Recenze: The Aquicorn Cove – záchrana zálivu

aquicorn-cove-19

Když jsem byla malá, milovala jsem každou minutu, kterou jsem strávila v zátoce. Plavala jsem klidnou vodou a kolem tančili hraví aquicornové. Bylo to, jako bychom k sobě patřili. Jak jsem zestárla, zdálo se mi, že dovádivých příšerek v zátoce ubylo. Přisuzovala jsem to tomu, že s dospělými už si tak nechtějí hrát. Jenže pak jsem před pár týdny uviděla to znečištění a najednou jsem pochopila. Moji malí kamarádi se neschovávají, oni jsou pryč!

Naštěstí ale tito vodorožci (tak by se dal Aquicorn asi nejlépe přeložit) nezmizeli úplně. Nebude ale čas si s nimi jít hrát, ale místo toho dostanou hráči mnohem důležitější úkol. V deskové hře The Aquicorn Cove nás zve designérská čtveřice Ben Eisner, Tim Eisner, Tyler Tinsley a Steve Ellis k provádění úklidu. Hra vznikla na motivy stejnojmenné knihy a byla tedy určena i její grafická podoba, kterou zpracovali Katie O’Neill a Samantha Knowles. Hru vydala firma Oni Games (Oni Press), distribuci zajišťují Renegade Games Studios a pro Evropu pak Esdevium Games.

aquicorn-cove-07

Na víku vidí hráči záliv a vodu přesně tak, jak by si je přáli jejich obyvatelé. Z krabice vyloví hráči velký herní plán, v jehož pravé části se nachází místo pro vesnici. Sem hráči postaví dvě startovní destičky, přičemž všechny zbývající zamíchají a tři z nich vyloží vedle plánu. Vedle vesnice ke stodole položí tři žetony jídla a označí tři stupnice – ukazatel položí na první políčko ročních období, ale také označí zdraví korálového útesu a prosperitu vesnice. Poblíž plánu položí hráči v rámci přípravy také desku lodě, jejichž čtyři z osmi pozic obsadí destičkami lodi.

Kromě toho hráči naplní pytlík destičkami ryb, prázdných sítí, ale přidají také dílek jednoho aquicorna a také dílky znečištění. Partie bude potřebovat také zamíchané balíčky událostí, aquicornů a vesničanů. Každý z hráčů si vybere postavu, dostane kartu s jejím portrétem a také startovací balíček, ze kterého si dobere tři začáteční karty do ruky.

V úvod každého kola dostane hlavní roli karta událostí, kterou hráči náhodně vylosují z balíčku a určí tak efekt a případně šanci, kterou získají. Karta se vždy váže k jedné z postupných fází kola, kterým všichni účastníci prochází společně. V rámci této fáze si ale každý také vybere jednu kartu z ruky, kterou chtějí provést. Mohou se na tom ale domlouvat s ostatními a teprve poté svoji kartu přiloží na časovou stupnici (na spodní hraně plánu). Mohou tak získat jídlo, suroviny nebo třeba stavět budovy.

aquicorn-cove-01

Na většinu z možností se dostane postupně řada a první na řadě je (s číslem 2) a tím je rybaření. Z pytlíku jeden z hráčů vylosuje dílky a všichni účastníci partie doufají, že se bude jednat o ryby, protože ty přináší. Losují jeden žeton po druhém a kdykoliv se mohou rozhodnout přestat. Mezi dílky se nachází nejen prázdné sítě, ale především destičky nepořádku, který je také možné v síti vylovit. Mnohem větším nebezpečím je ale situace, kdy hráči vylosují už podruhé rybu stejného typu. Takové destičky už se (na rozdíl od ostatních) nevrátí do pytlíku a jsou odloženy, protože ryby tohoto druhu hráči vychytali.

V dalších fázích hráči získají jídlo, mohou jedno zasadit a připravit si tak úrodu v rámci nejbližšího podzimu. Důležitým prvkem celé partie je také stavba budov, které jsou dostupné, ale je třeba za ně zaplatit jídlem nebo surovinami. Při tom se musí řídit jednoduchými pravidly umístění, ale také vesnici přináší důležité odměny na konci každého kola v podobě nových surovin. A navíc se posune vzhůru prosperita celé vesnice.

Důležitým prvkem celé partie je znečištění. Pokud s ním hráči bojují zdárně, posunuje se jejich ukazatel na stupnici korálového útesu vzhůru a tím v pytlíku také přibývá počet žetonů aquicornů.

aquicorn-cove-06

Hráči postupně prochází ročními obdobími, až nastane zima a podle ukazatele aquicornů je třeba hodit kostkami bouře a podle hozené ikony obsadí nejbližší volné políčko zleva v daném řádku. Kostka umí poškodit budovu.

