Recenze: Super Dungeon Explore – kde se učí průzkumníci

Super Dungeon Explore - balení

Vždycky jsem chtěl být průzkumníkem. Někým, kdo se podívá na místa, kde před ním ještě nikdo nikdy nebyl. A řekne ostatním, jestli je čistý vzduch. Prý je to nebezpečné povolání. A občas se opravdu setkáme s nástrahami, které by nikdo nečekal. Vždycky se jim ale neváháme postavit a zvítězíme. Jsem průzkumník a jsem na to hrdý. A co vy?

I my budeme průzkumníky. Není těžké tomuto povolání spolu s dalšími hráči propadnout, pokud si pořídíte do svojí sbírky deskovou hru Super Dungeon Explore. Za jejím vznikem stojí trojice objevitelských designérů Chris Birkenhagen, John Cadice a Deke Stella. Svoji důvěru v ně vložila společnost Cool Mini or Not a představila finální produkt v roce 2011 s ilustracemi řady autorů.

Už samotná krabice svojí velikostí a vahou vzbuzuje úctu. A ilustrace na víku, které je třeba odjistit a odklopit, nás nenechá na pochybách. Uvnitř se skrývá pořádně barevná zábava, plná nejrůznějších příšer. Přímo pod víkem se nachází nejdříve pořádně tučný návod na třicet stran. Naštěstí poměrně velkým písmem, ale přesto už je to trochu varování.

Super Dungeon Explore - připravená hra

Pak už asi ani nebude překvapení, že v krabici najdeme šestici velkých oboustranných herních plánů. Tedy vlastně pouze pět z nich bude skutečně sloužit samotnému dobrodružství a je rozdělené s pomocí čtverečků na dvanáct krát dvanáct polí. Poslední deska je pomocná a obsahuje pozice pro karty a dvě stupnice – jeden Loot-o-meter umožňující hráčům získat odměny za zvlášť povedené kolo. To druhá stupnice síly (power gauge) naopak s každou zabitou příšerou zvyšuje sílu pána jeskyně, kterému se zde říká konzul (consul). Proč byste se tedy měli jako průzkumníci hrnout do jeskyně? S postupem jen nahráváte nepříteli. Raději se otočte a utečte!

Ke hře také nerozlučně patří balíček osmnácti kostek (šestistěnné, tří barev), na jejichž stranách převažují ikony hvězdiček. K těm se ale vrátíme později. Teď je ještě třeba zmínit, že v krabici čekají na vycvakání také žetony, zobrazují zranění, lahvičky a nejrůznější stavy, které mohou postavy ve hře potkat. Nesmí ale chybět ani karty z balíčku kořisti (loot) a pokladů, které obsahují různé obyčejné i magické předměty. A samozřejmě v balení najdete také jednu kartu ke každé postavě, spolu s jejími statistikami (útok, brnění, vůle a obratnost) až po speciální dovednosti.

A ještě jeden lísteček ležel hned nahoře spolu s pravidly. Nenápadný a černobílý. Možná jste jej odložili stranou a podcenili jeho důležitost. Teď si jej vezměte zpět do ruky, protože přichází jeho velká chvíle. V sáčcích totiž najdete části těl příšer i hrdinů a je na vás, abyste si je spojili dohromady a vše pojistili lepidlem. Celkem se tak dočkáte čtyřicítky figurek – devíti hrdinů a 31 příšer.

Super Dungeon Explore - rozehraná hra

Na úvod každé partie hráči sestaví plán ze všech šesti desek. Na desku dobrodružství položí zamíchané balíčky pokladů i kořisti, ale také ukazatele síly a kořisti. Hráči si rozdělí role a jeden z nich se stane konzulem. Počet hrdinů v partii určí náročnost a délku. Jejich postavičky si strana dobra rozdělí mezi sebe spolu s kartami, které k nim patří. Společně pak za dodržení pravidel vyberou místo, kde do dungeonu vstoupí. Konzul ještě předtím umístí svoje vyvolávací místa (spawning points) a k nim postaví startovní příšery, vybere hlavního záporáka a jeho poskoka. Hra podle bosse dostane také specifický efekt dobrodružství. Na závěr se v místnostech objeví tolik truhel, kolik je hráčů (položí je konzul).

