Recenze: Tvary, barvy, paměť – hra se znaky

Tvary, barvy, paměť - balení

Náramky afrických kmenů, které nosí jejich členové na krku, jsou složené z nejrůznějších předmětů. Většinou se jedná o nějaké kosti nebo pozůstatky kořistí, ale třeba i pěkné kousky kamení nebo dřeva. Záleží jen na vkusu a stylu daného kmene.

Teď můžete využít svoji šanci a připojit se k jejich ohni také s pěkným náhrdelníkem. Jenže k tomu, abyste si nějaký vytvořili, budete potřebovat provázek, různobarevné tvary a především dobrou paměť. Žádný z nich nelze sestavit jen tak, jak se vám zachce, existuje na to přesný návod ukrytý uvnitř krabice s titulem Tvary, barvy, paměť.

Jedná se o dětskou naučnou deskovou hru z produkce polské společnosti Alexander. Ta se v češtině ukrývá pod distributorem z Prahy, nesoucím název Pexi. I tato novinka roku 2012 prošla přísnou kontrolou Sovy moudré hlavy, která ji doporučuje všem dětem už od pěti let věku.

Tvary, barvy, paměť - rozehraná hra

Hra se schovává před zvědavými dětskými kukadly v malé čtvercové krabičce s červenými stranami a obrázky několika různých tvarů. Kruhu, trojúhelníku i čtverce. Všechny do jednoho pak mají ve svém středu malý otvor, jehož použití je zatím tajné.

Tedy alespoň do toho okamžiku, kdy vezmete krabici za uši (ano, tahle krabice má uši, ale používá je jen k zavření víka) a odklopíte její horní stranu. Tím se před vámi rozprostřou všechna její tajemství naráz a my jimi nyní s radostí proplujeme.

Je zde brožurka s návodem popisujícím rovnou dvě hry. Pod ním je čtveřice herních plánů, pro každého soupeře jeden. Bílé desky jsou rozdělené čarami na šest stejnoměrných čtverečků, které budou hráči zaplňovat.

Tvary, barvy, paměť - rozehraná hra

K tomu určitě velice dobře využijí balíček 55 karet, na nichž toto dělení snadno rozeznáte také. Na některých z šesti pozic je nějaký barevný symbol, jinde čtvereček zůstal osamocený a prázdný. To se liší kartu od karty, ale všechny bez rozdílu mají těchto šest políček.

V krabici jsou ale také provázky. Konkrétně opět až čtyři kusy. Jsou oranžové, žluté, černé a strakaté, až byste si je snadno zaměnili s tkaničkami do bot. Jenže tyhle provázky jsou výrazně kratší a v botách by vám asi k užitku nebyly. Pod nimi se pak schovává přihrádka plná nejrůznějších tvarů, kterých je v nabídce 36. Jsou zde již zmiňované čtverce, trojúhelníky i kolečka a to ve třech různých barvách – modrá, žlutá a červená.

My si opět vyzkoušíme společně tu základní ze dvou dostupných her, která má titul římské číslice jedna. Všechny barevné tvary si položíte do středu stolu na místo, kde na ně všichni dosáhnou. Náhodně vyberou počet karet, kterým určí délku souboje. Pro začátek stačí třeba dvacítka karet. Vylosované karty položíte na hromádku hned vedle. Každý ze soupeřů obdrží jednu velkou kartu s mřížkou, na které bude tvary skládat. Před partií se současně musí také domluvit na časovém úseku, který budou mít na zapamatování otočené karty.

Tvary, barvy, paměť - rozehraná hra

Když se hráč dostane na tah, vezme horní kartu z hromádky a otočí ji obrázkem vzhůru. Všichni soupeři si ji dobře prohlédnou, mají na to ale pouze omezený (smluvený) interval. Ten můžete měřit nějakými přesýpacími hodinami nebo stopkami, které však nejsou ve hře. Pak hráč kartu otočí zpět obrázkem dolů a všichni společně začnou skládat po paměti vzor z karty.

Na kartě se nachází vždy několik různě rozmístěných tvarů. Hráči mohou v ruce držet vždy pouze jeden. Kdykoliv však mohou již položené žetony přerovnávat nebo vracet zpět do středu stolu. Jakmile si někdo z protivníků myslí, že má vzor odpovídající zadání, vykřikne STOP. Společně nyní všichni zkontrolují, jestli to je pravda. V takovém případě hráč dostane za odměnu kartu. Pokud udělal chybu, musí jednu naopak vrátit.

Ve chvíli, kdy hráčům dojde zásoba karet, partie okamžitě končí. Vítězem se stává ten z protivníků, který nasbíral největší počet karet. Ten je přeborníkem v paměti.

Tvary, barvy, paměť - rozehraná hra

Jak jste si všimli, v této variantě jsme nepoužili vůbec provázky. Ty využívá právě druhá hra, jinak ale funguje velice podobně. Jen je zaměřena na menší děti, protože trénuje šikovnost a současně také paměť. Hráči odkryjí na okamžik kartu. Tentokrát nejde o rozložení, ale pouze o samotné tvary, které musí hráči co nejrychleji navléknout na provázek. Komu se to podaří jako prvnímu, vyhrává kartu.

Tvary, barvy, paměť je příjemné překvapení, protože obsahuje dvě odlišně dimenzované hry. Zatímco ta druhá, s provázky, je zaměřena na menší děti, ta s deskami je na paměť ještě náročnější. Ovšem nevyžaduje tolik šikovnosti.

Výhodou je, že obě hry jsou na podobném základě a každý si z nich vybere tu svoji oblíbenou. Děti si ovšem zahrají rády obě. Dobrou zprávou je kvalitní provedení celé hry. Žetony jsou z pevného plastu, který není snadné zničit. Provázky jsou opravdu tlusté, což je dobře pro jejich trvanlivost. Děti budou muset být opravdu šikovné, aby je rychle navlékly. A právě to je účelem celé hry.

Tvary, barvy, paměť - karty

Smyslem jejího vzniku je přinést zábavu malým dětem a přitom jim ještě vytrénovat základní důležité dovednosti. A to se jí opravdu daří. Pokud tedy hledáte nějakou zábavnou hračku, která současně přinutí děti používat paměť, pak je tahle určitě dobrou volbou.

Tvary, barvy, paměť je dětská desková hra zaměřená na trénování paměti. To je zřejmé vlastně už z jejího názvu. Rozložení dílků uvidíte na chvilku na kartě, ale pak je musíte zopakovat už po paměti. Jen ten nejrychlejší ale dostane odměnu v podobě karty. Rychlost, barvy, tvary i paměť. Všechno hraje svoji důležitou roli a i když nevyhrajete každé kolo, nebude vás to nějak mrzet. Hra obsahuje navíc i provázky, díky nimž si můžete zahrát i druho variantu, která však není tak podařená. Navlékání je totiž hodně jednoduché a musíte si zapamatovat jen čtyři až pět objektů a není důležité pořadí. Pro děti tak není s trochou tréninku výzvou. To karetní verze už je těžší, protože tady musíte vědět i pozici tvaru na jednom z devíti políček. Celkově jsou Tvary, barvy, paměť pěknou dětskou hrou, která sice nabízí dvě hry v balení, ale druhá je opravdu na hraní jen pro ty nejmenší..

+ parádní cena
+ trénuje šikovnost u dětí
+ cvičí paměť