Recenze: Sushi Go! – suši na cesty

sushi-go-01

Trocha rýže, avokáda, lososa, k tomu sojová omáčka a pořádnou špetku wasabi. Že už se vám sbíhají sliny? To se vůbec nedivíme, suši je prostě dobrota. A když už jej zrovna nemůžeme jíst, tak byste s ním chtěli alespoň trávit čas.

Pokud se vám taková myšlenka líbí, pak vám určitě udělá radost jednoduchá karetní hra Sushi Go!, kterou si pro nás připravila americká společnost Gamewright. Ale pro suši nemusíme jezdit do Japonska ani do USA, ale místo toho nám ji přiváží v češtině společnost ADC Blackfire. Za vznikem hry stojí designer Phil Walker-Harding a o veselé ilustrace připravil Nan Rangsima.

Krabička je o kapku větší než klasická karetní, ale pořád si zachovává přenosné rozměry. Balení se navíc odělo do černé, aby vypadalo ještě hubenější. Uvnitř všichni zájemci najdou celkem 108 karet (mezi nimi i jednu bonusovou kartu sojové omáčky). Všechny karty bez rozdílu ale hráči společnými silami zamíchají do jednoho balíčku, z něhož účastníci dostanou svoji startovní sadu karet (sedm až deset podle počtu hráčů).

sushi-go-10

Tím je vše připraveno na první kolo suši partie. Ve svém tahu si hráč vybere libovolnou kartu z ruky, zahraje ji obrázkem dolů před sebe a počká, až totéž udělají i jeho soupeři. Teprve když všichni provedou svůj aktuální plán, společně svoji kartu otočí, aby se ostatní mohli také podívat. Poté zbývající sadu karet podají soupeři po levé ruce a sami dostanou nové karty od souseda zprava. Z této nové nabídky opět vyberou jednu kartu a přidají ji do sbírky.

Postupně si tak hráči předávají stále menší a menší počet karet až do chvíle, kdy každému přijde do ruky poslední surovina pro výrobu suši. I tu si přiloží k dříve zvoleným obrázkům a poté se teprve ukáže, jak dobře si při výrobě japonské pochoutky vedl. Hráči jsou odměňováni za sady karet, ale také velikost sbírky (knedlíčky, maki rolky), některé dobroty zvýší svoji hodnotu, pokud je konzumujete s wasabi.

Nasbírané body za všechny svoje karty a sady si hráči poznačí na papír, všechny karty odloží stranou a začíná nové kolo. Výjimkou jsou dezerty v podobě pudinku. Ten totiž svému majiteli nepřináší odměnu ihned, ale hráč si jej odloží až jako poslední chod. Teprve po odehrání tří kol dostane hráč s nejvyšším počtem pudinků šest bodů. To je závěrečný bodový příděl, který také možná rozhodne o vítězi. Tím se stává ten hráč, který nasbíral v průběhu tří kol nejvíce bodů.

sushi-go-06

Sushi Go! je super! Tahle karetní hra si vás získá svojí elegantní jednoduchostí, která ohromně svědčí zábavě. Jde vlastně jen o jednoduché hraní karet a sbírání sad tak, aby vám přinesly co nejvíce bodů. Jenže do toho všeho vstupují další prvky, především podávání karet. Na začátku tak hráč musí riskovat, tipovat a teprve později mu paměť napoví, co by mohl ještě za karty získat a především jaké vůbec sbírat, pokud chce pomýšlet na zajímavý bodový zisk.

Na začátku každé partie hráči vyzkouší své štěstí, protože nemají dostatek informací pro volbu prvních karet. Ale s tím vším se dá pracovat, protože postupně jim přichází další nabídka a karet je dostatek. Jak karet ubývá, hráči musí využívat paměť a udržovat si tak přehled, kdo jaké karty drží a jaké sady ještě mohou vytvořit.

