Recenze: Star Wars Podrace – závoďte s Anakinem

Vznášedla se na startu neklidně pohybují sem a tam. Piloti očekávají startovní výstřel. Na Anakina všichni koukají skrz prsty, nikdo ho nezná a to se v závodech na Tatooine neodpouští. Tedy alespoň na startu ne. Takže zatímco všechny ostatní zkušené jezdce uvítalo skandování, na Anakina dav jen posměšně zabučel. Všichni si myslí, že svůj stroj rozbije o první skálu ve složitějším úseku.

Když si Anakin na startu prohlížel své soupeře, bylo mu jasné, že vítězství nebude vůbec jednoduché. Už při pohledu na tyto piloty z nich šel strach. Tušil, že asi nebudou hrát fér, takže se na to pro jistotu už předem připravil a upravil podle toho strategii. Bude se snažit držet mimo kolize, trošku vzadu a předjede je až v posledním kole.

Jenže realita byla jiná. Hned po startu do něj začal strkat jeden ze soupeřů, a protože měl Anakin strach o stroj, musel zrychlit. Tím se ale dostal do hledáčku čističe, který letěl na druhém místě a hlídal vedoucí post svému veliteli. Ve snaze vyhnout se jeho náletům se mu začala vzdalovat vedoucí pozice. Teď už to je jasné, Anakin potřebuje pomoc! Sednete s ním do kokpitu a vyhrajete pro něj nejdůležitější závod jeho života?

V rámci licence Star Wars získala společnost Bonaparte na tvorbu deskových her s tímto tématem. Již jsme tu měli zkombinování s licencí na karetní hry Rocard, ze které vznikl Star Wars Rocard (recenze). Tentokrát se podíváme už do konkrétních událostí seriálu, do prvního dílu s názvem Hvězdné války: Skrytá hrozba.

Právě v tomto díle, který předchází filmovou klasiku z devadesátých let, totiž mladý Anakin na planetě Tatooine závodí s vesmírnými vznášedly. Tento souboj je jedním z nejnapínavějších momentů celého filmu a právě proto se ji rozhodli ve společnosti Bonaparte ztvárnit v podobě deskové hry. Hru vydali na podzim roku 2011 a jedná se tedy o horkou novinku.

Krabice na víku má pěknou ilustraci z filmu, která obsahuje portrét mladého Anakina a scenerii závodu za jeho zády. Když pak balení otevřete, vykoukne na vás rozkládací hrací plán s tratí. Ta má místy jeden a jindy dva pruhy, v zatáčkách jsou pak zvýrazněné zóny pro jejich průjezd.

Protože se jedná převážně o dětskou hru, v krabici nesmí chybět šestistěnná kostka pro pohyb. K vycvakání tu na vás čeká hromada mrňavých barevných žetonů – zelené, červené a jeden černý speciální. A všechny ve hře využijete.

Z kartonového zajetí musíte dostat také všechny závodní lodě. Na začátku byste si řekli, že by to měly být čtyři odlišná vznášedla a tak vás asi stejně jako nás zklame, že se v krabici jedno plavidlo opakuje poze z jiných pohledů. Všechny čtyři bez rozdílu ale zasunete do barevných stojánků.

Do začátku však dostanete pouze pět červených žetonů brzd, které můžete libovolně při závodu využívat. Každý si rozebere loď, kterou chce řídit, a hráči si rozlosují startovní pozice. Nyní už jen krátké čekání na pomyslný startovní výstřel a souboj v nebezpečném kaňonu může začít. Hody kostkou probíhají podle pořadí lodí, takže první letí nejdříve, za ní druhá, třetí a teprve pak čtvrtá v pořadí. Tím se předjíždění stává samozřejmě těžší.

Hráči posunují svoje stroje v závislosti na hodu kostkou. Mohou však svoji dráhu upravit pomocí tří druhů žetonů. Za každý žeton brzd si odečtete jednu tečku na kostce, zrychlení vám dva body přidá bez ohledu na to, kolik zrovna hodí. Poslední černý žetonek, který si k sobě hráči berou vždy pouze v rámci svého tahu, a pak jej vrátí do středu stolu, slouží ke zpomalení. Není množstevně omezené a kdykoliv vydělí výsledek bodů hodu kostkou dvěma.

Pochopitelně jako u většiny závodních her, i zde je pravidly předepsaná povinnost zastavit v zatáčce. Konkrétně pak v červeném úseku. Pokud se vám to nepodaří, vyletěli jste ze zatáčky a musíte se vrátit na její začátek.

Mnohem zásadnější však je pohyb na úzkých místech trati, kde mohou závodníci letět pouze za sebou. Zde totiž využijí žetony brzd, které odevzdávají do banku. Pokud totiž dojde ke kolizi, pak hráč, který nehodu zavinil, se další dvě kola pohybuje pouze o jedno políčko vpřed, asi než dá svůj letoun znovu do pořádku. Pak může znovu začít závodit.

