Recenze: The Convicted – město za nepřátelskými liniemi

The Convicted - balení

Kdysi jsme byli barbaři. Zloději, násilníci a vrazi. Jenže pak se všechno obrátilo. Dostali jsme milost a mohli jsme zamávat temnému a vlhkému žaláři na rozloučenou. Šance začít jinde nový život tu není každý den. Což o to, že se jedná o neprobádané a podle zpráv nebezpečné vody plné příšer a divochů, jako jsme byli kdysi my. Postavíme zde město a zkrotíme jeho okolí..

Velmi zajímavým příběhem začíná vaše kampaň za vítězstvím a svobodou ve hře The Convicted od polského autora Mateusze Albrichta, který hru vydal pod svojí vlastní záštitou. Ona to tedy není až tak docela úplná informace, protože hra na začátku roku 2014 získala velkou podporu (819 lidí) na serveru Kickstarter. Na krabici ovšem díky tomu (nutno podotknout, že velmi unikátně) nenajdete žádné jméno firmy. Pod grafikou jsou spolu s ním podepsaní ještě další dva lidé: Marek Sanecki a Pawel Puchniewicz.

Hra umí zaujmout už samotnou krabicí, jejíž víko je kompletně černé a bez jediného nápisu. Vládne mu pouze velký symbol představující všechny nepřátele, kteří se na vás nevraživě koukají z hranice lesa. Spolu s ní získají zájemci i zajímavý obsah, kterému tentokrát jen těsně vládne velký herní plán. Ve středu najdete město rozdělené do šesti částí (kaple, kasárny, dílna, knihovna, věž mágů a pevnost), kolem něj pak vyhrazené zóny pro opevnění či vodní příkop. Nechybí ani místa pro balíčky karet a různé stupnice (čas, akce, morálka).

The Convicted - připravená hra

O prvenství v objemu s plánem velmi zdatně soupeří ohromné množství tenkých papírových dílků. Právě ty umožní hráčům své město lépe opevnit a to nejen v představách, ale i vizuálně a to hned v několika druzích. Nechybí samozřejmě ani hromada karet, ať už představují budovy (s úrovní a cenou), hrdiny s obrázkem a textem, technologie nebo nájezdníky. Seznam pak uzavírá velká hromada kostiček a žetonů, které slouží pro označení polohy útočníků na plánu, kouzel, ale také jako zdroje, schopností hrdinů nebo označení výdrže.

Každý z účastníků partie si nejdříve vybere jednoho ze šesti hrdinů, do jehož kůže se převtělí na celou blížící se kampaň. Jednotlivé postavy mají svoji vlastní kartu se schopnostmi, ale není k nim žádná figurka. Jsou tak silní, že se mohou objevit kdekoliv na bojišti a pomoci ve hře, když na to přijde správný čas.

Do středu stolu hráči společně položí herní plán a do jeho levého horního rohu umístí zamíchané balíčky karet výzkumu a nájezdníků. Hned také označí první políčko na počítadle tahů. Do začátku dostanou hráči dvě budovy – kasárny a pevnost úrovně jedna, jejichž karty si položí vedle herního plánu. V závislosti na počtu hráčů pak vybaví obránci své věže kopiníky a získají určitý počet dřeva. Všechny ostatní komponenty začínají partii stranou a dostanou se do hry až později.

The Convicted - rozehraná hra

Celá partie je rozdělena na dvacet kol. Ty mají každá svoji vlastní přípravu, akce a poté speciální útočnou část (takzvané obléhání). Na začátku každého z těchto kol tak hráči dostanou akční body, které budou moci za chvíli utratit. Všechny kostičky nepřátel, žetony morálky i kouzla se odstraní po předchozím boji z plánu. Všichni si pak vyberou, kterou část opevnění budou bránit.

Pak už je konečně vše připraveno a hráči se mohou připravit na obléhání s pomocí akcí. Jejich prostřednictvím mohou trénovat obranné jednotky, ale především stavět a modernizovat vybavení svého města. Na výběr tak jsou nejen budovy, ale i opevnění, zákopy. V neposlední řadě lze také získávat suroviny a vyzkoumávat nové technologie v knihovně. Ty jsou nezbytně nutné na zpřístupnění lepších úrovní budov i obranných valů.

