Recenze: Talo – schody do nebe

Talo - balení

Vždycky jsem snil o tom, že si postavím svoji vlastní pyramidu. Ze špičky svojí stavby se pak budu moci dotýkat nebe, mraků a hvězd. Všem připadala moje vize bláznivá až do chvíle, kdy se ze mě stal faraon. Trůn jsem zdědil po nečekaných úmrtích všech mých tří bratrů, kteří chtěli jen sedět a užívat si moci. Já měl větší vizi. Postavit schody až do nebes.

Přivedl jsem tisíce dělníků a pustil se do práce. Naše první stavba nebyla moc úspěšná. Byla plná schodů, mostů a vratkých konstrukcí. Ale jak jsme to zkoušeli rok za rokem znovu, stávali jsme se lepší.

My naštěstí tolik pracantů potřebovat nebudeme. Všechno k postavení pořádné pyramidy se ukrývá v krabici s názvem Talo. Jejími autory jsou Uta Krüger, Bernd Poloczek a Jens-Peter Schliemann, kteří svoje nápady ukryli pod uši tří králíků, firmy Drei Hasen in der Abendsonne. Talo je přitom stále poměrně horkou novinkou představenou v prvním čtvrtletí roku 2014.

Talo - připravená hra

Oranžová krabice se na první pohled tváří docela obyčejně. Na jejím víku najdeme název, figurky na vrcholcích bláznivé stavby i vznášející se prohlášení. Samotná krabice se ale rozhodně vznášet nemůže, protože její hmotnost je opravdu úctyhodná.

Nitro krabice vám na první pohled neodhalí důvod, za kterým se schovává váha krabice. Nahoře totiž leží trojice čtvercových desek, které budou sloužit jako herní plocha. Teprve pod nimi najdou hráči hromadu dřevěných dílků. Je jich celkem 55, což by nebylo moc, kdyby se jejich délka nenatahovala od malé kostičky až po tyčku dlouhou deset takových čtverečků.

Spolu s nimi je v krabici ještě šestice barevných dřevěných figurek, které hlavně vytváří lepší výběr, protože partie se mohou účastnit maximálně čtyři soupeři. Ty představují jednotlivé stavitele. Nechybí ale ani desetistěnná kostka a dvě kartonové destičky. Hráči je spojí dohromady a vytvoří jedno křížné měřítko, které může i stát.

Talo - rozehraná hra

Na začátku partie si vybere každý z hráčů jednu figurku a postaví ji na hlavní desku. Ta se skládá ze čtyř čtverců dále rozdělených na pětadvacet dílků. Všechno je pečlivě souměrné, ale každá z maximálně čtyř zvolených figurek bude začínat ve středu jednoho z těchto čtyř velkých čtverců.

Po stranách této desky hráči rozloží dvě zbývající desky, které slouží pouze jako zásobárna stavebních dílků. V nabídce jsou dvě různé strany, které se pouze liší rozložením dílků – na červené straně všechny tyčinky leží, zatímco na modré straně jsou ty menší postavené a vytváří velmi zajímavé schody a dojem arény. Volba je ale ponechaná pouze na vkusu a chuti hráčů.

Ti se pak budou střídat na tahu, který vždy začne hodem kostkou. Výsledná hodnota určí, co může hráč provést. Může si vzít buď jeden dílek přesně takové velikosti, jako ve výsledek hodu nebo dva dílky, jejichž délka dává dohromady hodnotu, kterou vidí hráči na kostce.

Talo - rozehraná hra

Tento dílek (dílky) musí hráč okamžitě položit na herní plán a to buď na výšku nebo na šířku. Destičky lze skládat i na sebe a dokonce to budou muset všichni i dělat. Jedinou povinností zůstává dodržování čtvercového vzoru (předlohy) natištěné na základním herním plánu. Před stavbou i po ní mohou hráči libovolným způsobem posunout svoji figurku. Může ale překonávat pouze výškové rozdíly o velikosti jednoho patra, jinak nemůže postoupit nahoru (dolů).

Přikládání dílků je jedinou cestou, jak se mohou hráči postupně došplhat až do desátého patra. To je také současně cílem celé hry. První hráč, jehož figurka vysněného cíle dosáhne, se stává vítězem partie a může se kochat výhledem na svět.

