Recenze: Trains – kolejové království v Japonsku

Trains - balení

Lidé se tu nesmí přiblížit k vlakové dráze blíž než na 100 metrů. Předpisy jsou přísné, ale jejich dodržování je velice důležité. Každý krok za ohraničenou zónu znamená hazardování se životem. Jednou za patnáct minut se tudy prožene vlaková souprava nemyslitelnou třísetkilometrovou rychlostí a všechen vzduch kolem trati na chvíli vytlačí pryč. Následná vlna a třaskavý zvuk vás ohluší. Vítejte v Japonsku, zemi těch nejrychlejších vlaků.

Vláčkům umí málokdo říct ne. Fascinují všechny lidi bez ohledu na pohlaví a věk. A tak jsme uvítali další možnost dostat se do jejich blízkosti. Prsty v tom má především vydavatelství Alderac Entertainment Group a autor Hisashi Hayashi. O grafiku se postaralo Ikaan Studio. Recenzní kopii věnoval Svět her, kde můžete hru také zakoupit.

Na víku vidíme ilustraci vlaku v obrovské rychlosti, s japonským městem a horou Fuji v pozadí. Uvnitř na nás čeká velký rozkládací herní plán, který je rozdělen na hromadu šestiúhelníků. Řada z nich je obsazena městy různé velikosti i vzdálenými cíly s hvězdičkami. Kolem celého prostředí se vine linka bodovací stupnice o sedmdesáti políčcích. Příjemným překvapením zůstává, že deska je oboustranná a zatímco na jedné najdou hráči okolí Tokya, druhá strana se věnuje Osace.

Trains - připravená hra

Když už má hra jako téma vláčky, tak nesmí chybět železnice (osmdesát dřevěných tyčinek ve čtyřech barvách) a bílé žetony stanic. Pro hráče jsou určené také bodovací žetony. Jenže tahle hra je v první řadě o kartách a ty zabírají ten největší prostor v celé krabici.

Pokud bychom počítali i karty pro náhodné losování (31) a trochu zvětšené záložky (40) pro druhy karet (známe je třeba z Thunderstone: Advance – recenze nebo Nightfall – recenze), pak se dostaneme celkem na neuvěřitelnou sumu 571 karet. Obecně se dá říct, že v hromadě zalepených balíčků se nachází čtyřicet druhů karet obvykle po desetičlenných skupinkách. Výjimkou je sedmdesát karet odpadu a několik startovních typů karet.

Všechny karty vypadají stejně a mají jednu dominantní barvu, která určuje jejich typ – například modré jsou vlaky, zelené koleje, zlaté vítězné body a červené akce. Stejnou věc se pomocí ikony dozvíte pod tematickým obrázkem. V horních rozích se pak nachází cena za nákup a hodnota financí, kterou poskytne karta při svém zahrání. Poslední a nejdůležitější je efekt karty natištěný ve spodní části.

Trains - rozehraná hra

Na začátku partie si hráči vyberou stranu desky, na které chtějí souboj absolvovat. Každý z protivníků si vezme všechny dílky železnice ve své zvolené barvě a také jednu kostičku, kterou položí na začátek bodovací stupnice. Všichni soupeři pak bez rozdílu dostanou startovní balíček deseti karet (základní vlaky, koleje a stanici). Z tohoto zamíchaného balíčku si vezmou do ruky pět karet.

Než ale začnou hrát, musí ještě společnými silami připravit společnou nabídku karet. Do středu vždy položí základní typy karet obsahující karty vítězných bodů (byt, věž, mrakodrap), odpad a základní karty s vlaky, koleji a stanicí. S pomocí karet náhodné volby (randomizer) vyberou dalších osm druhů karet, které doplní nabídku.

Než začne první tah, každý z protivníků si vybere jedno město, odkud bude začínat svoji stavbu rychlostní dráhy. Všichni účastníci se teď budou ve hře střídat. Jakmile přijde na hráče řada, může v libovolné kombinaci hrát karty z ruky a nakupovat nové z nabídky ve středu. Tyto získané karty si nevezme do ruky, ale položí je na svůj odhazovací balíček. Dostane se k nim teprve o několik kol později.