Předjíždět tedy rozumně lze pouze na úsecích, kde vede širší rozdvojená cesta. K tomu obvykle hráči právě mohou využít žetony zrychlení, které však nemají na začátku závodu u sebe. Ale protože se vždy letí na více než jeden okruh, mohou je zaletět doplnit do depa.

Tam dostanete do zásoby nejen nový žeton brzd, ale také zelený žeton turba, který jinak nezískáte. Ovšem průjezd depem je zrádný – čím déle tam zůstanete, tím více žetonů získáte. Zároveň ale musíte myslet na to, že ztrácíte na ostatní soupeře, kteří vám unikají po trati. Právě tahle fáze se nám na celé hře líbila nejvíce.

Jakmile se odvznáší předepsaný počet okruhů, je závod u konce a je třeba vyhlásit vítěze. Důležité je, že kolo se dohrává do konce, takže i druhý závodník má ještě šanci vyhrát, pokud dokáže protnout cílovou čáru a zároveň za ni dojet dál, než dosud vedoucí jezdec.

Bohužel ve Star Wars Race je hned několik situací, které kazí požitek z potenciálně dobré závodní hry. Zatímco náhoda je zakopaná v samotné kostce a je vidět hned při prvním rozbalení hry, na mnohem zásadnější problém přijdete až ve chvíli, kdy ji začnete hrát.

Protože trať obsahuje řadu úzkých rovinek bez možnosti předjíždění, hráči se za sebe začnou rovnat jako mouchy. Není možné předjíždět, a pokud jezdci vepředu padají třeba jen dvojky a jedničky, všichni ostatní do sebe neustále narážejí. Samozřejmě, že po nárazu zůstanete na dvě kola téměř stát, ale doplácíte na chybu soupeře před sebou.

Ještě horší situace pak nastává, pokud například vedoucí závodník najede do zatáčky příliš rychle a havaruje. Musí se vrátit zpět na začátek zatáčky a posouvat se následující dvě kola pouze o jedno políčko. Jenže tím totálně zablokuje všechny ostatní jezdce, kteří musí čekat, až se věci zase dají do pohybu. Možná to simuluje dobře jízdu v úzkém kaňonu bez možnosti předjíždění, ale věřte nám, že si u takovýchto situací příliš zábavy neužijete.

Vedoucí jezdec má v podstatě jednoznačně danou výhodu – pokud se nenechá předjet na krátkých rovinkách, nemůžete jej nijak porazit, bez ohledu na to, co hodí na kostce. Samozřejmě zde se nabízí právě ten strategický prvek: nechat soupeře ujet, nastřádat si dostatek žetonů z depa, a pak je na rovince použít a získat vedení pro sebe.

Právě tyhle situace ve spojení se sbíráním žetonů v depu, jsou nejzajímavější součástí celé hry. Jen škoda, že závod díky neustálým haváriím příliš neodsýpá. Hráči do sebe neustále naráží, protože brzdové žetony jim brzy dojdou. A pak se pohybují šnečím tempem a brzdí ty za sebou, čímž si berou za vinu další havárie.

Kromě samotné hratelnosti je samotné zpracování hracího plánu pěkné. Deska je vyzdobena hezkými ilustracemi. Oproti tomu všechny žetony jsou příliš malé, lodě jsou pouze kartonové (kvůli ceně) a ze čtyř plavidel se nakonec vyklube pouze jedno nakreslené z různých úhlů. Přitom jsou si některé obrázky hodně podobné, jako byste nafotili objekt z jen o několik stupňů jiného úhlu. Přitom stačilo, kdyby každý byl třeba jinou barvou a efekt by byl mnohem lepší.

Dětem tyto neustálé srážky a posouvání o jedno políčko upřímně vadí. Díky tomu jim občas připadá i hra na tři kola příliš dlouhá a začnou se nudit. Škoda, kdyby závod měl trochu větší dynamiku, mohla to být opravdu dobrá zábava.

Závodní hra Star Wars Race v sobě obsahuje zajímavou myšlenku, kterou však obklopuje nepříliš zábavný obal. Autorům se do závodní hry podařilo vloudit trochu strategie v boxech, ale mezitím jim kamsi uletěla všechna ostatní zábava, kterou by hráči z partie měli mít. Takhle se hra smrskne pouze na neustálé vyhodnocování havárií místo tvrdého a nekompromisního závodění.

Recenze: Star Wars Podrace – závoďte s Anakinem
Klady:

+ cena
+ depo
+ ilustrace na plánu
+ Star Wars
Zápory:

- málo ovlivnitelný pohyb podle kostky
- nemožnost předjíždění na většině trati
- neustálé havárie
- hra se díky následkům bourání protahuje
- jen jedna loď ve čtyřech úhlech pohledu
- příliš mrňavé žetonky
2
Prozkoumávejte dál
Recenze: Pantheon – postavte bohům sloupy až do nebe