V každém kole se hrdinové a konzul střídají v aktivaci postav na herním plánu. Ale úplně nejdříve může konzul přivolat s pomocí svých portálů příšery v hodnotě čtyř lebek. Jejich druh je ale omezený podle fáze hry, kterou ukazuje stupnice síly. Monstra se dělí na 8bitová, 16bitová a superpříšery.

Nejdříve hráči mohou využít svého jednoho hrdinu. Ten se může pohybovat až do jeho rychlosti, která je spolu s počtem akčních bodů uvedena v pravém horním rohu karty. Kromě přesunu, který je zdarma, lze právě akční body utrácet za útok nebo třeba otevírání truhlice s pokladem. Každý hrdina má svoje vlastní útoky a schopnosti vytištěné na kartě.

Super Dungeon Explore - rozehraná hra

Jakmile proběhne celá aktivace, přichází na řadu konzul. Jeho omezení se znovu týká čtyř lebek. Tentokrát ale toto číslo vyjadřuje hodnotu příšer, jejichž sil může v daný moment využít. Poté zase pokračuje další hrdina, až se všichni dostanou na konec kola.

V jeho průběhu bude ale docházet k řadě zajímavých situací a tou nejdůležitější, se kterou se pojí mnoho dalšího, je boj. Na první pohled je zřejmé, že hráči tady konečně využijí kostky. Lze zaútočit na blízko i na dálku, pokud je cíl na dostřel a v linii dohledu. Ránu hráč uštědří hozením tolika kostek, kolik ukazuje jeho číslo útoku na kartě. Obránce hodí kostky odpovídající jeho brnění a je zraněn pouze v případě, že součet hozených hvězd je menší než dokázal nastřádat útočník.

Takové zranění má vždy za následek posun obou žetonů na společné desce. S trochou štěstí může dokonce z příšery vypadnout nějaké to zdraví nebo lektvar. Stačí, aby padnul jejich obrázek na kostce, ale současně musí hráč nepřítele zasáhnout. Počet v ikoně srdíčka na kartě pak naznačuje, kolik postava nebo obluda vydrží zásahů, než se odebere do místa, kam chodí všichni bojovníci. Některé kouzelné útoky mohou mít širší účinek a tak zasáhnout rovnou více nepřátel (například burst, cross nebo lance), odstrkovat nebo naopak přitahovat protivníky.

Super Dungeon Explore - rozehraná hra

V každém kole pak hráči nabíjí Loot-o-meter a za každé dosažené políčko Loot získají jednu kartu kořisti. Na konci kola se ale žeton vrací zpět na začátek trasy a v dalším kole začínají hráči od začátku. Na hrdiny může také padnout spousta nepříjemných stavů, jako dušení, mráz, slabost nebo zpomalení. Jejich účinek lze odstranit pouze pozřením léčivého srdíčka. V důsledku úspěšného průchodu jeskyni hrdinové najdou občas užitečné předměty. Ty si z různých stran přikládají ke své postavě a tak ji vylepšují.

Konzul postupně získává větší možnosti, protože může do boje vysílat silnější příšery. Ale teprve ve chvíli, kdy hráči zničí druhý portál nebo jakmile stupnice síly dosáhne políčka Super, objeví se ve hře hlavní boss. Úkolem hrdinů je samozřejmě jeho zničení. Pouze v případě, že se jim to podaří, mohou oslavit vítězství. V případě, že všichni po cestě zahynou, ať už rukami příšer nebo bosse, prohráli.

Super Dungeon Explore je do detailu propracovaným dungeon crawlingem, tedy hrou, ve které se stanete hrdiny a objevujete tajemné jeskyně plné příšer a pokladů. Možná to děláte pro slávu, ale tentokrát především pro zábavu, protože ta ze hry pramení na všechny strany.

Super Dungeon Explore - rozehraná hra

Hra obsahuje přesně to všechno, co bychom od takové hry na dobrodruhy očekávali. A proti hrdinům stojí konzul, jehož roli na sebe musí vzít jeden z účastníků partie. Na té je nejlepší to, že jeho aktivita je rozdělena mezi tahy hrdinů. Díky tomu nejenže se konzul nenudí, ale především má mnohem lepší kontrolu nad svými silami a dokáže je lépe rozmisťovat. Přitom už umístěním portálů na začátku partie může leccos ovlivnit, stejně jako volbou přivolaných příšer. Jinak je jeho aktivita omezena na pohyb a útok. Ovšem některé potvory mají na výběr hned několik druhů napadení.

