Recenze: Takenoko – skvělá zábava s pandou

Takenoko - balení

Panda Fu Long se probudila do krásného rána. Koukla přes dřevěný závěs směrem k té průhledné věci, která je nikdy nechce pustit ven. V uličce bylo prázdno. Radostně si povzdychla a vyrazila za svým čichem. Někde totiž voněl bambus a ona měla strááášný hlad. Rodiče už tam byli, seděli každý na jedné straně zásobníku a chroupali čerstvý bambus.

I vy si můžete k bambusu přivonět jako panda a radostně si ho schroupat, pokud si pořídíte novou deskovou hru s názvem Takenoko. Jejím autorem je velice oblíbený designér Antoine Bauza, který si spoustu hráčů získal svou karetní hrou 7 divů světa (recenze), ale také třeba vynikajícím Dojo (recenze). A právě stejně jako v Dojo nebo jeho další hře Ghost Stories, i ve hře Takenoko se podíváme do Číny a tentokrát za jedním z jejich největších přírodních zázraků – za pandou velkou.

Deskovou hru Takenoko v originále vydává francouzská společnost Matagot a jedná se o novinku pro rok 2012. V originálním znění byla hra představena na veletrhu Spiel v Essenu v roce 2011 a jedná se tedy i tak o novou hru. V České republice si její vydání vzala pod křídla společnost REXhry, která ji lokalizovala celou do češtiny. Dostanete tak opravdu počeštěnou krabici i pravidla.

Takenoko - detail hráčského plánu

Na víku najdete obrázek pandy, jak se prochází po džungli s paraplíčkem přes rameno. Veselé, úsměvné a lákavé. A co teprve řeknete ve chvíli, kdy začnete objevovat divy ukryté uvnitř pod víkem. Tam se totiž schovávají čtyři barevné hráčské plány z tvrdého papíru a také archy s dílky na vycvakání. Ty největší z nich jsou šestistranné a připomenou vám známé rozměry z Osadníků z Katanu (recenze). Tentokrát se na nich ale nachází džungle rozdělená do tří barev.

Vedle těchto velkých dílků na vás čeká spousta dalších překvapení, které už jsou vyrobené z plastu. Konkrétně se jedná o dílky bambusu a to opět ve třech barvách odpovídajících třem odstínům džungle. Z toho jasně plyne, že právě zde budou bambusy růst, vždy na odpovídající barvě.

Zbytek herních komponent zastupují tři hromádky karet úkolů – pro zahradníka, pro pandu a pro prostředí džungle. No a právě ty dvě postavy jsou společně s klasickou šestistěnnou kostkou v podstatě posledními součástkami, které jsme nezmínili. Věřte ale tomu, že jejich vzhled rozhodně neodpovídá tomu, že je zmiňujeme jako poslední. Jsou totiž roztomilé. Především figurka pandy je krásná, ale i postavička zahradníka zaujme. Obě figurky jsou namalované a nemusíte se tedy bát šedivých odstínů obvyklých u jiných her. Sadu celé hry pak dotvářejí dřevěné tyčinky pro vodní kanály, dřevěná kolečka volby akcí pro hráče a brožurky pravidel.

Takenoko - připravená hra

Partie Takenoka pak začíná tříděním. Nejdříve připravíte tři hromádky dílků bambusů a také pyramidu šestistěnných dílků, ze kterých vytřídíte jeden s jezírkem. Ten vytvoří střed vámi sestavovaného hracího plánu na stole. Zároveň bude jezírko poskytovat bambusu vodu, kterou tolik potřebuje k růstu. Na něm budou začínat figurky pandy i zahradníka. Zamícháte a připravíte také tři hromádky úkolů a do tří mrňavých pyramid sestavíte také žetony schopností, které jsme nezmínili v popise balení.

Od každého z úkolů dostane hráč jednu kartu do začátku. K tomu získá samozřejmě také jeden hráčský plán, na kterém jsou místa pro získané žetony a kanály, ale také elegantně vytvořené nápovědy k průběhu partie. Na ně si ještě může položit dvě dřevěná kolečka se symboly kapek, které bude používat k výběru akcí položením na pozici přímo na herním plánu. Nic dalšího ale do začátku nedostanou a všechno si musí zasloužit a získat.

Hráči postupně budují společně herní plán a snaží se splnit úkoly, za které získávají body. Začátek každého tahu je ale stejný – vždy si musíte hodit kostkou, abyste zjistili, jaké počasí na vás zrovna v nevypočitatelné Číně čeká. Může to být libovolné z pěti druhů, záleží pouze na štěstí a vůli kostky, jestli vám bude svítit sluníčko, pršet, foukat vítr, burácet blesky, a nebo se na vás budou mračit mráčky. Poslední šestou variantou je žolík, díky kterému si můžete vybrat počasí podle vaší chuti.

Takenoko - rozehraná hra

Většinou podnebí musíte podřídit i druhou část tahu, která představuje výběr a provedení akcí. Někdy se přesto jedná o jednorázové situace, jako že můžete nechat vyrůst jeden dílek bambusu na kterékoliv části plánu nebo že můžete vybrat, kam se panda uteče schovat, když uhodí v džungli blesk. Na místě kam doběhne, sežere jeden dílek bambusu.

