Recenze: The Master’s Trials Wrath of Magmaroth

the-masters-trials-01

Říkali nám, že nedaleká sopka není vůbec nebezpečná. A pak utíkali jako první do bezpečí. Na své sliby zapomněli mrknutím oka a nechali nás tu na pospas ohnivému živlu. Pořád marně koukám vzhůru. Nečekám, že by se vrátili zpět naši vůdci. Svoje naděje upírám k mistrům elementů, kteří nás podle pověsti mají přijít zachránit. Ale stále nikdo nepřichází.

Hráči by měli rychle pořídit krabici s hrou The Master’s Trials: Wrath of Magmaroth, aby ještě mohli všechny obyvatele zachránit. Možnost jim k tomu dala dvojice designérů Vangelis Bagiartakis a Anastasios Grigoriadis, kteří pod hlavičkou firmy Artipia Games připravili tuto kostkovou hru. Pod svoje křídla pak její distribuci vzala společnost Alderac Entertainment Group (AEG) a společně novou krabici představili na veletrhu Spiel 2017 v Essenu.

Box je celý v plamenech. Jedná se o velký čtvercový formát s mistrem ohně na víku. Uvnitř pak na hráče čekají především skupinky kartonových desek. Jsou tu čtyři rozkládací plány třídy, další čtyři pro příkazy (vždy s dvanácti pozicemi) a poslední čtveřice už je nižší a obsahuje jen šest obdélníků. Ty všechny připomínají trochu karty, protože jsou pozicemi právě pro ně. I samotné pozice na deskách ale mají obrázky a pod sebou text s efektem.

the-masters-trials-08

Hráči si vyberou po jedné desce od každého typu a položí si je před sebe na stůl. Tím každý vytvoří svého hrdinu. Podle zvolených plánů dostane hráč sadu pětadvaceti karet, které představují jeho schopnosti. Ze zamíchaného balíčku vyloží otevřeně první čtyři karty. K tomu každý z účastníků dostane další sadu pěti kostek (od každé barvy jednu). Do středu pak položí karty mistrovství (mastery), relikvií, sady různých žetonů, ale především plán hlavního padoucha – titulního Magmarotha. Ve středu stolu by pak mělo zůstat místo pro pečetě různých barev, karty poskoků a lokací. První vstupní místnost otočí.

Plány před hráči představují šachovnici souřadnic pro jednotlivé kostky. Každé barvě odpovídá jeden řádek a každé hodnotě puntíků jeden sloupec. Dohromady je tedy v nabídce třicet pozic. A na začátku partie hráči hodem určí, které z nich budou k dispozici a právě sem rozloží svoje kostky.

V každém kole hráči společně navštíví novou lokaci. Podle počtu hráčů odhalí několik karet poskoků, jejichž karty rozloží do středu stolu. Nikdy ale jejich celkový počet nesmí přesáhnout šest. Pokud by k tomu někdy mělo dojít, pak hráči na konci kola dostanou za každou kartu navíc jedno zranění. Hráči se na tahu střídají a každý musí zcela dokončit svoje snažení, než se dostane ke slovu další.

the-masters-trials-06

Základem je samozřejmě využití pozice, na které leží jeho kostka. Prostřednictvím aktivace mohou hráči získávat žetony many v konkrétním elementu, ale mohou také uštědřit některému z monster ve středu stolu zranění nebo získat bod intuice (insight). A zatímco u prvních dvou akcí je všechno jasné, za intuici si může hráč nakoupit kartu relikvie. Dobere si dvě náhodné karty z balíčku a jednu si vybere.

Kostky lze ale využít i jinak. Její odložení bez využití umožní hráči posunout jinou ze svých kostek na sousední pozice a to nejen před sebou, ale také některému ze spoluhráčů. Kromě toho je možné si za kostku také vyléčit jeden bod zranění, které utržil dříve ve hře. Nastřádané body magie (many) pak mohou hráči využít ke speciálním elementálním akcím. Cena je vždy dva žetony a znovu znamenají útok, nebo omráčení příšery.

Pokud hráč zaútočí na nepřítele ve středu stolu, položí na něj žeton zranění. Při tom mohou rozložit zásahy libovolně mezi všechny protivníky. Tyto šrámy zůstávají napříč tahy až do chvíle, kdy jejich počet dosáhne množství životů příšery. Za její poražení dostane hráč odměnu.

the-masters-trials-03

Body intuice jsou ale mnohem důležitější. Pouze s jejich pomocí mohou hráči odemknout jednu z pečetí ve středu stolu, což jim umožní na tyto karty začít vysílat svoje kouzla. Pokládají tak na ně žetony many požadovaných barev. V případě, že splní všechny jeho požadavky, mohou hráči otočit kartu a její negativní efekt se už nebude aplikovat. Na začátku jsou pečeti pouze vzdálenou hrozbou. Jedná se o Magmarothovu obranu, která je aktivní až, když hráči vstoupí do jeho doupěte (lokace).

Ale i žetony magické energie mají další využití. Třetí fází po akcích je totiž možnost vylepšit svoji postavu a nakoupit si jednu z dostupných karet učení či mistrovství. Mohou ji položit kamkoliv na svoje desky a to klidně i přes jinou schopnost.

