Recenze: Stronghold 2nd Edition – dobývání hradu na druhou

stronghold-2nd-edition-01

Je to přesně sedm let od chvíle, kdy jsme odrazili poslední nájezd hordy. Skupiny orků, goblinů i trolů se stáhly a dlouho to vypadalo, že už se nevrátí. Poprvé začalo podezření klíčit, když naše hlídky před několika dny zajaly dvojici zdánlivě zbloudilých skřetů. Ani po několika dnech výslechů jsme z nich nedostali nic jiného, než pohrdavé úšklebky. A zatímco jsme se koukali dovnitř, za našimi hradbami se zjevila armáda. Jak jsme mohli být tak hloupí?

Ale i když zvědové odhadli sílu lidské posádky a všechno vypadá beznadějně, pořád tu je šance. V deskové hře Stronghold na sebe převezmou dva soupeři role znesvářených stran, které se už jednou potkaly. Jedná se totiž o druhou edici této hry, která je vyladěná. Vyšla v roce 2016, sedm let po vydání prvního boxu. Jejím autorem stále zůstává Ignacy Trzewiczek a hra tedy vyšla pod hlavičkou polské společnosti Portal ve spolupráci se Stronghold Games. O ilustrace se postaral tým pěti ilustrátorů, z nichž jmenujeme například Tomasze Jedruszeka a Mariusze Gandzela.

Už krabice vypadá výrazně jinak, je větší, klasicky čtvercová a celá v plamenech. Tedy konkrétně město, které najdeme na víku. Na začátku hráči vytáhnou z nitra krabice velký herní plán a dohodnou si, který z nich se stane nájezdníkem a kdo bude obráncem. Podle toho se také posadí ke stolu, aby měli každý před sebou právě svoji stranu plánu. Ta zobrazuje hrad obklopený zdí a prostor kolem ní určený pro útočníka, s pozicemi pro jednotky, stroje, žebříky či kotlíky s horkým olejem. To všechno patří k pořádnému středověkému obléhání hradu.

stronghold-2nd-edition-07

Každý ze soupeřů má svoji vlastní část přípravy. Obránce zabydlí zdi hradu dřevěnými figurkami podle připravených barevných symbolů a k nim přidá také sestavu svých hrdinů. Do budov položí výchozí osazenstvo (jednoho střelce do strážní věže, další vojáky do kasáren), ale většina jednotek obránce začíná partii mimo plán v zásobě. Do ruky dostane dvě karty obranného plánu (vybírá ze tří náhodných), kartu obranného zásahu a čtyři žetony přesýpacích hodin.

Nájezdník svoje příšery všechny nasype do plátěného pytlíku. Poté postupným mícháním a vytahováním karet připraví sadu svých karet strategií k dispozici pro aktuální partii a rozloží je před sebe do řady podle čísel fází (nemá ale k dispozici od začátku všechny). Do ruky si pak vezme ještě dvě karty úkolů (opět ze tří), které při splnění poskytnou nějakou výhodu. Do vzdálených koutů plánu připraví první jednotky jako náznak velkého útoku a vezme si startovní zásobu dřeva.

V partii se hráči střídají v provádění akcí. Nájezdník za provádění akcí platí žetony přesýpacích hodin, které předává svému soupeři, a představují čas, který trvá příprava na útok. Musí je procházet zleva doprava, ale nikdo mu nenutí, které a kolik z nich má provést. Každá je k dispozici ale pouze jedenkrát za tah. S jejich pomocí může získávat zdroje či jednotky, utrácet je za stavbu strojů, vybavovat části mapy vybavením nebo tréninkem a také používat mocné rituály.

stronghold-2nd-edition-05

Především ale má šanci přesouvat a vydávat rozkazy svým jednotkám a popohnat je po jedné z naznačených linek z jejich aktuální pozice na tu blíž k hradu. Současně jim také vydá příkazy s pomocí položených žetonů. Jejich utajení závisí pouze na tom, kolik času je ochotný pán zla obětovat. Tyto příkazy mohou klasické síly útočníků změnit, nebo je nechat vybouchnout, ale stejně tak může i blafovat.

Obránce musí odevzdané dílky času ihned využít v rámci svého hradu. Díky nim může aktivovat budovy na nádvoří, tedy střílet kanónem, lít jim na záda horký olej, vybavovat obránce tyčemi, pokládat pasti a samozřejmě verbovat nebo vylepšovat jednotky. Většina těchto akcí ale vyžaduje víc než jedny přesýpací hodiny, takže hráč musí dopředu vědět, co chce dělat a plánovat třeba i napříč několika tahy. Kromě samotných lokací je také možné za čas přesouvat jednotky po hradě. Navíc k času je možné ještě aktivovat hrdiny, jejichž akce obránce žádné přesýpací hodiny nestojí.

Jakmile je odehraná šestá fáze kola a obránce utratí své nově získané žetony času, nastává čas na nájezd. Tady se ukáže, jak dobře se obě strany připravily. Postupně se provedou útoky na dálku a na ně navážou v daném pořadí také boje nablízko. Poté, co napáchají útočné i obranné stroje své škody, je na čase porovnat síly na jednotlivých zdech hradu. Jednotky mají různou sílu a jejich suma určí výslednou výhodu.

stronghold-2nd-edition-09

Pokud je převaha útočníků dvojnásobná (výsledná výhoda je větší než síla obránců), pak je sekce zdi proražena a partie končí vítězstvím nájezdníků. V opačném případě nastává konec kola, posune se počítadlo kol a partie pokračuje dalším kolem. Obránce uspěje pouze v případě, že zdárně přežije všech sedm stále náročnějších a silnějších útoků. Jen tak může být vyhlášen vítězem a udržet svůj domov v bezpečí.

