Recenze: Tambuzi – vyvolávač deště

tambuzi-17

Oheň hoří a kouř stoupá vzhůru. Kolem něj se hemží rej postav, které všechny zpívají nebo hrají na nějaké instrumenty. Zaklínají nebesa a vyvolávají déšť. Prosí o znamení, že sucho bude brzy u konce. Jenže ve chvíli, kdy se to stane, musíme být připravení. Síla bouřky nás zažene do příbytků. Jenže letos jedna střecha chybí. To znamená, že ten nejpomalejší bude muset zůstat venku na dešti.

Tam nás už na začátku vystrčil autor nové hry Tambuzi, jehož jméno je Günter Burkhardt. Svoji novinku připravil v suchu pod střechou společnosti HABA. A na všech komponentách už stihly zaschnout barvy, které použil Michael Menzel pro svoje ilustrace. Celá hra pochází z roku 2014.

Celá domorodá vesnice se ukrývá v poměrně velké krabici, jejíž obsah ale není zaplněný ani ze čtvrtiny. Jsou tu velké kartonové díly znázorňující části vesnice – jeden hlavní plán se čtyřmi lopatkami a pak další čtyři výřezy. Dohromady znázorňují jednotlivé chatrče ve vesnici, kam se mohou zvířátka ukrýt a také cestku kolem nic.

tambuzi-06

Ve středu je pak místo na hlavní součástku a tou je velký plastový bzučák poháněný třemi AAA tužkovými bateriemi. Jeho horní stranu obsazuje hlavně velké šedé tlačítko, ale také řada výsečí s možnostmi na vylosování – bílé symboly chatrčí a pak jedna až čtyři stopy pro pohyb. Na něj si majitelé nalepí čtyři samolepky, které z ní udělají součást džungle. Do vesnice ale patří také obyvatelé. Tyto domorodce představují dřevěné sloupce s obrázky na horní ploché straně. Společnost jim dělá také pět očíslovaných bodovacích destiček (1-5) a také dalších pět žetonů vody.

Na začátku partie sestaví hráči plán vesnice tak, aby bylo viditelné přesně o jednu chatrč méně, než je účastníků partie. Hráči si pak rozeberou každý figurky zvířátek – v menším počtu hned čtyři figurky (dvě barvy), ve třech či čtyřech pak dostane každý jednu svoji barvu. Náhodně pak vysolují první zvířátko a položí jej vedle obrázek opice. Všechny ostatní pak jsou náhodně rozestaveny na rohožky před jednotlivé chatrče.

A bláznivý tanec může začít. K tomu je potřeba, aby uprostřed ležel časovač a byl zapnutý do jedné z poloh A, B nebo C. S tancem začíná hráč, jehož figurka stojí mimo bezpečí chatrčí. Stiskne velké černé tlačítko na bzučáku a ten nejenže začne hrát nejrůznější zvuky, ale k tomu mu ještě osvítí jeden z možných symbolů.

tambuzi-01

Ten určuje, co může se svojí figurkou udělat. Obvykle tak bude obíhat plán a udělá tolik kroků, kolik stop se na bzučáku rozsvítilo. Tento útěk jej vždy postaví před nějakou již obsazenou výseč. Pokud se jedná o zvířátko jiného hráče, které pouze stojí na rohožce, může jej hráč vystrčit ven z plánu a zabrat si bezpečné místo pro sebe. Jiná situace nastává, pokud je zvířátko ukryté uvnitř domečku nebo patří stejnému hráči. V obou případech musí okamžitě stisknout tlačítko na časovači znovu a opět poslechnout volání rozsvíceného obrázku.

Pokud se náhle ocitlo v nebezpečí zvířátko jiného hráče, ten okamžitě stiskne šedé tlačítko a snaží se najít volný úkryt pro svoji figurku. Někdy se ale pořadí i pomsta. Stačí, aby padl obrázek chatrče. V takové situaci se zvířátko může ukrýt do chatky, před kterou právě stojí a vystrčit protivníka znovu na déšť.

