Recenze: Summoner Wars jsou Války vyvolavačů

summoner-wars-valky-vyvolavacu-01

Je na čase, abych svoje umění pořádně otestoval. Kolem se prochází armáda orků. Co je zavedlo z domovské tundry až sem, mezi nás, zůstává záhadou. Ale věřím, že se v jejich řadách najde místo pro jednoho mága s dovednostmi. Slyšel jsem, že jim chybí představivost a právě proto nemohou mít vyvolavače ze svých řad. A tak jsou u nich vždy dveře otevřené.

Pokud vám ale nevyhovuje role Orků z tundry, můžete si ve hře Summoner Wars: Války vyvolavačů vybrat ještě druhou stranu bitvy – Fénixové Elfy. V češtině se na náš stůl dostává vynikající desková hra Summoner Wars ve svojí menší verzi. Jejím autorem je Colby Dauch a zatímco původní verzi mají na svědomí Plaid Hat Games, v češtině jsme se hry dočkali zásluhou společnosti MindOK.

Všechno to začíná menší čtvercovou krabičkou, která je především nízká. To jí ale nebrání v tom, abychom na jejím víku mohli objevit titulního fénixe osedlaného elfem a proti němu orka s jeho šupinatým mazlíčkem. Nasvědčuje to tomu, že se uvnitř odehraje pěkně krvavý souboj.

summoner-wars-valky-vyvolavacu-04

A to je také pravda. Naštěstí zatím je klid a tak si můžeme v klidu prohlédnout sadu bílých kostek, vyloupat z archu červené žetony zranění a zalistovat dvěma balíčky karet. Každý patří jedné ze stran a na sobě má vypsané všechno zásadní od útočného čísla, přes cenu vyvolání, počet životů, zvláštní schopnost až po typ útoku (na blízko nebo na dálku).

Ne všechny karty ale jsou takové. Máme tu i události či karty zdí. A to všechno patří do dvou balíčků oddělitelných pomocí barvy. Každá strana tak má ještě jednu další kartu, která znázorňuje její počáteční rozestavení jednotek.

Právě podle něho se budeme řídit ve chvíli, kdy rozložíme papírový herní plán mezi protivníky. Většinu jeho prostoru zabírají obdélníkové bojové pozice pro vyložené karty – 24 míst na každé ze znepřátelených stran, to vše oddělené bílou čarou uprostřed. Podle karty s úvodním rozestavením tak hráči rozloží jednotky svojí strany na plán a ze zbývajících karet si každý vytvoří svůj vlastní dobírací balíček.

summoner-wars-valky-vyvolavacu-06

Do začátku partie nedostanou protivníci vůbec nic a vše si musí zasloužit v průběhu partie. Začínající hráč tak otevře partii prvním průchodem dostupnými šesti fázemi. Ty umožňují hráči dobrat si do ruky nové karty (až do pěti) a poté z této nabídky nějaké vyvolat na plán. Karty je možné přikládat vždy pouze ke kartě zdi. Jenže takové přivolání služebníka něco stojí a hráč musí zaplatit magickou energií. Tu představuje jeho dobírací balíček, který se tak ztenčí o jednu, ale klidně i šest karet. Nakonec je možné ovlivnit průběh partie s pomocí události nebo vyložit novou zeď, která usnadní vyvolávání.

Teď už konečně nastává ten čas, kdy se začnou vojska hýbat. Hráč může v každém kole posunout až tři svoje jednotky a to o pevně danou vzdálenost dvou polí libovolným směrem. Jakmile dokončí jednotky manévry, může nastat i boj. K tomu budou potřeba kostky a to v takovém počtu, jaké je útočná hodnota jednotky. Na dálku hraje roli vzdálenost, a zásah znamená kostka s výsledkem ukazujícím alespoň tři puntíky.

summoner-wars-valky-vyvolavacu-08

Napadená jednotka je zraněna a její majitel ji označí příslušnou hodnotou žetonů zranění. Pokud umře rukou protivníka, rozšíří poražená karta balíček útočníka (pokládána nahoru). Hráč tímto získal novou energii pro případné přivolávání jednotek. Na konci tahu může libovolný počet karet z ruky vrátit zpět na hromádku a připravit si tak půdu pro dobrání do pěti karet v následujícím kole.

Partie probíhá dál, ale počet karet v dobíracím balíčku je konečný. Jakmile je tato hromádka prázdná, hráč už nemůže získávat další karty a musí dohrát souboj s tím, co má v ruce a na bojišti. Když na plánu zůstanou naživu pouze jednotky jednoho hráče, partie končí jeho vítězstvím.

Summoner Wars: Války vyvolávačů jsou vynikající hrou, ve které nemá náhoda pevné místo. Samozřejmě, řeší souboje, ale ty jsou pouze vyústěním pečlivého snažení. Správná taktika, využívání schopností jednotlivých jednotek a jejich propojení je základem úspěchu. S tím ale také souvisí poznání své vlastní rasy a jejich karet.

summoner-wars-valky-vyvolavacu-11

V základním balení jsou dva národy, které jsou velmi dobře vyvážené. Jejich šance na vítězství jsou při dobrém hraní vyrovnané a všechny hráče čekají zajímavé partie až do konce. Ve chvíli, kdy by vám přestaly tyto dva balíčky stačit, můžete si pořídit řadu malých rozšíření a to za velmi příznivou cenu. Ostatně i samotná startovní sada není nijak drahá, zvlášť když uvážíme, kolik zábavy s hrou můžete zažít.

