Recenze: Triolet – trojice čísel

Tři čísla. Tolik je zapotřebí, aby se zámek odemknul. Jenže moje paměť mě zradila. Uvnitř se nachází moje sbírka skleněnek, kterou bych chtěl darovat vnoučatům. Ale marně koukám na otočný kroužek a nevím, jaké hodnoty na něm zadat. Proto jsem se rozhodl, že budu vytvářet trojice různých čísel a doufat, že si vzpomenu, jakmile uvidím tu správnou.

Hráči budou čísla kombinovat také, ale nemusí hledat pouze jednu správnou odpověď. Hra s čísly s názvem Triolet vychází pod záštitou společnosti, od které byste to nečekali. Francouzská firma Gigamic je totiž známá především vydáváním krásných abstraktních her, ale tentokrát si vzali jako téma čísla. Hru vytvořila dvojice André & John Perriolat a do češtiny se jejich výtvor dostává zásluhou společnosti Albi.

Více než osmdesát destiček s číslicemi se nachází v protáhlé modré krabici. Všechny hráči vezmou a nasypou je do plátěného sáčku, a pak z nich bez koukání tři náhodné odloží stranou. Do středu stolu položí velkou herní plochu o rozměrech patnáct krát patnáct políček. Jednotliví účastníci dostanou každý svůj stojánek a naplní jej vylosovanou trojicí dílků.

Ve svém tahu může hráč přidat jednu, dvě nebo všechny tři své destičky. Při tom ale musí nejen sousedit hranou s jiným dílkem, ale hlavně nikdy součet dvou sousedních čísel nesmí přesáhnout 15. Proč? To proto, aby každé tři vedle sebe ležící destičky měly vždy součet přesně patnáct. Lze toho dosáhnout nejen s pomocí čísel od jedničky do patnáctky, ale také s pomocí nuly.

Při tom nikdy nesmí ležet přímo vedle sebe více než trojice, aby bylo vždy jasně možné vyhodnocovat jejich součty. Navíc pokud hráč umisťuje více destiček, může je pokládat do sloupce, řady nebo obklopovat jinou destičku už ležící na plánu. Hráč se může svého tahu vzdát a vyměnit libovolný počet dílků za náhodně vylosovaná čísla ze sáčku.

Na konci svého tahu dostane hráč okamžitě bodovou odměnu, která odpovídá součtu čísel všech skupin, kterých se jejich nově položené destičky dotknuly. Na bodování mají vliv také speciální barevná políčka, která zisky skóre násobí nebo umožní hráči provést ještě jeden celý tah.

Partie končí ve chvíli, kdy dojdou některému hráči destičky v jeho stojánku a v pytlíku už žádná není. Taková situace ještě přináší zajímavý moment, protože ten, kdo hru ukončil, získá bonus. Konkrétně si může ke svému bodovému zisku přičíst hodnoty všech destiček, které zůstaly na stojáncích soupeřům. Hráč, který má nejvíce bodů v součtu za celou partii, se stává vítězem.

Podle vzhledu Trioletu byste asi očekávali nějaký Scrabble s čísly. Je skutečnosti je ale hra jiná a překvapivě založená kolem chytrého a originálního mechanismu. A tím umí opravdu překvapit, pokud se probijete přes její tvrdý a klamavý krunýř.

Skládání čísel do řad a sloupců vám totiž dá pořádně zabrat. Najít opticky kombinace, které dohromady splňují pravidla součtu je mnohem složitější, než hledání slov mezi písmenky. A tak všichni neustále počítají, přepočítávají a hledají. To může být úmorné, ale hlavně pomalé, jak se v druhé fázi partie otevírá stále více možností. Právě tato rychlost tahů umí být tím, co vám zážitek pokazí.

Jedná se o hru, která má už více než dvacetiletou tradici. A je skvělé vidět hru, která používá podobnou herní desku, ale na rozdíl od Scrabble k ní nepotřebujete slovník a nedočkáte se těch častých a zbytečných hádek. Je tedy lepší? To závisí hlavně na tom, jestli máte raději slova nebo počty.

Hra prověřuje schopnosti každého účastníka zvlášť. Není příliš možností, jak ukázat nějaké rozhodování nebo strategii. Drobný vliv na ostatní soupeře můžete mít, pokud jim blokujete bonusová políčka. Triolet dokáže překvapit a jeho kvality jsou vlastně dokázané nejen lety, po které hra existuje, ale i bratříčkem Scrabblem. Hry jsou hodně podobné, jen čísla jsou omezené na délku maximálně tří. Na druhou stranu se nikdy nesmí více v řadě vyskytnout, takže plán je o kapku řidší. Nemusíte mít strach z nějakých dlouhých partií, protože kolem čtyřiceti minut je hotovo. Celkově hodnotíme Triolet velmi kladně, protože jsme nečekali takovéhle počty.

Recenze: Triolet – trojice čísel
Triolet je hra rodinná. Děti si potrénují sčítání, rodiče s nimi mohou v klidu bojovat a všichni spolu svorně drží krok. Někdy není jednoduché udržet si přehled o všech herních možnostech, a to občas natáhne jednotlivá kola a čekání. Na druhou stranu celková partie není přehnaně dlouhá a hra hlavně umí s číslicemi bavit. Triolet je fajn, pokud jste si chtěli někdy zahrát Scrabble s čísly.
+ zajímavé počty
+ solidně rychlá partie
+ skvělé pro trénování sčítání pro děti