Recenze: Talisman – něco pro štěstí

talisman-01

Lidé se na mě dívají jako na blázna. Po letech přihlížení tyranii jsem odložil kladivo, opustil kovadlinu a do ruky vzal svůj nejlepší meč. Mistrovské dílo, které by mohlo být mojí propustkou. Věřím ve svět plný dobra a míru. Věřím v život z pohádek, které jsem slýchal od rodičů a oni zase od svých. Temné síly doufají, že jsme zapomněli, ale to se nikdy nestane!

A přece to je nakonec všechno jenom závod ve snaze být tím prvním, kdo ukořistí Korunu moci a ovládne zemi, jejíž jméno je názvem celé deskové hry. Talisman. Konkrétně pak mluvíme o revidovaném čtvrtém vydání, které se vyšlo pod licencí Games Workshop v roce 2007. Autorem původní hry je Robert Harris a celý příběh o odvaze vzala firma Fantasy Flight Games a udělala z něj klasiku. Ta se konečně zásluhou společnosti ADC Blackfire dostává i na naše stoly. Talisman: Dobrodružství meče a magie je tu v češtině (autorem překladu je Petr Pelikán).

Krabice vypadá rozměry tak nějak normálně. Ovšem na druhou stranu dokáže ohromit krásným titulním obrázkem plným všeho, co do světa Talismanu patří. Jsou tu hrdinové, obyčejní lidé i drak a z ilustrace prýští všudypřítomná magie. O to víc jsou hráči zvědaví, jestli se přenese i na ně. A tak otevřou box a nechají se překvapit.

talisman-07

Dějištěm celého dobrodružství bude rozkládací herní plán. Ten tvoří tři soustředné obdélníkové okruhy tvořené různými pojmenovanými políčky. Každá lokace na mapě má také svoje pokyny. Pohybovat po ní se budou hrdinové, které představují miniatury a také karty větších rozměrů. Ty právě hráčům naznačí, kolik který dobrodruh má síly, vůle a života. Informuje také o počtu žetonů osudu a nabádá je, kde by měla která část výbavy hrdiny být skladována.

Touto výbavou máme na mysli nejen karty předmětů, které lze získat různými způsoby a vylepšit tak svoji postavu, ale také barevné kužely. Ty ve hře slouží jako ukazatele – modrá je vůle, červená síla a zelená život. Krom toho na hrdiny čekají také žetony zlata, šest kostek a hromada dalších karet. Většinu tvoří karty setkání, které popisují události a bytosti, na které hráči na svých cestách mohou narazit. Balíček dotváří také karty zaklínadel a talismanů.

Na začátku partie si každý hráč vybere svého hrdinu a k němu dostane počáteční výbavu – kužely v hodnotě jeho vlastností a také jeden zlaťák. Některé postavy mohou do začátku dostat i zaklínadla nebo předměty, což se lze snadno dočíst na její kartě. Na stejném místě hráči také najdou lokaci, kde bude jejich hrdina začínat svoji pouť za slávou a kam tedy mají postavit svoji figurku. Veškeré balíčky a žetony jsou zamíchané a položené stranou vedle plánu.

talisman-05

Když na hráče přijde řada, hodí kostkou a podle toho může posunout figurku po nebo proti směru hodinových ručiček. Takový pohyb jej vždy zavede na nějaké nové pole, na kterém ještě nebyl. Na něm mohou čekat figurky jiných hráčů, na kterou musí hráč zaútočit nebo na ni použít nějakou svoji schopnost. V opačném případě musí hráč otočit novou kartu setkání (nebo více karet dle pokynu lokace) a vyhodnotit její efekt.

Všechny karty setkání mají v pravém dolním rohu číslo, které určuje jejich pořadí. Předmět či zlato lze získat pouze v situaci, kdy už na místě není žádný další nepřítel nebo se jim hráč všem vyhnul. Čekat jej mohou ale i události, které vyžadují hod kostkami a samozřejmě boj (nebo se jim lze vyhnout). Ten může být veden buď silou (obvykle) nebo vůlí (mentální souboj) s nehmotnými protivníky.