Trains - rozehraná hra

Každá zahraná karta v první řadě přidává hráči nějaký finanční obnos (v levém horním rohu), který může použít k již zmíněnému nákupu. Navíc má ale většina z nich také nějaký ten následek popsaný textem ve spodní části, který hráč může, ale nemusí, využít. Kromě peněz hráčům karty přidávají také body stavební a součástí některých z nich mohou být další následky. Ty nepříjemné představuje odpad, který vám zaplňuje ruku a přitom nemá žádné využití. Lze se zbavit všech karet odpadu v ruce vynecháním jednoho tahu.

V průběhu partie hráči získávají ze svých karet body pro stavbu železnice, která se rozrůstá na stole před jejich očima. Novým dílkem mohou vždy pouze navázat na svoji stávající trať, ale jednotlivá políčka mohou obsahovat více různě barevných kolejí (cena jejich postavení se ale zvyšuje s počtem tras na políčku). Některé pozice na plánu jsou náročnější na stavbu a vyžadují více energie, ať už se jedná o hory. Kromě toho lze ve městech postavit také stanici. Jejich počet je tentokrát omezen velikostí města.

Na konci svého tahu hráč všechny zahrané karty i zbývající karty v ruce přemístí na odhazovací balíček, který se postupně bude zaplňovat. Vezme si nových pět listů z dobírací hromádky. V případě, že zde není dostatek karet, může zamíchat odhazovací hromádku a vytvořit z ní nový dobírací balíček.

Trains - rozehraná hra

Partie může skončit na základě tří podmínek. První z nich je klasické vyprázdnění tří hromádek karet ze společné zásoby. Tentokrát ale může souboj skončit také využitím všech stanic nebo kolejí jednoho hráče. Hráči dostanou body za všechna města, do kterých dokázali svoji trať dovést. Hodnota jednotlivých měst je ale určena počtem stanic (0/2/4/8). Body lze získat také za karty městských staveb, které si mohou hráči nakoupit. Králem kolejí se stává hráč, který nasbíral v součtu nejvíce bodů.

Trains je další hrou, jejíž motor běží v taktu deckbuildingu. Tentokrát k tomu všemu ale dostáváme herní plán, na kterém budou hráči spojovat své koleje ve stylu Ticket to Ride (recenze). Spojování měst je ale tentokrát ponecháno čistě na hráčích, kteří se mohou rozhodnout, kudy se při stavbě vydají.

Nejdůležitější na celé hře jsou vlakové stanice, které rozhodují o závěrečném bodovém zisku. Na herním plánu se tak odehrává velmi tvrdý boj o připojení každého města. Kdo dřív přijde, ten platí za položení kolejí podstatně menší počet kolejí. Ty je pak jednodušší dostat do ruky a dokončit.

Trains - karty

Tady do hry vstupuje optimalizace balíčku, která je zásadní v každém deckbuildingu a tento není žádnou výjimkou. Karet ze začátku partie se můžete zbavit pouze zásluhou dovedností jiných karet. V základních pravidlech žádnou takovou možnost nenajdete.

Ve hře jsou hned dvě základní cesty k vítězství. První z nich představuje klasický Dominion (recenze), ve kterém si hráči nakupují karty v hodnotě jeden, dva a čtyři vítězné body. Těchto bytů, věží a mrakodrapů je v banku zásoba, ale hráčům překáží v ruce. Proto je důležité načasování. A pak je tu samozřejmě připojování kolejí na herním plánu.

Herní plán je úžasným přídavkem, který přidává do rozhodování mnoho těžkých voleb. Není snadné se rozhodnout, jak naložíte s kartami, které máte v ruce. Můžete vylepšovat balíček nebo stavět koleje. Hře tak dodává mnohem hlubší smysl a všechno není jen o bezmyšlenkovém sbírání karet.

Trains - karty

Jenže s rozšiřováním železniční sítě se pojí ještě jedno riziko pro hráče. Jeho ruka a balíček se zaplňují odpadem, který při tak velké a složité stavbě prostě musí vzniknout. A to i v jinak precizním Japonsku. Bez ohledu na to, kdy se hráči rozhodnou rozšiřovat svoje území (třeba rychle na začátku), musí se pak potýkat s následky své volby a ztratit čas na tom, že se zbavují karet, které jim zabírají místo v ruce.