V druhé fázi máte obvykle k dispozici pouze dvě akce, které můžete provést z celkových šesti. Musíte tedy pečlivě vybírat. Nabízí se vám přidání desky k džungli, vypěstovat nějaký ten bambus pomocí zahradníka, nakrmit pandu, stavět zavlažovací kanál nebo si vzít novou kartičku úkolu a to z kterékoliv hromádky.

Právě plnění úkolů je vaším nejdůležitější činností, protože každý úkol má na sobě číslem uvedenou bodovou hodnotu. Ta vás na konci hry přiblíží k celkovému vítězství. Úkolů jsou tři druhy, každý je jinak hodnocený, ale také jinak obtížný ke splnění.

Takenoko - rozehraná hra

Bambus můžete pěstovat (se zahradníkovou pomocí) pouze na dílcích, které jsou zavlažované. To znamená, že jsou sousední s jezírkem, nebo je k nim dovedená voda za pomoci kanálů. Doběhnuvší zahradník pak tvrdě pracuje a na všech dílcích, které jsou v okruhu kolem něj a mají stejnou barvu jako ten, na kterém stojí, vyroste jeden dílek bambusu. Tyto dílky do sebe elegantně zapadnou. V krabici od nich najdete dva druhy – základny a středy.

A k čemu vám vlastně ty až čtyři dílky vysoké bambusové tyče jsou? Jejich využití je hned dvojí – můžete s nimi nakrmit pandu. Každý dílek, který panda sežere, jde k vám na herní plán. S pomocí těchto nasbíraných barevných dílků můžete plnit pandí úkoly. Kartičky se symbolem pandy na sobě obvykle mají nakreslenou skupinku barevných dílků, které musíte nasbírat ke splnění úkolu.

Nebo můžete přímo body získat přímo pěstováním bambusů. To je ovšem obtížnější. Musíte totiž postavit na konkrétním místě správně vysoký bambusový strom – kartička určuje vždy barvu a výšku. Někdy pak není úkolem pouze jeden vysoký bambus, ale hned několik. A to už vás a vaše plány většinou soupeři prokouknou a začnou vám je kazit.

Takenoko - karty

Třetím a posledním úkoly je výrazně lehčí plnit, ale potřebujete k tomu trochu štěstí. Na kartičce je nakreslená sestava různobarevných dílků. Právě takovou sestavu – například kříž – musíte sestavit na herním plánu vašimi silami. Pokud si jako svoji akci vyberete stavění herního plánu, dostanete do ruky tři horní dílky z dobírací hromádky. Je pouze na vás, který z těch tří zvolíte a postavíte. Zbylé dva vrátíte zpět na hromádku a dostane je do ruky další hráč, který si tuto akci vybere.

Partie končí ve chvíli, kdy některý z hráčů dosáhne předem daného počtu splněných úkolů. Nyní si hráči sečtou bodové hodnoty na těchto kartičkách a ten s nejvyšším součtem vyhrává. Neznamená to tedy, že zvítězí hráč, který partii ukončí, protože kartičky úkolů mají výrazně rozdílné hodnoty pohybující se od dvou až po osm bodů.

Takenoko je elegantní rodinná hra s trochu pokročilejšími pravidly a principy. Pokud ji postavíte před úplně začátečníky nebo mladší děti, musíte se obrnit trochou trpělivosti při vysvětlování některých pravidel. Ale odměnou vám za to bude skvělá a jednoduchá hra.

Takenoko - rozehraná hra

Jedním z důvodů úspěchu Ticket to Ride (recenze) je podle našeho redakčního názoru právě plnění úkolů, které jsou pokaždé jiné. Musíte podle toho plánovat a přizpůsobovat tomu vaši strategii. A tohle najdete i v Takenoku. Právě úkoly jsou hybnou silou a záleží na nich nejvíce. Ale neméně důležitá je i cesta, kterou se k jejich splnění doberete.

Šířka akcí pro hráče je právě tím, co může na začátku začátečníkům zamotat hlavu. Je toho hodně, co je potřeba sledovat, abyste věděli, co lze a co nelze provést. Nejdůležitější, a také nejméně na první pohled viditelná na celé hře, je voda. Bez ní v džungli nic nevypěstujete. Ale zpočátku se vám často stane, že na to zapomenete nebo si naopak nevšimnete, že některý z dílků už je zásobený. Zavlažování je navíc potřeba i pro plnění úkolu s daným rozložením dílků.

Takenoko ovšem počítá i s počasím, jako s první a náhodnou částí vašeho tahu. Tím vám dává vlastně impuls, se kterým se musíte vyrovnat. Většinou vám ale podnební podmínky pomohou, nebo s nimi můžete uškodit soupeři (panda).