Velmi zajímavá je také společná deska dobrodružství. Stupnice kořisti nutí hráče seskupovat zranění do větších skupin, aby z toho vytěžili vylepšení pro svoje postavy. To vede k zajímavým taktikám a ještě většímu domlouvání a komunikaci u stolu. Z toho pak plyne pochopitelně i atmosféra.

Autoři nabízejí v pravidlech hráčům hned dvě verze hry – kompletní trvající kolem devadesáti (no, někdy sto dvaceti minut) se třemi hrdiny a pak opravdu velké super varianty, ve které vše trvá ještě o hodinku déle. Všechno závisí na počtu hrdinů a pozici žetonu na stupnici síly. Postavičky si tak vždy hráči musí mezi sebe rovnoměrně rozdělit, ale ačkoliv nám to u některých her vadí, protože to znesnadňuje vžití se do hrdinů, zde vše funguje na výbornou. Přes svoji dlouhou herní dobu vše plyne dobře a hráči se do svých rolí velmi dobře převtělí.

Super Dungeon Explore - karty

Hra je velice bohatá na drobnosti, jako jsou speciální útoky. Ty hromadné jsou velmi dobře řešené a do detailů popsané v pravidlech. Ostatně právě pravidla jsou silným bodem Super Dungeon Explore, protože jsou opravdu pečlivé, ačkoliv někdy trochu volná s prostorem pro improvizaci.

Z osmi a šestnácti bitových postav nepřátel je zřejmé, že designéři se snažili přenést atmosféru klasických starých počítačových her na stůl. Hrdinové vyrostou v nepřemožitelná monstra, která kosí zástupy nepřátel. A pak přijde závěrečná bitva, ve které se najednou znovu cítí malincí a musí pečlivě spolupracovat, jinak se všechen úspěch obrátí v prach. Výsledek boje rozhoduje štěstí, ale pouze v určité míře, protože nezáleží na hozeném rozdílu, vždy z toho vzejde maximálně jedno zranění.

Jednotlivé partie jsou velice vyrovnané a napínavé, žádná strana nemá viditelně navrch. To je také další důvod, proč jsou všichni po celou dobu hraní zcela pohlceni. Ve hře nenajdete žádné objevování, ale vůbec nezažijete pocit, že by jeho zařazení mohlo partii dále obohatit. Určitě by se ale hodila nová monstra, která ale už přinesla rozšíření. Snad si je budeme moci vyzkoušet v budoucnosti i my.

Super Dungeon Explore - karty

Jediným velkým nedostatkem a škraloupem tak zůstává vysoká cena. Ta je ale daná zpracováním, které je vynikající. Na začátku po hráčích sice chce trochu té šikovnosti při lepení figurek, ale i když si je trochu pokazíte, jsou to vaši hrdinové a ti mohou mít šrámy z minulých bitev, no ne? Celkový pocit ze hry je velmi dobrý. Někomu by pak mohlo vadit ladění do japonských RPG (JRPG) a to všemi ilustracemi, které ale ve hře fungují dobře a především jsou příjemnou změnou proti tomu neustálému fantasy.

Super Dungeon Explore je vynikající dobrodružnou hrou, která těžko může zklamat. Na pozici konzula určitě patří zkušenější hráč, který bude vědět, jak svých možností využít. Hra vzbudí nadšení u hráčů japonských RPG, ale skvěle pobaví i všechny ostatní milovníky taktických her. Super Dungeon Explore výborně vypadá a především nabízí výbornou atmosféru.

