Recenze: Unmatched Souboj v mlze

Jde z ní strach. Její spojenci jsou silní. Chlad. Když se na vás sápe, mrazí vás v kostech. Noc. Když je kolem vás tma, její hrůza se násobí. Mlha je strašlivým místem, ze kterého čiší hrůza. A pokud si někdo právě toto prostředí zvolí k rozhodujícímu souboji, je to zárukou, že vyhraje opravdu ten nejlepší a nejotrlejší.

Tentokrát osud proti sobě svedl čtyři nejnepravěpodobnější soupeře, které si můžete představit. Jsou tu Jekyll & Hyde, Drákula, Sherlock Holmes a Neviditelný muž. Jako bychom se dostali někam do světa horrorů, kam nás zvou společnosti Restoration Games a Mondo Games. Autorem původního principu je Rob Daviau. Hru pak v češtině vydává společnost Albi.

Na víku pod příkrovem mlhy vidíme všechny čtyři, tedy vlastně pět, hlavních hrdinů. Na začátku si hráči musí s pomocí oboustranného plánu zvolit, kde se bude jejich bitva odehrávat. Bude to v zamlženém městě nebo na mlhou pokrytém venkově?

Tou hlavní volbou, která čeká na každého ze soupeřů, je samozřejmě výběr hrdiny, se kterým bude chtít všechny ostatní přežít. Vezme si tedy odpovídající sadu akčních karet, figurku a karetní popisek svého hrdiny a ukazatel zdraví, který rovnou nastaví na správnou startovní hodnotu. Někteří hrdinové s sebou přináší i další komponenty. Ze své hromádky si jednotliví hráči vezmou do ruky pět karet a figurky rozmístí na mapu. Nemusí se jednat pouze o hrdiny, ale také o případné bojové pomocníky.

Oba protivníci si na tahu střídají a vždy musí vykonat dvě akce, které si volí z trojice v nabídce. Základem všeho je pohyb po plánu, který je tu pojmenovaný jako manévry. Ačkoliv už má v ruce řadu karet, dobere si k nim ještě jednu navíc, aby měl dostatečný výběr pro další akce. Poté už může postupně jednu za druhou přesunout všechny své postavičky o tolik polí, jakou má jeho hrdina rychlost. To lze ovlivnit i s pomocí posílení, zahráním karty a jejího čísla v pravé dolní části.

Obě ostatní akce souvisí s kartami a jejich vykládáním, protože právě karty náleží k jednomu nebo druhému typu dle ikonky v levém horním rohu. Může se tak jednat o léčku nebo útok, a právě podle toho mohou hráči provést akci, která je na kartě vytištěná. A zatímco u léčky je vše volné a může jít o jakékoliv záludné ovlivnění dění samotného hráče nebo soupeře, u útoku je třeba k tomu ještě zvolit cíl, ať už na blízko nebo na dálku.

Poté útočník vyloží svoji útočnou kartu obrázkem dolů a na to má šanci odpovědět napadený s využitím libovolné obranné karty, kterou si schraňuje v ruce pro podobný případ. Nejdříve vyhodnotí hráči případné efekty použitých karet, které nastávají před samotným měřením sil. Teprve poté porovnají hodnoty obou karet. Pokud po jejich odečtení zůstane z útoku ještě nějaký zbytek, znamená zranění pro napadeného. Následují případné další efekty s časováním po boji.

Hráči tak na sebe mají a musí útočit, ať už přímo se svými hrdiny nebo s některými z pomocníků, postupně je lákají, snaží se najít vhodný okamžik, blafovat a zaútočit. Jakmile jednomu ze soupeřů klesne hodnota životů na nulu, je tento hráč poražen.

Unmatched: Souboj v mlze je duelová hra, která proti sobě staví nepřítele, kteří jsou z různých světů a časů. Jako by existovala nějaká aréna, do které se všichni majitelé slavného jména mohli probojovat.

Základem všeho je výběr hrdinů, u kterých se ještě na chvíli zdržíme. Každý je jedinečný. Právě na tom si tato hra staví svoji existenci. Nejvýraznější to je u Neviditelného muže, který si v pravidlech vysloužil svoji vlastní sekci. Má totiž ve své zásobě tři žetony mlhy. Ti se zdánlivě chovají jako klasičtí pomocníci, mohou se pohybovat po plánu j jako obláčky si jen tak visí nad některou pozicí. Ale pouze do momentu, kdy se je jejich pán rozhodne využít. Mezi jejich pozicemi se totiž může bleskově a neviděn (ha!) přesouvat a útočit tak překvapivě ze zálohy. Navíc podporují jeho schopnosti obrany, pokud se ukrývá v jejich mraku.