Díky hernímu plánu hra vypadá velmi dobře a přesto, že v méně hráčích je na plánu více místa, i tak zábava pořád zůstává zachovaná. Je ale samozřejmé, že čím více soupeřů se partie bude účastnit, tím těsnější a těžší hra bude. Ceny za stavbu se zvedají a přitom herní doba nenarůstá nějak výrazně. O to se starají variabilní podmínky konce. S menším počtem hráčů partie končí spíš vybráním dřevěných dílků, zatímco ve více soupeřích se setkáte i s vyprázdněním několika balíčků a také s rychlejším koncem. Celkově se herní doba pohybuje od půl hodiny do jedné hodiny podle počtu hráčů a jejich taktiky.

To, že má hra velký potenciál i do budoucna, naznačuje i připravované rozšíření Rising Sun. To přinese nejen hromadu nových karet a strategií, ale především nové herní plány! Ty budou konkrétně určeny a optimalizovány pro různé počty hráčů, takže se můžete těšit na kontaktnější souboj i ve dvou! Ale i v základní verzi má velmi dobrou znovuhratelnost, protože karet je dostatek a herní plán zaručuje, že se budou partie ubírat vždy trochu jiným směrem.

Trains - karty

Hra nabízí velmi jednoduchá pravidla, která zvládne každý a rychlou přípravu partie (také zásluhou karet náhodného výběru). Určitou překážkou pro českého hráče mohou být anglické texty, ale většinu činností zajišťují ikony nebo několik málo slov. Takže i přes tuto překážku se dá přenést. Samotné zpracování je pak opravdu pěkné, oboustranný herní plán zaručuje variabilní zážitky, karty i přes svůj počet nejsou ošizené a dřevěné dílky jsou sázkou na jistotu.

Trains jsou více než deckbuilding. Herní plán přidává do partie opravdovost a pocit, že něčeho můžete dosáhnout. Díky tomu hra je mnohem zábavnější, přitom je velmi dobře vyvážená a končí malými rozdíly. A protože funguje skvěle ve všech počtech hráčů a na její konec se dostanete za rozumnou dobu, je výbornou volbou. S Trains se deckbuilding konečně vrací na koleje vedoucí správným směrem!

AutorHisashi Hayashi
IlustraceRyo Nyamo
VydavatelOKAZU Brand, Alderac Entertainment Group, Filosofia Éditions, Game Harbor, Japon Brand, Pegasus Spiele
(32 voters)
KategorieCard Game, Territory Building, Trains, Transportation
MechanismyDeck, Bag, and Pool Building, Hand Management, Network and Route Building
RozšířeníDestination Fun Combo Pack, Trains: Bay Area & China, Trains: Coastal Tides, Trains: Gen Con 2013, Trains: Map Pack 1 – Germany/Northeastern USA, Trains: Map Pack 2 – Europe/Italy/California, Trains: Nagoya Map, Trains: Saitama & Texas
RodinaCountry: Japan, Series: Big in Japan (AEG), Series: Cube Rails, Series: Destination Fun (AEG)
Alternativní názvyトレインズ, 城际列车

Trains nabízí velmi zajímavé rozpracování základního konceptu deckbuildingu. Ten funguje naprosto stejně, jak jsme zvyklí a do karetního mechanismu nepřidává vůbec nic nového. Obohacení tak je především na straně herního plánu, který přidává nové a velmi zajímavé způsoby zisku bodů. Současně je také zdrojem mnoha konfliktů a setkání hráčů, kteří se snaží být v lokacích první. Hodnotu měst lze ovlivnit počtem postavených stanic. Výtečně funguje ve všech počtech hráčů, ačkoliv se dojem trochu liší. Konec hry se ale vždy přibližuje velkou rychlostí, přitom se všichni účastníci musí těžce rozhodovat mezi vylepšováním balíčku a stavbou kolejí. Cest k vítězství je více, ale vždy si musí rivalové dávat pozor na odpad, který jim zabírá místo v balíčku. Dlouhodobým fanouškům Dominionu může hra připadat příliš podobná, ale herní plán přidává novou úroveň zábavy. Trains rozhodně uspělo a zaručuje, že deckbuilding tu s námi bude ještě minimálně několik úspěšných let.

+ mapa přidává novou úroveň zábavy
+ zábavné ve všech počtech
+ dobrá délka