Tam rozhodně není bezpečno, protože jakmile uteče náhodný časový interval, udeří blesk. Ten označuje konec kola. Zvířátko, které bylo v tu chvíli venku na dešti, je vyřazeno ze souboje. Náhodně je vybrána jedna chatrč a její destička je otočena vzhůru nohama. Tím ubyde nejen zájemců o úkryt, ale také suchých míst na plánu. Opět tedy bude přebývat jedno zvířátko – to, které se schovávalo právě v tom zbořeném domečku.

tambuzi-08

Hráč, jehož zvířátko bylo vyřazeno, si vezme ze zásoby očíslovaný žeton s nejvyšší hodnotou a postaví na něj figurku. Partie pak pokračuje až do chvíle, kdy na plánu zůstanou poslední tři zvířátka. Těm jsou body rozděleny podle hodnot na chatrčích, které obývají (ty na pevném plánu), tedy šest až osm bodů. Poté si všichni sečtou body, hráč s nejvyšším součtem vyhrál kolo a získá žeton vody. Celkovým vítězem se ale stane ten, kdo nasbírá jako první předem určený počet kapek.

Tambuzi je variací na známou zábavnou hru O poslední židli. Hráli jsme ji v různé obměně asi všichni, ale nejspíš ne na stole. Tentokrát se u toho nezapotíme ani trošičku, protože kolem ohně za nás budou obíhat zvířátka v podobě dřevěných figurek.

Je to jednoduchá zábava, ve které jde o rychlost a štěstí. Náhoda tu rozhoduje o tom, kdy blesk opravdu udeří a hráči musí být rychlí ve vyhodnocení a pohybu své figurky. Právě to s sebou přináší neustálé napětí a legraci, kterou ocení hlavně menší hráči kolem šesti let. Těm už nebudou základní počty při pohybu podle tlapek dělat žádné problémy.

tambuzi-13

Hra samotná ale kromě chození kolem a napětí nenabízí vlastně nic navíc. Jen bodování, které závisí na tom, jak dlouho se zvířátko udrží ve hře. Každý jich má víc, aby nemohlo jedno smolné udeření blesku nikoho vyřadit. Ono ostatně celé jedno kolo, kdy jsou známi tři vítězové, trvá nějakých pět minut. Obvykle tak i celá partie bude dohraná kolem dvaceti, protože kapek je celkem pět, což je tedy i maximum kol.

Zpracování je moc pěkné. Především ilustrace jsou barevné a hravé. Potěší i zpracování samotného bzučáku, který je masivní a odolný. O to více zklame fakt, že není možné jakkoliv ovlivnit hlasitost zvuků, jež se z něj linou. Pouze můžete přepnout mód, ale ani tak se neubráníte alespoň hluku z náhle udeřivšího blesku.

Počet figurek je stále dostatečný, takže obíhání plánu je zajímavé i ve dvou. To každý kontroluje dvě barvy a hráči tedy mají možnost získat více bodů. Celkově to ale nemění nic na tom, že ve všech počtech je výsledek závislý čistě a jen na štěstí.

tambuzi-11

Tambuzi se ale spoléhá na to, že dětské publikum právě náhodu a hry s překvapením miluje. No a nebudeme asi nijak daleko od pravdy, když řekneme, že tahle hra si je právě náhlými údery blesku získá. Bohužel ale nenabízí nic navíc a to ji táhne trochu dolů, stejně jako přehnaná hlasitost reproduktoru. I tak je ale Tambuzi fajn bláznivou dětskou hrou.

<br><br>

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorGünter Burkhardt
IlustraceMichael Menzel
VydavatelHABA
Rok vydání2014
Počet hráčů2 - 4
Herní doba10
Minimální věk6 and up
KategorieAnimals, Children's Game, Electronic, Real-time
MechanismyPlayer Elimination, Roll / Spin and Move
RodinaAdmin: Better Description Needed!
Alternativní názvyTambuzi

Více o hře.

Recenze: Tambuzi – vyvolávač deště
Tambuzi je místo, kde každá bouřka znamená úder bleskem. A kdo nebude v bezpečí, když udeří, musí z kola ven. Hráčům jejich možnosti losuje bateriemi poháněný bzučák. Kdykoliv zastaví na nějakém místě, mohou si vyměnit pozici se stávajícím obyvatelem a najít tak úkryt. Jenže blesk může udeřit naprosto kdykoliv a to přináší napětí. Bohužel to je jediný zajímavý prvek hry, ačkoliv jinak funguje a baví děti ve všech povolených (2-4) počtech. Tambuzi tak je náhodná hra, kterou ocení hlavně začínající školáci.
Klady:

+ hratelnost klasiky s židlemi
+ napětí v každém kole
+ i pro dva hráče
+ děti se pobaví
+ zpracování
Zápory:

- jen náhoda a chození dokola
- příliš hlasitý bzučák
0
Prozkoumávejte dál
Recenze: Hanabi – ohňostroje do kapsy