Bodovacích možností je dost a jsou různé. Někdy se bude od hráče vyžadovat sada tří karet, ale dostane za to také patřičnou odměnu deseti bodů, jindy zase bude sbírat čím více knedlíčků, tím větší odměna.

sushi-go-09

Do hry ale také umí vstoupit karta hůlek. Tím mohou hráči využít aktuálně dobré sestavy karet a vyložit rovnou dvě karty naráz. K tomu ale v některém z předchozích kol naopak museli zahrát hůlky, které tak nezpůsobí, že by někdo měl karet více. To proto, že se ihned po použití vrací zpět do ruky a mohou posloužit ještě dalšímu. Jejich úkol v nabídce je jasný – pokud se mezi kartami nenachází pro hráči nic významně zajímavého, raději si připraví půdu pro pozdější dvojnásobné vyložení.

Výborné zpracování dává ilustracemi život všem těm suši ingrediencím. Díky tomu se na nás mohou tempury zubit, nigiri vesele pomrkávat a hůlky doslova řehtat. Tahle veselost ke hře dokonale sedí a zpříjemňuje vám celý zážitek.

Ve dvou protivnících je hra o dost taktičtější. Hráči se velmi rychle dozví, co drží jejich hráči, a pak už to je o tom, co si navzájem dovolí. V duelu se soupeři hlídají, a protože znají obě sady karet, snaží se nepovolit nepříteli vysoké bodování. Ve více účastnících je pak partie zajímavá zase jiným způsobem, protože nikdy nevíte, co vám ostatní ponechají. Hráči tak musí mnohem více riskovat. Celkově je ten zážitek krásně rychlý a souboj trvá deset až patnáct minut.

sushi-go-11

Hra měla ve světě velký úspěch a díky tomu se dočkala i pokračování Sushi Go Party!, ve které si dokonce můžete vybírat svoje vlastně menu pro danou hru. A to až v osmi hráčích! Tak doufejme, že se i této o kapku větší krabičky někdy v češtině dočkáme.

Sushi Go! nás velmi baví. Tuto jednoduchou hru o sbírání sad si pokaždé užijete. A pokud i vy máte rádi zajímavé karetní zážitky, pak byste téhle novince určitě neměli říct ne. Je to skvělá rodinná zábava, ale stejně tak rozesměje a zabaví i starší publikum. Sushi Go! si zaslouží za svoje pojetí velkou pochvalu.

AutorPhil Walker-Harding
IlustraceNan Rangsima, Tobias Schweiger, Phil Walker-Harding
VydavatelAdventureland Games, Gamewright, ADC Blackfire Entertainment, Asmodee, AURUM, Inc., Brain Games, Cocktail Games, Devir, Feelindigo, FoxMind Israel, Gameland 游戏大陆, Hemz Universal Games Co. Ltd., Kaissa Chess & Games, Kanga Games, Lautapelit.fi, Lifestyle Boardgames Ltd, MIPL, NeoTroy Games, Rebel Sp. z o.o., Reflexshop, uplay.it edizioni, White Goblin Games, Zoch Verlag
Herní doba15
(72 voters)
KategorieCard Game
MechanismyClosed Drafting, End Game Bonuses, Hand Management, Set Collection, Simultaneous Action Selection
RozšířeníStadt Land Spielt Limitierte Sonderdrucke 2015, Sushi Go Party!: Pickled Ginger Promo, Sushi Go Party!: Sake Promo, Sushi Go Party!: Sukeroku Promo, Sushi Go!: Soy Sauce Promo
RodinaCrowdfunding: Indiegogo, Digital Implementations: Board Game Arena, Digital Implementations: Boardible (Mobile), Food & Drink: Sushi, Game: Sushi Go!, Theme: Food / Cooking
Alternativní názvyСуши карты, Суші? Так!, סושי Go!, 迴轉壽司, 초밥왕

Recenze: Sushi Go! – suši na cesty
Sushi Go! je kouzelnou karetní hrou, ve které jde o vykládání správných karet. Hráči se snaží je poskládat do výhodných kombinací a sad, aby získali co nejvíce bodů. Často musí riskovat, používat paměť a mít také trochu štěstí. Kombinace těchto schopností má za následek výbornou a zábavnou hru. Sushi Go! je výborným karetním počinem.

+ jednoduchá karetní hra
+ trocha štěstí, mnohem víc taktiky
+ hráči si musí pamatovat