Recenze: Unlock! Secret Adventures – utíkání není všechno

unlock-secret-adventures-01

Tajemství se často mohou vymstít. Ať připravujete sebevětší překvapení, vždy je lepší mít v záloze jednoho tajemníka, kterému svoje plánu svěříte. Pokud se totiž někam vydáte, nemusí vás nikdo hledat, a pak už může být pozdě. Stačí, aby vás odneslo tornádo do země Oz nebo odvezl vlak kamsi do vesničky Tombstone.

Tři nová místa a tři příběhy se ukrývají ve třetí hře ze série Unlock! Její první box vydala v češtině společnost Blackfire. Další tři dobrodružství nabraly na tempu a teď jsme dostali šanci se vrátit potřetí. Odpovědný za výběr nových tří příběhů byl Cyril Demaegd, ale jednotlivé úniky připravili úplně jiní designéři – Lewis Cheshire (je to pseudonym nebo náhoda?), Arch Stanton a Thomas Cauët. Celá hra vyšla pod logem společnosti Space Cowboys a v evropské distribuci firmy Esdevium Games.

Nová krabice znovu má stejný podlouhlý rozměr a na víku nabízí ochutnávku všech tří příběhů v podobě barvitých ilustrací. Box je zcela nezávislý na předchozích dvou. Nejsou vyžadované žádné zkušenosti a můžete začít s libovolnou krabicí. To ale neznamená, že by mezi krabicemi nebyly rozdíly, ať už herně, tak obsahově. A právě proto se chceme podívat na zoubek i této nové inkarnaci. Uvnitř najdeme tři balíčky karet plus pár karet s tutoriálem, pokud jste Unlock! ještě nehráli. Kromě toho je součástí balení také jeden arch kartonových komponent a pak složená mapa země Oz, kterou nesmíte zatím vůbec otevírat.

unlock-secret-adventures-05

Opět nemůžeme popisovat jednotlivé příběhy úplně do detailů, ale není od věci si zopakovat základní mechanismy. K hraní potřebujete kromě balíčku patřícího ke konkrétnímu příběhu také speciální digitální aplikaci. Ta poskytne místo pro zadávání a kontrolu kódů, řešení několika interaktivních hádanek, ale slouží také jako časomíra a vylepšuje atmosféru hraním hudby. Hráči opět mají jasně daný časový limit na vyřešení celého úkolu.

Ve hře pak začnou na nějakém místě, které je postupně přivede přes návštěvu dalších míst a řešení hádanek do dalších lokací. Ty jsou reprezentované kartami s čísly a písmeny na zadní straně. S pomocí kombinování karet, hledání drobných číslic. Pokud hráči stihnou únik do časového limitu, pak mohou slavit úspěch. Jestliže čas uteče a oni stále marně hledají odpovědi, mohou dále pokračovat. Aplikace i tak na konci partie ocení jejich snažení nějakým počtem hvězdiček.

Velkým překvapením ale je, že tentokrát hra není tolik o utíkání. Nejblíž tomu základnímu konceptu je první A Noside Story. Jedná se o pokračování moc pěkného dobrodružství Squeek & Sausage, které patřilo do úplně prvního boxu, který si můžete užít i v češtině. Na hráče čeká nové setkání s ďábelským profesorem Nosidem a jeho vynálezy. Příběh je výborný a plný dobrých nápadů, neobsahuje žádné nelogičnosti. I z hlediska obtížnosti se jedná o příjemný počin, který je možné splnit v časovém limitu. V konkurenci dvou dalších dobrodružství ale vypadá nejslabší, přesto si jej velmi užijete.

unlock-secret-adventures-06

Druhým na řadě při hraní je Tombstone Express. Právě ten jako jediný může budit negativní emoce díky jednomu momentu, který trochu ustoupí od klasického hledání řešení na kartách. Ale z hlediska tématu je jízda ve vlaku famózní. Z hlediska řešení hádanek je to balíček chudší, ale místo toho na vás čekají jiné potíže.

