Recenze: Sword & Sorcery Immortal Souls

swords-and-sorcery-01

Ještě to mám stále v paměti. Jediné štěstí je, že nyní už nemusím nikdy zavřít oči. Pokaždé, když to udělám, uvidím opeřený šíp, jak plachtí směrem ke mně. Je to jen zlomek vteřiny, když najednou ucítím jeho ostrou špici v hrudi. Chvíli na ni koukám a poté se zhroutím na zem. Nikdo mi nepomůže. Alespoň ne hned. Pak už byla jen prázdnota. A přesto jsem teď zpět na zemi. Hříčka osudu mne vrátila zpět a vnukla mi povinnost zachránit celý svět!

Přesně takový příběh nás vítá v krabici deskové hry Sword & Sorcery, kterou si pro nás připravilo autorské duo Simone Romano a Nunzio Surace. Jejich výtvor vyšel v produkci společnost Ares Games v roce 2017. A už na začátku se netají svými ambicemi převést svět MMORPG, tedy online dobrodružných her na naše stoly.

Na hráče čeká masivní krabice na víku s bojovým výjevem a samozřejmě ve středu pozornosti nemohou chybět samotní nesmrtelní, znovuzrození, hrdinové.  Na začátku vezmou hráči řadu různě velkých herních plánů a sestaví z nich podle příručky scénářů mapu, která na hráče čeká. Na jejich lokacích jsou rovnou zaznačené pozice pro rozložení, kam hráči položí nejen karty, ale také příběhové události. Ty se odkazují do takzvané Knihy tajemství (Book of Secrets), kterou by bez pokynů hráči neměli vůbec otevírat.

swords-and-sorcery-11

Na jednotlivé pozice samozřejmě hráči rozmístí také dveře, truhlice, svatyně a žetony stínů. Podle instrukcí připraví i další balíčky, které budou ležet vedle mapy a vezmou na vědomí všechny případné úpravy pravidel. Vedle plánu vytvoří zásobu všech druhů karet (nepřátelé, setkání, pasti, poklady) a žetonů. Každý z hráčů si poté vybere jednu postavu, získá její desku a miniaturu. K tomu určitě také využije klenot duše (soul gem), na kterém zjistí svoji výchozí maximální hodnotu životů a také základní statistiky (ty se budou v průběhu partie měnit, jak se bude zvyšovat úroveň hrdiny). Každý má také svoji sadu sil a tým hrdinů si může za nějaké finance nakoupit vybavení ve městě (Emporium).

Délka partie se liší podle konkrétních scénářů, ale vždycky se dělí na kola a v jejich postupu se dostanou postupně k akci všichni hrdinové, ale do jejich aktivity zasáhnou průběžně také nepřátelé. Na začátku každého kola dojde k uplatnění trvalých podmínek i k obnovení sil hrdinů. Právě toto je moment, kdy lze také oživit hrdinu nebo si jej vylepšit.

swords-and-sorcery-04

S hrdinou je možné se pohybovat po mapě. Velké desky jsou rozdělené různými prvky a samozřejmě spolu různě sousedí. Počet bodů pohybu k utracení má hrdina specifikované na svém klenotu duše. V rámci aktivit ale může také provádět různé akce spojené s kartami a předměty, rozbíjet truhly, přebírat si předměty v inventáři nebo hledat ve své aktuální místnosti. Zvedání předmětů nebo otevírání dveří ale nic nestojí a jedná se o akci zdarma.

Jakmile hráč dorazí do místnosti, kde jsou nepřátelé, nemá na výběr. Je zaklesnutý a musí bojovat. K tomu jsou potřeba desetistěnné kostky. Útoky mohou být zásahem nebo naprostým neúspěchem, ale je tu také řada možností uprostřed. Současně ale i napadený dostane šanci se bránit a ponížit hodem kostkou množství zásahů. Při výpočtu útoků hraje také důležitou roli převaha v lokaci. Hody kostkou mohou aktivovat různé schopnosti karet schopností, zbraní nebo společníků. Vše závisí na hozené ikoně. Použité karty schopností jsou vyčerpané a musí projít takzvaným refreshem, tedy otáčením o 360 stupňů po pravých úhlech.