Ale své pomocníky, kolem kterých se točí spousta karet a jejich efektů, mají i ostatní. Sherlock si vzal na pomoc Watsona (ten má i svůj ukazatel zdraví!) a Drákula upíří sestry. Jediný Jekyll & Hyde nemají pomocníka, ale jsou vlastně dva. Používají totiž žeton proměny. Každá postava je jiná, každá má svoje specifika, která se budete muset naučit. Pouze tak lze být konkurenceschopný, pokud se setkáte se zkušeným soupeřem. Všechny vás budou bavit a to bez ohledu na to, jestli máte v oblibě dílo Brama Stokera, Arthura Conana Doyla nebo Roberta Louise Stevensona.

Mapy, na kterých se boje odehrávají, jsou barvami rozdělené na řadu částí. Ty velmi chytře a přehledně zobrazují místa, která na sebe navzájem vidí. Útočit lze tak pouze na postavy, které stojí na stejné barvě, jako váš hrdina. Obě nové mapy na toto pamatují a využívají všech možností a záludností této mechaniky. Dohromady sedí i tematicky.

Novinku představí právě i herní plán, který ukrývá tajné průchody a umožní tak pohybovat se rychle po celé ploše a překvapovat soupeře útoky do zad. Tím vzniká v partii zase o trochu více možností. A protože mlhou je snadné někomu nepozorovaně proklouznout za záda, je přidání průchodů, označených symbolem zámku, opravdu atmosferické.

Novinka Souboj v mlze funguje nejen jako samostatná hra, ale také jako rozšíření, pokud jste si pořídili už předchozí box Unmatched. To znamená, že čtyři nové hrdiny můžete postavit proti čtyřem původním a tím získat obrovskou soubojovou variabilitu. Ta je ještě cennější, když vezmete, že máte k dispozici najednou hned čtyři bojová prostředí.

Autorům je třeba pochválit, že se nebojí experimentovat a překvapovat hrdiny. Možná se někdy v budoucnosti dočkáme i pohádkových nebo sportovních postav. Představte si třeba Kobe Bryanta, který bude používat svůj výskok a basketbalové míče k útokům na soupeře. Víme, že to zní bláznivě, ale o kolik bláznivěji, než představa, že bojujete za neviditelného muže?

Výtečná zábava je to hlavně ve dvou. Právě tento počet je základem, na kterém staví pak ještě týmová varianta. Ta ale nic nezmění na tom, že pokud máte každý svého hrdinu a můžete se soustředit na něj, tak si tu půlhodinu taktické a poziční bitvy užijete mnohem víc. Žádný jeden útok není ještě zárukou vítězství, protože hrdinové mají dostatek životů, aby se ukázalo, kdo je opravdu lepší.

Zpracování je parádní. Od herního plánu, přes ukazatele životů až po žetony pomocníků. Hlavními hrdiny celého boxu jsou ale samozřejmě detailní figurky, které patří všem stěžejním představitelům.

Unmatched jako herní série není nijak originální. Dvě postavy na mapě, karty schopností a nějací ti pomocníci. Pokud by jednotliví hrdinové byli podobní a lišili se drobnostmi, nebyl by důvod o této hře mluvit zas a znovu. Naštěstí ale každá postava je úplně jiná, se specifickým zaměřením, jinými možnostmi a taktikou vedoucí k vítězství. A Unmatched: Souboj v mlze je druhá, samostatně hratelná, krabice. Nabízí ještě lepší zábavu než ta první, protože postavy jsou zajímavější a působí ještě různoroději.

Recenze: Unmatched Souboj v mlze
Unmatched: Souboj v mlze je krabice obydlená čtyřmi strašidelnými postavami, které vykročily z našich černých snů. Jediným zástupcem dobra je zde skvělý detektiv a jeho pomocník. Každá postava ale představuje takový malý příběh o tom, jak se může zážitek obyčejného duelu změnit. Jednotliví možní účastníci mají své vlastní dovednosti a pomocníky, ale nakonec je všechno o úspěšných soubojích, obranách a poziční hře na mapách, které jsou skvěle navržené. Unmatched: Souboj v mlze je druhým přírůstkem do série a opět výborným.
+ horrorové téma
+ čtyři odlišné postavy
+ výborné nové mapy