Teprve s lepšími stavbami mohou hráči například rekrutovat lučištníky nebo těžkou pěchotu. Každá budova má svoje určení, takže třeba kaple poskytuje požehnání a magická věž kouzla, která lze používat v boji. Každá jednotka i budova má svoji jasně danou cenu i výdrž, v případě vojáků nebo strojů pak i útočnou sílu.

The Convicted - rozehraná hra

Jakmile hráči společnými silami (každý dostane určitý počet bodů) využili všech svých dvanáct akčních bodů (všechny aktivity stojí 1 bod), nastává příprava obléhání. V tu chvíli si obránci zahrají chvilku v roli útočníků. Vylosují tak zastoupení různých nájezdnických jednotek a podle pokynů rozhodnou o jejich rozmístění. Na základě těchto informací pak mohou rozmístit své jednotky, ale musí dodržet limity jednotlivých staveb na počet obránců.

Poté se vystřídají obě strany (obránci počínaje) v útoku na dálku. Vždy se jednoduše sečte síla jednotek a z druhé strany boje se odstraní jednotky se stejným součtem výdrže. Šanci dostanou samozřejmě i obléhací a obranné stroje. Přeživší nájezdníci se pak posunou směrem k městu, ale musí překonat případné překážky, které tam obránci vystavěli. Poté dojde na boj nablízko. V případě, že některý z plenitelů přežije i tuto fázi, poničí hráčům dvě budovy ve městě.

Když jsou všichni útočníci zničení, kolo končí. Hráči vyplení tábor útočníků a získají nějaké suroviny. Poté mají jedinečnou možnost si svůj postup v partii uložit a nepokračovat dál nyní. Důvodem je, že celá bitva o město trvá déle než obvyklá desková hra. Partie končí vítězstvím hráčů v případě, že vydrží plný počet kol. V opačném případě (zničení všech budov ve městě) mise vyhnanců selhala.

The Convicted - detail herního plánu

The Convicted je naprosto unikátní hrou, která jde ve stopách výborného Strongholdu (recenze), ale jde mnohem dál. Umožňuje hráčům hrát společně a bránit město, na které se valí hordy nepřátel ze všech stran. To všechno ve velmi intenzivní kampani, jejíž dohrání trvá osm až deset hodin!

Herní době ovšem odpovídá také složitost pravidel. Samotný herní postup není nijak náročný a s trochou zkušeností se jej naučíte, ale je zde spousta specialit pro každý typ jednotky, budovy a situace (například přechod příkopů či výběr místa k útoku). A ty nafukují příručku pravidel na třicet stránek plných textu. Vše je naštěstí vysvětleno i s příklady (ačkoliv ne úplně přehledně), takže lze vzniklé situace řešit i v průběhu partie (vzhledem k době to není až takový problém).

Co je ale naprosto jedinečnou možností je ukládání pozic! To jsme v deskových hrách ještě neměli. A v tu chvíli vlastně ani nezáleží na tom, že celková doba pro dohrání se počítá v hodinách téměř na dvoumístné číslo. Jednotlivá kola trvají něco málo přes půl hodiny, takže pak není problém kdykoliv ji přerušit a začít jindy znovu. K tomu slouží skvěle vymyšlený systém poznámkového bloku.

The Convicted - karty

Největším plusem a zároveň mínusem je právě už zmíněná komplexnost hry. Přes ni se dostanou pouze zkušení hráči a ti, kteří mají rádi výzvu. Není snadné uhlídat všechny pravidla a drobnosti, které obléhání města provází.

Ale právě tato propracovanost do detailu zaručuje, že zážitek ze hry je maximální. Celou dobu se cítíte, jako byste opravdu bránili město. Atmosféra dosahuje velmi vysoko, každá partie je jedinečná a hráči budou dlouho vzpomínat na konkrétní momenty ze hry.