Takenoko - dílky

V popisu pravidel jsme zapomněli zmínit, že si hráči nesmí ve svém tahu vybrat dvě stejné akce. Tedy až s výjimkou jednoho efektu podnebí. Pokud vám naopak padne na kostce vítr, můžete provést jednu bonusovou. Ale znovu musí být každá z těch tří rozdílná. S vysvětlováním těchto rozdílů jsme měli problém u dětských hráčů, takže doporučujeme věnovat popisu tohoto pravidla dostatek času.

Ve hře je ukrytá spousta strategických možností a také cest, kterými se můžete k vítězství propracovat. Záleží pouze na vás, které úkoly si budete do ruky brát. Navíc můžete měnit vlastnosti některých políček za pomoci přídavných žetonů a dodávat jim třeba zavlažování nebo zlepšovat růst bambusu.

Navíc pokud tušíte, o který úkol se soupeř snaží, můžete mu to pokazit, když mu na políčko pošlete pandu. Ta sežere vždy jeden dílek a někdy i to stačí, aby hráče dostatečně oddálila. Růst bambusu totiž trvá a dá práci. Tedy alespoň tady ve hře, zatímco v reálu je to trochu jinak.

Takenoko - rozehraná hra

Čím si nás ale hra zcela získala, je zpracování. Autoři na ničem nešetřili – vytvořili dvě figurky, na které se krásně kouká, i když mohli dát do krabice pouze nějaké kostičky nebo žetony. A to vůbec nemluvíme o skvěle navržených dílcích bambusu, které nepadají. Navíc jsou vyloženě ozdobou herního plánu ve chvíli, kdy jich vyroste na ploše víc současně. K dokonalosti pak celou hru vedou krásné ilustrace. Na partii Takenoka je prostě radost se jenom koukat a ani nemusíte být součástí hry.

Ale právě když jste ve středu dění, užijete si ty taktické souboje nejvíce. Jazýčky na vahách často trochu posune náhoda, ale vy se s ní můžete prát. A vítězství nakonec urve většinou ten hráč, který byl opravdu nejšikovnější. Hra je sice v prvních tazích trochu obtížnější pro začátečníky, ale o to více a déle si ji rodiny s dětmi budou užívat. Pokud letos vyšla v češtině nějaká hra, u které bychom se nebáli umístit na krabici nálepku „MUSÍTE SI KOUPIT“, pak je to právě Takenoko.

AutorAntoine Bauza
IlustraceNicolas Fructus, Picksel, Yuio
VydavatelBombyx, Matagot, Asmodee, Asterion Press, Bureau de Juegos, Enigma (Bergsala Enigma), Filosofia Éditions, FoxMind Israel, Fractal Juegos, Galápagos Jogos, Geekach Games, Gém Klub Kft., Hobby Japan, Hobby World, Kaissa Chess & Games, Lex Games, Lifestyle Boardgames Ltd, Mostafil Games, Pegasus Spiele, Rebel Sp. z o.o., REXhry, Salta da Caixa, Surfin' Meeple, Tower Tactic Games
Rok vydání2011
(95 voters)
KategorieAnimals, Environmental, Farming, Territory Building
MechanismyAction Points, Contracts, Dice Rolling, End Game Bonuses, Grid Movement, Hexagon Grid, Modular Board, Network and Route Building, Pattern Building, Set Collection, Tile Placement
RozšířeníTakenoko: Chibis
RodinaAnimals: Pandas, Components: 3-Dimensional (3D), Components: Miniatures, Components: Wooden pieces & boards, Country: Japan, Digital Implementations: Board Game Arena, Digital Implementations: Google Play, Digital Implementations: Steam, Misc: Watch It Played How To Videos, Theme: Gardening, Theme: Nature, Theme: Trees and Forests, Theme: Weather
Alternativní názvyТакеноко, טקנוקו, تاکنوکو, ทาเคโนโกะ, タケノコ, 御竹園

Takenoko je hra pro úplně všechny. Pro zkušené hráče, začátečníky, děti, rodiče i prarodiče. Hlavního pandího hrdinu této deskové hry zajímá hlavně bambus. Vy jste zahradníkem, který se snaží svému pandímu kamarádovi co nejvíce zpříjemnit život. Snažíte se, aby se panda měla dobře a měla neustále dostatek bambusu. Můžete mu rozšířit jeho výběr a zavlažovat oblasti, aby na nich mohl začít růst bambus. A až bude dost vysoký, můžete tam poslat pandu, aby si sežvýkala nějaký ten kousek. Pandě čas od času znepříjemňuje život počasí a jako snad každé zvíře se bojí bouřky, před níž utíká. Ale déšť má ráda, protože pak roste bambus víc. Hráči plní úkoly nejen pro pandu a její bříško, ale také v roli zahradníka a pro rozložení pandího výběhu. Takenoko sice na první pohled může vypadat složitější, ale ve skutečnosti je jednoduchá a především ohromně návyková. Tomu pomáhá i nádherné zpracování. Pokud můžeme z letošních her vybrat takovou, která se dá doporučit opravdu všem, pak je to právě Takenoko.

+ prostě nádherné zpracování
+ hratelné i od osmi let
+ počasí