Recenze: Tiny Epic Defenders – malé velké obléhání

tiny-epic-defenders-01

Žádný domov není navždy. To si měly uvědomit i rasy po válce Malých velkých království. Jenže slepě poslouchali své vůdce, sjednotily se a založily společnými silami obrovské město. Jenže to nemohlo vydržet dlouho. Před branami se objevili démoni s jediným cílem – srovnat město se zemí a vymazat všechny rasy z existence!

Nezbývá tedy, než svůj domov znovu bránit v mikrohře Tiny Epic Defenders, kterou vydává společnost Gamelyn Games. Jak už jsme naznačili, patří do řady malých velkých her, které vydávají REXhry (Malá velká království, Malé velké galaxie). Tuto přeskočili, ale my se ji přesto rozhodli otestovat a porovnat s ostatními, které patří k tomu nejlepšímu, co v žánru mikroher existuje. Autorem této krabičky je designer Scott Almes a o ilustrace se postaral Bill Bricker.

A k malé velké hře patří, jak jinak, i malá velká krabička. Vejde se do ní všechno, co budete potřebovat k napadení a ubránění svého města – tedy především řada karet. Třiadvacet z nich má větší rozměry a představují hrdiny, nepřátele i místa, kde k útoku dojde. Tyto karty jsou opravdu velké a rozměry odpovídají mapám království z první hry. Hrdinové mají počítadlo životů a nějaké ty dovednosti, totéž platí i pro nepřátele a lokace.

tiny-epic-defenders-06

K boji budou nezbytně třeba také karty menšího vzrůstu, konkrétně 31 standardně velkých karet. Ani tady nechybí nájezdníci, ale i trocha spojenců a artefaktů. Celý výčet končí u toho, co pravděpodobně vytáhnete z malé krabičky jako první – dřevěné figurky svých hrdinů a žetony (srdíček a ohýnků).

Na začátku partie dostane každý hráč možnost vybrat si svého hrdinu a vezme si jeho velkou kartu. K němu obdrží také postavičku a žeton zdraví stejné barvy, který položí na nejvyšší hodnotu stupnice. Do středu stolů hráči umístí kartu hlavního města a na něj postaví svoje figurky hrdinů. Kolem dokola pak rozmístí šest okrajových měst podle přiloženého obrázku. Všech sedm měst dostane po žetonu hrozby, který je umístěn na pozici nula v hlavním města a na jedničku ve všech ostatních. Pak ještě zbývá vytvořit balíčky nájezdu (jejich počtem je zvolena obtížnost), hromádku tahu (spojenci) a balíček ničení (zbývající nepřátelé). Vyberou jednoho hlavního bosse, který povede útok.

tiny-epic-defenders-03

V jednotlivých tazích hráči nejdříve projdou zamíchaný balíček tahu, který hráčům umožňuje provádět akce. Na výběr je celkem šest karet, ale z nich pokaždé budou k dispozici pouze čtyři. Některé dají slovo přímo jednotlivým hráčům. Ti pak mohou využít své tři akční body k obraně všech měst království. Jiné karty jsou společné a hráči si dané tři body rozdělí mezi sebe podle svých představ. Za případné zničené regiony dostanou hráči pro společnou akci bod navíc, který představuje vyšší odhodlání a strach.

Hrdinové hráčů jsou jejich prostředníky na mapě a právě s nimi mohou provádět zmíněné akce. První na řadě je pohyb. Z a do hlavního města je možné se dostat pouze ze dvou sousedních měst po stranách. Všechny města na okraji tvoří kruh, mezi kterým je možné se pohybovat. Každý přesun o jedno město stojí právě jeden akční bod.