AutorChris Birkenhagen, John Cadice, Deke Stella
IlustraceRose Besch, John Cadice, Andrea Cofrancesco, Elmer Damaso, Leonard Dill, Jason Hendricks, Michelle Hoefener, Ein Lee, Robert "Robaato" Porter, Brett Stebbins, Peter Whitley, Jason Wiebe
VydavatelNinja Division, Soda Pop Miniatures, Cool Mini Or Not, Edge Entertainment
Rok vydání2011
(21 voters)
KategorieAdventure, Exploration, Fantasy, Fighting, Miniatures, Video Game Theme
MechanismyAction Points, Dice Rolling, Modular Board, Team-Based Game, Variable Phase Order, Variable Player Powers
RozšířeníNinja All-Stars: X Super Dungeon Upgrade Deck 1, Super Dungeon Arena, Super Dungeon Explore: Beatrix The Witch Queen, Super Dungeon Explore: Boo Booty Box, Super Dungeon Explore: Brave-Mode Candy, Super Dungeon Explore: Calico Kate, Super Dungeon Explore: Candy and Cola, Super Dungeon Explore: Captain R, Super Dungeon Explore: Caverns of Roxor, Super Dungeon Explore: Crown Guard, Super Dungeon Explore: Dragon's Clutch, Super Dungeon Explore: Dragonback Peaks – Tile Pack, Super Dungeon Explore: Dungeons of Crystalia Tile Pack, Super Dungeon Explore: Fireflow Denizens, Super Dungeon Explore: Frostbyte Ravagers, Super Dungeon Explore: Herald of Vulcanis, Super Dungeon Explore: Iron Golem, Super Dungeon Explore: Jack Scarecrow, Super Dungeon Explore: Kaelly the Nether Strider, Super Dungeon Explore: Kasaro To, Super Dungeon Explore: King Starfire, Super Dungeon Explore: Kisa, Super Dungeon Explore: Nyan Nyan, Super Dungeon Explore: One Shot, Super Dungeon Explore: Princess Malya, Super Dungeon Explore: Rock Top Gang, Super Dungeon Explore: Sebastian Cross, Super Dungeon Explore: Ser Snapjaw, Super Dungeon Explore: Stilt Town Zombies Warband, Super Dungeon Explore: Succubus Vandella, Super Dungeon Explore: Super Ninja Ambush!, Super Dungeon Explore: Sweetheart Candy, Super Dungeon Explore: Testudo Tower Boss Expansion, Super Dungeon Explore: Von Drakk Ghost House Tile Pack, Super Dungeon Explore: Von Drakk Manor Level, Super Dungeon: Clan Kitsune Warband, Super Dungeon: Clan Tanchyo Warband, Super Dungeon: Dark Kitsune, Super Dungeon: Hanzo, Super Dungeon: Jorogumo, Super Dungeon: Karura, Super Dungeon: Legends, Super Dungeon: Masterclass – Blind Swordsman, Super Dungeon: Masterclass – Chuy and Apprentice, Super Dungeon: Masterclass – Faris, Super Dungeon: Masterclass – Formless Hanzo, Super Dungeon: Masterclass – Goemon, Super Dungeon: Masterclass – Jun, Super Dungeon: Masterclass – Krampus, Super Dungeon: Masterclass – Onryo, Super Dungeon: Masterclass – Princess Citrine, Super Dungeon: Masterclass – Shinigami, Super Dungeon: Masterclass – Witch Exterminator, Super Dungeon: Moon Princess, Super Dungeon: Tengu, Super Dungeon: Uzumaki, WOSDEC
RodinaCategory: Dungeon Crawler, Game: Super Dungeon Explore, Players: One versus Many, Theme: Anime / Manga, Theme: Chibis

Super Dungeon Explore je trefou do černého pro všechny, kdo hledají trochu něco jiného v kontrastu proti všem těm fantasy dobrodružným hrám. Znovu proti hrdinům stojí jeden soupeř kontrolující všechny příšery a do kola dokonce zasahuje průběžně, takže má lepší možnost reagovat na tahy protivníků. Partie má úžasnou atmosféru a její délku i náročnost lze nastavit počtem hrdinů. Tato škálovatelnost je skvěle vyřešená, ale o to víc potěší vyvážení samotné hry, kdy nic není do poslední chvíle jisté. Puntičkářům mohou na podrobných pravidlech vadit některé volné výklady, odpůrcům japonské kultury pak zase JRPG ladění. Cena ale bude vadit všem, zvlášť když ještě musíte lepit figurky. Tím si k nim ale vybudujete vztah. A za svoje peníze dostanete také spoustu kouzel ovlivňujících hned několik okolních polí. Super Dungeon Explore se nám moc líbí a každý sestup do jámy je novým a výborným zážitkem.

+ příjemná změna tématu
+ výborná atmosféra
+ škálovatelné podle počtu hráčů (i délkou partie)