Jak hrdinové v kampani plní své úkoly a samozřejmě také zabíjí nepřátele, zvyšuje se jim úroveň duše. Ony ostatně postavy jsou prvkem, které propojují celou kampaň. Za vylepšení je třeba zaplatit body duší.

swords-and-sorcery-14

Nepřátelé se na mapě objevují prostřednictvím žetonů stínů. Ty jsou nahrazené vždy dobráním karty z balíčku nepřátel. Ale na plánu jsou také brány, které také mohou chrlit další a další protivníky. Na konci kola se právě takto narodí nová stvoření, které se poté pohnou tak, jak jim předepisuje karta nepřátelského svitku. Obvykle se posouvají k nejbližšímu nepříteli. A samozřejmě příšery také zaútočí, pokud mohou.

Sword & Sorcery je důmyslnou a do detailů propracovanou hrou. Její pravidla jsou ale opravdu velmi dlouhá, ačkoliv ve výsledku dostaneme hru podobně hlubokou, jako jsme si zvykli z jiných krabic. Ostatně srovnání s nedávno recenzovaným Massive Darkness se opravdu nabízí. A hry jsou si opravdu hodně blízké.

Co odlišuje tuto novou hru je vyprávění příběhu, které se děje dokonce v průběhu jednotlivých scénářů. Těch je dohromady sedm, jsou zajímavé a především prošpikované událostmi. A události s rozhodnutími umí ovlivnit další příběhy, což je naprosto super.

swords-and-sorcery-18

Kostky dělají hráčům v boji vrásky. Ovšem není také nedostatek schopností, které umožní jejich výsledky přehazovat. Díky tomu vlastně nakonec i smůla je stále hratelná. A přesto jsou kostky přesně to, co této hře dodávají hlavní náboj.

Velkou výhodou pro S&S je herní doba. Jednotlivé partie totiž dokáží být kolem neuvěřitelné jedné hodiny, což z ní dělá možná úplně nejkratší RPG partii. Současně to s sebou ale přináší také jedno důležité mínus – celkově vám kampaň nevydrží na čas tak dlouho.

Problémem je nakonec především zdlouhavá příprava. Nejde o poskládání mapy, ale o přípravu všech balíčků. Hrdiny budete vybírat pouze před prvním dobrodružstvím, nebo pokud se rozhodnete pro jednorázovou partii bez příběhu. I tuto možnost Sword & Sorcery nabízí. Jednotlivé scénáře navíc nejsou nějakou přehnanou výzvou a není vůbec jednoduché neuspět. Z hlediska času je třeba zmínit také neustálé zásahy, které trochu kazí plynulost.

swords-and-sorcery-22

Hra je skvělá ve všech počtech hráčů. Protože se jedná o čistě kooperativní zábavu bez jakéhokoliv soupeření, je zážitek opravdu maximální. Hráči si užívají všechno, co je spojené s typickými RPG hrami a průběh má vynikající atmosféru.

V partii je spousta předmětů, ať už zbraní nebo brnění, ale třeba i lektvary a další. Skvělým bonusem pro celkový zážitek jsou společníci. Právě množství komponent navyšuje variabilitu, na které se ale samozřejmě podepíše již zmíněných sedm dobrodružství. Po jejich odehrání budete buď muset čekat na rozšíření, nebo je hrát znovu.

swords-and-sorcery-29

Sword &Sorcery je vynikající dobrodružná hra, která s fantasy tématem navazuje na velký úspěch Galaxy Defenders. Pokračuje v jejich mechanismech, některé prohlubuje, jiné vylepšuje a celkově se jedná o skvělou zábavu propojenou do jednoho velkého příběhu, který je vyprávěn dokonce uvnitř partie. Swords & Sorcery je vynikající dobrodružnou a kooperativní hrou, která sice v našem soukromém žebříčku prohrála o fous s Massive Darkness, ale to její kvality nijak nesnižuje.