Po odehrání předepsaného počtu kol partie dojde do svého epilogu, ve kterém hráči ještě jednou mohou sklidit, postavit budovy zničené bouřkou a poté si celý tým hráčů posčítá své skóre s zjistí, jak dopadly jejich dvě poslání – udržení a prosperita vesnice a k tomu také obnova korálového útesu. Na všechny čeká slovní hodnocení podle skóre, které na obou stupnicích mají.

The Aquicorn Cove je hrou, ve které nevyhrajete nebo neprohrajete. Mezi úspěchem a porážkou je totiž řada dalších mezistupňů, které vyžadují separátní vyhodnocení. A tak se hráči tentokrát dočkají hodnocení na škále, která dává smysl a vysvětlí jim, jak se jim vlastně celkově dařilo.

aquicorn-cove-10

Je jasné, že při losování žetonů ryb z pytlíku i při vyhodnocování bouřky poměrně výrazně hráče zasáhne náhoda. A tým si s ní musí poradit, jenže s trochou smůly už může být pro všechny upřené to nejvyšší hodnocení jen proto, že na kostkách padlo prostě příliš nevhodných symbolů a budovy byly poničené. Snažení hráčů se nabaluje a není jednoduché se s tím vším vypořádat dobře.

Ale to patří k filosofii kooperativních her. Ty by měly být alespoň trochu těžké. Ale tady obtížnost opravdu leží z části na náhodném tahání žetonů. I tak ale hráči mají po celou dobu o čem uvažovat a mohou se snažit. To je společně se zajímavým ekologickým tématem tím nejzajímavějším, co na hře najdete.

Hra je kooperativní, tedy všichni se mohou po celou dobu domlouvat, diskutovat nad kartami. Celý průběh je krásně přehledný, protože samotný herní plán obsahuje postupné kroky, kterými partie prochází a těchto pozic využívá k hraní karet a jejich vyhodnocování. Je to chytrý způsob, jak mít o událostech celého kola jasný přehled.

aquicorn-cove-14

Obecně je The Aquicorn Cove hra navržená s cílem zaujmout děti s rodiči. Líbivý barvičkami a především herní dobou, která není ani v extrémním případě delší než 45 minut. Partie má totiž jasně daný rámec kol, kterými hráči prochází a protože všichni spolupracují, není tu příliš příležitostí ke zpomalení průběhu.

Bohužel hra ve dvou není optimální. Pro lepší zážitek doporučujeme vyšší počet, který má stanovené maximum na čtyři účastníky. Ve dvou totiž není příliš možností, jak ovlivnit časovou osu. Místo toho mají hráči pomocný balíček, který ale celkový dojem ze spolupráce kazí.

aquicorn-cove-18

The Aquicorn Cove je ekologickou agitkou, stejně jako je nejspíš i její knižní předloha. Ze hry je to cítit na hony daleko, ale překvapivě to hratelnosti vůbec neškodí. Hra má díky záchraně korálového útesu opravdový smysl a The Aquicorn Cove by se tak rozhodně neměl ztratit ve světě rodinných kooperativních her.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorBen Eisner, Tim Eisner, Steve Ellis (II), Tyler Tinsley
IlustraceKay O'Neill
VydavatelOni Games (I), Renegade Game Studios
Rok vydání2019
Počet hráčů2 - 4
Herní doba60
Minimální věk10 and up
KategorieNautical, Novel-based
MechanismyCooperative Game
RodinaTheme: Under the Sea

Více o hře.

Recenze: The Aquicorn Cove – záchrana zálivu
The Aquicorn Cove je rodinná hra, ve které se všichni snaží zachránit podvodní jednorožce. Losují úlovky z pytlíku, aby mohli nakrmit své vesničany, plánují akce na časové ose a potom mohou stavět budovy a rozšiřovat svou vesnici. To všechno ale je podružné, protože hlavní je záchrana korálového útesu a jeho obyvatel. Hráči ale dostanou hodnocení podle obou stupnic a to hned na několika úrovních. The Aquicorn Cove je sice náhodná, ale moc pěkná eko hra.
Klady:

+ časová osa kol
+ téma
+ losování, napětí
+ vyhodnocení má více úrovní
+ volná spolupráce
Zápory:

- náhoda
- ve dvou to není ono
4
Prozkoumávejte dál
Recenze: Dobble Chrono – tik tak, tik tak