Recenze: TEPfaktor – tým musí spolupracovat i na stole

tepfaktor-17

Člověk o samotě sice dokáže téměř všechno, ale pokud má vedle sebe skvělý tým, nikdo a nic jej nezastaví. Nic není nemožné. Každou překážku jde překonat. Ať už ji tam postavil život nebo nějaký záludný protivník. Někdy jde o všechno a jindy si můžete svoje týmové dovednosti ověřit méně zavazujícím způsobem. Třeba v deskové hře.

A právě proto přichází na trh novinka TEPfaktor na motivy velmi populární týmové hry v realitě. Ta je inspirovaná zase skvělou Pevností Boyard nebo Hrami bez hranic. Prostě momenty, kde tým musí bojovat jako jeden muž a pouze společně dokáže dosáhnout na vítězství. A tak se kreativní skupina firmy Albi spojila s týmem autorů TEPfaktoru a Monikou Janouškovou a dohromady vytvořili v roce 2016 tuto herní novinku.

Krabička s ozubenými koly na víku rozhodně není nijak malá. Uvnitř hráči najdou napůl přeložený herní plán, který zobrazuje řadu barvou a ikonami rozlišených místností a spojovacích chodeb. Každá lokace má snadno rozeznatelné i dveře. Pod tím vším pak leží balíčky tvořené dvěma druhy karet – ohromný balík tří set karet vždy se třemi očíslovanými úkoly (a stejným počtem řešení na opačné straně). Ty se dále dělí podle barev a právě tak je rozloží vedle plánu hráči také na začátku partie.

tepfaktor-02

Zbývající hromádka obsahuje stovku jedinečných stíracích karet s řadou symbolů a tajenkou k odhalení úplně dole. Jakmile se hráči rozdělí do týmů a jednotliví spoluhráči si vyberou společnou figurku, dostanou pro celý tým také jednu tuto kartu. Poté už je všechno připraveno k partii, jakmile hráči týmovou figurku umístí na políčko start.

Jakmile je na týmu řada, dostane k dispozici tři pohybové body. Tým se sice na mapě musí pohnout, ale nemusí využít plný počet kroků. Stačí se posunout třeba jen do sousední lokace. Když pohyb skončí v místnosti (o což se většinou tým snaží), tak na hráče čeká společný úkol. A protože místnost odpovídá barvou jedné hromádce karet, vezmou si hráči právě horní kartu tohoto balíčku.

Každá místnost má navíc v levém horním rohu číslici, která ukazuje na jeden ze tří úkolů na kartě. Žluté karty odpovídají vědomostem a prověří přehled a znalosti celého týmu. Všichni jeho členové se mohou nad správným řešením dohadovat a pokusit se v rámci časového limitu vymyslet správnou odpověď. Čas se může lišit podle karty a co symbol, to třicet vteřin do limitu.

tepfaktor-01

Karty se symbolem ruky (zelené) znamenají kreativitu. Tady se na kartu může podívat pouze jeden zvolený aktér. Ten se pokusí slovně popsat nějaký pojem svému týmu. Opět na to má daný čas naznačený speciálně na každé kartě. A na modrých kartách čekají na hráče nejrůznější variabilní úkoly.

Ve všech případech přináší úspěšné řešení jednu odměnu – šanci setřít na kartě jeden symbol nápovědy. A to právě na řádku, který odpovídá symbolem místnosti, kde se tým v tuto chvíli nachází. Snaží se najít veselé smajlíky, které pak umožní týmu setřít dolní řádek indicie. Na jeho základě se pokusí vyřešit tajenku s nápovědou počtu písmen. Tým na to má ale pouze jeden pokus. Pokud se to hráčům podaří, pak mohou ihned slavit vítězství. Špatný tip neznamená konec, ale tým musí začít řešit novou kartu.

TEPfaktor je hra, která je opět postavena na klasickém mechanismu týmu proti týmu. Naštěstí ale již známé předvádění (respektive vyprávění) tvoří pouze třicet procent herní náplně. Hráči kromě toho budou plnit nejrůznější úkoly, řešit znalostní problémy a to všechno společně.

tepfaktor-07

Tým většinu rozhodnutí sdílí a tato pospolitost posouvá zážitek o pořádný kus dál. Hráči všechno prožívají společně a zodpovědnost se nerozděluje mezi jednotlivé individuality. To je opravdu konečně ta týmová hra. Jediná výjimka je pak vyprávění. Tady je pouze jeden hráč vypravěčem a zbytek týmu hádá. Ale opět se všichni mohou radit a z toho všeho je vyřazen pouze aktivní vypravěč.

Do celého zážitku výrazně vstupuje mapa a pohyb po ní. Jednotlivé místnosti jsou indiciemi, které tým dostává k závěrečné tajence. Přesně dle vzoru francouzské pevnosti. To je ale pouze pozadí pro samotné řešení úkolů.

tepfaktor-16

Úkoly jsou zajímavé. Zahrnují paměť, vědomost či luštění různých hádanek. Potěší třeba i hádání názvu filmu z několika obrázkových nápověd. Je vidět, že s těmito kartami si autoři vyhráli. Těchto všech úkolů je hodně a variabilita je výborná. Jenže celá krabice má omezenou trvanlivost – konkrétně jen 25 až 50 partií. To závisí na počtu týmů, které se jednotlivých partií zúčastní. Po odehrání těchto partií nezůstanou žádné odpovědní karty a nebudete tedy mít s čím dál soupeřit. To je škoda, protože hra by vás i nadále bavila.

Pro samotný původní TEPfaktor je zde jasná motivace k vzniku recenzované krabice. Hra přinese spoustu nové pozornosti a samozřejmě se jedná také o reklamu, která ale paradoxně navíc ještě vydělává!

tepfaktor-09

TEPfaktor tedy nakonec je příjemným překvapením týmové zábavy. Jde totiž trochu svým směrem a konečně nabízí alespoň trochu té kýžené originality, ačkoliv se jedná o inspiraci reálným TEPfaktorem. Ale tahle hra zase konečně baví týmy i jednotlivce. Jen vám nevydrží navěky.

TEPfaktor je příjemným překvapením v kategorii týmových her. Přináší totiž konečně tolik vytoužené nové nápady, které mají za následek mnohem výraznější týmový dojem. A díky němu čekají na hráče mnohem lepší zážitky. Jenže kde hra získává kladné body za variabilitu, tam nastává problém, když chcete víc hrát. To proto, že škrabacích karet je omezený počet a jakmile dojdou, s hraním je konec. I tak je ale TEPfaktor blýskáním na lepší časy, které dělá radost.

+ důraz na týmové úkoly
+ variabilní náplň
+ originalita