AutorSimone Romano, Nunzio Surace
IlustraceMario Barbati, Fabrizio Fiorentino, Phroilan Gardner, Fausto Gutierrez
VydavatelAres Games, Gremlin Project, Devir, GaGa Games, Galakta, Heidelberger Spieleverlag, Intrafin Games, Planplay
Počet hráčů1 - 5
(8 voters)
KategorieAdventure, Fantasy, Fighting, Miniatures
MechanismyAction Points, Area Movement, Cooperative Game, Dice Rolling, Modular Board, Role Playing, Solo / Solitaire Game, Variable Player Powers
RozšířeníSword & Sorcery: Abyssal Legends, Sword & Sorcery: Ancient Chronicles – Chaotic Familiars, Sword & Sorcery: Ancient Chronicles – Genryu/Shakiko Hero Pack, Sword & Sorcery: Ancient Chronicles – Lawful Familiars, Sword & Sorcery: Ancient Chronicles – Sigrid/Sigurd Hero Pack, Sword & Sorcery: Ancient Chronicles – Spawn Gates and Gods' Altars, Sword & Sorcery: Arcane Portal, Sword & Sorcery: Darkness Falls, Sword & Sorcery: Galaxy Defenders Aliens Miniature Set, Sword & Sorcery: Ghost Soul Form Heroes, Sword & Sorcery: Hero Pack – Kroghan the Barbarian/Dreadlord, Sword & Sorcery: Hero Pack – Morrigan Demon Huntress / Witch Huntress, Sword & Sorcery: Hero Pack – Onamor the Necromancer/Summoner, Sword & Sorcery: Hero Pack – Ryld Chaotic Bard / Lawful Blademaster, Sword & Sorcery: Hero Pack – Samyria the Druid/Shaman, Sword & Sorcery: Hero Pack – Sigrid Thane/Skald, Sword & Sorcery: Hero Pack – Skeld Slayer/Berserker, Sword & Sorcery: Hero Pack – Tristan Standard Bearer/Warlord, Sword & Sorcery: Hero Pack – Victoria the Captain/Pirate, Sword & Sorcery: Hero Pack – Volkor Dragonheart/Dragonflame, Sword & Sorcery: Myths of the Arena, Sword & Sorcery: Onamor and Volkor, Sword & Sorcery: Vastaryous' Lair
RodinaCategory: Dungeon Crawler, Components: Miniatures, Creatures: Monsters, Crowdfunding: Kickstarter, Digital Implementations: Tabletopia, Game: Sword & Sorcery, Mechanism: Campaign Games, Players: Games with Solitaire Rules
Alternativní názvySword & Sorcery: Espíritos Imortais, Sword & Sorcery: Immortal Souls, Sword & Sorcery: Les âmes immortelles, Sword & Sorcery: Nieśmiertelne dusze, Sword & Sorcery: Unsterbliche Seelen, Клинок и Колдовство: Бессмертные Души

Recenze: Sword & Sorcery Immortal Souls
Sword & Sorcery je velkolepá hra na hrdiny. Ti bojují za stejný tým, a i když jsou nesmrtelní, pořád se musí potýkat s velkou záplavou nepřátel. Celý příběh je rozdělený do sedmi kapitol, kterými hráči postupně prochází a objevují její příběh v Knize tajemství. Hra je bohatá na spoustu speciálních pravidel a komponent, partie jsou zajímavé a napínavé. A přesto je celá kampaň poměrně jednodušší a hlavně kratší. Swords & Sorcery ale nemůže žádná z těchto drobných výtek zastavit na cestě za vrcholkem žebříčku.

+ skvěle vyprávěný příběh
+ herní doba
+ kostky jsou tu opravdu kvůli atmosféře