Recenze: The Dwarves – trpasličí epos

the-dwarves-01

Trpaslíci mají široké masivní sekery. To jsou jejich hlavní a nejoblíbenější zbraně. V tom máme naprosté jasno. Jenže všechny sekery ze světa zmizely a zbyly pouze legendy. A bez svých zbraní jsou trpaslíci naprosto bezbranní a bezzubí. A tak nezbývá než doufat v zázrak a ukout magickou sekeru Keenfire a tím zahnat blížící se zlo.

A to, že svět trpaslíků je zajímavým a nebezpečným místem, se můžeme dočíst v sérii knih Markuse Heitze s názvem Trpaslíci. A právě příběh prvního z nich si bere jako základ kooperativní desková hra The Dwarves, kterou si pro nás připravili Michael Palm a Lukas Zach. O ilustrace se postaral Jarek Nocoń a celá hra vyšla v produkci společnosti Pegasus Spiele v roce 2016.

Na víku tmavé velké krabice najdou hráči jen tu magickou sekeru. To uvnitř na trpasličí adepty čeká především velký rozkládací herní plán, který nabízí mapu Girdlegardu a ta je rozdělena na sedm barevně odlišených království. Ještě detailnější jsou pak jednotlivá šestihranná políčka s různými šipkami směřujícími na sousední místa. Právě tuto desku položí do středu stolu a na určená místa položí kostičky trollů, orků a také älfar, zatímco na stupnici trpasličího sněmu postaví ukazatel do středu. A zatímco tato stupnice je dole, nahoře se vinou políčka zkázy – hrdinové začínají na levé straně, žeton zkázy na té opačné.

the-dwarves-14

Stranou k plánu položí hromádku zpustošených zemí, žetonů modifikací, scénářů, dílek tunelu, ale také kostky. Potom už si hráči mohou vybrat každý svoji trpasličí postavu. K ní patří nerozlučně také jedna figurka, kterou hráči postaví na určené místo mapy (každý hráč začíná jinde). Na kartě označí horní políčko s nejvyšší hodnotou životů (srdíček). Přípravu dokončí rozdělení karet scénářů na tři hromádky podle písmenek, odložení několika karet stranou (tím se určí obtížnost). Horní kartu odhalí a zaměří pozornost na ostatní balíčky: karty dobrodružství, z nichž opět vyloží tři kusy do nabídky a totéž platí pro hromádku hrozeb. Jednu zamíchanou zásobu nabídne také sada karet vybavení.

V partii se budou hráči střídat na tahu a v první řadě dostanou možnost provést několik přípravných akcí. Tou první v pořadí je šance posunout žeton hrdiny po stupnici, tedy po časové ose zkázy o jedno políčko směrem ke zničení. Tím se může žeton dostat na políčko hrozby, rady nebo nepřátel. Nic příjemného tak hráče nečeká, ať už posun po stupnici rady (a nutnost řídit se textem na políčku), nebo přidání dvou nových karet hrozeb do balíčku dobrodružství. Nejmarkantnější na první pohled je přidání nových kostiček nepřátel na mapu.

Jakmile se na některé z těchto pozic ocitne pět nebo více kostiček nepřátel, stává se z dané lokace zdevastovaná země. A to s sebou nese řetězovou reakci, protože v daném místě už není nic zajímavého ani pro příšery a ty se přesunou podle šipek do sousedních lokalit. A tím mohou vznikat postupně řetězové reakce a celá království se změní v pustiny. Ale příšery mohou i opustit mapu, pokud vstoupí při své migraci ze zdevastovaného území na speciální políčko. Následně může proběhnout odhalení nových karet scénářů, dobrodružství a hrozeb a splní jejich pokyny.

the-dwarves-03

Teprve na závěr svého tahu mají hráči možnost konečně provést dvě volné akce. Figurka hrdiny se může pohybovat po mapě, ale nejdříve hráč hodí kostkami. Jejich počet určí rychlost dané postavy a nejvyšší číslo ze všech hozených kostek.

Po své cestě určitě narazí nejen na nepřátele, ke kterým se ještě vrátíme, ale také dorazí do zpustošených krajin. Těm by se ale hráči měli vyhnout, protože zde ztratí jeden bod života a navíc se posune žeton na stupnici zkázy. Při pohybu je možné využívat systému tunelů, ostatně to by nebyl trpasličí svět, pokud by nějaké jámy v zemi nebyly vykopané.

Když ale hrdina dojde na místo, kde se nachází některý z nepřátel, jeho pohyb okamžitě končí a je čas na boj. K tomu opět hráči využijí kostky a jejich počet určuje úroveň bojové vlastnosti. Každá kostku se čtyřkou, pětkou nebo šestkou mohou odstranit jednu kostičku z mapy – čím vyšší hodnota, tím silnější příšera je poražena. Pokud ale hráč neporazil ani jednoho nepřítele, pak přijde o jeden bod života.

the-dwarves-06

Za akci mohou hráči také ovlivnit stupnici rady, kterou mohou posunout s pomocí svojí schopnosti zručnosti. To znovu předpokládá úspěšný hod kostkou. Do života hrdinů ale zasahují také dobrodružství a scénáře, které hráčům dávají úkoly a mohou po nich vyžadovat nejen další hody kostkami. Zatímco dobrodružství na konci přinese odměnu natištěnou na kartě, scénáře hráče posouvají v příběhu. Jakmile dokončí i ten, který ukazuje karta třetí úrovně (označené písmenkem C), pak okamžitě vítězí. Prohra je ale také společná a nastává v případě smrti jednoho z trpaslíků nebo v okamžiku, kdy se na stupnici zkázy žetony hrdiny a ničení setkají.