Partie jsou totiž velmi variabilní. Pokaždé vám do ruky přijdou trochu jiné kombinace karet. Tady ale už je vše plně pod kontrolou samotného vyvolavače, který může nechtěné karty vrátit zpět do balíčku a využít je jako energii pro vyvolání. Tento systém je parádně vymyšlený a přispívá k naprosto taktickému dojmu z celé hry.

Kostkové souboje pak dodávají celému boji šťávu. Většinu jednotek ale není snadné zabít, takže pokud hrajete opatrně, ani špatný hod vás nepřipraví o výsledek vašeho snažení z předchozích kol. K tomu také přispívá fakt, že při boji hází pouze jedna strana. Na obranu se tu nehraje.

summoner-wars-valky-vyvolavacu-15

Vzhledem k obsahu krabičky je zřejmé, že všechno tohle je určeno pouze pro dva hráče. Ovšem na druhou stranu asi potěší tatínky, že nenáročná pravidla umožňují zapojení už osmiletých klučinů. A věřte nám, že hra je pro ně jako stvořená a budou si ji maximálně užívat!

Ačkoliv ve hře najdeme plán, jedná se vlastně veskrze o hru karetní. Grafika je pěkná a díky rozloženým kartám je vše neustále přehledné. I samotný design karet má zvýrazněna ta nejdůležitější čísla a informace. Vše tedy funguje ve prospěch ničím nerušeného zážitku. Pravidla jsou napsaná parádně a všechny nejasnosti jsou vysvětleny v kapitole upřesnění pojmů.

Summoner Wars: Války vyvolavačů jsou hrou, na které se těžko hledá nějaký významný nedostatek. Pokud nejste zarytým odpůrcem kostek a máte rádi taktické souboje, pak si tuto novinku zcela zamilujete, stejně jako my. Summoner Wars: Války vyvolavačů jsou skvělou zprávou pro každého, kdo má rád kvalitní hry.

AutorColby Dauch
IlustraceJJ Ariosa, David Richards, Gary Simpson
VydavatelPlaid Hat Games
Rok vydání2009
Minimální věk9 and up
(35 voters)
KategorieCard Game, Fantasy, Fighting
MechanismyAction Points, Dice Rolling, Grid Movement, Hand Management, Take That, Variable Player Powers
RozšířeníSummoner Wars: Bellor's Retribution Reinforcement Pack, Summoner Wars: Benders – Second Summoner, Summoner Wars: Bodgan, Summoner Wars: Cave Goblins – Second Summoner, Summoner Wars: Cloaks – Second Summoner, Summoner Wars: Cloaks Faction Deck, Summoner Wars: Deep Dwarves – Second Summoner, Summoner Wars: Fallen Kingdom – Second Summoner, Summoner Wars: Fallen Kingdom Faction Deck, Summoner Wars: Goodwin's Blade Reinforcement Pack, Summoner Wars: Grungor's Charge Reinforcement Pack, Summoner Wars: Guild Dwarves – Second Summoner, Summoner Wars: Hawk's Strike Reinforcement Pack, Summoner Wars: Jungle Elves – Second Summoner, Summoner Wars: Jungle Elves Faction Deck, Summoner Wars: Khan Queso, Summoner Wars: Khexhu, Summoner Wars: Mercenaries – Second Summoner, Summoner Wars: Mercenaries Faction Deck, Summoner Wars: Mountain Vargath – Second Summoner, Summoner Wars: Phoenix Elves – Second Summoner, Summoner Wars: Piclo's Magic Reinforcement Pack, Summoner Wars: Rukar's Power Reinforcement Pack, Summoner Wars: Saella's Precision Reinforcement Pack, Summoner Wars: Sairook, Summoner Wars: Sand Goblins – Second Summoner, Summoner Wars: Shadow Elves – Second Summoner, Summoner Wars: Swamp Orcs – Second Summoner, Summoner Wars: Taliya's Spirit Reinforcement Pack, Summoner Wars: The Filth – Second Summoner, Summoner Wars: The Filth Faction Deck, Summoner Wars: Tundra Orcs – Second Summoner, Summoner Wars: Vanguards – Second Summoner, Summoner Wars: Vanguards Faction Deck, 召喚師戰爭: 冰原獸人派系套牌, 召喚師戰爭:起始套裝
RodinaAdmin: Game System Entries, Category: Two Player Fighting Games, Components: Multi-Use Cards, Game: Summoner Wars

Summoner Wars: Války vyvolavačů si vyčarovaly cestu na český trh a to je skvělá zpráva. Jedná se o jednu z těch výjimečných a jedinečných her, která vás dokáže pobavit zas a znovu. Partie jsou rychlé, napínavé a vhodné pro dvojice různých věků. Soupeřit spolu mohou partneři, ale klidně i táta se svým synem. Věkové omezení tu není významné. O to lepší zprávou je cenovka, pod kterou hru najdete a za niž nepořídíte ani dva lístky do kina. A věřte nám, že tahle krabička slibuje zábavu, která bude trvat mnoho hodin! Summoner Wars: Války vyvolavačů budou zjevením pro všechny, kdo si ji na českém trhu koupí. Vzhledem k ceně? Pecka!

+ vynikající hra pro dva
+ vyvážená taktika a náhoda
+ cena