Jenže akcí je samozřejmě mnohem víc. Tou velmi důležitou je snížení hrozby v některém z okrajových měst. Současně ale platí, že hrozba v hlavním (středovém) městě je permanentní. Kromě toho lze také využívat speciální schopnosti karet nebo lokací a také jednorázové bonusy artefaktů. Časem vstoupí do hry také epický nepřítel (boss) a s ním také možnost bojovat. Za jeden utracený akční bod sníží hrdina nepříteli jeho zásobu srdíček o jeden bod.

tiny-epic-defenders-08

Hráči mohou ze snahy v obraně království vypadávat, když jim klesne zdraví na nulu, ale i tak zůstanou důležitou částí týmu. Po odehrání celého balíčku tahů jej hráči znovu zamíchají a pokračují ve hře. Pokud současně je prázdná zásoba nepřátel, vstoupí do hry epický boss. Teprve jeho poražením mohou hráči zvítězit jako tým. V případě, že je kdykoliv předtím zničeno hlavní město, hra končí porážkou.

Tiny Epic Defenders jsou pokračovatelem vize o malých hrách, které mají poskytnout opravdu velké a s velkými hrami srovnatelné zážitky. A tentokrát se dočkali fanoušci kooperativní zábavy při obraně hradu.

Hráči budou po celou dobu partie mít za úkol běhat sem a tam po království a snažit se bojovat s novými hrozbami a zvyšujícím se ničením v jejich domovině. To běhání jasně připomíná klasiky žánru, Pandemic nebo ještě lépe Zakázaný ostrov. K tomu všemu dostává do vínku bleskovou přípravu.

tiny-epic-defenders-11

Hra samotná je věrná klasickým kooperativním stereotypům a nepřináší do žánru žádnou výraznou myšlenku. Díky tomu ale také nemůže jít ve stopách vynikajících a současně unikátních bratříčků a sestřiček z herní rodiny. To bude také pravděpodobně důvod, proč si tuto krabičku firma REXhry nevybrala pro lokalizaci.

Pro fanoušky malých velkých her bude fajn ji mít pro doplnění sbírky. Pro fanoušky kooperativních her je důležitá rychlost partie, která se bez problémů vejde do třiceti minut. Karet nepřátel je solidní počet, aby vám alespoň několik partií vydrželi bez opakování. Samozřejmě vzhledem k rozměrům krabičky i hry není možné očekávat nějakou závratnou variabilitu.

Co může být ale nakonec rozhodující je fakt, že v téhle hře se neustále posouvají kostičky sem a tam. Vlastně tohle nutné herní účetnictví je časově velkou náplní partie, což určitě není výsledkem dobrého designu. Právě neustálé změny na stupnicích vadí hráčům, kteří kladou důraz na plynulý průběh partie. Samotný zážitek ovšem není výrazně závislý na počtu účastníků, protože je tomu uzpůsobené počáteční nastavení.

tiny-epic-defenders-16

Tiny Epic Defenders není až tak epická hra, ale především je to vlastně jen další kooperativka v řadě, která dělá úplně totéž. A to prostě na absolutní chválu nestačí. Právě proto můžeme Tiny Epic Defenders doporučit pouze s výhradami.

AutorScott Almes
IlustraceWilliam Bricker, Ian Rosenthaler
VydavatelGamelyn Games, (Web published), Giochix.it
(4 voters)
KategorieFantasy, Medieval
MechanismyAction Points, Area Majority / Influence, Campaign / Battle Card Driven, Chit-Pull System, Cooperative Game, Solo / Solitaire Game, Variable Player Powers
RozšířeníTiny Epic Defenders: Kickstarter Mini-Expansion
RodinaCategory: Tower Defense, Crowdfunding: Giochistarter, Crowdfunding: Kickstarter, Digital Implementations: TableTop Simulator Mod (TTS), Game: Tiny Epic Defenders, Players: Games with Solitaire Rules, Series: Tiny Epic (Gamelyn Games)

Tiny Epic Defenders je hra, která dělá všechno správně. Jenže to současně předvádí také úplně klasickým způsobem, který tu už byl. Navíc při svojí minimalizaci přidala také řadu kostiček a jejich posouvání po stupnicích, které zdržují zážitek od plynulosti. Hra Tiny Epic Defenders je ale i tak zábavná, rychlá, malá a vhodná především pro ty, kdo s kooperativkami především začínají.

+ fajn kooperativní zábava
+ dostatečná zásoba nepřátel
+ kvalitní ve všech počtech