Už to bylo dlouho, co jsme naposledy poměřili v redakci síly útočníků a obránců v první edici a to přesto, že se jedná o vynikající a nezapomenutelnou hru. No a přesně tohle označení platí i pro druhou edici Strongholdu. S radostí jsme si zavzpomínali na tu záplavu napětí, zajímavých situací a zážitků, jejichž zásluhou se tato hra řadí mezi ty absolutně nejlepší hry pro dva.

Rozdíly mezi první a druhou edicí nejsou v hratelnosti a průběhu nějak výrazné. Jedná se pouze o drobná evoluční vylepšení, kde se mění efektivita útoků či ceny některých akcí. Asi není třeba zabíhat do úplných detailů, seznam změn je možné najít jinde na Internetu. Na hratelnost samotnou výrazný vliv nemají, pouze vylepšují již tak vynikající vyvážení. Vzhledem k věku původní edice nám připadá spíš na místě zopakovat celkový dojem ze hry a důvody, proč by ji každý opravdový hráč deskových her měl mít doma.

stronghold-2nd-edition-13

Stronghold je simulátorem obléhání se vším všudy. Obsahuje všechny nástroje útočníků i obránců, které by vás mohly napadnout. Každá strana má své pevně dané místo, takže za hradbami budou vždy lidé a před nimi se po louce poženou skřeti a jejich silnější kamarádi. A přesto jsou jednotlivé partie jiné zásluhou karet akcí a situací, na které musí oba hráči reagovat.

Partie je přísně taktická, plná vážných rozhodnutí. Na výběr je vždy spousta věcí a hraní za obránce je o kapku těžší. Stačí jedna chyba a už se z ní nemusíte vzpamatovat. Ve hře je náhoda pouze v tahání figurek z pytlíku a na útočníkovi je, jak s nimi poté naloží. Nájezd je možné vést ze spousty stran, je tedy také třeba dobře analyzovat slabá místa v obraně.

Hrát Stronghold je těžké. Rozhodně to není úkol pro začátečníky, protože je tu obrovská hromada možností a cest, kterými se mohou obě strany ubírat. A podobně hodně je také pravidel, která musí mít hráči na mysli a to bez jakékoliv přiložené přehledové karty, která by s těmi drobnými pravidly pomohla.

stronghold-2nd-edition-15

Mezi oběma hráči probíhá u partie živá diskuze, komentáře a hecování, což ještě umocňuje už tak hutnou atmosféru obléhání. A díky neustálému střídání obou stran konfliktu partie plyne velmi dobře i přes svoji docela dlouhou herní dobu. Duel na devadesát minut je ale tak akorát. Mechanismus předávání přesýpacích hodin zaručuje skvěle vyrovnanou partii a fungují parádně jako vyvážení sil.

Když jsme mluvili o těch změnách nové edice, tak jsme zatím zmínili jen ty rozdíly herní. Mnohem markantnější jsou ale úpravy ve zpracování. Už samotná mapa doznala jistých grafických úprav, je nyní přehlednější a líbivější. Největší posun ale udělal Stronghold z hlediska celkového dojmu díky nových krásným dřevěným figurkám. To je výrazný posun od původních kostiček a jejich zásluhou vypadá hra o sto procent lépe. K tomu je třeba přičíst také nové výukové video, díky kterému se nováčci nemusí hru učit z textové příručky.

Pokud to s deskovými hrami myslíte vážně, pak byste měli Stronghold minimálně vyzkoušet. Jedná se o famózní duelovku, která je nabitá k prasknutí taktickými možnostmi. Hráči zažijí pocit z opravdového obléhání nebo se ocitnou ve svěráku nekončících vln útočníků. Obě strany jsou zábavné a lze v nich zvítězit. Druhá edice Strongholdu posouvá drobnými krůčky hru ještě blíž k absolutnímu zážitku.

AutorIgnacy Trzewiczek
IlustraceMariusz Gandzel, Tomasz Jedruszek, Roman Kucharski, Rafał Szyma, Barbara Trela-Szyma
VydavatelPortal Games, Stronghold Games
Počet hráčů2 - 2
(8 voters)
KategorieFantasy, Fighting, Medieval
MechanismyAction Points, Area Majority / Influence, Point to Point Movement, Variable Player Powers
RozšířeníStronghold (2nd edition): The Great Shaman
RodinaComponents: Wooden pieces & boards, Digital Implementations: Tabletopia, Players: Two-Player Only Games, Theme: Siege
Alternativní názvyStronghold: 2. edycja

Stronghold 2nd Edition je druhou edicí vynikající hry a přináší tu samou zábavu, která je o kapku lépe vyvážená a ještě o kus zajímavěji vypadá. Zůstává tedy veškerá ta taktika a zážitky, které jsme už jednou měli možnost vychvalovat. Při partii vás zcela pohltí atmosféra, která funguje na výbornou, a hráči jsou si opravdu v tu chvíli nepřáteli. Stronghold 2nd Edition je lahůdkou pro fajnšmekry.

+ hromada možností
+ atmosféra dobývání
+ dřevěné figurky