Recenze: Trosečníci – utečte z ráje!

trosecnici-15

První dny vypadaly, jako bychom žili svůj nejtajnější sen. Po jediné strašlivé noci nás bouřka vyvrhla na jakousi cizí pláž. Rychle jsme zjistili, že nás tu je hned několik. Všechno vypadalo až téměř idylicky, když jsme objevili několik krabic s jídlem, který vyplavilo moře v noci. Jenže zásoby se tenčí rychleji, než jsme si ochotni připustit. A tak nezbývá než hledat způsob, jak pevninu opustit a vyrazit vstříc možné záchraně.

Na ostrově se hráči nechají dobrovolně vysadit v deskové hře Trosečníci (původní název Hellapagos), která vyšla pod hlavičkou společnosti Gigamic. Vznikla zásluhou dvou autorů, Laurence a Philippe Galmin. O ilustrace se postaral Jonathan Aucomte. Hra původně vyšla v roce 2017, ale právě v těchto dnes ji přináší na český trh firma Albi.

Hra nabízí překvapivě vysokou krabici, možná podobě jako je hluboká voda kolem opuštěného ostrova. A je to potřeba, protože uvnitř se ukrývá herní plán znázorňující zátoku plnou přeživších. Kolem ní běží stupnice, na které bude tým trosečníků sledovat stavbu voru (žeton dřeva) a zásoby vody a jídla. Umístí je tedy na startovní pozice. Na společnou desku umístí také připravený a zamíchaný balíček počasí. Vedle mapy vytvoří zásoby karet voru a stavu, ale také látkový pytlík s šesti kuličkami. Každý z účastníků pak dostane náhodnou sadu karet vraku a zbytek balíčku připraví do kartonového stojánku.

trosecnici-07

Na začátku každého kola hráči nejdříve odhalí horní kartu počasí, která určí podmínky pro dané kolo. Potom už se jednotliví hráči dostanou každý k provedení jedné akce. Na výběr mají hned ze čtyř činností, které mají vliv na přežití na ostrově – chytání ryb, nošení vody, sbírání dřeva a prozkoumávání vraku.

Základem všeho je rybaření. To ale vyžaduje určitou úroveň schopnosti. A právě proto i v této hře je třeba vytáhnout z plátěného pytlíku jednu kuličku. Závisí pak čistě na tom, kolik ryb je zde znázorněno, jestli hráč a jeho trosečník ulovili jednu, dvě nebo tři ryby. Vždy se naštěstí vrátí nejméně s jednou a mohou tak posunout ukazatel zásob jídla o odpovídající počet políček kupředu. Na prozkoumání vraku stačí jednoduše odhalit horní kartu vraku a ponechat si ji pro sebe (tajně).

Příprava voru je zase tou pomalou cestou, jak se z ostrova dostat. Je to boj s časem a přežitím. Hráči se tedy snaží vyrážet do lesa často, ale v džungli to není vůbec bezpečné. Mezi zelení se ukrývají také hadi, takže zatímco první kus dříví hrdina najde snadno, kvůli každému dalšímu musí zajít hlouběji do lesa a riskovat. Aby přinesl více kusů dřeva, musí hráč vytáhnout jednu nebo více kuliček (dle toho, kolik chce přinést dřeva) z pytlíku. Pokud se mezi vylosovanými kameny nenachází černý, je všechno v pořádku. V opačném případě hráče uštknul had, je nemocný a nebude se moci účastnit následujícího kola.

trosecnici-01

Zisk vody závisí jednoduše na počasí, takže hráč dopředu ví, kolik kapek vody pro přeživší získá. A to je dobře, protože jakmile všichni hráči provedou jednu akci, nastává konec kola. V tu chvíli každý z trosečníků spotřebuje jeden díl vody a jeden díl jídla. V případě nedostatku lze ještě použít karty, které hráči drží tajně v ruce. I zde se může nacházet voda nebo potraviny. Pokud ale ani poté není dostatek tekutin nebo jídla, bude na konci kola následovat hlasování.

Všichni účastníci nyní hlasují, kdo z obyvatel ostrova nedostane jídlo nebo vodu. To znamená, že zahyne a je z celé partie vyřazen. Nejdříve se mohou domlouvat a vyjednávat, ale poté si celou akci odpočítají a všichni současně ukážou prstem na toho, kdo by se měl podle nich obětovat pro dobro ostatních. Hráč se ještě může zachránit, pokud stále drží v ruce kartu zdroje, kterou nebyl ochotný darovat ve prospěch týmu.

trosecnici-05

V partii ubíhá čas v podobě karet počasí. Pokud se taková karta kdykoliv objeví, hráči mají poslední kolo na to, aby dokončili vor a vypluli. Když se jim to nepodaří, prohráli. Mohou samozřejmě v průběhu kol také všichni zahynout žízní a hlady. Úspěch tým přeživších slaví pouze v případě, že se jim podaří nalodit na dokončený vor a vyplout. Vor musí mít dostatek místa (karet, které se kompletujíc s pomocí nastřádaného dřeva), kolik má unést přeživších. Nelze nikoho obětovat. Navíc tým musí mít zásoby jídla. Pouze v případě, že jsou všechny tyto podmínky splněny, slaví hráči vítězství.