Je na čase, aby všichni přeživší poskoci oplatili hráčům jejich útoky. Zranění dostanou všichni hráči stejné a odpovídá součtu útoku aktivních nepřátel. Jediným způsobem, jak se takovému zásahu vyhnout, je omráčit nepřítele v průběhu akcí.

the-masters-trials-12

Neutracená intuice získaná v tahu okamžitě propadá. Hráč si může ponechat pouze jeden bod many od každého typu. Poté je na řadě další hráč. Hráči se střídají, na začátku každého nového kola (když odehráli tah všichni účastníci) postoupí do nové lokace, až dosáhnou Magmarothovo doupě a především přehodí všechny své kostky a rozmístí je podle nových hodnot. Pokud během tří kol dokážou porazit plamenného obra, vítězí. Jestliže to ale nestihnou nebo kdykoliv dříve mají zranění v celém jednom řádku svojí desky, končí celá partie neúspěchem týmu hrdinů.

The Masters Trials je překvapivou kostkovou kooperativní hrou. Stavění schopností z kostek v každém kole je opravdu zajímavé. Bohužel je zcela závislé na náhodě. Hráči sice mohou na úvod partie sami rozhodnout o svých deskách a tím trochu změnit rozložení schopností, ale ve výsledku jsou všechny akce závislé na štěstí. Pokud vám ji nezpřístupní kostka, pak se k ní dostanete jen těžko.

the-masters-trials-17

Díky těmto nečekaným kombinacím v každém kole je ale hra neustále zajímavá. Pozice kostky ale není tak docela závazná, protože je možné kostku využít i jinými způsoby. A posouvání kostek může být solidní výhodou. Nesmíte jej ale nadužívat, protože chybějící akce jsou cítit. Mnohem zajímavější možností je ale posouvání kostky jednomu ze spoluhráčů, čímž si mohou hrdinové v týmu výrazně vypomoci. Právě tady je nejzřejmější kooperativní důraz, protože jinak jde pouze o domlouvání.

Variabilita těží především z budování postavy a náhodné volby akcí v každém kole. Ale nepřátel není zase tolik a především působí všichni dost podobně a liší se pouze ve zdraví. Ještě větším problémem je pouze jeden závěrečný boss, což je zoufale málo. Dobrou zprávou je možnost vylepšovat svého hrdinu dokupováním dalších karet.

Rozhodně se nejedná o žádnou jednoduchou partičku, kterou vyhrajete klidně i s pořádnou smůlou v kostkách. Tady se od hráčů očekává, že budou hodně dobře znát svoje akce a dobře je kombinovat. Naštěstí je ale možné upravovat obtížnost. Ta se mění podle počtu hráčů, ale především jsou v pravidlech popsané možnosti přidávat více padouchů na stůl.

the-masters-trials-20

Hra je poměrně dlouhá. Partie trvají vždy přes jednu hodinu a často dosáhnou i devadesátiminutové hranice. Velkou část toho času stráví hráči kombinováním svých akcí. S tím ale také souvisí zásadní výtka – takové dlouhé tahy hráče znamenají, že všichni ostatní nemají co dělat. Mají sice kostkami určené akce, ale to čekání je často dlouhé. A právě proto ji nedoporučujeme v maximálním počtu čtyř hráčů, kde tento prvek vynikne nejvíce. Přesto, že samotná obtížnost je upravena dobře.

Zajímavým prvkem jsou pečeti. Na ty by se hráči měli zaměřit, protože jejich likvidace před devátým kolem je zásadní. Současně ale musí také udržovat pod kontrolou situaci ostatních příšer, která jim také může přerůst nad hlavu. Hráči prostě mají ve svém tahu neustále co dělat.

the-masters-trials-22

The Masters Trials: Wrath of Magmaroth jsou zajímavou kombinací kostek a bojování. Při tom se ale jedná o kooperativní počin, takže hráči musí dobře koordinovat svoje akce. Mají jasný společný cíl, ale při tom se musí vypořádávat hned s několika úkoly. A akcí je prostě málo. To hru dělá docela obtížnou a je třeba mít přehled o svých akcích, ale především je nutné štěstí. To může být pro někoho špatnou zprávou, ale nás tato kombinace bavila. Pokud tedy hledáte čerstvý a zajímavý kostkový počin, pak The masters Trials této kategorii určitě vyhovuje.

AutorVangelis Bagiartakis, Anastasios Grigoriadis
VydavatelAlderac Entertainment Group, Artipia Games
KategorieCard Game, Dice, Fantasy
MechanismyCooperative Game, Dice Rolling, Modular Board, Variable Player Powers

The Masters Trials: Wrath of Magmaroth je pro nás příjemným překvapením. Přestože hra nepatří zrovna mezi ty nejvariabilnější, nabízí hlavně zajímavý způsob využívání kostek a výběru akcí. Ty jsou v každém kole trochu jiné. Jenže možností pro hráče v tahu je více, včetně utrácení bodů intuice za lámání pečetí. A tak kola zrovna nejsou nejrychlejší a všichni ostatní prostě jen čekají, až na ně dojde řada. Problémem může být také náhodnost celé partie, která úzce souvisí s náročností. Není jednoduché vyhrát. Hráči si ale mohou postavit svého vlastního hrdinu z desek a The Masters Trials je díky tomu zajímavou a neotřelou kooperativní kostkovou hrou.

+ napínavá a obtížná kooperativní hra
+ zajímavý mechanismus volby akcí
+ dostatek problémů k řešení