The Dwarves je zajímavou kooperativní hrou, která na to jde trochu šalamounsky. Metodu šíření nepřátel si přebírá s velmi populárního Pandemicu a nechává kostičky rozpínat po plánu a rozsévat destrukci. Každá taková země, kterou se přežene armáda nepřátel, zůstane zničená a navíc bude omezovat pohyb hrdinů ve zbytku partie.

V první řadě je to celé velmi jednoduché. Pravidla v sobě nenesou žádné záludnosti a po jednom přečtení budete přesně vědět, co se po vás chce. A při tom si zachovávají také výzvu, která je ale založena především na kostkách. S pořádnou dávkou náhody tady hráči bojují s nepřízní osudu jejich světa a neustále plní nějaké úkoly nebo bojují. Jednoduše se tu pořád něco děje.

the-dwarves-19

Pokud tedy nemáte negativní vztah ke kooperativním hrám, pak by vás tahle mohla začít zajímat. Hráči mají každý svoji figurku a musí dobře odrážet jednotky temnot tak, aby jim počet nepřerostl přes hlavu. I tady opět hra připomíná již jednou zmíněný Pandemic. Ale neúspěšný konec tady funguje trochu jinak a bere v úvahu stupnici zkázy. Na posun tak mají vliv akce hráčů (posun zleva) a akce nepřítele (posun zprava). Dvouprvková stupnice je zajímavým nápadem.

Hráčům na cestě pomohou také karty vybavení. Ale po celou dobu potřebují podanou pomocnou ruku štěstí a to mohou někteří z vás vnímat jako výrazný nedostatek. Největším problémem celé partie je neustálá obměna karet s textem. Hráči musí držet tempo a neustále číst, což výrazně zpomaluje jinak dobré tempo. Ale celá hra není obecně nějak extrémně rychlá, takže vám to teoreticky nemusí vadit.

Hráči se o všech svých možnostech a rozhodnutích mohou libovolně radit se svými spoluhráči, ale závěrečné slovo zůstává čistě a jen na nich. To platí klasicky, jako v ostatních kooperativních hrách a hra dobře funguje ve všech počtech. Na bitvu s temnotou si ale musíte připravit rozhodně více než hodinu a pro první partii spíš rovnou dvě.

the-dwarves-23

Zpracování je velmi solidní. Udělají vám radost miniatury i pěkná grafika. To všechno velmi dobře podporuje téma, u kterého je na první pohled vidět, že je za ním trochu víc. Kniha a celý svět váš zážitek určitě vylepší.

The Dwarves je zajímavá kooperativní hra, která sice není bez chyby, ale určitě prověří všechny, kdo mají rádi kooperativní bitvy. Na velké mapě se spoustou dynamických a nečekaných událostí se toho odehraje dost a není to vůbec jednoduché. Hráči si mohou ale sami obtížnost zvolit. The Dwarves nám udělala nečekanou radost.

AutorMichael Palm, Lukas Zach
IlustraceJarek Nocoń
VydavatelPegasus Spiele
(11 voters)
KategorieFantasy, Novel-based, Wargame
MechanismyCooperative Game, Dice Rolling
RozšířeníThe Dwarves: Combined Might, The Dwarves: Djerun Character Pack, The Dwarves: Goimgar Character Pack, The Dwarves: New Heroes Expansion, The Dwarves: The Saga Expansion, The Dwarves: The Triumph of the Dwarves, Super Power, Die Zwerge: Albae Expansion
RodinaCreatures: Dwarves & Gnomes, Crowdfunding: Kickstarter
Alternativní názvyDie Zwerge, Die Zwerge Collectors Edition

Recenze: The Dwarves – trpasličí epos
The Dwarves jsou poměrně příjemným překvapením. Ze hry podle licence se vyklubala solidní zábava pro všechny milovníky spolupráce. Hráči po mapě bojují s kostičkami, které představují rozrůstající se nepřátelskou armádu. Ta dostává nové posily a za sebou nechává jen spálenou a nepoužitelnou zem. Hráči si mohou zvolit svoji vlastní obtížnost a ni příliš nezáleží na tom, v kolika si tento zážitek dopřejí. Vždy se budou dobře bavit, i když dlouho a jejich zážitek často naruší čtení. Náhoda je tady nepřítel i kamarád, protože hru současně ozvláštňuje. The Dwarves je hra, kterou můžete snadno mít rádi a to i pokud neznáte předlohu (ačkoliv to je určitě bonus).

+ zpracování
+ dostatečně variabilní
+ zajímavé mechanismy