Trosečníci jsou krásným příkladem jednoduché kooperativní hry se záludným zvratem na konci. Hráči totiž na začátku musí spolupracovat a dělit se o povinnosti na ostrově. Jenže jak čas ubíhá a hrozí zkáza, najednou se začne každý starat sám o sebe. A hře se tento přechod od kooperace do zákeřného boje o vlastní život daří skvěle předat jako jednohubkový zážitek.

trosecnici-06

Hra je jak o schopnosti komunikace a plánování, tak o nějaké té porci štěstí. Ta je naprosto nezbytná u rybaření, kde se jedná ale současně o nějakou simulaci reality. Ve skutečném světě taky nedokážete říct, jestli budete v lovu úspěšní, i když na tom závisí váš život. Když se nedaří, musíte obětovat více času. Proto je vhodné dělat tyto činnosti na začátku kola, ať je možné manévrovat.

Naprostou podmínkou úspěchu je dostatečný počet účastníků. Jako naprosté minimum se nám zdá být pět hráčů, kdy se ta týmovost začne opravdu projevovat. A hra umožňuje ještě výrazně vyšší počty, protože nejvyšší hodnotou uvedenou na krabici je celý tucet. Naopak minimální tři jsou z velké části jen z nouze ctností, protože partie není dostatečně zajímavá. Obtížnost se koriguje sama, protože čím víc hráčů, tím více surovin je třeba obstarat.

trosecnici-08

Větším problémem, který také souvisí s počtem účastníků, je vyřazování hráčů. Začátek naštěstí není takový problém, protože hra dává trosečníkům do vínku nějaké startovní zásoby. A ty vystačí na první jedno až dvě kola, během kterých si mohou nastřádat další zásoby. Pokud se to podaří udržet, nemusí hra zpočátku vypadat složitě. Jenže u toho musí všichni myslet také na vor. A to všechno se odehrává na prostoru do půl hodiny času.

A brzy dojdou do situace, kdy už začnou myslet každý pouze na sebe. S tím výrazně pomáhají karty v ruce, které jsou přesně tím potřebným momentem překvapení. Navíc k této popsané variantě nabízí pravidla ještě další úpravy, kdy se dokonce může stát cílem hráče, aby se na voru ocitl sám.

trosecnici-09

V udržení pocitu neustálého ohrožení samozřejmě pomáhá fáze hlasování. Stačí jen trochu zaváhat ve shánění jídla nebo vody a najednou se mohou všichni obávat. Je to rozhodnutí skupiny a právě tady propukne zajímavý bod ve chvíli, kdy je v partii vyšší počet hráčů.

Zážitek ze hry tak trochu závisí na hráčích. To je patrné především v druhé hlasovací fázi, kdy to nesmí být účastníkům jedno, ale musí opravdu bojovat s přežité svojí postavy. Bohužel jsme měli v naší skupině trochu smůlu i na členy, kteří se tak docela nesnažili a zkazilo to celou partii. To je ale vlastně problém všech podobných her, takže to určitě Trosečníkům nelze vyčítat.

trosecnici-12

Trosečníci jsou výborně nakombinovaná hra. Nabízí hráčů možnost vyzkoušet si, jak by fungovali v týmu na opuštěném ostrově. Budou spolupracovat nebo si půjdou po krku? To nezjistíte, pokud nevyzkoušíte super zábavu, která se jmenuje Trosečníci.

AutorLaurence Gamelin, Philippe Gamelin
IlustraceJonathan Aucomte
Vydavatel999 Games, Albi, Gém Klub Kft., Ghenos Games, Gigamic, Hachette Boardgames UK, Kaissa Chess & Games, Lautapelit.fi, Lifestyle Boardgames Ltd, Paladium Games, WoodCat
Počet hráčů3 - 12
(10 voters)
KategorieBluffing, Negotiation, Party Game
MechanismyLose a Turn, Player Elimination, Semi-Cooperative Game, Set Collection, Take That, Turn Order: Progressive, Voting
RozšířeníHellapagos: FIJ 2020 Wreckage promo cards, Hellapagos: They're No Longer Alone
RodinaTheme: Survival, Theme: Tropical Islands
Alternativní názvyGalèrapagos, Survivors of Hellapagos, Trosečníci, Οι Ναυαγοί, Гибелапагос, Пекельний Острів, РобинзонАда

Recenze: Trosečníci – utečte z ráje!
Trosečníci jsou hra, která uvrhne všechny účastníky na opuštěný ostrov a nechá je, aby si sami zařizovali obživu. Současně se ale potřebují co nejdříve dostat na voru pryč a ujet blížícímu se hurikánu. A tak zatímco musí myslet na dobru skupiny a její přežití, dávají stejně přednost sami sobě. Mají k dispozici tajné karty, které mohou všechno změnit. Ve hře nechybí náhoda ani vyřazování. Trosečníci jsou kooperací s velkým důrazem na zákeřnost.

+ zajímavý zážitek boje o přežití
+ krátká herní doba
+ aspekt přežití a sbírání surovin