction
MechanismyDice Rolling, Hand Management, Modular Board, Network and Route Building, Trading
RozšířeníStar Trek: Catan – Federation Space
RodinaGame: Catan, TV Shows: Star Trek (various), Versions & Editions: Versions with IP after the original release
Alternativní názvyStar Trek Catan, Star Trek: Catane

Star Trek Catan je zajímavým pokusem o spojení dvou klasik, ze kterého ale nevzešlo nic jedinečného. Hra je totiž v reálu úplně stejná a liší se pouze asymetrickými kartami podpory. Ty si hráči mohou v partii postupně měnit a najdou na nich některé z oblíbených postav vesmíru. Hra je samozřejmě náhodná, protože o příjmu surovin stále rozhodují kostky, ale i tak zůstává tou zábavnou (i když relativně repetitivní) záležitostí. Star Trek Catan je pro sběratele, ale i pro ty, kdo ještě žádnou krabici z tohoto světa nevlastní.

+ téma
+ zpracování
+ karty podpory