Svoje šance na vítězství v duelu si může hráč vylepšit zaklínadly. To ale předpokládá, že chce bojovat, protože na začátku každého konfliktu je možné se vyhnout pomoc zaklínadel. Teprve poté hodí kostkou, přičte aktuální sílu postavy a případné bonusy z karet. Ovšem i nepřátelsky naladěná nestvůra hodí kostkou (některý ze soupeřů hodí za ni) a výsledky obou hodů se porovnají. Tím se zjistí vítěz. Poražený hrdina ztrácí jeden život a končí tah. V opačném případě hrdina uspěl, získá trofej (kterou lze později vyměnit za vylepšení síly nebo vůle) a může pokračovat v drancování lokace.

talisman-09

Hráči tak putují po plánu, získávají zlato, předměty i spojence. Za finance si pak mohou nakupovat další výbavu nebo platit, když je třeba. Jejich výbavu ovlivňuje také přesvědčení, které může být dobré nebo zlé. Jak dobrodruzi sílí, mohou postoupit do vnitřních kruhů plánu a hledat talisman. Ten jim umožní dojít až do středu a vyřknout zaklínadlo moci. Ten, komu se to podaří jako prvnímu, se stává vítězem.

Talisman: Dobrodružství meče a magie má pro mnoho hráčů sentimentální hodnotu. Hra je tu s námi už od roku 1983 (třetí edice vyšla 1994) a v češtině se již jednou objevila díky vydavatelství Altar. To už je ale vážně dávno a řeč je o té původní první verzi. Právě proto se čas od času můžete setkat s nadšenými výkřiky nebo extatickými prohlášeními. Naštěstí naše redakce je (až na výjimky, které jsme eliminovali) původní verzí nepolíbená a můžeme vám tak poskytnout emočně nezabarvený dojem.

Pokud Talisman něčím opravdu oplývá, tak je to nebývalá atmosféra fantastického světa plného bytostí a nečekaných událostí. Vaše kroky od samotného začátku řídí náhoda a není vůbec jednoduché se s tím vyrovnat. Hráči mají v každém kole možnost rozhodnout se, kterým směrem se bude jejich hrdina pohybovat, ale už nevědí, co přesně je na cílové lokaci potká.

talisman-18

Ve hře je hromada karet setkání a zaklínadel a díky tomu je mnohem bohatší, než jsme popsali. V popisu jsme nezabíhali do detailů, ale určitě vás potěší, že kromě zmíněných věcí se třeba váš hrdina může proměnit v ropuchu.

Na svoje jednoduché a náhodné poměry trvá samotná partie poměrně dlouho. Souboje ve vyšším počtu hráčů (v pěti či šesti hráčích) mohou trvat i více než dvě hodiny, což může mnohým zájemcům připadat opravdu hodně. A také je, ale naštěstí autoři na to mysleli a v pravidlech připravili pro tyto situace varianty na zrychlení hry, jejichž kombinací lze čas výrazně zkrátit (samozřejmě na úkor velkolepého zážitku).

Ale přes poměrně dlouhou dobu potřebnou k dohrání (ono ve dvou lze Talisman dohrát i během hodiny) dokáže hra vtáhnout do děje. Boje jsou sice náhodné, stejně jako samotné tahání karet se nedá předvídat, ale právě v tom se pro někoho skrývá kouzlo.

talisman-19

Díky dostatečnému počtu karet je hra velmi variabilní. A to je už nyní v přípravě první rozšíření, které obohatí váš zážitek. Zdá se, že o přísun nových dobrodružství nebude nouze a to je další důvod, proč se začít o Talisman zajímat. Pokud nemáte chuť na složité přemýšlení, ale chcete si užít propracovaný příběh a dobrodružství, pak se zdá být velmi dobrou volbou.

Hra je překvapivě konfliktní, přestože se figurky pohybují zcela nezávisle. Možnost na sebe útočit podporují kořisti, které lze po vítězství získat. První fáze hry je poklidná, ale jak se blíží finále, hráči se začnou mnohem víc napadat a partie začne být opravdu zajímavá.

Zpracování je naprosto precizní. Hra je plná textů, které jsou kompletně v češtině. Pravidla jsou poměrně dlouhá, ale velmi popisná a do detailů se zabývají mechanismy. Díky tomu k Talismanu mohou zasednout i méně zkušení hráči a prožít neméně zábavný čas. Všechny milovníky krásných her ale potěší detailně zpracovaný plán, figurky i pyramidové ukazatele hodnot vlastností.

talisman-32

Talisman je hra, která bude asi navždy rozdělovat davy. Jedni ji budou milovat pro její jednoduchost a napětí, ale ostatní zase nenávidět za nepředvídatelnost a kompletní závislost na náhodě. Tyto rozpory ale nemění nic na tom, že tato hra je opravdu bohatá na zajímavé zážitky a přes svoje delší pravidla nezklame ani začátečníky. Talisman: Dobrodružství meče a magie je vás nechá zaklepat na dveře hrdinské ságy.