Talo je originální kombinací stavěcí a logické hry. Vůbec nic neodpouští, protože každý dílek může pomoci nejen samotnému hráči, ale i jeho soupeřům. Není zde žádné vlastnictví, všechny stavební bloky mají stejnou barvu, a jakmile leží na plánu, může se po nich procházet kterákoliv z figurek.

Talo - rozehraná hra

Proto je umístění velmi kritické. Hráči si často zpočátku budují každý svoji vlastní stavbu. To ovšem neznamená, že se v budoucnu nemohou spojit do jedné. Ačkoliv tedy v úvodu vypadá tato logická zábava dost osaměle a solitérně, ve skutečnosti je poměrně dost kontaktní. Hráči musí využívat nejen svoje dílky, ale i soupeřovy, aby dorazili do desátého patra jako první.

Současně je jasné, že jakmile hod kostkou určuje dílek pro hráče, bude náhoda hrát v partii důležitou roli. Jenže to není tak jednoznačné, protože většinou je možné se dělením na dva menší dílky dostat k většině vytoužených stavebních kamenů. Jediný problém tak může nastat ke konci partie, kdy hráči potřebují vyšší hodnoty. Ovšem kameny lze pokládat jeden na druhý a tím vytvářet velké výšky i z malých dílků.

Talo - rozehraná hra

Talo nabízí v první řadě skvělý zážitek ze stavění. Toho si na hře ceníme nejvíc. Pocit, že stoupáte společně se stavbou vzhůru k oblakům, je opravdu skvělý. Hra vlastně nepotřebuje ani žádný příběh nebo téma na to, aby z ní vyzařovala skvělá atmosféra.

Hra má velmi jednoduchá pravidla, která jsou jasně popsaná a vysvětlená hned několika názornými obrázky. Jediné matoucí se tak nakonec týká pohybu figurky, který na vzdálenost není nijak omezený. Pravidla to ovšem zcela jasně nezdůrazňují, takže si nemusí hráči být jistí. Zpracování je z pevného dřeva a měřítko výšky využijete opravdu často.

Celkově ale nenáročné principy znamenají, že hra je vhodná i pro rodiny a děti, které bude ohromně bavit. Partie je navíc rychlá a končí dlouho před dosažením třicáté minuty a to i s vyšším počtem hráčů. Přitom ale právě duel je slabší proto, že oba hráči si staví více na své části plánu a tolik se nedostanou do kontaktu. Pak je hra daleko více taktickým soubojem.

Talo - herní plán

Talo by vlastně nebylo nijak výjimečnou stavební hrou, kdyby k hodu kostkou nepřidalo možnost jeho rozdělení na dvě části. Tyto dílky si pak hráči vezmou a spolu s figurkou postupují nahoru jako po schodech. Ty si ale musí nejdříve postavit a to zaručuje opravdu skvělý zážitek, který je přitom opravdu jednoduchý a rychlý. Talo nás pobavilo velmi dobře a má na to, aby nabídlo zábavu i vám.

AutorUta Krueger, Bernd Poloczek, Jens-Peter Schliemann
IlustraceJohann Rüttinger
VydavatelDrei Hasen in der Abendsonne, Kanga Games
Minimální věk6 and up
KategorieDice, Educational, Math, Racing
MechanismyDice Rolling, Grid Movement, Pattern Building, Take That, Three Dimensional Movement
RodinaAdmin: Better Description Needed!

Recenze: Talo – schody do nebe
Talo je hra, které vlastně není ani moc co vytýkat. Hráči podle hodu kostkou vezmou jeden nebo dva stavební dílky a skládají schody. Po nich mohou postupovat s figurkami vzhůru. Všechno funguje na jedničku a hra je zábavná, přitom ale zůstává na velmi příznivé době nutné k dokončení partie. Na začátku každého tahu sice je hod kostkou, který náhodou může určit dílek, přitom ale pravidla dávají účastníkům určitou míru kontroly. S více hráči je souboj kontaktnější a je možné lépe využívat výtvory ostatních nebo se navzájem blokovat. Dostatečná nabídka dílků zaručuje odlišné partie plné bláznivých staveb. Talo je zábavnou hrou s poctivým zpracováním, která je určena především pro rodiny a děti, ale překvapivě nabídne taktické možnosti i logicky zaměřeným hráčům.

+ výborné dřevěné zpracování
+ atmosféra stavění a šplhání do výšek
+ výsledek kostky se dělí