Navíc samotná kampaň v tom není sama, protože hra nabízí dokonce další scénáře a především varianty, kdy se může z kooperativního společného snažení stát bitva o město se vším všudy a s hráči na obou stranách. Primární v pravidlech je ale spolupráce a o té si teď povídáme. Hráči dostanou rozděleny akční body, ale mohou se o nich radit. Pokud tedy mezi sebou máte výraznější osobnost, která chce vše vést a všem radit, pak není možnost, jak se tomu vyhnout.

The Convicted - karty

Pokud se týče samotných herních mechanismů, není zde žádná závratná inovace. Vše funguje podobně, jako už v mnoha hrách předtím. Modernizace budov, jejich provázanost na zdroje, ale především je důležité, že vše funguje. Díky základnímu zaměření na kooperaci také není rozdíl mezi počty hráčů, protože hra na tyto rozdíly myslí a kompenzuje šance na vítězství. Přesto ale není jednoduché se v celé kampani ubránit.

Každá volba hráčů má své důsledky nejen okamžitě, ale také v dlouhodobém horizontu. Tady se opět projevuje herní doba, protože každá chyba na začátku se vám vymstí později. Hráči mají neustále co dělat a mají na výběr z řady možností. Celkově hra není vůbec jednoduchá a to ještě obsahuje hned tři úrovně obtížnosti. Věřte nám, že zpočátku se pořádně zapotíte i u první a budete proklínat každou vlnu, která se bude blížit vaším směrem.

Zpracování je průměrné. Všechny komponenty jsou solidní, ale nic výjimečného, což vzhledem k jejich počtu je naprosto pochopitelné. Ilustrace ovšem jsou povedené a atmosféru hry na vás ihned přenesou. Kostičky jsou sázkou na jistotu, ačkoliv jako jedna z odměn na Kickstarteru byly krásné dřevěné dílky. Ty by hru posunuly zážitkem ještě o úroveň výš, ale ve standardně prodávané krabici nejsou.

The Convicted - karty

Jediná výrazná výtka tak směřuje k pravidlům. Nenajdete v nich vše a po první partii budete muset zamířit na internet. Navíc jsou v nich občas chyby, které vás budou při učení mást, což ve spojitosti s komplexitou je nepříjemné. Se součástkami nutnými ke hře se pojí ještě jedna důležitá poznámka – ujistěte se, že máte opravdu velký stůl, jinak budete hrát na zemi. Hra potřebuje opravdu hodně místa.

Convicted přináší v první řadě skvělý pocit z budování. Za těch deset hodin se sžijete se svojí vesnicí tolik, že ji ani nebudete chtít opouštět. Vidět něco růst od prvního kamene až po obrněnou pevnost je prostě skvělý pocit. A s tím jde ruku v ruce atmosféra. K čertu s několika drobnými nedostatky, Convicted je ohromujícím zážitkem od začátku do konce!

AutorMateusz Albricht
VydavatelOfficina Monstrorum
Herní doba900
(6 voters)
KategorieCity Building, Civilization, Fantasy, Fighting
MechanismyAction Points, Cooperative Game, Point to Point Movement
RodinaCategory: Tower Defense, Crowdfunding: Kickstarter, Players: Games with Solitaire Rules

The Convicted je v první řadě absolutním zážitkem. Stavíte město, které musí být obranyschopné, protože se nachází za nepřátelskými liniemi. Každé kolo na vás čeká pár akcí, kterými se musíte připravit na nájezd nepřátel. Ti se zastaví jen pod váhou vašich šípů a mečů, a pokud se dostanou dovnitř, poničí vám vaše těžce postavené budovy. Hráči musí společně budovat, vylepšovat a trénovat, aby přežili. O nic víc ve hře nejde. A při tom její délka je ohromujících deset hodin, po které si nemůžete vydechnout. Ale nelekejte se, není třeba ji hrát v kuse. Svůj postup si můžete uložit a rozehrávku obnovit třeba za týden. Dlouhou dobu tak budete žít a dýchat v jiném světě. Jen ten vstup není úplně snadný, protože pravidla obsahují chyby a vyjasnění je třeba hledat na internetu. The Convicted ale přesto nabízí naprosto jedinečný zážitek pro všechny hráče, kteří hledají nějakou pořádnou výzvu.

+ dlouhá herní doba zaručuje vybudování vztahu k městu
+ výborná atmosféra
+ možnost ukládat partii