Jenže po dvou (nebo o trochu více) hodinách strávených u krabice dorazíte konečně do země Oz (The Adventurers of Oz). A tohle je dobrodružství, které kolem sebe rozdává čirou radost z hraní. Všechno to začíná samozřejmě u tématu, které všichni moc dobře známe. Jenže pak objevíte mapu a s ní do hry vstoupí nové nápady a mechanismy. Místo jedné místnosti se hráči snaží uniknout z celého světa za zrcadlem a tím se zapíše do vaší paměti na hodně dlouho.

Moc dobře si pamatuji na svoje první setkání se sérií Unlock! Dle společných dojmů většiny testujících hráčů jsem kritizoval hledání drobných čísel a písmen na kartách. Zpětně ale je třeba uznat, že to byla chyba, protože tohle je jeden z prvků, který dělá Unlock! jedinečným. Stačí trocha nepozornosti a ztratíte drahocenný čas řešením něčeho, na co ještě nemáte dostatek informací. Podobně jako v reálné únikové hře. Navíc právě tohle hledání sedí do hry i tematicky, protože simuluje opravdové hledání, pokud byste byli v místnosti zavření sami.

unlock-secret-adventures-07

Na rozdíl od konkurence vás tahle hra vůbec nenutí ničit nějaké komponenty. Můžete si ji zahrát a pak ji dát někomu jinému. Nebo ji odložit a doufat, že na řešení hádanek po několika měsících zapomenete a budete si moci zahrát dobrodružství znovu. Obě varianty jsou možné.

Série Unlock! s krabicí Secret Adventures v našich očích zcela utekla konkurenci. Zachovává si sice základní myšlenky a principy, ale ve skutečnosti máte z každého příběhu úplně jiný pocit. Vlastně to nejsou už únikové hry, ale plnohodnotná dobrodružství.

unlock-secret-adventures-09

Je těžké sesumírovat celkové hodnocení ze tří příběhů. Ale čím víc nad tím přemýšlím a koukám na poznámky ostatních hráčů, tím je to všechno jasnější. Tahle třetí krabice je dosud nejlepší. Série Unlock! konečně ukázala svůj potenciál naplno, udržuje si skvěle nasazenou laťku a rozhodně by nemělo zůstat žádným tajemstvím, že Secret Adventures jsou skvělé!

AutorThomas Cauët, Lewis Cheshire, Arch Stanton
IlustraceArnaud Demaegd, Mahulda Jelly, Legruth
VydavatelSpace Cowboys, Asmodee, Asterion Press, Gém Klub Kft., Hobby Japan, Kaissa Chess & Games, Korea Boardgames
Počet hráčů1 - 6
KategorieCard Game, Exploration, Puzzle, Real-time
MechanismyCooperative Game, Storytelling
RodinaBooks: The Wizard of Oz, Category: Escape Room Games, Components: Digital Hybrid – App/Website Required, Series: Unlock! (Space Cowboys)
Alternativní názvyUnlock: Különös kalandok, Unlock! Geheime avonturen, Unlock! Μυστικές Περιπέτειες, アンロック! シークレットアドベンチャー, 大搜查!绝密冒险, 언락 3

Unlock! Secret Adventures je souborem tří příběhů, které dohromady pojí pouze fakt, že jsou každý úplně jiný. Ne ale pouze v porovnání mezi sebou, ale i z hlediska průběhu partie. Hráči občas dokonce nemají pocit, že by prožívali únikovou hru. Z hlediska atmosféry funguje nejlépe poslední příběh ze země Oz, ale zpracováním a logikou hádanek stojí za to všechny tři balíčky karet. Unlock! Secret Adventures je boxem plným skvělé zábavy.

+ kvalitativní vyrovnanost všech tří příběhů
+ jedinečnost každého dobrodružství
+ není jen o utíkání