AutorJohn Goodenough, Robert Harris
IlustraceMassimiliano Bertolini, Marjorie Davis, Ralph Horsley, Jeremy McHugh, WiL Springer, Sean Turtle, Teejay Ralph Villahermosa
VydavatelBlack Industries, ADC Blackfire Entertainment, Delta Vision Publishing, Devir, Edge Entertainment, Ediciones MasQueOca, Fantasy Flight Games, Galakta, Game Harbor, Games Workshop Ltd., Giochi Uniti, Heidelberger Spieleverlag, Hobby Game Mall, Hobby Japan, Mandoo Games, Matagot, Monkey Time, Nexus Editrice, Pegasus Spiele, REXhry, Smart Ltd
Rok vydání2007
(68 voters)
KategorieAdventure, Exploration, Fantasy, Fighting
MechanismyDice Rolling, Role Playing, Roll / Spin and Move, Take That, Variable Player Powers
RozšířeníTalisman (4th Edition): Arena, Talisman (4th Edition): Optional Characters, Talisman (4th Edition): Rod of Ruin, Talisman (Revised 4th Edition): Crown of Command, Talisman (Revised 4th Edition): Danse Macabre, Talisman (Revised 4th Edition): Doppelganger, Talisman (Revised 4th Edition): Instructor, Talisman (Revised 4th Edition): Mephisto #48 Promo Characters, Talisman (Revised 4th Edition): The Blood Moon Expansion, Talisman (Revised 4th Edition): The Cataclysm Expansion, Talisman (Revised 4th Edition): The City Expansion, Talisman (Revised 4th Edition): The Deep Realms Expansion, Talisman (Revised 4th Edition): The Dragon Expansion, Talisman (Revised 4th Edition): The Dungeon Expansion, Talisman (Revised 4th Edition): The Firelands Expansion, Talisman (Revised 4th Edition): The Frostmarch Expansion, Talisman (Revised 4th Edition): The Harbinger Expansion, Talisman (Revised 4th Edition): The Highland Expansion, Talisman (Revised 4th Edition): The Lost Realms, Talisman (Revised 4th Edition): The Nether Realm Expansion, Talisman (Revised 4th Edition): The Reaper Expansion, Talisman (Revised 4th Edition): The Sacred Pool Expansion, Talisman (Revised 4th Edition): The Woodland Expansion, Talisman Quests: The Rainforest (fan expansion for Talisman)
RodinaCategory: Dungeon Crawler, Components: Miniatures, Digital Implementations: Google Play, Digital Implementations: Steam, Game: Talisman, Misc: LongPack Games
Alternativní názvyTalisman (4th Edition), Talisman The Magical Quest Game, Talisman: El Juego de Aventuras y Fantasía, Talisman: Die Magische Suche (4. Edition), Talisman: Dobrodružství meče a magie, Talisman: Dobrodružství meče a magie (revidovaná 4. edice), Talisman: El Juego de Aventuras y Fantasí, Talismán: El Juego de la Búsqueda Mágica, Talisman: Il Gioco delle Avventure Magiche, Talisman: Le jeu des quêtes magiques (4ème édition révisée), Talisman: Magia i Miecz, Talisman: O Mágico Jogo de Aventura, Talisman: Varázslatos küldetések, Talisman: Магическое приключение (4е переработанное издание), Талисман: 4-я редакция, טליסמן, タリスマン 基本セット 第4版改訂版 日本語版, 圣符国度, 탈리스만 (개정 4판)

Recenze: Talisman – něco pro štěstí
Talisman je klasikou a tou vždycky zůstane v první řadě. Naštěstí se svojí hratelností neztratí ani v dnešní době, kdy odpočinkové hry určitě uvítáte. Ale on je odpočinek a relax. Napětí totiž této hře nechybí, zato budou někteří hráči marně bojovat s nedostatkem kontroly nad vývojem. Velkou část partie totiž řídí náhoda, ať už v podobě kostek nebo dobírání karet. Přesto je to hra napínavá, zajímavá a variabilní. Jenže vzhledem ke svému jednoduchému poslání trvají partie až moc dlouho, na což ale naštěstí pravidla našly hned několik léků. Talisman je prostě do posledního detailu promyšleným eposem, který prožijete, i když budete mít zrovna smůlu.

+ napínavá hra
+ atmosféra
+ variabilní hra